0111-KDIB3-3.4012.365.2018.1.WR - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur VAT dot. realizacji projektu - przebudowy obiektów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.365.2018.1.WR Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur VAT dot. realizacji projektu - przebudowy obiektów sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur VAT dot. realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikającego z faktur VAT dot. realizacji projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje uzyskać dofinansowanie i zrealizować projekt pn. "..." w ramach programu "...".

Realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego należy do zadań własnych gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1,10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875).

Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14).

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejących obiektów sportowych przy Zespole Szkół w (...). Teren, na którym realizowana będzie inwestycja, stanowi własność Gminy przekazaną w trwały zarząd do Zespołu Szkół w (...). Szczegółowy zakres robót obejmuje wykonanie boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni z trawy sztucznej, rozbiegu do skoku w dal oraz bieżni prostej w nawierzchni poliuretanowej, wykonanie odwodnienia, przebudowę istniejących ogrodzeń, instalację oświetlenia boiska oraz budowę kablowej linii zasilającej tablicę rozdzielczą. Elementy zagospodarowania terenu: piłkochwyty, ławki wraz z fundamentami, kosze na śmieci wraz z fundamentami, chodniki z kostki betonowej.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności dorosłych, dzieci i młodzieży do infrastruktury sportowej, a tym samym zagospodarowanie ich czasu wolnego, poprawę ogólnej kondycji fizycznej oraz zaspokajanie ich potrzeb sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych.

Właścicielem nowo powstałego obiektu będzie Gmina, natomiast zarządcą Dyrektor Zespołu Szkół, którzy będą dbać o jego utrzymanie w stanie niepogorszonym oraz zapewnią jego właściwe wykorzystanie i eksploatację.

W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z robotami budowlanymi i nadzorem inwestorskim a faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi, będą wystawiane na Gminę.

Na etapie złożenia wniosku o dofinansowanie Gmina oświadczyła, że nie zamierza uzyskać zwrotu lub odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach poniesionych na realizację zadania inwestycyjnego, stąd podatek VAT został uznany we wniosku o dofinansowanie za wydatek kwalifikowalny. Ponadto szkoła wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, a więc nie może odliczyć podatku VAT z faktur dokumentujących realizowaną inwestycję. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez "jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania".

Po zakończeniu inwestycji infrastruktura powstała w efekcie jej realizacji, będzie służyła świadczeniu nieodpłatnych usług z zakresu edukacji, sportu i rekreacji. Inwestycje będą służyły działalności nieopodatkowanej Gminy.

Budowa boiska wielofunkcyjnego nie będzie służyła działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina nie będzie prowadziła zatem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, związanej z realizowaną inwestycją, w szczególności nie będzie pobierała opłat za korzystanie z boiska ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dot. realizacji ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu dot. realizacji projektu pn. "...".

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wykonanie prac związanych z realizacją projektu należy do zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Zadanie to Gmina, co do zasady, wykonuje w oparciu o reżim publicznoprawny, tj. w ramach uprawnień i narzędzi przyznanych jej z mocy prawa. W opinii Gminy, zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji służą działalności publicznoprawnej Gminy, tj. zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji, sportu i rekreacji poprzez budowę obiektów sportowych.

Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a Gmina w związku z realizacją budowy boiska nie będzie uzyskiwała i nie uzyskuje żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.

Gmina nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami i usługami dot. ww. projektu, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie służą i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług jako czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Powstała infrastruktura będzie służyła celom sportowym, rekreacyjnym i edukacyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze. zm., zwana dalej "ustawą" lub "ustawą o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy). Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określoną w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina planuje uzyskać dofinansowanie, w ramach programu "...", na realizację projektu pn. "...".

Przedmiotem projektu jest przebudowa istniejących obiektów sportowych przy Zespole Szkół. Teren, na którym będzie realizowany Projekt, stanowi własność Wnioskodawcy przekazaną w trwały zarząd Zespołowi Szkół.

Realizacja projektu obejmuje: wykonanie wielofunkcyjnego boiska o nawierzchni z trawy sztucznej, rozbiegu do skoku w dal oraz bieżni prostej z nawierzchnią poliuretanową, wykonanie odwodnienia, przebudowę istniejących ogrodzeń, instalację oświetlenia boiska, a także budowę kablowej linii zasilającej tablicę. Elementami zagospodarowania terenu, zgodnie z treścią wniosku, będą również piłkochwyty, ławki wraz z fundamentami, kosze na śmieci wraz z fundamentami i chodniki z kostki betonowej.

Właścicielem nowopowstałego obiektu będzie Gmina, a zarządcą Dyrektor Zespołu Szkół. Faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Gminę.

Wnioskodawca oświadczył, że po zakończeniu inwestycji infrastruktura powstała w efekcie jej realizacji, będzie służyła świadczeniu nieodpłatnych usług z zakresu edukacji, sportu i rekreacji. Inwestycja będzie służyła nieodpłatnej działalności Gminy.

Gmina oświadczyła również, że budowa boiska wielofunkcyjnego nie będzie służyła działalności Gminy opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, związanej z realizowaną inwestycją, w szczególności nie będzie pobierał opłat za korzystanie z boiska ani nie będzie osiągał z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji ww. projektu.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z okoliczności sprawy, efekty planowanej Inwestycji nie będą służyły do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, skoro efekt finalny Inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Analiza treści wniosku, przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu o nazwie "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl