0111-KDIB3-3.4012.385.2018.3.MPU - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.385.2018.3.MPU Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 grudnia 2018 r. (data wpływu - 27 grudnia 2018 r.), uzupełniony pismem z 21 stycznia 2019 r. (data wpływu - 24 stycznia 2019 r.) oraz pismem z 30 stycznia 2019 r. (data wpływu - 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)". - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 stycznia 2019 r. (data wpływu - 24 stycznia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.385.2018.1.MPU oraz pismem z 30 stycznia 2019 r. (data wpływu - 30 stycznia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.385.2018.2.MPU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina (...). (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Gmina") jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną ustawą o samorządzie gminnym (...). Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. " (...)". Projekt został zgłoszony i będzie realizowany w ramach (...). na lata (...) (ze środków (...)) z osi priorytetowej (...). Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, działanie (...). Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla (...). Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - (...). Projekt został dofinansowany z (...) w wysokości (...) zł kosztów kwalifikowanych (...) i zostanie zrealizowany do dnia (...) r.

Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w wyniku (...).

Uwzględniając zdefiniowane cele Projekt obejmował będzie:

* opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej,

* wykonanie robót budowlanych w formule zaprojektuj i wybuduj,

* nadzór inwestorski,

* działania promocyjne projektu (tablice informacyjne).

W ramach (...) na lata (...) realizacja projektu zakłada zakwalifikowanie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. Opinia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ma określić czy beneficjent - Gmina posiada możliwość odzyskiwania podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności, które wykonuje w oparciu o umowy cywilno-prawne dotyczące wieczystego użytkowania, dzierżawy, najmu, sprzedaży działek. Jako jednostka samorządowa wykonuje również zadania o charakterze publicznym i korzysta z wyłączenia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych.

Przedmiotowy projekt jest zadaniem publicznym i nie będzie przedmiotem działalności gospodarczej. Projekt nie będzie przynosił obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z efektów korzystać będą mogli nieodpłatnie najmłodsi mieszkańcy Gminy. W ramach przedmiotowego projektu Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Gmina realizuje projekt pn. (...)" w zakresie zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) w ramach zakresu zadań dotyczącego edukacji publicznej; (art. 7 ust. 1 pkt 8). Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca. Sala gimnastyczna przy (...) jest wykorzystywana zgodnie z działalnością statutową szkoły ale w sporadycznych przypadkach osiąga dochód opodatkowany podatkiem VAT z wynajmu Sali gimnastycznej. Jednakże w przypadku jednostki samorządu terytorialnego obliczona proporcja nie przekracza (...)%, w związku z powyższym podatnik uznał, że proporcja ta wynosi 0 zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174). W związku z powyższym jednostka nie odlicza podatku VAT naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)". Zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zależne jest od tego czy nabywanie towarów związane jest ze sprzedażą opodatkowaną. W myśl tych przepisów oraz w związku z opisanym przyszłym zdarzeniem dot. " (...)" stwierdza się, że nabyte towary i usługi związane z przedmiotowym projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT wystawionych na Gminę, które będą dokumentowały poniesione wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym", gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy zakresu zadań dotyczącego edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pn. " (...)". Projekt został zgłoszony i będzie realizowany w ramach (...). na lata (...) (ze środków (...)) z osi priorytetowej (...). Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, działanie (...). Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania (...). Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - (...). Projekt został dofinansowany z (...) w wysokości (...) zł kosztów kwalifikowanych (...) i zostanie zrealizowany do dnia (...) r. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w wyniku (...).

Uwzględniając zdefiniowane cele Projekt obejmował będzie:

* opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej,

* wykonanie robót budowlanych w formule zaprojektuj i wybuduj,

* nadzór inwestorski,

* działania promocyjne projektu (tablice informacyjne).

W ramach (...) na lata (...) realizacja projektu zakłada zakwalifikowanie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. Opinia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ma określić czy beneficjent - Gmina posiada możliwość odzyskiwania podatku VAT w ramach realizowanego projektu. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności, które wykonuje w oparciu o umowy cywilno-prawne dotyczące wieczystego użytkowania, dzierżawy, najmu, sprzedaży działek. Jako jednostka samorządowa wykonuje również zadania o charakterze publicznym i korzysta z wyłączenia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych.

Przedmiotowy projekt jest zadaniem publicznym i nie będzie przedmiotem działalności gospodarczej. Projekt nie będzie przynosił obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z efektów korzystać będą mogli nieodpłatnie najmłodsi mieszkańcy Gminy. W ramach przedmiotowego projektu Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn. " (...)" w zakresie zadań własnych gminy w ramach zakresu zadań dotyczącego edukacji publicznej; (art. 7 ust. 1 pkt 8). Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca. Sala gimnastyczna przy (...) jest wykorzystywana zgodnie z działalnością statutową szkoły ale w sporadycznych przypadkach osiąga dochód opodatkowany podatkiem VAT z wynajmu Sali gimnastycznej. Jednakże w przypadku jednostki samorządu terytorialnego obliczona proporcja nie przekracza (...)%, w związku z powyższym podatnik uznał, że proporcja ta wynosi 0 zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174). W związku z powyższym jednostka nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zauważyć należy, że system odliczenia ma na celu uwolnienie podatnika od ciężaru podatku od towarów i usług, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. W tym miejscu wskazać trzeba, że drugi warunek, wymieniony w art. 86 ustawy, dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, to posiadanie statusu podatnika, zdefiniowanego w art. 15 ustawy.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, obejmującego poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym w Gminie w wyniku termomodernizacji (...), świadczy o tym, że w rzeczywistości Gmina będzie realizowała zadania własne, wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Tym samym przedmiotowy projekt jest zadaniem własnym Wnioskodawcy. Z efektów korzystać będą mogli nieodpłatnie najmłodsi mieszkańcy Gminy. Ewentualny odpłatny wynajem sali gimnastycznej wykorzystywanej zgodnie z działalnością statutową szkoły przy (...) będzie sporadyczny. Wnioskodawca nie jest nastwiony na uzyskiwanie dochodów z najmu, tylko na wykorzystanie budynków do zaspokajana zbiorowych potrzeb wspólnoty realizując zadania własne dotyczące edukacji publicznej. Wyliczona przez Wnioskodawcę proporcja przypisanym czynnościom opodatkowanym, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego nie przekracza (...)% w związku z czym Wnioskodawca uznał, że proporcja ta wynosi 0% zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2. Tym samym w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego i Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego związanego z realizacją projektu. pn. " (...)".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl