0111-KDIB3-3.4012.451.2020.1.JSU - Brak prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.451.2020.1.JSU Brak prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lipca 2020 r. (data wpływu 3 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2020 r. do organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Koło Gospodyń Wiejskich jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność statutową, którego jednym z celów jest działalność w celu rozwoju wsi, społeczny, kulturalny i ekonomicznym oraz działalność w dziedzinie kultury, oświaty i sportu. Stowarzyszenie w celu realizacji swoich zadań złożyło w 2019 r. wniosek pn.: "..." w ramach poddziałania 19.2 "..." objętego PROW na lata 2014-2020. Wnioski zostały ocenione pozytywnie i KGW podpisało umowę na ich realizację. Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju potencjału społecznego, oferty kulturalnej i zachowania dziedzictwa lokalnego oraz poprawi dostępność tej oferty na obszarze....

Projekt "..." składa się z dwóch części, ściśle ze sobą powiązanych.

* Pierwsza to wzmocnienie kapitału społecznego czyli doposażenie świetlicy. Zakupy dokonane będą w 2020 r. trzecim i czwartym kwartale. Zakupiony zostanie sprzęt AGD (lodówka, kuchnia, okapy, zmywarka, który wykorzystywany będzie podczas różnych imprez z cateringiem oraz laptop, drukarka, projektor z ekranem, meble do kuchni, wieszaki oraz meble biurowe wraz z szafą metalową. Nabycie tych wszystkich urządzeń i rzeczy sprawi, że miejsce to zwiększy swoją funkcjonalność oraz stanie się w pełni wyposażoną świetlicą, w której odbywać się będzie wiele imprez kulturalnych, spotkań, warsztatów, w tym kulinarnych, prelekcji. Dzięki niemu nastąpi wzmocnienie kapitału społecznego, a świetlica stanie się multimedialnym centrum, z wyposażenia którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy, instytucje działające na terenie... i inne podmioty. Regulamin w załączeniu. Zakupy elementów wyposażenia nie przekraczają 20 tys. zł, dlatego też przy wyborze Wnioskodawca będzie się kierować racjonalnością kosztów, jakością i niską ceną.

* Druga część projektu promować będzie całe przedsięwzięcie oraz nowo doposażone miejsce poprzez zorganizowanie imprezy kulturalno-integracyjnej. Na przełomie października i listopada 2020 r., w świetlicy KGW odbędzie się wydarzenie podsumowujące projekt, w ramach którego przewidzianych jest wiele atrakcji. Czas trwania imprezy to 4 godziny w ciągu jednego dnia. Grupą docelową będą wszyscy mieszkańcy obszaru..., (ok. 150 osób), przy szczególnym zaangażowaniu w realizację młodzieży w wieku 18-30 I. Uczestnictwo będzie ogólnodostępne, nieodpłatne. Podczas wydarzenia odbędą się:

* Konkurs kulinarny - każdy mieszkaniec będzie mógł przynieść jakąś regionalną potrawę, smakołyki, które po degustacji zostaną ocenione przez jury.

* Warsztaty plastyczne - partner tj.... przeprowadzi dla dzieci i dorosłych warsztaty z decoupage.

* Prezentacja zdjęć z działalności KGW.

* Konkursy dla uczestników imprezy z wykonywania prac domowych gospodyń np.: przyszycie guzika, ubicie piany z białek, obieranie ziemniaków.

* Catering dla uczestników. Zgodnie z załączoną ofertą wybrana firma zapewni catering dla ok. 150 osób kanapki, drobne przekąski, ciasta, kawa, herbata i owoce.

* Oprawą artystyczną zajmie się wybrana firma, która poprowadzi imprezę kulturalno-integracyjną, przeprowadzi konkursy oraz zorganizuje zajęcia animacyjne dla dzieci i uczestników wydarzenia.

Opłacenie cateringu wraz z oprawą artystyczną nie przekracza 20 tys. zł brutto, dlatego też przy wyborze Wnioskodawca będzie się kierować racjonalnością kosztów, jakością i niską ceną.

Przeprowadzenie imprezy będą wspierali partnerzy projektu, wolontariusze, członkowie KGW oraz mieszkańcy, którzy zaangażują się w działania na rzecz lokalnej społeczności, promocji świetlicy i projektu KGW.

Realizacja wyżej opisanego wniosku nie służy działalności zarobkowej i nie będzie przynosiła dochodów. Koszt całkowity wniosku wyniesie 50.308,49 PLN. KGW chce zaliczyć koszty podatku Vat od zakupionych towarów i usług do kosztów projektów. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania tego podatku Vat. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji KGW będzie realizowała nieodpłatną działalność statutową.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Koło Gospodyń Wiejskich ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu "..." współfinansowanego ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2017-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) Koło Gospodyń Wiejskich, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur realizując projekt "..." gdyż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane towary i usługi nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Koło Gospodyń Wiejskich jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność statutową, którego jednym z celów jest działalność w celu rozwoju wsi, społeczny, kulturalny i ekonomicznym oraz działalność w dziedzinie kultury, oświaty i sportu. Stowarzyszenie w celu realizacji swoich zadań złożyło w 2019 r. wniosek pn.: "...".

Projekt składa się z dwóch części, ściśle ze sobą powiązanych.

* Pierwsza to wzmocnienie kapitału społecznego czyli doposażenie świetlicy. Zakupy dokonane będą w 2020 r. trzecim i czwartym kwartale. Zakupiony zostanie sprzęt AGD, który wykorzystywany będzie podczas różnych imprez z cateringiem oraz laptop, drukarka, projektor z ekranem, meble do kuchni, wieszaki oraz meble biurowe wraz z szafą metalową.

* Druga część projektu promować będzie całe przedsięwzięcie oraz nowo doposażone miejsce poprzez zorganizowanie imprezy kulturalno-integracyjnej. Na przełomie października i listopada 2020 r., w świetlicy KGW odbędzie się wydarzenie podsumowujące projekt, w ramach którego przewidzianych jest wiele atrakcji. Uczestnictwo będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. Podczas wydarzenia odbędą się:

* Konkurs kulinarny,

* Warsztaty plastyczne,

* Prezentacja zdjęć z działalności KGW,

* Konkursy dla uczestników imprezy z wykonywania prac domowych gospodyń,

* Catering dla uczestników. Zgodnie z załączoną ofertą wybrana firma zapewni catering dla ok. 150 osób,

* Oprawą artystyczną zajmie się wybrana firma, która poprowadzi imprezę kulturalno-integracyjną, przeprowadzi konkursy oraz zorganizuje zajęcia animacyjne dla dzieci i uczestników wydarzenia.

Przeprowadzenie imprezy będą wspierali partnerzy projektu, wolontariusze, członkowie KGW oraz mieszkańcy, którzy zaangażują się w działania na rzecz lokalnej społeczności, promocji świetlicy i projektu KGW. Realizacja wyżej opisanego wniosku nie służy działalności zarobkowej i nie będzie przynosiła dochodów. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji KGW będzie realizowała nieodpłatną działalność statutową.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu "...".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ponadto zakupione w ramach projektu sprzęty nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Realizacja zadania nie służy działalności zarobkowej i nie będzie przynosiła dochodów gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - Stowarzyszenie będzie realizowało nieodpłatną działalność statutową.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektu "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl