0111-KDIB3-3.4012.392.2019.1.WR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.392.2019.1.WR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) Miasto X wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Miasto X posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT (NIP (...)).

Miasto X złożyło wniosek o dofinansowanie zadania pn.: "...." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y, Oś priorytetowa (...) (nr naboru (...)). Realizacja projektu planowana jest w 2020 r. Wartość projektu (...) zł, z czego 85% to środki EFRR, zaś 10% stanowi dotacja z budżetu państwa.

Celem projektu jest poprawa jakości i atrakcyjności przestrzeni miejskiej w ramach kompleksowej rewitalizacji, wyposażenie miejsc stanowiących własność miasta X w niezbędną infrastrukturę techniczną, poprawa bezpieczeństwa mieszkańców X, poprawa jakości życia lokalnej społeczności i możliwości spędzania wolnego czasu, powstanie atrakcyjnych miejsc integracji mieszkańców, poprawa funkcjonalności i dostępności kluczowych obiektów publicznych.

W ramach projektu zaplanowano:

* remont części zabytkowego ratusza - siedziby Urzędu Miasta X. W budynku ratusza przeprowadzone zostaną prace budowlane, roboty zbrojeniowe, roboty izolacyjne, wymiana stolarki wewnętrznej, zostaną usunięte bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych, wykonanie łazienek, wyremontowanie pomieszczeń biurowych. Po przeprowadzonym remoncie w budynku ratusza nadal mieścił się będzie Urząd Miasta X a ponadto w dwóch pomieszczeniach funkcjonował będzie (...) działający jako ośrodek wsparcia. (...) zapewniał będzie nieodpłatne pomieszczenia do odbywania różnorodnych zajęć mieszkańcom X w wieku 60+.

* środowiskowy dom samopomocy w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w X (jednostka organizacyjna Miasta X).

* rewitalizację miejskich terenów publicznych oraz przestrzeni i podwórek międzyblokowych dostępnych dla ogółu mieszkańców miasta X. Zakres robót obejmuje: demontaż starych i zużytych elementów małej architektury, wycinkę części drzew, wyrównanie i niwelację terenu, wyłożenie nawierzchni kostką brukową, urządzenie placów zabaw i zieleni z nowymi nasadzeniami drzew i krzewów, montaż małej architektury, zakup namiotu sferycznego, zakup i montaż dwóch toalet ogólnodostępnych, nowe oświetlenie i montaż monitoringu. W wyniku czego zostaną uporządkowane ciągi komunikacyjne, powstaną nowe miejsca parkingowe służące mieszkańcom sąsiadujących bloków oraz osobom przyjezdnym, nowe ogólnodostępne strefy rekreacji dla dzieci i seniorów, zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa mieszkańców miasta.

Wszystkie powyższe działania zarówno projektu, jak również po zakończeniu projektu, realizowane będą w ramach statutowej działalności Miasta X na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obejmującej zadania własne w zakresie:

* art. 7 ust. 1 pkt 2: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

* art. 7 ust. 1 pkt 6: pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

* art. 7 ust. 1 pkt 10: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

* art. 7 ust. 1 pkt 12: zieleni gminnej i zadrzewień;

* art. 7 ust. 1 pkt 14: porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

* art. 7 ust. 1 pkt 15: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Miasto X nie będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie z wytworzonych w wyniku realizacji projektu: miejsc parkingowych, stref rekreacji, pomieszczeń w budynku ratusza, czy też z tytułu organizowania różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, sportowych itp.

Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto X do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do inwestycji "...", na którą Miasto X zamierza skorzystać z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, która będzie przeprowadzona w 2020 r. Miasto X będzie miało prawo do skorzystania z odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy,

Miasto X stoi na stanowisku, że nie będzie mogło skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z wykonywaniem zadań w ramach projektu pn. "...". Miasto X nie będzie zawierało umów na odpłatne udostępnianie pomieszczeń w budynku ratusza. W wyremontowanym ratuszu będzie mieściła się nadal siedziba Urzędu Miasta X oraz pomieszczenia na (...). Są to zadania statutowe miasta X realizowane na podstawie ustawy o samorządzie gminnym: art. 7 ust. 1 pkt 15: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz art. 7 ust. 1 pkt 6: w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Z odremontowanych i przebudowanych podwórek, miejsc parkingowych, przestrzeni publicznych międzyblokowych, powstałych stref rekreacji nieodpłatnie będą korzystać wszyscy mieszkańcy i przyjezdni.

Miasto X nie będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie z wytworzonych w ramach projektu miejsc parkingowych, stref rekreacji, pomieszczeń w budynku ratusza, czy też z tytułu organizowania różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, sportowych, itp.

Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto X do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym"), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2, 6, 10, 12, 14, 15 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (pkt 2);

* pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (pkt 6);

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10);

* zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12);

* porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (pkt 14);

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt "...". Realizacja projektu jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y.

W ramach projektu zaplanowano remont części zabytkowego ratusz, środowiskowy dom samopomocy w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w X, a także rewitalizację miejskich terenów publicznych oraz przestrzeni i podwórek międzyblokowych dostępnych dla ogółu mieszkańców miasta X.

Wszystkie działania w ramach projektu realizowane są w ramach zadań własnych miasta X. Miasto nie będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie z wytworzonych w wyniku realizacji projektu miejsc parkingowych, stref rekreacji, pomieszczeń w budynku ratusza, czy też z tytułu organizowania różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych, sportowych itp. Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto X do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ww. projektem.

Podnieść należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy. Jak zostało wcześniej wskazane, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W sferze publicznoprawnej mieszczą się również m.in. * gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, * porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego oraz * utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi, związane z projektem, będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych, nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), do realizacji których został Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, powołany.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi wytworzone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności objętych zakresem ustawy o podatku od towarów i usług tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl