0111-KDIB3-3.4012.344.2020.2.WR - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.344.2020.2.WR Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.) uzupełnionego pismem z 19 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku utraty prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku utraty prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 19 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 10 sierpnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.344.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany pismem z 19 sierpnia 2020 r.):

(...) w (...) jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z poźn. zmianami) oraz statutu. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT (winno być: "... podatnikiem podatku VAT" - przyp. Organu). Zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Od początku 2017 r. przychody ze sprzedaży usług świadczonych przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej nie przekraczają kwoty 15 tys. rocznie. Są to głównie dochody pozyskiwane za organizowanie nieodpłatnych imprez otwartych dla społeczności (...) i regionu dofinansowanych ze środków lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.

Podstawowy cel określa § 7 pkt 1 statutu i mówi on: "Celem (...) jest opieka nad zabytkami kultury żydowskiej na terenie (...)".

W ramach prowadzonej działalności statutowej Komitet w okresie od (...) do (...) podjął działania na rzecz renowacji zabytkowego Cmentarza Żydowskiego w (...). Projekt został dofinansowany ze środków UE na podstawie umowy o dofinansowanie (...) z dn. (...) r. Obiekt poddany renowacji (Cmentarz Żydowski) jest własnością Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w (...) z siedziba ul. (...). W celu realizacji projektu Gmina Żydowska zawarła z (...) w (...) porozumienie - umowę użyczenia - przekazując teren Cmentarza Żydowskiego w bezpłatne używanie w celu: utrzymania zabytkowego charakteru, przygotowania projektu konserwatorskiego i budowlanego renowacji obiektu, pozyskania odpowiednich pozwoleń konserwatorskich i budowlanych, przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pt. "...", pozyskania odpowiedniej kwoty wkładu własnego na sfinansowanie prac renowacyjnych, kierowania pracami konserwatorskimi oraz bieżących prac konserwatorskich i bezpłatnego udostępnienia obiektu dla zwiedzających. Umowa użyczenia została zawarta od (...) r. do końca okresu realizacji oraz trwałości projektu.

W marcu bieżącego roku Urząd Marszałkowski Województwa (...) przeprowadził kontrolę po zakończeniu realizacji inwestycji. W wyniku kontroli zawnioskowano o przedstawienie indywidualnej interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia działań beneficjenta w zakresie treści złożonego oświadczenia o braku możliwości odliczenia podatku VAT. W informacji pokontrolnej w części weryfikującej projekt pod kątem kwalifikacji podatku VAT zapisano: "zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 8 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Działania beneficjenta związane z zarządzeniem w okresie realizacji projektem pozwalają przypuszczać, iż działał on w charakterze inwestora zastępczego, a tym samym jego działanie potraktowane może być przez ograny administracji skarbowej jako wykonywanie usługi (renowacji) na rzecz właściciela obiektu - Gminy Wyznaniowej. Tym samym (...) nie może wykluczyć, iż działania takie nie mogą być podstawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. Pomimo, iż (...), nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie można wykluczyć, iż podjęte działanie wynikające z realizacji projektu nie spowodują zmiany jego statusu".

(...) w (...) nie jest i nigdy nie był właścicielem zabytkowego Cmentarza Żydowskiego w (...). Stowarzyszenie na podstawie umowy współpracy z Gminą Wyznaniową Żydowska w (...), na okres realizacji remontu oraz okres trwałości projektu stało się zarządca obiektu wraz z prawem do wykonywania prac remontowych. W związku z powyższym, nigdy nie nastąpi powrotne przekazanie Cmentarza. Efekt prac remontowych, jak i również wszystkie pozyskane towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności objętych podatkiem VAT. Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług są wystawiane na Stowarzyszenie jako Wnioskodawcę, jednak ze względu na podmiotowe zwolnienie z VAT Wnioskodawca nie dokonuje odliczeń podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 19 sierpnia 2020 r.):

1. Czy w związku z wykonaniem projektu renowacji zabytkowego Cmentarza Żydowskiego w (...), jako Stowarzyszenie, Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1?

2. Czy Stowarzyszenie posiadało prawo do odliczenia podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według interpretacji Wnioskodawcy, Stowarzyszenie jest podmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a wszelkie działania związane z prowadzoną w ramach projektu "..." były wykonywane nieodpłatnie w ramach podstawowej działalności statutowej Stowarzyszenia. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że podatek VAT od wydatków poniesionych w projekcie powinien zostać uznany za kwalifikowalny w Projekcie, gdyż nie ma formalnych podstaw do jego odliczenia.

Wnioskodawca zaznaczył również, że na obiekcie nie była i nie będzie dokonywana żadna sprzedaż opodatkowana.

Wnioskodawca, pismem z 19 sierpnia 2020 r., uzupełnił swoje stanowisko o następujące kwestie:

Stowarzyszenie korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1. W żadnym roku działalności Wnioskodawca nie spełnił ustawowych przesłanek by ten status utracić, również sam dobrowolnie nie zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Remont zabytkowego cmentarza mieści się w działaniach statutowych Stowarzyszenia. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie utracił prawa do podmiotowego zwolnienia z VAT, a co za tym idzie nie miał prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu,

f.

następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

* preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

* komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

* urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),

* maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g.

hurtowych i detalicznych części do:

* pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),

* motocykli (PKWiU 45.4);

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie,

d.

ściągania długów, w tym factoringu;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przychody Wnioskodawcy ze sprzedaży świadczonych przez niego, w ramach prowadzonej działalności statutowej, usług nie przekraczają kwoty 15 000 zł rocznie. Są to głównie dochody pozyskiwane za organizowanie nieodpłatnych imprez otwartych dla społeczności (...) i regionu. Ww. imprezy dofinansowane są ze środków lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.

Podstawowym celem Wnioskodawcy jest opieka nad zabytkami kultury żydowskiej na terenie (...). W ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...", na który pozyskał dofinansowanie.

Cmentarz Żydowski w (...) stanowi własność Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w (...). W związku z tym dla potrzeb renowacji tego obiektu Wnioskodawca zawarł z ww. podmiotem porozumienie - umowę użyczenia. Mocą tej umowy wspomniany cmentarz został przekazany w bezpłatne używanie Wnioskodawcy w celu: utrzymania zabytkowego charakteru, przygotowania projektu konserwatorskiego i budowlanego renowacji obiektu, pozyskania odpowiednich pozwoleń konserwatorskich i budowlanych, przygotowania i złożenia wniosku o dofinasowanie ww. projektu, pozyskania odpowiedniej kwoty wkładu własnego na sfinansowanie prac renowacyjnych, kierowania pracami konserwatorskimi oraz bieżących prac konserwatorskich i bezpłatnego udostępnienia obiektu dla zwiedzających. Wnioskodawca wskazał, że na okres realizacji remontu oraz trwałości projektu stał się zarządcą Cmentarza Żydowskiego w (...) z prawem do wykonywania prac remontowych. Właścicielem w dalszym ciągu pozostała Gmina Wyznaniowa Żydowska w (...).

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług są wystawiane na Wnioskodawcę. Efekt prac remontowych, jak i również wszystkie pozyskane towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności objętych podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii:

* możliwości utraty prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn. "..." (pytanie nr 1),

* prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu (pytanie nr 2),

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że, stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego działalność polega na opiece nad zabytkami kultury żydowskiej. Przychody ze sprzedaży usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie przekraczają 15 000 zł rocznie. Natomiast w ramach ww. projektu Wnioskodawca podejmował działania w zakresie renowacji zabytkowego Cmentarza Żydowskiego w (...). Z okoliczności sprawy nie wynika aby Wnioskodawca w ramach swojej działalności dokonywał jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach ww. projektu wykonywał czynności w zakresie opisanym we wniosku to nie utracił on prawa do zwolnienia podmiotowego. Tym samym Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że Wnioskodawca nie przekroczy limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, przekroczy kwotę 200.000 zł - stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy - zwolnienie podmiotowe straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Wnioskodawca utraci również prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 gdy dokona czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego z pytań należy uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na drugie z pytań Wnioskodawcy zauważyć należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, w tym m.in. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do wyżej cytowanego art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl wyżej przytoczonego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji podatkowej.

Mając na uwadze powyższe, w tym ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pierwszego z pytań, oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że z uwagi na okoliczność, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, nie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach ww. projektu. Wnioskodawca nie miał zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie drugiego pytania jest prawidłowe.

Należy także zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 1325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl