0111-KDIB3-3.4012.502.2021.2.WR - Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia TP

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.502.2021.2.WR Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia TP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 sierpnia 2021 r. (data wpływu 3 września 2021 r.), uzupełnionego pismem z 26 listopada 2021 r. (data wpływu: 29 listopada 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

- nieprawidłowe w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych w (...), a radnymi, wójtem, ośrodkiem kultury,

biblioteką publiczną oraz małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia radnych i wójta Gminy;

- prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych w (...), a dyrektorami szkół i dyrektorami jednostek

podległych Gminie.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

- obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych w (...), a radnymi, wójtem, ośrodkiem kultury, biblioteką publiczną oraz

małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia radnych i wójta Gminy; - braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych w (...), a dyrektorami szkół i dyrektorami jednostek podległych Gminie.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 26 listopada 2021 r. (data wpływu: 29 listopada 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 19 listopada 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.502.2021.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

zakład usług komunalnych (samorządowy zakład budżetowy) wystawia faktury za wodę oraz wywóz odpadów dla ośrodka kultury, biblioteki publicznej, radnych prowadzących działalność gospodarczą. Zdarzają się również faktury dla wójta, dyrektorów szkół i jednostek podległych gminie, jak również dla radnych jako osób fizycznych oraz ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał również, co następuje:

a. Stan faktyczny obejmuje okres od (...) r.

b. zakład usług komunalnych w (...) jest zakładem budżetowym Gminy.

c. Gmina ma realny wpływ na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

d. Gmina (...) poprzez swoje organy, tj. Wójta Gminy i Radę Gminy kontroluje funkcjonowanie zakładu usług komunalnych w (...).

e. Gmina ma realny wpływ na funkcjonowanie ośrodka kultury i biblioteki publicznej.

f. Gmina działa poprzez swoje organy, tj. Radę Gminy i Wójta. Wójt powołuje Dyrektorów, natomiast Rada Gminy uchwala statuty podległych jednostek. Gmina przekazuje dotacje celowe zarówno dla ośrodka kultury, jak i biblioteki publicznej.

g. Radni, zarówno ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą, jak i ci, którzy jej nie prowadzą mają realny wpływ na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

h. Wójt Gminy ma realny wpływ na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

i. Dyrektorzy szkół i dyrektorzy jednostek podległych Gminie nie mają realnego wpływu na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

j. Zakładem zarządza i kieruje Kierownik Zakładu, którego zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy. Kierownik Zakładu działa w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy. Wójt Gminy poprzez zarządzenie ustala stawki na odbiór odpadów od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Radni uchwalają statut zakładu usług komunalnych w (...), podejmują uchwały dotyczące udzielenia dotacji przedmiotowych i celowych, stawek za opłaty cmentarne, dopłat do zbiorowego dostarczania wody dla mieszkańców. Podejmują decyzje w sprawie wydatków inwestycyjnych dla Zakładu.

k. Wójt oraz Radni mają wpływ na funkcjonowanie Gminy. Natomiast dyrektorzy szkół mają wpływ tylko na oświatę, a dyrektorzy jednostek podległych na kulturę.

I. Radni wchodzą w skład Rady Gminy, która jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy dotyczące funkcjonowania Gminy. Wójt jest organem wykonawczym Gminy. Wójt w szczególności: kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz, gospodaruje mieniem i realizuje budżet Gminy, odpowiadając za jego prawidłowe wykonanie, przygotowuje projekty uchwał Rady i projekt budżetu.

m. Dyrektorzy szkół są wybierani na podstawie konkursu, natomiast dyrektorzy jednostek podległych na podstawie powołania.

n. Dyrektorzy jednostek podległych są organami zarządzającymi tymi jednostkami, składają w ich imieniu oświadczenia woli i reprezentują je na zewnątrz. Natomiast kompetencje dyrektorów szkół reguluje art. 68 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle nowych przepisów wymienione wyżej podmioty to podmioty powiązane, dla których należy stosować procedurę TP?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zakład Usług Komunalnych stosował oznaczenie TP do wszystkich wymienionych wyżej podmiotów.

W piśmie z 26 listopada 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko o następujące twierdzenia:

zakład usług komunalnych w (...) uważa, że do transakcji z radnymi, jako osobami fizycznymi, jak i z radnymi prowadzącymi działalność gospodarczą, z Wójtem, oraz z ich małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia, ośrodkiem kultury i biblioteką publiczną należy stosować oznaczenie "TP". Natomiast dla dyrektorów szkół i dyrektorów jednostek podległych oznaczenia "TP" nie należy stosować.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

- nieprawidłowe w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a radnymi, wójtem, ośrodkiem kultury, biblioteką publiczną oraz małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia radnych i wójta Gminy;

- prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych (...), a dyrektorami szkół i dyrektorami jednostek podległych Gminie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności - art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika, jak stanowi art. 99 ust. 7c.

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 99 ust. 11b ustawy o VAT).

Z art. 99 ust. 11c ustawy o VAT wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Zgodnie z art. 99 ust. 13b ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

W myśl art. 109 ust. 3b ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Jak stanowi art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie deklaracji i ewidencji, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy ww. rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w sprawie deklaracji i ewidencji, ewidencja w zakresie podatku należnego, Dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące, istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie "TP".

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1)

w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)

wynikające ze stosunku pracy;

3)

wynikające z tytułu przysposobienia.

Z kolei stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., zwanej dalej ustawą o CIT), ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Natomiast przez podmioty powiązane - zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - należy rozumieć:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d)

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W myśl art. 11a ust. 2 ustawy o CIT, przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1)

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)

udziałów w kapitale lub

b)

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)

udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2)

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179), zwane dalej rozporządzeniem zmieniającym.

Na mocy § 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług w § 10 po ust. 4 dodano ust. 4a i 4b.

Z treści wprowadzonego do rozporządzenia ustępu 4b Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. oznaczenia "TP") nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Z opisu sprawy wynika, że zakład usług komunalnych (samorządowy zakład budżetowy) wystawia faktury za wodę oraz wywóz odpadów dla ośrodka kultury, biblioteki publicznej, radnych prowadzących działalność gospodarczą. Zdarzają się również faktury dla wójta, dyrektorów szkół i jednostek podległych gminie, jak również dla radnych jako osób fizycznych oraz ich małżonków, krewnych lub powinowatych do drugiego stopnia.

Wnioskodawca wskazał również, że:

a) Stan faktyczny obejmuje okres od (...) r.

b) Zakład usług komunalnych jest zakładem budżetowym Gminy.

c) Gmina ma realny wpływ na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

d) Gmina poprzez swoje organy, tj. Wójta Gminy i Radę Gminy kontroluje funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

e) Gmina ma realny wpływ na funkcjonowanie ośrodka kultury i biblioteki publicznej.

f) Gmina (...) działa poprzez swoje organy, tj. Radę Gminy i Wójta. Wójt powołuje Dyrektorów, natomiast Rada Gminy uchwala statuty podległych jednostek. Gmina przekazuje dotacje celowe zarówno dla Gminnego Ośrodka Kultury, jak i Gminnej Biblioteki Publicznej.

g) Radni, zarówno ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą, jak i ci, którzy jej nie prowadzą mają realny wpływ na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

h) Wójt Gminy ma realny wpływ na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

i) Dyrektorzy szkół i dyrektorzy jednostek podległych Gminie nie mają realnego wpływu na funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

j) Zakładem zarządza i kieruje Kierownik Zakładu, którego zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy. Kierownik Zakładu działa w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy. Wójt Gminy poprzez zarządzenie ustala stawki na odbiór odpadów od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Radni uchwalają statut zakładu usług komunalnych w (...), podejmują uchwały dotyczące udzielenia dotacji przedmiotowych i celowych, stawek za opłaty cmentarne, dopłat do zbiorowego dostarczania wody dla mieszkańców. Podejmują decyzje w sprawie wydatków inwestycyjnych dla Zakładu.

k) Wójt oraz Radni mają wpływ na funkcjonowanie Gminy. Natomiast dyrektorzy szkół mają wpływ tylko na oświatę, a dyrektorzy jednostek podległych na kulturę.

l) Radni wchodzą w skład Rady Gminy, która jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy dotyczące funkcjonowania Gminy. Wójt jest organem wykonawczym Gminy. Wójt w szczególności: kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz, gospodaruje mieniem i realizuje budżet Gminy, odpowiadając za jego prawidłowe wykonanie, przygotowuje projekty uchwał Rady i projekt budżetu.

m) Dyrektorzy szkół są wybierani na podstawie konkursu, natomiast dyrektorzy jednostek podległych na podstawie powołania.

n) Dyrektorzy jednostek podległych są organami zarzadzającymi tymi jednostkami, składają w ich imieniu oświadczenia woli i reprezentują je na zewnątrz. Natomiast kompetencje dyrektorów szkół reguluje art. 68 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w stosunku do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a Wójtem, Radnymi (zarówno prowadzącymi działalność gospodarczą, jak i je nie prowadzącymi) ich małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia, biblioteką publiczną, ośrodkiem kultury, dyrektorami szkół i jednostek organizacyjnych podległych Gminie należy stosować oznaczenie "TP".

Na wstępie zauważyć należy, że zakład usług komunalnych, stosownie do opisu sprawy jest zakładem budżetowym Gminy. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280) przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a)

utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,

b)

urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

W myśl art. 3 ww. ustawy jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Tym samym Wnioskodawca jest zobowiązany podejmować wspólne rozliczenia wraz z zakładem usług komunalnych.

Stosownie do powyższych uwag, w ewidencji sprzedaży tj. w pliku JPK_V7 oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi, jednakże obowiązek stosowania oznaczenia "TP" przez jednostki samorządu terytorialnego został wyłączony w odniesieniu transakcji, w których powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń "TP" wskazują, że oznaczenie "TP" odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze. zm.), organami gminy są:

1)

rada gminy;

2)

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

Do wyłącznej właściwości rady gminy, należy m.in. uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek (art. 18 ust. 2 pkt 1, 4 i 9 lit. h ustawy o samorządzie gminnym).

Tym samym z powyższych przepisów wynika, że rada gminy poprzez swoich członków wywiera istotny wpływ na sytuację finansową gminy oraz jej jednostek organizacyjnych. Można zatem uznać, że pozycja członków rady gminy z uwagi na sprawowane funkcje, mieści się w dyspozycji art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Do zadań wójta zgodnie z art. 30 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

2)

określanie sposobu wykonywania uchwał;

3)

gospodarowanie mieniem komunalnym;

4)

wykonywanie budżetu;

5)

zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Wójt gminy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m.in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą (art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca Gmina poprzez swoje organy, tj. Wójta Gminy i Radę Gminy kontroluje funkcjonowanie zakładu usług komunalnych.

Zatem sprawowane przez wójta i radnych (zarówno tych wykonujących działalność gospodarczą, jak i tych, którzy jej nie wykonują) funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (wójta i radnych) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Gminę, a w rezultacie przez jej zakład budżetowy (zakład usług komunalnych).

Wskazać jednak należy, że z przytoczonego § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia zmieniającego obowiązującego od 1 lipca 2021 r. wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. oznaczenia "TP") nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

W analizowanej sprawie występują ww. powiązania wskazane w § 10 ust. 4b rozporządzenia pomiędzy następującymi osobami tj. Wójta i Radnych, a Wnioskodawcą (tj. jednostką samorządu terytorialnego). Tym samym Gmina nie ma obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w stosunku do transakcji między Wójtem i Radnymi (zarówno prowadzącymi jak i nie prowadzącymi działalności gospodarczej), a zakładem usług komunalnych.

Tym sam stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w transakcjach pomiędzy zakładem usług komunalnych w (...), a Wójtem i Radnymi jest nieprawidłowe.

Przepis § 10 ust. 4b znajdzie również zastosowanie w transakcjach pomiędzy zakładem usług komunalnych (...), a małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia Wójta i Radnych.

Wskazać, bowiem należy, że pomiędzy wskazanymi podmiotami, a Gminą, jak i jej Zakładem Budżetowym - zakładem usług komunalnych wystąpią powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b tiret drugi ustawy o CIT. Wskazane powiązania, następują przez osobę Wójta oraz Radnych. Tym samym można stwierdzić, że wynikają one pośrednio z powiązań z jednostką samorządu terytorialnego - Gminą.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Gmina w prowadzonej ewidencji nie ma obowiązku stosowania oznaczeń "TP" dla transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a małżonkami, krewnymi i powinowatymi do drugiego stopnia Wójta i Radnych Gminy.

Tym sam stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w transakcjach pomiędzy zakładem usług komunalnych, a małżonkami, krewnymi i powinowatymi drugiego stopnia Wójta i Radnych jest nieprawidłowe.

W zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w prowadzonej ewidencji dla oznaczenia transakcji między zakładem usług komunalnych (...), a wskazanymi we wniosku instytucjami kultury (ośrodkiem kultury i biblioteką publiczną) podkreślić należy, że sposób tworzenia samorządowych instytucji kultury został wskazany w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 194 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

Zasady tworzenia instytucji kultury reguluje art. 11 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2.

W myśl art. 12 ww. ustawy organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Ponadto, stosownie do ust. 3 ww. regulacji, organizację wewnętrzną instytucji kultury określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora tej instytucji, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz opinii działających w niej organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie. Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu, o którym mowa w art. 16. (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, Organizator może dokonać połączenia instytucji kultury, w tym instytucji kultury prowadzących działalność w różnych formach, lub podziału instytucji kultury.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów.

Natomiast, jak stanowi art. 29 ust. 5 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, roczne sprawozdanie finansowe instytucji kultury zatwierdza organizator. W przypadku samorządowej instytucji kultury roczne sprawozdanie finansowe zatwierdza organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że relacje występujące pomiędzy Wnioskodawcą a wymienionymi we wniosku instytucjami kultury (biblioteka publiczna, ośrodek kultury), dla których jest on organizatorem, mają charakter powiązań, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Samorządowa instytucja kultury może zostać utworzona i jej statut wydany wyłącznie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku gminy - radę gminy). Statut określa istotne elementy funkcjonowania samorządowej instytucji kultury, w tym zakres działalności, organy zarządzające, sposób finansowania jednostki. Ponadto organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym działalność instytucji kultury jest prowadzona, przyznaje instytucji kultury dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe instytucji kultury, powołuje i odwołuje dyrektora tej instytucji. Zatem relacja między Gminą, której organem stanowiącym jest rada gminy będąca organizatorem samorządowej instytucji kultury, a instytucjami kultury, jest relacją występującą między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o CIT: Gmina poprzez swoje organy wywiera znaczący wpływ na wskazane podmioty, tj. ma faktyczną zdolność do wpływania na podejmowane przez nie kluczowe decyzje gospodarcze (warte podkreślenia jest to, że ustawodawca wskazuje na "decyzje gospodarcze", co oznacza, że wpływ, o którym mowa w przepisie, nie powinien się wiązać jedynie z prowadzeniem działalności gospodarczej).

Należy też zwrócić uwagę, że wynikająca z przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej samodzielność instytucji kultury jako osoby prawnej, nie zmienia charakteru więzi istniejącej pomiędzy samorządową instytucją kultury a jednostką samorządu terytorialnego, wyrażającą się w uprawnieniu organizatora do wpływania na działalność instytucji kultury (vide: postanowienie NSA z 10 maja 2018 r., sygn. akt II OSK 135/18).

Tym samym wskazać należy, że Gmina ma realny wpływ na działanie zarówno instytucji kultury (ośrodek kultury i bibliotekę publiczną), jak i na zakładu usług komunalnych. Tym samym między wskazanymi instytucjami kultury, a zakładem usług komunalnych w (...) występują powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o CIT. Niemniej wskazać, należy, powiązania te są powiązaniami, o których mowa w § 10 ust. 4b rozporządzenia w sprawie danych zawartych w ewidencji.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przypadku wprowadzania do ewidencji VAT sprzedaży na rzecz wskazanych we wniosku samorządowych instytucji kultury tj. ośrodka kultury i biblioteki publicznej nie zaistnieje obowiązek uwzględnienia dla takiej sprzedaży oznaczenia "TP".

Tym sam stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w transakcjach pomiędzy zakładem usług komunalnych, a biblioteką publiczną i ośrodkiem kultury jest nieprawidłowe.

W zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" dla transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a dyrektorami szkół i dyrektorami jednostek organizacyjnych podległych gminie wskazać należy co następuje.

Stosownie do cytowanego wyżej art. art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Ponadto w myśl 4 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) przez organ prowadzący szkołę lub placówkę należy rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że na dyrektorów szkół i jednostek organizacyjnych podległych Gminie realny wpływ ma Gmina, która działa przez swoje Organy, w tym Wójta. Stwierdzić zatem należy, że Gmina wywiera wpływ zarówno na działalność zakładu usług komunalnychjak i dyrektorów szkół i jednostek organizacyjnych podległych Gminie. Tym samym pomiędzy zakładem usług komunalnych w (...), a dyrektorami szkół i jednostek organizacyjnych podległych Gminie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b tiret pierwszy ustawy o CIT. Niemniej zachodzące powiązania są powiązaniami, o których mowa § 10 ust. 4b rozporządzania w sprawie danych zawartych w ewidencji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Gmina nie ma obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w prowadzonej ewidencji dla transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a dyrektorami szkół i dyrektorami jednostek organizacyjnych podległych Gminie.

Tym sam stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w transakcjach pomiędzy zakładem usług komunalnych, a dyrektorami szkół i jednostek organizacyjnych Gminy jest prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest:

- nieprawidłowe w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a radnymi, wójtem, ośrodkiem kultury, biblioteką

publiczną oraz małżonkami, krewnymi lub powinowatymi do drugiego stopnia radnych i wójta Gminy;

- prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia "TP" do transakcji pomiędzy zakładem usług komunalnych, a dyrektorami szkół i dyrektorami jednostek

podległych Gminie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl