0111-KDIB3-3.4012.226.2023.2.PJ - Ewidencja nabycia złomu złota i dostaw złota inwestycyjnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.226.2023.2.PJ Ewidencja nabycia złomu złota i dostaw złota inwestycyjnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

- obowiązku prowadzenia ewidencji nabycia złomu złota - jest prawidłowe,

- obowiązku prowadzenia ewidencji dostaw złota inwestycyjnego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji nabycia złomu złota i prowadzenia ewidencji dostaw złota inwestycyjnego wpłynął 7 czerwca 2023 r.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 24 lipca 2023 r. (data wpływu: 27 lipca 2023 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży, a także zakupu złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej cytowana jako ustawa o VAT). Wnioskodawca jest podatnikiem VAT oraz posiada zezwolenie na obrót złotem dewizowym. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca skupuje złom złota w postaci odpadów zawierających złoto lub używaną biżuterię od osób fizycznych. Następnie, Wnioskodawca nabyte w ten sposób złoto przekazuje do odpłatnej rafinacji w wyniku której pozyskuje sztabki złota o próbie 995 - 999,9 (sztabki po rafinacji posiadają akredytację). Pozyskane złoto inwestycyjne Wnioskodawca sprzedaje w postaci:

a)

sztabek złota o próbie 995 - 999,9,

b)

płytek złota o próbie 995 - 999,9,

c)

blachy o próbie 995 - 999,9, tylko i wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (złotników/jubilerów). Wnioskodawca nie sprzedaje złota dewizowego w rozumieniu art. 2 ust.

1)

pkt 13 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r.

- Prawo dewizowe (dalej cytowane jako prawo dewizowe).

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)

W jaki sposób winny być dokumentowane transakcje sprzedaży złota inwestycyjnego i nabycia złomu złota? Innymi słowy, w jakim trybie powinien być prowadzony rejestr zakupu złomu, a w jakim trybie powinien być prowadzony rejestr sprzedaży złota inwestycyjnego? (oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)

W ocenie Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionego stanu faktycznego, dla celów podatku VAT, CIT czy prawa dewizowego nie ma obowiązku prowadzenia szczególnej ewidencji związanej z zakupem złomu złota od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z tego też względu, posiłkując się ogólnymi przepisami prawa podatkowego oraz ustawą o rachunkowości wystarczające będzie prowadzenie rejestru transakcji zakupu złomu złota od ludności obejmującego co najmniej następujące informacje: datę transakcji, opis przedmiotu zakupu (próba i waga złota) oraz cenę nabycia. Przepisy prawa nie wymagają również, aby Wnioskodawca dokumentował każdą transakcję poprzez zawarcie umowy. W zakresie sprzedaży złota inwestycyjnego w rozumieniu art. 121 ustawy o VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż będzie on zobowiązany jedynie do prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 125 ust. 1 i 2 w zw. art. 109 ust. 3 ustawy o VAT (nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 15 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług w przedmiocie:

- obowiązku prowadzenia ewidencji nabycia złomu złota - jest prawidłowe,

- obowiązku prowadzenia ewidencji dostaw złota inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotem interpretacji - zgodnie z doprecyzowaniem zakresu Państwa wniosku dokonanym w uzupełnieniu wniosku - są przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT). W zakresie przepisów ustawy z dnia z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 309 z późn. zm.) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

a)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

b)

eksport towarów;

c)

import towarów na terytorium kraju;

d)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

e)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Szczególne procedury dotyczące złota inwestycyjnego zostały uregulowane w rozdziale 5 Działu XII ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 121 ustawy:

1. Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2)

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b)

zostały wybite po roku 1800,

c)

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d)

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

2. Złote monety wymienione w spisie ogłaszanym co roku w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej spełniają warunki określone w ust. 1 pkt 2 przez cały rok obowiązywania spisu.

3. Złotych monet, o których mowa w ust. 1 i 2, nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej.

Zgodnie z art. 125 ustawy:

1. Podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3.

2. Ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Jak stanowi art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

Przepisy ww. rozdziału 5 dotyczą Państwa w zakresie w jakim dokonują Państwo dostawy złota inwestycyjnego. Nie dotyczą one natomiast zakupu złomu złota. Nie ma określonego wzoru ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, zgodnie z ustawą powinna ona jednak gwarantować prawidłowe ustalenie wartości podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zwrotu, z uwzględnieniem zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną.

Odnośnie ewidencji zakupu złota, to trzeba zauważyć, że na gruncie podatku VAT nie trzeba wykazywać zakupów, które są nieopodatkowane, a także tych, które nie uprawniają do odliczania VAT. Takie informacje nie wywierają żadnego wpływu na prawidłowość rozliczenia podatku VAT. Nie mają także znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Natomiast nie ma żadnych przeciwwskazań aby podatnik taką ewidencję prowadził.

Dlatego też z punktu widzenia podatku VAT nie ma żadnych przeszkód aby prowadzili Państwo rejestr transakcji zakupu złomu złota obejmującego co najmniej następujące informacje: datę transakcji, opis przedmiotu zakupu (próba i waga złota) oraz cenę nabycia.

Odnosząc się do kwestii obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży złota inwestycyjnego należy wskazać, że art. 125 ust. 1 ustawy wprowadza dla podatników dokonujących dostaw złota inwestycyjnego obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Dodatkowo ewidencja oprócz tych informacji, których ewidencjonowania wymaga art. 109 ust. 3 ustawy, powinna zawierać także dane nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację (art. 125 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z opisem stanu faktycznego pozyskane złoto inwestycyjne sprzedają Państwo w postaci:

a)

sztabek złota o próbie 995 - 999,9,

b)

płytek złota o próbie 995 - 999,9,

c)

blachy o próbie 995 - 999,9,

- tylko i wyłącznie na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (złotników/jubilerów).

Zgodnie z art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy na potrzeby podatku od towarów i usługi przez złoto inwestycyjne, rozumie się złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe.

Tym samym złoto opisane we wniosku, którego sprzedaży Państwo dokonują odpowiada definicji przyjętej w ustawie o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego są Państwo zobowiązani na podstawie art. 125 w zw. z art. 109 ust. 3 ustawy do prowadzenia w zakresie podatku od towarów i usług ewidencji dostaw złota inwestycyjnego zawierającej dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów;

5)

dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji nabycia złomu złota i prowadzenia ewidencji dostaw złota inwestycyjnego jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego opisanego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie uznania Państwa działalności gospodarczej za działalność kantorową w rozumieniu Prawa dewizowego oraz dokumentowania transakcji sprzedaży złota inwestycyjnego i nabycia złomu złota w ewidencji, o której mowa w przepisach Prawa dewizowego wydanie zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl