0111-KDIB3-3.4012.4.2017.2.MS - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.4.2017.2.MS Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 lutego 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 31 marca 2017 r. (data wpływu 6 kwietnia 2017 r.) oraz pismem z 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 31 marca 2017 r. (data wpływu 6 kwietnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4012.4.2017.1.MS z 23 marca 2017 r. oraz pismem z 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014-2020 (Dz. U. poz. 349 i 1888 oraz z 2016 r. poz. 337) została zawarta w dniu 26 października 2016 r. umowa pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą (Powiatem) o przyznanie Wnioskodawcy pomocy finansowej w formie refundacji ze środków "EFRROW" na realizację operacji: "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr...".

Zakres rzeczowy operacji: roboty budowlane w ciągu drogi powiatowej nr... obejmuje:

* rozebranie nawierzchni,

* roboty ziemne,

* stabilizacja podbudowy,

* podbudowa kruszywo łamane warstwa górna,

* wyrównanie nawierzchni,

* warstwa wiążąca nawierzchni,

* warstwa ścierna nawierzchni,

* pobocza.

Roboty budowlane - przebudowa mostu w k.m. 9+699

* roboty rozbiórkowe,

* ścianka zapleczowa + skrzydła,

* płyty przejściowe,

* płyta pomostu,

* nawierzchnie i odbudowa dojazdów, skarp drogowych

* odbudowa podmytych skarp drogowych roboty ubezpieczeniowe.

Roboty budowlane drogowe w ciągu drogi powiatowej nr... i drogi powiatowej nr...:

* roboty przygotowawcze,

* roboty rozbiórkowe,

* roboty ziemne,

* odwodnienie,

* przebudowa drogi - wymiana pełnej konstrukcji jezdni,

* budowa chodnika,

* wykonanie schodów terenowych,

* zatoka autobusowa,

* zjazd-regulacja,

* roboty wykończeniowe.

Zrealizowanie operacji poprawi dostępność komunikacyjną miejscowości, przez które przebiegają drogi będące przedmiotem wniosku do drogi krajowej nr... i drogi wojewódzkiej nr... i ośrodków miejsc pracy i usług wyższego rzędu w N. i K. oraz obiektów użyteczności publicznej - dwóch sklepów spożywczo-przemysłowych i przystanku autobusowego. Umożliwi także poprawę stanu technicznego powiatowej infrastruktury drogowej na długości 0,845 km, usprawniając obsługę sąsiadujących obszarów w tych miejscowościach.

Wnioskodawca zgodnie art. 3 i 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń o podatku od towarów oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) od 1 stycznia 2017 r. jest czynnym podatnikiem VAT.

Efekt zrealizowanego zadania "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr..." nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat ze stosunków cywilnoprawnych za korzystanie ze wskazanego przebudowanego odcinka drogi powiatowej.

Opłaty za wskazany odcinek drogi będzie mógł być tylko objęty opłatami administracyjnymi z tytułu:

* zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie art. 64c ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.);

* na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) opłata za zajęcie pasa drogowego dróg powiatowych.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania jako Nabywca będzie wskazany Wnioskodawca.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania z zakresu dróg publicznych. Realizowana inwestycja należy do zadań własnych Wnioskodawcy i będzie służyła wspieraniu lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich, (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz. U. z 2016 r. poz. 814).

Równocześnie zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 z późn. zm.) zarząd powiatu sprawuje funkcje zarządcy dróg powiatowych (w tym przypadku drogi powiatowej nr... i nr..., której odcinek jest przedmiotem operacji, o której mowa wyżej) i do którego zadań należą zgodnie z art. 20 powołanej ustawy m.in. pełnienie funkcji inwestora i utrzymanie powiatowej infrastruktury drogowej.

Środki, które Wnioskodawca ma otrzymać w związku z realizacją projektu nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 31 marca 2017 r.):

Czy Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem VAT, w związku z wydatkami związanymi z realizacją zadania: "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr..." ramach operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" ma możliwość odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie ma możliwości do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną operacją typu "Budowa tub modernizacja dróg lokalnych" ponieważ efekt zrealizowanej operacji nie będzie służył czynnościom opodatkowanym VAT. Wnioskodawca nie pobiera i nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z wybudowanej infrastruktury, czyli zrealizowana inwestycja nie generuje dochodu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego, a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie jest również przedmiotem umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania z zakresu dróg publicznych oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Realizowana inwestycja należy do zadań własnych Wnioskodawcy i będzie służyła wspieraniu lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich, (art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym).

Równocześnie zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 z późn. zm.) zarząd powiatu sprawuje funkcje zarządcy dróg powiatowych (w tym przypadku drogi powiatowej nr..., nr..., której odcinki są przedmiotem operacji, o której mowa wyżej) i do którego zadań należą zgodnie z art. 20 powołanej ustawy m.in. pełnienie funkcji inwestora i utrzymanie powiatowej infrastruktury drogowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) - zgodnie z którym drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych - drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1.

drogi krajowe;

2.

drogi wojewódzkie;

3.

drogi powiatowe;

4.

drogi gminne.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych - organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Jak wynika z art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych - zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

1.

krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2.

wojewódzkich - zarząd województwa;

3.

powiatowych - zarząd powiatu;

4.

gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 20 ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora (pkt 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 (pkt 4), wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt 11).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca w ramach zadań własnych w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb w sprawach dróg powiatowych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym), zawarł w dniu 26 października 2016 r. umowę z Samorządem Województwa o przyznanie Wnioskodawcy pomocy finansowej w formie refundacji ze środków "EFRROW" na realizację operacji pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr...".

Zakres rzeczowy operacji: roboty budowlane w ciągu drogi powiatowej nr... obejmuje:

* rozebranie nawierzchni,

* roboty ziemne,

* stabilizacja podbudowy,

* podbudowa kruszywo łamane warstwa górna,

* wyrównanie nawierzchni,

* warstwa wiążąca nawierzchni,

* warstwa ścierna nawierzchni,

* pobocza.

Roboty budowlane - przebudowa mostu w k.m. 9+699

* roboty rozbiórkowe,

* ścianka zapleczowa + skrzydła,

* płyty przejściowe,

* płyta pomostu,

* nawierzchnie i odbudowa dojazdów, skarp drogowych

* odbudowa podmytych skarp drogowych roboty ubezpieczeniowe.

Roboty budowlane drogowe w ciągu drogi powiatowej nr... i drogi powiatowej nr...:

* roboty przygotowawcze,

* roboty rozbiórkowe,

* roboty ziemne,

* odwodnienie,

* przebudowa drogi - wymiana pełnej konstrukcji jezdni,

* budowa chodnika,

* wykonanie schodów terenowych,

* zatoka autobusowa,

* zjazd-regulacja,

* roboty wykończeniowe.

Zrealizowanie operacji poprawi dostępność komunikacyjną miejscowości, przez które przebiegają drogi będące przedmiotem wniosku do drogi krajowej nr... i drogi wojewódzkiej nr... i ośrodków miejsc pracy i usług wyższego rzędu w N. i K. oraz obiektów użyteczności publicznej - dwóch sklepów spożywczo-przemysłowych i przystanku autobusowego. Umożliwi także poprawę stanu technicznego powiatowej infrastruktury drogowej na długości 0,845 km, usprawniając obsługę sąsiadujących obszarów w tych miejscowościach.

Efekt zrealizowanego zadania "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr..." nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat ze stosunków cywilnoprawnych za korzystanie ze wskazanego przebudowanego odcinka drogi powiatowej.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania jako Nabywca będzie wskazany Wnioskodawca.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją planowanej inwestycji drogowej pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr...".

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg powiatowych odbywa się w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że realizowana inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań własnych Powiatu (Wnioskodawcy). Zatem, na gruncie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że Wnioskodawca, dokonując zakupów celem realizacji ww. inwestycji, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Ponadto, rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć również na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, efekt realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat ze stosunków cywilnoprawnych za korzystanie ze wskazanego przebudowanego odcinka drogi powiatowej.

W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr... i nr...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl