0111-KDIB3-3.4012.375.2018.1.AMS - Prawo do odliczenia VAT w związku z rewitalizacją obszarów miejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.375.2018.1.AMS Prawo do odliczenia VAT w związku z rewitalizacją obszarów miejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2018 r. (data wpływu - 18 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawca w lipcu 2017 r. złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o dofinansowanie projektu p.n.: (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. W dniu 26 września 2018 r. Miasto podpisało umowę o dofinansowanie projektu.

Zgodnie z zawartą umową projekt realizowany jest w okresie od 4 sierpnia 2016 r. do 30 czerwca 2020 r.

Projekt obejmuje zagospodarowanie terenu placu zabaw, w tym wykonanie oświetlenia terenu oraz przyłączy wodno-kanalizacyjnych, zasilenie roślin w wodę, wyposażenie terenu w urządzenia i obiekty zabawowo-rekreacyjne oraz sprawnościowe, montaż bezpiecznego podłoża, wyposażenie terenu w obiekty edukacyjne i proekologiczne oraz ścieżkę sensoryczną, stworzenie miejsca wypoczynku (zróżnicowane alejki, ławki, kosze na odpady itp.), a także remont budynku szaletu zlokalizowanego na terenie ogródka, w celu dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z małymi dziećmi (w tym zakresie zrealizowane zostaną prace sanitarne).

Celem głównym projektu jest poprawa jakości życia w mieście poprzez stworzenie bezpiecznego i atrakcyjnego miejsca wypoczynku i rekreacji na obszarze rewitalizacji oraz zwiększenie aktywizacji społecznej mieszkańców na rewitalizowanym terenie. Cele szczegółowe obejmują stworzenie warunków technicznych i infrastrukturalnych umożliwiających spędzanie czasu wolnego przez dzieci oraz pozostałych mieszkańców obszaru rewitalizacji, utworzenie przestrzeni przyjaznej osobom niepełnosprawnym, zrewitalizowanie obszaru w centrum Miasta.

W wyniku realizacji projektu powstaną produkty:

* liczba wspartych obiektów infrastruktury zlokalizowanych na rewitalizowanych obszarach -1,

* ludność mieszkająca na obszarach objętych zintegrowanymi strategiami rozwoju obszarów miejskich -11 652,

* liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami -1 oraz rezultaty:

* liczba osób korzystających ze wspartej infrastruktury - 13 932 osób.

Wartość zadania inwestycyjnego zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie wynosi 2 260 030,31 zł brutto, a przyznane dofinansowanie 2 147 028,79 zł. Miasto pozostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji.

W projekcie nie przewiduje się występowania przychodów, budynek szaletów zlokalizowany na terenie gródka udostępniany będzie nieodpłatnie. Ponieważ projekt nie generuje przychodów konieczne będzie zapewnienie środków przez Beneficjenta na pokrycie kosztów operacyjnych ze środków budżetowych.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), dokonała obowiązkowej centralizacji swoich rozliczeń w zakresie VAT.

Podmiotem odpowiedzialnym za bieżące utrzymanie czystości, zieleni i porządku na terenie ogródka będzie spółka miejska, której Miasto powierzy realizację zadania w ramach umowy na wykonanie usługi kompleksowej w zakresie bieżącego utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta. Sp. z o.o. jako spółka prawa handlowego mająca osobowość prawną jest odrębnym podatnikiem VAT. Spółka w zakresie wykonywania powierzonych jej zadań z zakresu gospodarki komunalnej działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane czynności spełniają definicję świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W związku z tym, że projekt nie będzie generował przychodów w dokumentacji aplikacyjnej przyjęto, że Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu. Również, na etapie eksploatacji produktów projektu, podczas organizacji różnego rodzaju imprez okolicznościowych na terenie ogródka (np. piknik rodzinny) nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miastu przysługuje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji p.n.: (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację inwestycji p.n.: (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest zagospodarowanie terenu placu zabaw, w tym wykonanie oświetlenia terenu oraz przyłączy wodno-kanalizacyjnych, zasilenie roślin w wodę, wyposażenie terenu w urządzenia i obiekty zabawowo-rekreacyjne oraz sprawnościowe, montaż bezpiecznego podłoża, wyposażenie terenu w obiekty edukacyjne i proekologiczne oraz ścieżkę sensoryczną, stworzenie miejsca wypoczynku (zróżnicowane alejki, ławki, kosze na odpady itp.), a także remont budynku szaletu zlokalizowanego na terenie ogródka, w celu dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z małymi dziećmi (w tym zakresie zrealizowane zostaną prace sanitarne).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie podlegają temu podatkowi.

Jak wynika z wniosku na etapie eksploatacji produktów projektu, podczas organizacji różnego rodzaju imprez okolicznościowych na terenie ogródka (np. piknik rodzinny) nie będzie prowadzona sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Ponadto budynek szaletów zlokalizowany na terenie ogródka udostępniany będzie nieodpłatnie.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl