0111-KDIB3-3.4012.290.2018.2.MS - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży pakietów sponsorskich i usługi reklamowej w ramach organizowanej konferencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.290.2018.2.MS Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży pakietów sponsorskich i usługi reklamowej w ramach organizowanej konferencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z 26 listopada 2018 r. (data wpływu 26 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży pakietów sponsorskich/usługi reklamowej w ramach organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji oraz obowiązku wystawienia przez Wnioskodawcę faktury w systemie odwrotnego obciążenia z użyciem polskiego NIP-u - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży pakietów sponsorskich/usługi reklamowej w ramach organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji oraz obowiązku wystawienia przez Wnioskodawcę faktury w systemie odwrotnego obciążenia z użyciem polskiego NIP-u.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 26 listopada 2018 r. (data wpływu 26 listopada 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr 0111-KDIB3-3.4012.290.2018.1.MS z 19 listopada 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne posiadające obywatelstwo polskie, zamierza zorganizować z datą przyszłą odpłatną konferencję dla programistów internetowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Konferencja będzie wydarzeniem edukacyjno-naukowym. Uczestnikami tego wydarzenia będą zarówno podatnicy podatku od towarów i usług, jak i podmioty niebędące podatnikami. Uczestnicy mogą posiadać siedzibę albo miejsce stałego zamieszkania na terytorium dowolnego państwa. W tym samym czasie Spółka będzie prowadzić również działalność opodatkowaną podatkiem VAT na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT na terytorium Polski. Przychody z konferencji Spółka zamierza osiągnąć na dwa sposoby:

1.

poprzez sprzedaż biletów dla uczestników które uprawniają do uczestnictwa we wszystkich wykładach od soboty rana do końca konferencji w niedzielę. W cenie wliczony jest wstęp, obiad i kolacja w sobotę, a.-p. i s.-p. Dla uczestników zamierzających uczestniczyć w warsztatach w piątek, dodatkowy W. D. T. Limitowana edycja biletów V.I.P. zawiera wejściówkę na konferencję, udział w zwiedzaniu X w czwartek (wliczone są te same świadczenia, które mają prelegenci), unikalny identyfikator konferencyjny oraz pierwszeństwo w zajmowaniu miejsca w czołowym rzędzie każdej z sal konferencyjnych. Tuż po rejestracji każdy uczestnik otrzyma automatycznie proformę z systemu rejestracyjnego K., w euro. Wszystkie ceny podane biletów zawierają podatek VAT (czeska stawka 21%).

2.

poprzez sprzedaż pakietów sponsorskich - istnieje pięć pakietów z których najbardziej rozbudowany uprawnia sponsora do:

* tytuł P. S. przyznawany na wyłączność (tzn. jedyny taki tytuł podczas jednej edycji imprezy);

* umieszczenie stoiska reklamowego w przestrzeni dedykowanej dla sponsorów (~50 m kw. - stoisko nr 1; szczegóły na końcu niniejszego dokumentu);

* umieszczenie znaku firmowego Sponsora na głównej stronie konferencji, wraz z linkiem do strony przez niego wskazanej;

* umieszczenie znaku firmowego Sponsora w bezpośrednim sąsiedztwie logotypu konferencji, w nagłówku każdej podstrony konferencji (jako Głównego Partnera), tak aby unikalny charakter Sponsora był jasno identyfikowalny;

* umieszczenie dodatkowego logotypu Sponsora na głównej stronie konferencji;

* możliwość wygłoszenia w sumie 60 minut prelekcji sponsorowanej w ścieżce R. (sumaryczny czas może być podzielony na 2 razy po 30 minut);

* możliwość przeprowadzenia ankiety wśród uczestników konferencji;

* możliwość przesłania do 5 sponsorowanych wiadomości e-mail do tych wszystkich uczestników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości komercyjnych;

* dołączenie do starter-packa gadżetów i/lub materiałów promocyjnych Sponsora, takich jak np. ulotki, foldery, maskotki, etc. umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w wybranej sali prelekcyjnej;

* rotacyjne wyświetlanie logotypu Sponsora na ekranach rzutników podczas przerw między prelekcjami;

* 10 darmowych wejściówek na konferencję dla przedstawicieli Sponsora.

Pozostałe pakiety zawierają zbliżone korzyści lecz stopniowo ograniczane w zależność od kwoty zainwestowanej w promocję swego wizerunku. Istnieje również możliwość nabycia usług reklamujących swoją firmę w następującym zakresie: umieszczenie dodatkowego znaku firmowego Sponsora na głównej stronie konferencji, wraz z linkiem do strony przez niego wskazanej możliwość przeprowadzenia ankiety wśród uczestników konferencji przesłanie jednej sponsorowanej wiadomości e-mail do tych wszystkich uczestników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości komercyjnych umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w wybranej sali prelekcyjnej umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w pobliżu wejścia do wybranej sali prelekcyjnej lub innym uzgodnionym miejscu poza nią dodatkowa wejściówka na konferencję dla jednego przedstawiciela Sponsora.

W celu uzyskania tych przychodów Spółka poniesie następujące nakłady: wynajem sal konferencyjnych, sal kameralnych i foyer - wynajem czasowy - hotel w Czechach wynajem sprzętu konferencyjnego hotelu rzutniki - wynajem czasowy - hotel lub podwykonawca, Czechy ekrany - wynajem czasowy - hotel lub podwykonawca, Czechy oświetlenie - wynajem czasowy - hotel lub podwykonawca, Czechy nagłośnienie - wynajem czasowy - hotel lub podwykonawca, Czechy usługi odpłatnych szkoleń w ramach części warsztatowej - warsztaty są osobno płatne, część prowadzących pobiera opłaty za ich prowadzenie (fakturowane) - zakup usługi - hotel w Czechach usługi gastronomiczne od hotelu - zakup usługi - hotel w Czechach obiady i kolacje - zakup usługi - hotel w Czechach bankiet/sobotnie after - party - zakup usługi - hotel w Czechach przerwy kawowe + słodkości - zakup usługi - hotel w Czechach dostęp do internetu dla uczestników w obiekcie hotelowym bywa osobno płatny, Wnioskodawca to pokrywa, wliczone do biletu - zakup usługi - hotel w Czechach elementy wsadu do paczek dla uczestników notesy i długopisy z nadrukiem - zakup na własność - firma w Polsce smycze z nadrukiem - zakup na własność - firma w Polsce maskotki z haftem - zakup na własność - firma w Polsce koszulki (t-shirty) oraz inna odzież brandowana (np. polary) - zakup na własność - firma w Polsce ręczniki z haftem - zakup na własność - firma w Polsce teczki konferencyjne z nadrukiem zakup na własność - firma w Polsce kubki czy kufle do piwa z nadrukiem - zakup na własność - firma w Polsce parasole z nadrukiem - zakup na własność - firma w Polsce noclegi dla organizatorów, prelegentów i sponsorów koszty doliczane do biletu, Wnioskodawca nie fakturuje ich dalej - zakup usługi - hotel w Czechach transport (dojazd) prelegentów na miejsce bilety lotnicze - zakup usługi - operatorzy lotniczy (różne kraje) bilety kolejowe i autokarowe - zakup usługi - operatorzy transportu (różne kraje) transport własny (fakturowany przez prelegentów) zakup usługi - prelegenci (różne kraje) usługi turystyczne dla prelegentów np. zwiedzanie miasta z przewodnikiem - zakup usługi - firma turystyczna w Czechach grupowy lunch/kolacja - zakup usługi - firma turystyczna w Czechach usługi rozrywkowe np. zespół muzyczny lub kabaret podczas sobotniego after-party dla wszystkich uczestników - zakup usługi - zespół z Czech usługa rejestracji on-line uczestników i emisji biletów wstępu prowizje za rejestrację uczestników - zakup usługi - firma z Polski wykonanie filmu reklamowego z konferencji - zakup usługi trudno powiedzieć, Wnioskodawca nie pobiera prowizji od wpłat dokonywanych przez uczestników, bankowe - zakup usługi banki w Polsce i Czechach PayPal - zakup usługi - PayPal Luksemburg zakup sprzętu IT /audio/video organizatora kamery, komputery i laptopy rejestrujące obraz i dźwięk zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski urządzenia przechwytywania obrazu z rzutnika - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski routery i switche do budowania odseparowanych sieci LAN w obiekcie - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski komputery do recepcji organizatora - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski skanery kodów kreskowych - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski okablowanie audio/video, przedłużacze zasilające - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski drukarki laserowe - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski drukarki kart plastikowych - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski tonery, taśmy do kart - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski preprintowane karty plastikowe (jako identyfikatory) - zakup na własność - dotychczas sprzedawcy z Polski usługi tłumaczy - tłumaczenia stron internetowych, odpowiedzi na zapytania pisemne, etc. - zakup usługi różnie - Polska, Czechy usługi poligraficzne przygotowanie ulotek, agend w profesjonalnej formie (offset, sitodruk, etc.) - zakup usługi - firmy w Polsce utrzymanie serwisów internetowych przedłużenie domeny internetowej - zakup usługi - firma w Polsce odnowienie certyfikatu SSL dla strony internetowej - zakup usługi - firma w Polsce usługi hostingu - zakup usługi - firma w Polsce opłaty za oprogramowanie do fakturowania Wnioskodawca wynajmuje oprogramowanie, płacąc abonament za dostęp do programu on-line - zakup usługi - firma w Polsce marketing konferencji akcje informacyjne w internecie (Facebook, Linkedin, reklamy w portalach) - zakup usługi - różnie (świat) wyjazdy na inne konferencje i meetupy w celu zachęcania do udziału i pozyskiwania prelegentów - zakup usługi - różnie (Europa) ubezpieczenie OC organizatora konferencji - zakup usługi - firma w Polsce.

W piśmie z 26 listopada 2018 r. na pytanie nr 1 Organu "Czy kontrahenci na rzecz których Wnioskodawca świadczył/będzie świadczył usługi reklamowe w ramach wskazanych pakietów sponsorskich są/będą podmiotami:

a)

będącymi podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju?,

b)

będącymi podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?,

c)

będącymi podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej? Wnioskodawca wskazał, że "Co do zasady będą to podatnicy wymienieni w punktach a) i b) choć nie można wykluczyć w przyszłości kontrahenta posiadającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.

Na pytanie nr 2 Organu "Czy kontrahenci na rzecz których Wnioskodawca świadczył/będzie świadczył usługi reklamowe w ramach wskazanych pakietów sponsorskich są/będą podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.)?" Wnioskodawca wskazał, że "Co do zasady tak choć nie można wykluczyć w przyszłości kontrahenta nie spełniającego wymogów stawianych w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Na pytanie nr 3 "Czy kontrahenci na rzecz których Wnioskodawca świadczył/będzie świadczył usługi reklamowe w ramach wskazanych pakietów sponsorskich mający siedzibę poza Polską są/będą podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze na zasadach odwrotnego obciążenia?" Wnioskodawca wskazał, że Kontrahenci na rzecz których Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył usługi reklamowe w ramach wskazanych pakietów sponsorskich mający siedzibę poza Polską co do zasady będą podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze na zasadach odwrotnego obciążenia, aczkolwiek Wnioskodawca nie posiada stosownych narzędzi do weryfikacji poza systemem VIES choć jak Wnioskodawca zaznaczył w odpowiedzi na pytanie 2 istnieje prawdopodobieństwo pojawienia się kontrahenta nie spełniającego wymogów stawianych w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Ponadto w ww. piśmie Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokumentując sprzedaż pakietów sponsorskich/usługi reklamowej w ramach ww. konferencji na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT należy określić miejsce świadczenia zgodnie z art. 28b ust. 1 tej ustawy a co za tym idzie wystawić fakturę używając polskiego NIP-u w systemie odwrotnego obciążenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zasada powyższa odnosi się do usług świadczonych między podatnikami, w uproszczeniu można powiedzieć, iż dotyczy ona usług realizowanych pomiędzy przedsiębiorcami. Reguła ogólna jest przy tym modyfikowana przez kolejne przepisy szczególne. W ramach tych przepisów, dla konkretnych usług przewidziano nieco odmienne sposoby ustalania miejsca świadczenia. Przykładem takiej regulacji jest art. 28g ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Można zauważyć, iż przepis ten będzie miał zastosowanie do takich wydarzeń jak koncerty, spektakle, targi, wystawy, konferencje, czy sympozja. Przepis art. 28g ust. 1 ustawy o VAT ma zastosowanie do wydarzeń m.in. takich jak konferencje. Jednocześnie jednak odnosi się on wyłącznie do ściśle określonego rodzaju usług, tj. do usług wstępu na tego rodzaju imprezy. W ramach usługi wstępu nabywca ma prawo do uczestniczenia w danej imprezie, może znajdować się w miejscu, w którym ona się odbywa. Najczęściej tego rodzaju usługa będzie polegała na przyznaniu prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę. Tym samym reguła, zgodnie z którą miejscem świadczenia jest miejsce, w którym odbywa się impreza znajdzie zastosowanie do usługi świadczonej na rzecz kontrahentów uczestniczących bezpośrednio w konferencji, a więc miejscem świadczenia (opodatkowania) będą w tym wypadku Czechy. W świetle art. 28g ust. 1 ustawy o VAT, wskazana tam reguła ustalania miejsca świadczenia zastosowanie znajduje również do usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy. Nie chodzi tutaj o usługi pomocnicze do usług z dziedziny kultury, nauki, edukacji, rozrywki lub podobnych, lecz wyłącznie o usługi pomocnicze do usług wstępu na te imprezy. Nie będą więc objęte tą regułą m.in. usługi związane z organizacją konferencji/targów (np. przygotowaniem stoiska) oraz świadczone w ramach konferencji usługi promocyjne. Do tego rodzaju świadczeń, jako nieobjętych przepisami szczególnymi, zastosowanie znajdzie generalna zasada ustalania miejsca świadczenia. Miejscem tym będzie więc siedziba działalności gospodarczej usługobiorcy. Reasumując: dokumentując sprzedaż pakietów sponsorskich/usługi reklamowej w ramach ww. konferencji na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT należy określić miejsce świadczenia zgodnie z art. 28b ust. 1 tej ustawy a co za tym idzie wystawić fakturę używając polskiego NIP-u w systemie odwrotnego obciążenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca zorganizował odpłatną konferencję dla programistów internetowych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej (Czechach). Konferencja jest wydarzeniem edukacyjno-naukowym. Przychody z konferencji Spółka zamierza osiągnąć na dwa sposoby:

1. Poprzez sprzedaż biletów dla uczestników które uprawniają do uczestnictwa we wszystkich wykładach od soboty rana do końca konferencji w niedzielę.

2. Poprzez sprzedaż 5 rodzajów pakietów sponsorskich promujących nabywców tych pakietów wśród uczestników organizowanej przez Wnioskodawcę konferencji.

Ponadto istniała również możliwość nabycia usług promujących firmę w następującym zakresie: umieszczenie dodatkowego znaku firmowego Sponsora na głównej stronie konferencji, wraz z linkiem do strony przez niego wskazanej możliwość przeprowadzenia ankiety wśród uczestników konferencji przesłanie jednej sponsorowanej wiadomości e-mail do tych wszystkich uczestników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości komercyjnych umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w wybranej sali prelekcyjnej umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w pobliżu wejścia do wybranej sali prelekcyjnej lub innym uzgodnionym miejscu poza nią dodatkowa wejściówka na konferencję dla jednego przedstawiciela Sponsora.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy dokumentując sprzedaż pakietów sponsorskich w ramach ww. konferencji na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT należy określić miejsce świadczenia zgodnie z art. 28b ust. 1 tej ustawy a co za tym idzie wystawić fakturę używając polskiego NIP-u w systemie odwrotnego obciążenia.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że co do zasady, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług każde świadczenie powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną (kompleksową), obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Usługa złożona zawiera zatem kilka czynności (usług), z tym że jedna z nich jest usługą zasadniczą przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego. Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia zasadniczego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi złożonej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowania do poszczególnych jego elementów odrębnych cen.

Powyższe wnioski można wywieść z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniach C-349/96 oraz C-242/08 TSUE wskazał, że dla ustalenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, czy też z zespołem odrębnych świadczeń, istotne jest dokonanie analizy danej transakcji z punktu widzenia jej sensu ekonomicznego. Innymi słowy, zdaniem TSUE, podmiot dokonujący świadczenia powinien zweryfikować, czy dane świadczenie miałoby ekonomiczne uzasadnienie, gdyby zostało podzielone na poszczególne czynności, czy też właśnie z ekonomicznego punktu widzenia świadczenie stanowi jedną, kompleksową całość, a jego podział na poszczególne czynności miałby charakter sztuczny.

Innym często spotykanym w orzeczeniach TSUE kryterium oceny przy identyfikacji charakteru świadczenia jest dokonanie weryfikacji z punktu widzenia odbiorcy świadczenia rozumianego jako przeciętny konsument. Zdaniem TSUE, jeżeli z takiej perspektywy nabywca jest zainteresowany nabyciem jednego (złożonego) świadczenia, a nie zespołu poszczególnych odrębnych czynności, wówczas dla celów VAT należy przyjąć, że dane świadczenie ma charakter złożony. Wskazane kryterium identyfikacji jest zatem zasadniczo zbliżone do opisanego powyżej kryterium charakteru ekonomicznego.

Podsumowując, w przypadku usług o charakterze złożonym, o miejscu opodatkowania decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą złożoną, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się zatem na podstawie tego, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniem Słownika Języka Polskiego, reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.

Usługi reklamy powinny być rozumiane możliwie szeroko. Świadczy o tym charakter tych usług. Wiele czynności może składać się bowiem na ostateczną usługę tego rodzaju. Usługi reklamowe obejmują zazwyczaj w praktyce np.: działalność promocyjną oraz wszelkie czynności stanowiące integralną część kampanii reklamowej, przyczyniające się do reklamy produktu lub usługi, nawet jeśli te towary i usługi, rozpatrywane odrębnie, nie zawierają treści reklamowych.

Również w piśmiennictwie wskazuje się, że za reklamę należy uznać wszystko to, co zawiera informacje dodatkowe, które nie są niezbędne do złożenia oferty czy zawarcia umowy (J. Kamiński, W. Maruchin, Ustawa o VAT. Komentarz, Wyd. 2, Warszawa 1996, s. 52-53). Natomiast autorzy "Komentarza do podatku dochodowego od osób prawnych" B. Brzeziński i M. Kalinowski uznają za reklamę działania, których celem jest kształtowanie popytu poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu w celu zachęcenia ich do nabywania towarów bądź usług od tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego. Technicznym sposobem reklamy może być ogłoszenie prasowe, radiowe lub telewizyjne, a także plakat czy afisz stały, a ponadto rozsyłanie folderów i innych informacji handlowych nabywcom (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Komentarz do podatku dochodowego od osób prawnych, Warszawa 1996, s. 143-144).

Również TSUE odnosił się w swoim wyrokach do kwestii związanych z usługami reklamy. W dwóch istotnych dla tego zagadnienia orzeczeniach, tj. C-68/92 i C-73/92 stwierdził, że dla uznania usługi reklamowej nie jest konieczne jej wykonywanie przez podmiot zajmujący się reklamą np. agencję reklamową. Rzeczona usługa jest czynnością związaną z rozpowszechnianiem informacji o istnieniu firmy oraz oferowanych przez nią towarów lub usług celem zwiększenia sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że usługi reklamowe obejmują wszelką działalność promocyjną, jak również wszelkie czynności stanowiące integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi. Zatem, wszystko to, co jest niezbędne do wykonania usługi reklamowej, wchodzi w jej zakres.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca wyświadczył na rzecz podmiotów będących podatnikami w rozumie art. 28a ustawy o VAT nabywających pakiety sponsorskie usługę polegającą na promocji tych podmiotów wśród uczestników organizowanej przez siebie konferencji. Usługa ta była świadczona w ramach 5 pakietów sponsorskich obejmujących szereg czynności promujących te podmioty. Przy czym najbardziej rozbudowany pakiet uprawniał sponsora do:

* tytuł P. S przyznawany na wyłączność (tzn. jedyny taki tytuł podczas jednej edycji imprezy);

* umieszczenie stoiska reklamowego w przestrzeni dedykowanej dla sponsorów (~50 m kw. - stoisko nr 1; szczegóły na końcu niniejszego dokumentu);

* umieszczenie znaku firmowego Sponsora na głównej stronie konferencji, wraz z linkiem do strony przez niego wskazanej;

* umieszczenie znaku firmowego Sponsora w bezpośrednim sąsiedztwie logotypu konferencji, w nagłówku każdej podstrony konferencji (jako Głównego Partnera), tak aby unikalny charakter Sponsora był jasno identyfikowalny;

* umieszczenie dodatkowego logotypu Sponsora na głównej stronie konferencji;

* możliwość wygłoszenia w sumie 60 minut prelekcji sponsorowanej w ścieżce Relaxing (sumaryczny czas może być podzielony na 2 razy po 30 minut);

* możliwość przeprowadzenia ankiety wśród uczestników konferencji;

* możliwość przesłania do 5 sponsorowanych wiadomości e-mail do tych wszystkich uczestników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości komercyjnych;

* dołączenie do starter-packa gadżetów i/lub materiałów promocyjnych Sponsora, takich jak np. ulotki, foldery, maskotki, etc. umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w wybranej sali prelekcyjnej;

* rotacyjne wyświetlanie logotypu Sponsora na ekranach rzutników podczas przerw między prelekcjami;

* 10 darmowych wejściówek na konferencję dla przedstawicieli Sponsora.

Pozostałe pakiety zawierały zbliżone korzyści lecz stopniowo ograniczane w zależność od kwoty zainwestowanej przez dany podmiot w promocję swego wizerunku. Istniała również możliwość nabycia usług reklamujących swoją firmę w następującym zakresie: umieszczenie dodatkowego znaku firmowego Sponsora na głównej stronie konferencji, wraz z linkiem do strony przez niego wskazanej możliwość przeprowadzenia ankiety wśród uczestników konferencji przesłanie jednej sponsorowanej wiadomości e-mail do tych wszystkich uczestników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości komercyjnych umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w wybranej sali prelekcyjnej umieszczenie rollupa reklamującego Sponsora w pobliżu wejścia do wybranej sali prelekcyjnej lub innym uzgodnionym miejscu poza nią dodatkowa wejściówka na konferencję dla jednego przedstawiciela Sponsora.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wnioski płynące z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że Wnioskodawca wyświadczył na rzecz wskazanych we wniosku podmiotów będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku VAT złożone usługi reklamy. Głównym celem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi w ramach sprzedaży pakietów sponsorskich była promocja podmiotów nabywających przedmiotowe pakiety wśród uczestników konferencji - programistów internetowych. Również z punktu widzenia nabywców byli oni zainteresowani nabyciem usługi (pakietów sponsorskich), polegającej na promowaniu tych podmiotów przez Wnioskodawcę podczas konferencji, czyli de facto byli zainteresowani nabyciem usługi reklamy.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich.

Jak wynika z opisu sprawy (w zakresie objętym pytaniem i stanowiskiem), podmioty na rzecz których Wnioskodawca świadczył wskazane we wniosku usługi reklamy są podatnikami, o którym mowa w art. 28a ustawy. Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług - ściśle określonych w przepisach ustawy - ustala się w sposób szczególny.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Stosownie do art. 53 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) - miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

W rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), w art. 32 zdefiniowano pojęcie usług wstępu poprzez m.in. wskazanie, jakie usługi wchodzą w zakres tego pojęcia.

I tak, w myśl art. 32 ust. 1 ww. rozporządzenia - usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Z kolei jak stanowi art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia - ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Zatem zgodnie z powyższymi przepisami cyt. rozporządzenia usługi wstępu na imprezy naukowe lub edukacyjne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. Przepis art. 32 ust. 2 cyt. rozporządzenia określił natomiast, że przez wydarzenia edukacyjne i naukowe należy rozumieć w szczególności imprezy o takim charakterze jak konferencje czy seminaria.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że wykonana przez Wnioskodawcę usługa nie stanowiła wstępu, o którym mowa w art. 28g ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie świadczył na rzecz podmiotów nabywających usługi reklamy (pakiety sponsorskie) usługi wstępu, lecz w ramach organizowanej przez siebie konferencji promował podmioty nabywające przedmiotowe pakiety sponsorskie. Zatem przepis art. 28g ust. 1 ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Należy zaznaczyć, że do wykonanej przez Wnioskodawcę usługi reklamy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy pozostałe zastrzeżenia, tj. art. 28b ust. 2-4, art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n również nie mają zastosowania.

W związku z powyższym, miejsce świadczenia wykonanej przez Wnioskodawcę usługi reklamy na rzecz podmiotów będący podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT ustalane jest zgodnie z zasadą ogólną określoną w art. 28b ust. 1 ustawy, tj. w miejscu w którym te podmioty będące usługobiorcami, posiadają siedzibę działalności gospodarczej.

W konsekwencji należy stwierdzić, że wyświadczone przez Wnioskodawcę usługi dla podmiotów nabywających wskazane usługi reklamowe, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, ze względu na miejsce siedziby działalności gospodarczej usługobiorców, tj. podmiotów będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że miejsce świadczenia usług reklamowych w ramach konferencji na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT należy określić zgodnie z art. 28b ust. 1 tej ustawy jest prawidłowe.

Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w treści art. 106a-106q ustawy.

I tak, zgodnie z art. 106a ustawy - przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

3.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

4.

państwa trzeciego.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-18 ustawy - faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:

a.

obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub

b.

w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty

- wyrazy "metoda kasowa";

17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie"; 18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie" (...).

Z kolei w świetle art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy - faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

W świetle przytoczonego wyżej art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy, jeśli miejscem świadczenia dostawy towarów lub świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika, faktura może nie zawierać:

* kwot wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

* stawki podatku;

* sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

* kwoty podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

W związku z powyższym, przedmiotowe usługi reklamy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu w krajach będących siedzibą usługobiorców (kontrahentów) Wnioskodawcy. W związku z tym Wnioskodawca powinien wystawić faktury dokumentujące wykonanie przedmiotowych usługi z adnotacją "odwrotne obciążenie" zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT z podaniem polskiego NIP bez wskazywania na nich stawki i kwoty podatku od towarów i usług obowiązującej na terytorium kraju.

Zatem również stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dokumentowania wskazanych we wniosku usług reklamowych jest prawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w całym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania i stanowiska Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem i własnym stanowiskiem Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl