0111-KDIB3-3.4012.27.2020.2.WR - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.27.2020.2.WR Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.), uzupełniony pismem podpisanym 4 marca 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem podpisanym 4 marca 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 2 marca 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.27.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2007-2013 projekt "...", nr (...).W ramach ww. projektu Wnioskodawca nabył oprogramowanie i sprzęt komputerowy oraz wykonał okablowanie strukturalne.

Na początku projektu Wnioskodawca uzyskał interpretacje indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w (...), znak sprawy: (...) z dnia (...) r.

Zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 5 umowy nr (...) o dofinansowanie projektu "..." beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia do departamentu EFRR pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przed zakończeniem okresu trwałości projektu. 30 grudnia 2019 r. zakończyła się trwałość projektu.

Opis stanu faktycznego został przez Wnioskodawcę uzupełniony o następujące okoliczności.

W odpowiedzi na pytanie Organu: "Czy nabyte towary w ramach realizacji zadania pn. «...» będą wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?" Wnioskodawca wskazał: "Tak, nabyte towary w ramach realizacji zadania pn. «...» będą wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług".

Na pytanie Organu: "Czy efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?" Wnioskodawca wskazał: "Tak, efekty zrealizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług".

W odpowiedzi na pytanie Organu: "Czy Zespół Opieki Zdrowotnej w A był wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. «...»?" Wnioskodawca wskazał: "Tak, Zespół Opieki Zdrowotnej w A był wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wcześniej uzyskanej interpretacji, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku ze świadczeniami usług zwolnionych od podatku, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupionego oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz wykonanego okablowania strukturalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2020 r. poz. 106; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "..." dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2007-2013. W ramach ww. projektu Wnioskodawca nabył oprogramowanie i sprzęt komputerowy oraz wykonał okablowanie strukturalne. (...) 2019 r. zakończyła się trwałość projektu.

Nabyte w ramach realizacji Projektu towary będą wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Również efekty zrealizowanego Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu nie są spełnione, ponieważ, stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego, towary nabywane w związku z realizacją projekt będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podobnie efekty zrealizowanego projektu będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca, w zakresie realizowanego projektu, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl