0111-KDIB3-3.4012.416.2019.1.AMS - Brak prawa do zwrotu lub odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.416.2019.1.AMS Brak prawa do zwrotu lub odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 października 2019 r. (data wpływu - 21 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do zwrotu lub odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do zwrotu lub odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (...) działa w formie stowarzyszenia, jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym (...) i ma nadany NIP (...), nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nie jest płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca. złożył wniosek o przyznanie pomocy w konkursie ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania - (...) w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem operacji grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pod nazwą (...).

Głównym celem projektu jest rozwój lokalny obszaru (...) oparty o lokalne zasoby oraz kapitał społeczny mieszkańców. Cel szczegółowy to: wzrost dostępności infrastruktury rekreacyjnej, społecznej, turystycznej i kulturalnej. Dzięki realizacji operacji pn. (...), został przebudowany obiekt kultury, który będzie sprzyjał wszechstronnej aktywności mieszkańców (...).

Wniosek z zadaniem "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" został pozytywnie zaopiniowany przez Samorząd Województwa (...). Wnioskodawca podpisał umowę (...) na dofinasowanie.

Zadanie pn. (...) jest zadaniem zrealizowanym i nie rozliczonym z dofinasowania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (...). Termin złożenia wniosku o płatność to: 31 grudnia 2019 r.

Inwestycja polega na remoncie części zewnętrznej budynku (...). Zrealizowane zadanie (...) nie ma charakteru zarobkowego. W celu realizacji ww. zadania Wnioskodawca poniósł koszty związane z zakupem towarów i usług niezbędnych do wykonania tego remontu. Wszystkie faktury VAT czy też rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizowanej operacji są wystawione na adres: (...).

Koszty zadania zostały szczegółowo wykazane w kosztorysie inwestorskim opracowanym przez pracownię projektową (...). Zgodnie z tabelą elementów scalonych ww. kosztorysu, koszty remontu obejmują:

* konstrukcję dachową,

* pokrycie,

* kominy.

Mając na względzie demontaż i utylizację płyt azbestowych przez wyspecjalizowaną firmę oraz wykonanie nowego pokrycia dachowego z blachodachówki Wnioskodawca postanowił wykonać zadanie (...) w dwóch etapach, tj. zlecić dwom wykonawcom wyłonionym w drodze zapytania o cenę.

W dniu (...) przystąpił do wyboru pierwszego wykonawcy zadania, ogłaszając na stronie internetowej (...) zaproszenie do składania ofert cenowych na demontaż i unieszkodliwienie płyt azbestowych z budynku (...). (...) komisja przetargowa dokonała zbadania zgodności ofert z zapytaniem ofertowym i wybrała najkorzystniejszą ofertę. (...).

W dniu (...) Wnioskodawca przystąpił do wyboru drugiego wykonawcy zadania, ogłaszając na stronie internetowej zaproszenie do składania ofert cenowych na wykonanie konstrukcji dachowej, pokrycia i przemurowania kominów budynku OSP (...) w ramach projektu (...) komisja przetargowa dokonała zbadania zgodności ofert z zapytaniem ofertowym i wybrała najkorzystniejszą ofertę. Wykonawcą więźby dachowej i pokrycia dachowego na budynku OSP (...) zostało Przedsiębiorstwo Produkcyjno- Handlowo Usługowe (...). Wykonawca za ww. usługę wystawił fakturę VAT (...).

W wyniku realizacji zadania zostało wykonane nowe pokrycie dachowe z blachodachówki na budynku OSP (...). Postawiono również nowe szczelne kominy z cegły klinkierowej. Całość prac wykończyło orrynnowanie budynku OSP (...), który służy przede wszystkim jako centrum kultury (...). Przeprowadzony remont pozwoli nie tylko na ulepszenie środka trwałego ale także wpłynie pozytywne na ochronę środowiska. Usuniecie szkodliwego dla środowiska azbestu oraz wybudowanie droższych przewodów kominowych wpłynie na zmniejszenie lub wyeliminowanie emisji pyłów i gazów szkodliwych dla środowiska. Wykonanie nowego pokrycia dachowego, opierzeń oraz rynien i rur spustowych wpłynie korzystnie na mury budynku, które dotychczas poddawane były zniszczeniu przez opady deszczu.

Mieszkańcy (...) zyskali nowe centrum do rozwoju społeczno-kulturalnego. Wszystkie pomieszczenia zlokalizowane w części budynku poddanego remontowi i modernizacji są bezpłatnie ogólnodostępne dla społeczności lokalnej.

Wnioskodawca realizuje wyłącznie zadania statutowe i nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy VAT (zwolnienie przedmiotowe). Statut Stowarzyszenia nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o VAT. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Ochotnicza Straż Pożarna (...) nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług.

Występując z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację operacji pn. (...), Ochotnicza Straż Pożarna (...) uwzględniła podatek VAT jako koszt kwalifikowalny. Z powyższym, ww. jednostka będzie wnioskowała i wykazywała we wnioskach o płatność o objęcie kosztami kwalifikowalnymi (podlegającymi refundacji) również koszty podatku od towarów i usług.

W wyniku realizowanego zadania Wnioskodawca nie osiągnął żadnych dochodów. Działalność stowarzyszenia związana z realizacją ww. projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna (...) nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskowana interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji zadania pn. (...) dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Czy Ochotnicza Straż Pożarna (...) ma możliwość odzyskania go w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i sfinansowanie środkami unijnymi?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna (...) nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu (...).

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018.2174 t.j.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2019.713 t.j.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału miedzy jego członków.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018.2174 t.j.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwotę podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwie bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania podatku należnego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wspomniano wyżej, w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiąga żadnych dochodów. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny, Wnioskodawca stwierdza, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako VAT czynny, a zatem zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował zadanie (...). Projekt był realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Potwierdzone fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę zakupione towary i usługi, jak i efekty projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowana inwestycja jest nieodpłatna i ogólnodostępna dla społeczności lokalnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości uzyskania zwrotu lub odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu (...) nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, zakupy towarów i usług dokonywane do realizacji projektu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to równocześnie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie wypełnił ww. warunków rozporządzenia, nie znajduje zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do zwrotu lub odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu (...) należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl