0111-KDIB3-3.4012.269.2020.1.MPU - Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.269.2020.1.MPU Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - (...) w okresie od (...) (...) r do (...) (...) r. zrealizowało zadnie dofinasowane ze środków (...) 2014-2020 pn. " (...)". Operacja dotyczyła inwestycji w obiekty pełniące funkcje kulturalne w ramach zadania wykonano rozbudowę i przebudowę części istniejącego budynku Domu Kultury w (...) (...) (...) w zakresie kuchni z zapleczem i sali wielofunkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i wyposażeniem.

Zadanie składało się z następujących elementów:

I. Robót ziemnych, rozbiórkowych, budowlanych i wykończeniowych.

II. Instalacje wewnętrzne-wod-kan, c.o. i gaz.

III. Wentylacja mechaniczna i klimatyzacja.

IV. Część elektryczna i teletechniczna.

V. yposażenie budynku w wypażarkę do naczyń, chłodziarkę, stół kuchenny z blatem ze stali nierdzewnej, okap kuchenny z filtrem, kuchnię gazową oraz taboret gazowy.

VI. Koszty ogólne, w tym: koszty prac projektowych, koszty nadzoru inwestorskiego oraz koszty obsługi geodezyjnej.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania zostały wystawione na (...).

Instytucja kultury będzie wykorzystywało nabyte towary i usługi oraz powstałe w skutek inwestycji mienie, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach planu działalności obiektu pełniącego funkcje kulturalne dla Domu Kultury w (...) (...) przewidziano takie inicjatywy społeczne jak: pracownia komputerowa, działalność grupy seniorów, teatr lalkowy, " (...)", zumba, fitness, " (...)", Biblioteka (...), edukacyjne i wychowawcze zajęcia Kung-Fu, zajęcia tańca towarzyskiego, Zespół Regionalny, dekoratornia - aranżacja stołu i dekoracja potraw, Taniec w kręgu, próby zespołów muzycznych, organizacja cyklicznych imprez okolicznościowych, warsztaty dot. zdrowego odżywiani, zajęcia plastyczne oraz warsztaty dla dzieci oraz warsztaty dotyczące obrzędów i zwyczajów.

W ramach realizowanej przedmiotowej operacji zmodernizowana została baza lokalowa pomieszczeń infrastruktury kulturalnej, co pozwoli na poszerzenie oferty (...) o wydarzenia o charakterze kulturalnym, patriotycznym i rekreacyjnym. Zmodernizowany budynek stanie się centrum kulturalnym wsi (...) (...) i okolicznych miejscowości, stworzone zostaną możliwości na organizowanie imprez kulturalnych promujących lokalną twórczość zespołów folklorystycznych, twórczości zespołów młodzieżowych oraz produktów lokalnych gminy (...), co w sposób bezpośredni przyczyni się do zachowania dziedzictwa kulturowego.

Operacja w sposób bezpośredni przyczynia się do podniesienia atrakcyjności, estetyzacji obiektów infrastruktury kulturalnej poprzez modernizację pomieszczeń budynku użyteczności publicznej pełniącego funkcje kulturalne w miejscowości (...) (...) i przystosowanie go do organizowania imprez kulturalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy (...) może odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)" dofinasowanego ze środków (...) na lata 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

(...) nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)" dofinasowanego ze środków (...) na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, który stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego zadania, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto jak już zaznaczono wyżej art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w przypadku podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione.

Jak wynika z okoliczności sprawy, nabyte towary i usługi oraz powstałe na skutek inwestycji mienie nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca podaje, że będzie wykorzystywał nabyte towary i usługi oraz powstałe w skutek inwestycji mienie, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc zatem pod uwagę wynikające z wniosku okoliczności sprawy, stanowisko Wnioskodawcy oraz powołane regulacje prawne, stwierdzić należy, że w związku z realizacją operacji pn. " (...)", Wnioskodawca nie spełnia przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 1325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. eodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl