0111-KDIB3-3.4012.376.2018.2.MS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.376.2018.2.MS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 grudnia 2018 r. (data wpływu 17 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 4 lutego 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 4 lutego 2019 r. (data wpływu 2 lutego 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0111-KDIB3-3.4012.376.2018.1.MS z 25 stycznia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 4 stycznia 2019 r.):

W dniu 31 lipca 2017 r. Wnioskodawca (Gmina) podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn.: "...". Zakres projektu przedstawia się następująco: opracowanie map do celów projektowych, opracowanie dokumentacji projektowej, opracowanie studium wykonalności i wniosku o dofinasowanie, roboty budowalne - budowa ścieżki wraz z infrastrukturą towarzyszącą, nadzór inwestorski. promocja projektu, w tym: wykonanie i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych, publikacja informacji w prasie lokalnej. Przyjęty zakres projektu w pełni umożliwi realizację założonych celów.

Cele projektu są zgodne z celem tematycznym 6 realizowanym w ramach osi priorytetowej nr 6 - Kultura i dziedzictwo RPO... 2014-2020. Projekt wpisuje się w Poddziałanie 6.2.3 i jego cel szczegółowy. Utrzymanie przewagi konkurencyjnej (...) nad innymi regionami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego. Celami ogólnymi projektu są wzrost atrakcyjności oferty turystycznej gminy miejskiej X poza sezonem letnim, zwiększenie możliwości gminy na wykreowanie produktu turystycznego, rozwój usług turystycznych i okołoturystycznych związanych z turystką rowerową, wzrost liczby turystów aktywnych na terenie gminy, wykorzystany potencjał istniejących walorów przyrodniczych i atrakcji turystycznych gminy, poprawa jakości życia mieszkańców, utrzymanie przewagi konkurencyjnej (...) nad innymi regionami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego. Celem głównym projektu jest zwiększona atrakcyjność turystyczna zasobów dziedzictwa naturalnego X poprzez budowę ścieżki rowerowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na trasie dawnej linii kolejowej A - B.

Cel główny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych: zwiększona dostępność do ścieżek rowerowych na terenie miasta poprzez budowę ścieżki rowerowej, zapewniona spójność i ciągłość systemu ścieżek rowerowych na obszarze realizacji projektu, poprawa stanu infrastruktury dla ruchu rowerowego poprzez utwardzenia nawierzchni ścieżki rowerowej, odpowiednie zagospodarowanie terenu wokół ścieżki rowerowej poprzez miejsca obsługi rowerzystów wraz z parkingiem, ustawienie ławek i koszy na śmieci, podniesiony poziom bezpieczeństwa infrastruktury turystycznej dla rowerzystów wskutek odseparowania ich od ruchu pojazdów mechanicznych, poprawa bezpieczeństwa ruchu rowerowego poprzez budowę oświetlenia. Przedmiotowy projekt przyczyni się do wzrostu potencjału turystycznego i promocji miasta, a także regionu (...), opierając się na zasobach dziedzictwa naturalnego przy zastosowaniu rozwiązań uwzględniających wymagania ochrony środowiska. Wybudowana ścieżka rowerowa będzie otwartą infrastrukturą o całorocznym okresie użytkowania. Jej wybudowanie pozwoli na zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy w oparciu o istniejący potencjał środowiskowy - zapewniając z jednej strony lepszą ochronę wartości przyrodniczych, a jednocześnie przyczyniając do utrzymania przewagi konkurencyjnej (...) nad innymi regionami w oparciu o zasady dziedzictwa naturalnego. Realizacja przedmiotowego projektu jest zaplanowana w Lokalnym Programie Rewitalizacji Gminy X. Na omawiany obszar rewitalizacji składają się trzy zasadnicze części sąsiadujące ze sobą w tym jedna z nich jest Park Miejski i teren pokolejowy stanowiące istniejące i potencjalne tereny do rekreacji i uprawiania sportów. W obszarze objętym projektem nie istnieje infrastruktura rowerowa i celowe jest jej uzupełnianie, wzbogacenie oferty rekreacyjnej wraz z uzupełnieniem elementów zagospodarowania. Projektowana ścieżka rowerowa znajduje się pomiędzy obszarem chronionego krajobrazu Dolina D. oraz rezerwatem Rzeka D i obszaru Natura 2000 Dolina D. Stanowi to piękne uzupełnienie ofert turystycznych dla osób poszukujących możliwości i obcowania z naturą. Stanowiąca zakres projektu ścieżka łączy istniejące i planowane ścieżki rowerowe po śladzie dawnej linii kolejowej, przebiegające w bezpośrednim sąsiedztwie doliny rzeki D. Infrastruktura istniejąca na analizowanym terenie w zakresie ruchu rowerowego przed realizacją projektu nie jest wystarczająca ani dla mieszkańców, ani dla turystów odwiedzających D. Na analizowanym obszarze występuje niedostatek ciągów rowerowych. Obecnie ścieżki rowerowe nie są wystarczająco funkcjonalne oraz dostępne dla użytkowników, ponieważ nie zapewniają kompleksowych połączeń komunikacyjnych - tras rowerowych dla rowerzystów. Projektowana ścieżka rowerowa znajduje się na terenach miejskich X, na byłym torowisku kolejowym i swój początek będzie miała na granicy Gminy Miejskiej X z Gminą X z/s w M. Będzie kontynuacją budowy ścieżki zrealizowanej w 2016 r. w sąsiedniej gminie wiejskiej. Infrastruktura powstała w ramach projektu uzupełni braki i zapewni istnienie jednego spójnego szlaku komunikacji rowerowej na odcinku od B. w Gminie X z/s M. (gdzie istnieje nowo wybudowana droga rowerowa) do istniejącej drogi pieszo - rowerowej przy ulicy K. prowadzącej do sąsiedniej Gminy K. Cała ta ścieżka będzie biegła po szlaku byłej linii kolejowej. Bardzo widoczna jest potrzeba scalenia ścieżki w jedną spójną sieć włącznie z sąsiednimi gminami, które wykorzystywane będą przez mieszkańców i turystów. Potrzeba podejmowania działań w zakresie rozwoju systemu ścieżek rowerowych, jest uzasadniona także tym, że zgodnie z opracowaniem pn. "Potencjał i gradacja wartości produktów turystycznych województw" turystyka rowerowa została zakwalifikowana jako szansa dla rozwoju województwa, a więc także gminy miejskiej X. Przed realizacją projektu osoby zainteresowane zwiedzaniem gminy przy wykorzystaniu roweru, nie mogły sobie na to pozwolić, głownie ze względu na urywający się szlak rowerowy. Odcinki ścieżki w obszarze projektu prowadzą jedynie przez pewien kawałek trasy, a resztę należało pokonywać albo po pasie jezdni albo zmienić środek lokomocji. Taka sytuacja w znacznym stopniu ograniczała atrakcyjność turystyczną miasta, a w konsekwencji także regionu. Wnioskodawca w swoich działaniach dąży do stworzenia kompleksowego systemu ścieżek rowerowych, by w maksymalnym stopniu wykorzystać istniejące możliwości miasta do rozwoju turystyki aktywnej - rowerowej, a tym samym doprowadzi do wzrostu potencjału turystycznego. Pozwoli to na utrzymanie przewagi konkurencyjnej gminy nad innymi regionami w oparciu o istniejący potencjał środowiskowy i jego wykorzystanie w procesach wzrostu społeczno-gospodarczego. Realizacja projektu została podjęta na podstawie analizy uwarunkowań rozwojowych gminy miejskiej X, w tym w zakresie potencjału turystycznego, potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców oraz polityki turystycznej władz regionu. Na podstawie przeprowadzonych analiz społeczno-gospodarczych bezpośredniego otoczenia inwestycji, zidentyfikowano następujące źródła zapotrzebowania na realizację projektu oczekiwania społeczne zgłaszane przez mieszkańców, obniżony potencjał turystyczny gminy miejskiej X, ryzyko zagrożenia dla zdrowia i życia rowerzystów i pieszych poruszających się w ruchu drogowym, analiza możliwości, jakie wynikają z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Y. W gronie odbiorów projektu uwzględnić trzeba samego Wnioskodawcę, który dzięki realizacji projektu zmniejszy koszty społeczne i środowiskowe nadmiernego ruchu samochodowego oraz wzmocni pozytywnie wizerunek gminy. Za głównych beneficjentów realizowanego przedsięwzięcia uznać należy następujące docelowe grupy odbiorców: mieszkańcy gminy miejskiej X, osoby odwiedzające obszar, turyści i przedsiębiorcy świadczący usługi w sektorze turystycznym

Zarówno właścicielem, jak i operatorem infrastruktury i realizatorem działań wynikających z celów projektu będzie Wnioskodawca. Koszty na pokrycie bieżącego eksploatowania wybudowanej infrastruktury w okresie eksploatacji będą pochodziły ze środków własnych Wnioskodawcy, zabezpieczonych w budżecie gminnym, gwarantujących trwałość finansową projektu. Zostanie zachowana trwałość projektu w rozumieniu art. 71 (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.) w okresie 5 lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Właścicielem i operatorem infrastruktury objętej projektem będzie Wnioskodawca w prezentowanym projekcie. Projektem w okresie 5 lat trwałości będzie zarządzał Urząd Miejski X. W okresie 5 lat trwałości koszty operacyjne pokrywane będą na bieżąco z budżetu Wnioskodawcy. W związku z powyższym przedsięwzięciom inwestycyjnym nie zagraża naruszenie płynności finansowej, a beneficjent trwałość projektu co najmniej w okresie 5 lat. Wybudowana ścieżka rowerowa nie będzie służyła w żadnym zakresie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ jest to zadanie własne wynikające z art. 7 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Do dnia 30 września 2009 r. Wnioskodawca był zwolnionym podatnikiem VAT (w tym czasie Wnioskodawca nie składał deklaracji VAT-7), natomiast Urząd Miejski był czynnym podatnikiem VAT (Urząd Miejski składał w tym okresie deklaracje VAT-7). Od dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Urząd Miejski z dniem 30 września 2009 r. został wyrejestrowany jako podatnik podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2016 r. dokonano centralizacji zasad rozliczeń podatku VAT w Gminie Miejskiej X i jej jednostkach budżetowych. W skład centralizacji nie wchodzą instytucje kultury. W zakresie czynności opodatkowanych Wnioskodawca świadczy głównie usługi dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży budynków i gruntów.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji, od towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ Wnioskodawca po zakończonej realizacji inwestycji nie uzyskuje żadnych dochodów, które generują podatek należny. W związku z powyższym uważamy, iż podatek od towarów i usług dotyczący ww. projektu jest wydatkiem kwalifikowanym podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 31 lipca 2017 r. podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn.: "...".

Zakres projektu obejmuje opracowanie map do celów projektowych, opracowanie dokumentacji projektowej, opracowanie studium wykonalności i wniosku o dofinasowanie, roboty budowalne - budowa ścieżki wraz z infrastrukturą towarzyszącą, nadzór inwestorski, promocja projektu, w tym: wykonanie i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych, publikacja informacji w prasie lokalnej.

Cele projektu są zgodne z celem tematycznym 6 realizowanym w ramach osi priorytetowej nr 6 - Kultura i dziedzictwo RPO... 2014-2020. Projekt wpisuje się w Poddziałanie 6.2.3 i jego cel szczegółowy: utrzymanie przewagi konkurencyjnej (...) nad innymi regionami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego. Celami ogólnymi projektu są wzrost atrakcyjności oferty turystycznej gminy miejskiej X poza sezonem letnim, zwiększenie możliwości gminy na wykreowanie produktu turystycznego, rozwój usług turystycznych i okołoturystycznych związanych z turystką rowerową, wzrost liczby turystów aktywnych na terenie gminy, wykorzystany potencjał istniejących walorów przyrodniczych i atrakcji turystycznych gminy, poprawa jakości życia mieszkańców, utrzymanie przewagi konkurencyjnej (...) nad innymi regionami w oparciu o zasoby dziedzictwa naturalnego. Celem głównym projektu jest zwiększona atrakcyjność turystyczna zasobów dziedzictwa naturalnego Gminy Miejskiej X poprzez budowę ścieżki rowerowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na trasie dawnej linii kolejowej A - B.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji objętej wskazanym we wniosku projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że wybudowana ścieżka rowerowa nie będzie służyła w żadnym zakresie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto Wnioskodawca realizując niniejszy projekt, nie działa jako podatnik, lecz działa w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia w całości lub w części podatku VAT należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu pn.: "...", jest prawidłowe.

Należy także zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl