0111-KDIB3-3.4012.331.2018.2.MPU - Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.331.2018.2.MPU Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 listopada 2018 r. (data wpływu - 19 listopada 2018 r.) uzupełniony pismem z 19 grudnia 2018 r. (data wpływu - 20 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 grudnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.331.2018.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Projekt " (...)" jest inwestycją o głównej funkcji kulturalnej i rozrywkowej.

Inwestycja zlokalizowana jest w atrakcyjnym pod względem turystycznym, rekreacyjnym i kulturalnym miejscu czyli nowo wybudowanym bulwarze przy rzece Ł. Wykorzystanie walorów przyrodniczych, wypoczynkowych i kulturowych w tej inwestycji przyczyni się do znacznego podniesienia atrakcyjności turystycznej miasta. Jest to teren ogólnodostępny, w większości uwolniony od barier architektonicznych umożliwiający poruszanie się po nim osób niepełnosprawnych.

Zakres przedmiotowy projektu obejmuje wykonanie sceny plenerowej, zadaszenie membranowe sceny i widowni, wykonanie i montaż drzewka jazzowego oraz kratownicy i siatki z tyłu sceny, zakup oświetlenia, nagłośnienia i multimediów. Ponadto projekt przewiduje organizacje pięciu imprez kulturalnych. Wstęp na imprezy jest bezpłatny.

Projekt ma na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu. Inwestycja nie generuje żadnych przychodów. Korzystanie z powstałej infrastruktury jest nieodpłatne. Wnioskodawca nie pobiera opłat i nie czerpie zysków za korzystanie z obiektów. Nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

W Studium wykonalności projektu w rozdziale 3.1.4 "Określenie kwalifikowalności VAT" występują następujące zapisy:

"Podatek VAT jest kwalifikowalny. Beneficjent jako jednostka samorządu terytorialnego nie jest czynnym podatnikiem VAT (nie świadczy usług opodatkowanych) w związku z tym nie będzie mieć możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie zapłaconego podatku VAT naliczonego od pobranego podatku VAT należnego w myśl art. 5 i art. 86 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Beneficjent (w tym przypadku (...)) zleciła realizację projektu (jego części) (...). Zawarto umowę powierzenia realizacji i tym samym (...) stał się "Realizatorem projektu". (...) jest czynnym podatnikiem VAT i ma możliwość odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie zapłaconego podatku VAT naliczonego od pobranego podatku VAT należnego w myśl art. 5 i art. 86 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Niemniej ze względu na fakt, iż projekt zawiera zapis, że "Podatek VAT jest kwalifikowalny" nie korzystano z tego prawa.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu będzie wskazany jako nabywca. Wszystkie działania, jakie będą przeprowadzane na obiektach zrealizowanych w ramach projektu jak i na zakupionym do tego sprzęcie będą czynnościami świadczonymi nieodpłatnie na rzecz mieszkańców miasta i Wnioskodawca nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów. Czynności te nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu będą związane z czynnościami nieopodatkowanymi i świadczonymi nieodpłatnie na rzecz mieszkańców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako "współrealizator projektu" jako czynny podatnik VAT ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w związku z faktem, iż (...) nie jest czynnym podatnikiem VAT a jest głównym realizatorem projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu " (...)". Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny w projekcie. Inwestycja zostanie przejęta przez (...) od Gminy Miejskiej w (...) w bezpłatne użytkowanie i Wnioskodawca nie będzie działał w celach zarobkowych realizując zadania własne na obiektach przekazanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" lub "ustawą o VAT".

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług;

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że projekt " (...)" jest inwestycją o głównej funkcji kulturalnej i rozrywkowej. Inwestycja zlokalizowana jest w atrakcyjnym pod względem turystycznym, rekreacyjnym i kulturalnym miejscu czyli nowo wybudowanym bulwarze przy rzece. Wykorzystanie walorów przyrodniczych, wypoczynkowych i kulturowych w tej inwestycji przyczyni się do znacznego podniesienia atrakcyjności turystycznej miasta. Jest to teren ogólnodostępny, w większości uwolniony od barier architektonicznych umożliwiający poruszanie się po nim osób niepełnosprawnych. Zakres przedmiotowy projektu obejmuje wykonanie sceny plenerowej, zadaszenie membranowe sceny i widowni, wykonanie i montaż drzewka jazzowego oraz kratownicy i siatki z tyłu sceny, zakup oświetlenia, nagłośnienia i multimediów. Ponadto projekt przewiduje organizacje pięciu imprez kulturalnych. Wstęp na imprezy jest bezpłatny. Projekt ma na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu. Inwestycja nie generuje żadnych przychodów. Korzystanie z powstałej infrastruktury jest nieodpłatne. Wnioskodawca nie pobiera opłat i nie czerpie zysków za korzystanie z obiektów. Nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca. Wszystkie działania, jakie będą przeprowadzane na obiektach zrealizowanych w ramach projektu jak i na zakupionym do tego sprzęcie będą czynnościami świadczonymi nieodpłatnie na rzecz mieszkańców miasta i Wnioskodawca nie będzie czerpał z tego tytułu żadnych przychodów. Czynności te nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu będą związane z czynnościami nieopodatkowanymi i świadczonymi nieodpłatnie na rzecz mieszkańców.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z okoliczności sprawy, realizowany projekt nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Oznacza to równocześnie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na potrzeby realizowanego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie wypełnił ww. warunków rozporządzenia, nie znajduje zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu " (...)", należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przedstawiona interpretacja odnosi się wyłącznie do zapytania Wnioskodawcy tj. prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. Inne kwestie dotyczące zakresu prowadzonej działalność gospodarczej nie objęte pytaniem nie były elementem interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl