0111-KDIB3-3.4012.518.2019.2.JS - Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.518.2019.2.JS Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 grudnia 2019 r. (data wpływu - 11 grudnia 2019 r.), uzupełnione dwoma pismami z 11 lutego 2020 r. (data wpływu pism - 11 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2019 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej. Ww. wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony dwoma pismami z 11 lutego 2020 r. (data wpływu pism - 11 lutego 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z 4 lutego 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.518.2019.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Klasztor (...) reprezentowany przez (...), Przeoryszę Klasztoru, zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji stwierdzającej brak prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Wydanie interpretacji potrzebne jest do rozliczenia projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...).

Numer i nazwa Osi priorytetowej: (...). Nr Priorytetu Inwestycyjnego: (...). Numer i nazwa Działania: (...). Numer naboru: (...). Numer wniosku: (...)

Inwestycja polega na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej o mocy 22,55 kW oraz montażu 2 powietrznych pomp ciepła o łącznej mocy grzewczej 100 kW (moc elektryczna 29,8 kW) na działkach nr (...) przez Klasztor.

Przedmiotowy obiekt znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej. Wnioskodawca posiada pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora zabytków na wykonanie ww. prac.

Projekt wpisuje się w typ projektu wymieniony w (...) dla działania (...) Instalacja PV zgodnie z możliwością opisaną w (...) będzie służyła potrzebom własnym Klasztoru i będzie podłączona do sieci, jednakże ze względu na moc instalacji (do 40 kW) zgodnie z art. 5 ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478) oraz art. 7 ust. 8d ze znaczkiem 4-9 ustawy - Prawo energetyczne (Dz. U. z 1997 r. Nr 54, poz. 348) będzie ona dokonywana na podstawie zgłoszenia bez konieczności posiadania przez beneficjenta ważnych technicznych warunków przyłączenia wszystkich ujętych w projekcie źródeł wytwarzania energii do sieci elektroenergetycznej.

Projekt spełnia wszystkie warunki brzegowe określone w (...). Inwestycja polega na montażu łącznie 82 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy 275 W.

Panele fotowoltaiczne wykorzystują zjawisko fotowoltaiczne do przetwarzania promieniowania słonecznego na energię elektryczną. Za pomocą połączeń kablowych przekazują one energię do falowników, gdzie następuje zmiana prądu stałego w prąd zmienny. Projekt zakłada również montaż 2 powietrznych pompy ciepła o mocy grzewczej 100 kW na potrzeby centralnego ogrzewania i przygotowania c.w.u. Pompa ciepła to urządzenie, które wykorzystuje podstawowe prawa fizyki - wymusza przepływ ciepła z obszaru o niższej temperaturze do miejsca, gdzie ta temperatura jest wyższa.

Celem głównym niniejszego projektu jest zwiększenie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w tym energii geotermicznej do produkcji energii cieplnej oraz energii słonecznej do produkcji energii elektrycznej. Cel główny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

1. Budowa dachowej elektrowni fotowoltaicznej w 2018 r. o mocy 22,55 kW w miejscowości (...) o rocznej produkcji 20 176 kWh.

2. Zakup i instalacja 2 powietrznych pomp ciepła o łącznej mocy grzewczej 100 kW w 2018 r. w (...).

3. Zmniejszenie emisji CO2 do środowiska dzięki zastosowaniu pompy ciepła i paneli fotowoltaicznych w 2019 r. o 37,43 ton/rok.

4. Wzrost wykorzystania energii cieplnej i elektrycznej pochodzących z OZE.

Pismami z 11 lutego 2020 r. (data wpływu pism - 11 lutego 2020 r.) uzupełniono powyższy opis o następujące informacje:

1. Wnioskodawca nie jest czynnym ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2. Klasztor wskazany jest jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji polegającej na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej na działkach nr (...).

3. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

4. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Inwestycja polegała na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej o mocy 22,55 kW oraz montażu 2 powietrznych pomp ciepła o łącznej mocy grzewczej 100 kW (moc elektryczna 29,8 kW) na działkach nr (...) przez Klasztor. Instalacja PV, instalacja pompy ciepła będzie służyła potrzebom własnym Klasztoru. Klasztor informuje, że nie ma prawa do odzyskania VAT, w związku z tym podatek VAT w projekcie jest wydatkiem kwalifikowanym i odliczanym do wartości dofinansowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług? Uszczegółowiając, czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług od podatku należnego lub czy Wnioskodawca ma możliwość zwrotu z Urzędu Skarbowego wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 11 lutego 2020 r.):

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odzyskania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług. Nie ma możliwości odliczenia wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług od podatku należnego i nie ma możliwości zwrotu z Urzędu Skarbowego wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług. Wynika to z tego, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a na mocy art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Klasztor jest zwolniony od podatku VAT.

Paragraf 3.p3 Aneksu do Umowy: "Wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane, o ile Beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania".

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną kościoła, posiada osobowość prawna, co wynika z art. 5 i 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.). Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT ani nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej).

Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Klasztor nie jest zarejestrowany w ewidencji podatników podatku VAT czynnych.

Klasztor wg Polskiej Klasyfikacji Działalności prowadzi działalność właściwą dla Organizacji Religijnych. Ściślej biorąc, jest klasztorem kontemplacyjnym i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest instytucją o stałych dochodach.

Klasztor pokrył wszystkie koszty (łącznie z naliczonym podatkiem VAT od towarów i usług), związane z realizacją ww. Projektu. W sytuacji finansowego rozliczania Projektu, Klasztor nie ma żadnej możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT, jak tylko zwrot poniesionych kosztów.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uprzejmie prosi o pozytywne rozpatrzenie sprawy i wydanie stosownej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą", "ustawa o VAT". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Klasztor) realizuje inwestycję polegającą na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej na działkach nr (...), dofinansowaną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...), działanie: (...). Celem przedmiotowego projektu jest zwiększenie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w tym energii geotermicznej do produkcji energii cieplnej oraz energii słonecznej do produkcji energii elektrycznej. Inwestycja polegała na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej o mocy 22,55 kW oraz montażu 2 powietrznych pomp ciepła o łącznej mocy grzewczej 100 kW (moc elektryczna 29,8 kW) na działkach nr (...). Instalacja PV i instalacja pompy ciepła będzie służyła potrzebom własnym Klasztoru. Wnioskodawca nie jest czynnym, ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Klasztor wskazany jest jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji również nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki te nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności stanu faktycznego - zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji również nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca realizując opisaną we wniosku inwestycję polegającą na zakupie i montażu elektrowni fotowoltaicznej nie będzie miał możliwości odzyskania w całości ani w części podatku naliczonego, tj. nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego zarówno w trakcie realizowania zadania, jak i po jego zakończeniu, a także nie będzie miał możliwości zwrotu podatku naliczonego. W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl