0111-KDIB3-3.4012.183.2020.2.WR - VAT w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi i udziałami w nieruchomości wspólnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.183.2020.2.WR VAT w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi i udziałami w nieruchomości wspólnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2020 r. (data wpływu - 26 marca 2020 r.), uzupełnionego pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu - 9 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi i udziałami w nieruchomości wspólnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokali mieszkalnych.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu - 9 czerwca 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie organu z 28 maja 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.183.2020.1.PJ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat A. (dalej "Powiat") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym NIP (...) i począwszy od lipca 2016 r. składa deklarację VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat będąc jednostką samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i wykazuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako "Sprzedawcy i podatnika podatku VAT" faktury VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako "Wystawca faktury" z NIP em Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe w A. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa jest Starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach wykonywania zadań zleconych w imieniu Skarbu Państwa nie jest starosta, który nie posiada osobowości prawnej tylko Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego wyposażona w osobowość prawną (vide: Interpretacja indywidualna 0112 KDIL4.4012.270.2017.2.NK z dnia 2 października 2017 r.)

Skarb Państwa jest wpisany w księdze wieczystej (...) jako właściciel nieruchomości gruntowej oznaczonej nr X. o powierzchni 0,0700 ha, położonej w C zabudowanej budynkiem, w którym zostały wyodrębnione 4 lokale i dla, których to lokali kolejno zostały założone odrębne księgi wieczyste nr (...), (...), (...), (...).

1. Lokal mieszkalny nr 1 o powierzchni użytkowej 58,11 m2, objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach. Lokal położony jest na parterze budynku i składa się z trzech pokoi, łazienki, z WC, kuchni komunikacji i przedpokoju wraz z pomieszczeniami przynależnymi. Najemcą lokalu na czas nieoznaczony jest funkcjonariusz Policji na podstawie umowy najmu zawartej z Komendą Powiatowa Policji w A. w dniu (...).2010 r. i aneksu do umowy nr 1 z (...).2014 r.

2. Lokal mieszkalny nr 2 o powierzchni użytkowej 52,20 m2, objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach. Lokal położony jest na piętrze budynku i składa się z dwóch pokoi, łazienki z WC, kuchni i przedpokoju oraz pomieszczenia przynależnego. Najemcą lokalu na czas nieoznaczony jest funkcjonariusz Policji (obecnie emeryt) na podstawie umowy najmu zawartej z Komendą Powiatowa Policji w A. w dniu (...).2006 r.

3. Lokal mieszkalny nr 3 o powierzchni użytkowej 48,03 m2 objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach. Lokal położony jest na piętrze budynku i składa się z dwóch pokoi, łazienki z WC, kuchni i przedpokoju oraz pomieszczenia przynależnego. Najemcą lokalu na czas nieoznaczony był funkcjonariusz Policji (obecnie jest wdowa po zmarłym funkcjonariuszu) na podstawie umowy najmu zawartej z Komendą Powiatową Policji w A. w dniu (...).1999 r.

4. Lokal mieszkalny nr 4 o powierzchni użytkowej 46,12 m2, objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach. Lokal stanowił do roku 2017 biuro posterunku Policji, które składało się z kuchni, dwóch pomieszczeń posterunku, dwóch WC, korytarza, komunikacji. Po wygaszeniu trwałego zarządu sprawowanego przez Komendę Powiatową Policji w A. lokal powyższy jako lokal użytkowy Starosta A. wynajął umową najmu na czas nieoznaczony, zawartą (...) 2019 r. nr (...) funkcjonariuszowi Policji z zamiarem adaptacji na cele mieszkalne. Najemca lokalu podjął czynności do zmiany sposobu użytkowania lokalu użytkowego na cele mieszkalne i po dokonanej adaptacji na cele mieszkalne został sporządzony aneks do umowy najmu zawartej w dniu (...) 2019 r. którym to aneksem nastąpiła zmiana sposobu użytkowania lokalu nr 4 na cele mieszkalne. Obecnie lokal ten składa się z dwóch pokoi, kuchni, prysznica, WC, korytarza, komunikacji, wiatrołapu.

Nabycie na rzecz Skarbu Państwa zabudowanej nieruchomości oznaczonej nr X. nastąpiło na podstawie decyzji scaleniowej Urzędu Powiatowego w A. nr (...) z dnia (...).1974 r., decyzji (...) z dnia 5 sierpnia 1975 r., decyzji (...) z dnia 26 maja 1976 r. Na podstawie tych decyzji, dla nieruchomości oznaczonej nr X. została założona księga wieczysta KW (...), gdzie w dziale II-gim tej księgi jako właściciel został wpisany Skarb Państwa - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Następnie na podstawie decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego (...) z dnia (...).1997 r. orzekającej o oddaniu w zarząd, w przedmiotowej księdze wieczystej w miejsce Ministerstwa Spraw Wewnętrznych został wpisany zarząd i użytkowanie Komendy Wojewódzkiej Policji w B., a z kolei w miejsce zarządu i użytkowania Komendy Wojewódzkiej Policji w B. został wpisany trwały zarząd Komendy Powiatowej Policji w A.

W chwili nabycia przedmiotowa nieruchomość była zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym biurowo-mieszkalno-gospodarczym Posterunku Milicji Obywatelskiej, wybudowanym w latach 60-tych dwudziestego wieku, o łącznej kubaturze 1276 m3, w którym znajdowały się niewyodrębnione 3 lokale mieszkalne i pomieszczenia biurowe Posterunku, świetlica, kotłownia.pomieszczenia gospodarcze.

Decyzją z dnia (...) 2017 r. znak: (...) Starosta A. wygasił trwały zarząd sprawowany przez Komendę Powiatową Policji w A. nad nieruchomością zabudowaną, położoną w D., oznaczoną jako działka ewidencyjna nr X. o pow. 0,0700 ha, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr (...).

Protokołem zdawczo-odbiorczym spisanym w dniu (...) 2017 r. Skarb Państwa przejął do zasobu nieruchomości nieruchomość zabudowaną, oznaczoną jako działka nr X. o pow. 0,0700 ha, położoną w D., ujawnioną w księdze wieczystej KW Nr (...), zgodnie z wyżej powołaną decyzją. Aktem notarialnym Rep. (...) w dniu (...).2018 r. zostały wyodrębnione w budynku położonym na nieruchomości oznaczonej nr X. cztery lokale i dla przedmiotowych nieruchomości lokalowych zostały założone odrębne księgi wieczyste wymienione na wstępie niniejszego wniosku.

Zarządzeniem nr (...) z dnia (...) 2020 r. Wojewoda C. udzielił Staroście A. zgody na zbycie przedmiotowych nieruchomości lokalowych na rzecz ich najemców w trybie przepisów art. 37 ust. 2 pkt 1 w związku a art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65).

Obecnie wszystkie cztery lokale są lokalami mieszkalnymi, objętymi umowami najmu zawartymi na czas nieoznaczony, zatem Najemcom przysługuje prawo pierwszeństwa w ich nabyciu w rozumieniu przepisu art. 34 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Podaje się, że Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Wnioskodawca, jako czynny podatnik VAT planuje dokonanie sprzedaży ww. 4 lokali mieszkalnych, których jest właścicielem, na rzecz ich Najemców będących osobami fizycznymi.

W odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał, co następuje:

1. Wydatki poniesione przez Najemcę lokalu nr 4 na ulepszenie lokalu w celu jego adaptacji na cele mieszkalne stanowiły około 3 000,00 zł, co stanowiło około 3,4% wartości początkowej. Koszty obejmowały dokumentację techniczną zmiany sposobu użytkowania lokalu użytkowego na cele mieszkalne oraz koszty związane z kosmetyką ścian wewnętrznych. Zgodnie z opisem technicznym lokal nie wymagał zmian konstrukcyjnych, a tym samym adaptacja nie powodowała dużych nakładów finansowych. Remonty bieżące podnoszące standard lokalu mieszkalnego Najemca podejmie po jego nabyciu na własność.

2. Aneks do umowy najmu lokalu nr 4 z dnia (...) 2019 r. zmieniający sposób użytkowania lokalu z użytkowego na lokal mieszkalny został zawarty w dniu (...) 2019 r.

3. Sprzedaż wszystkich lokali planowana jest w III-cim kwartale 2020 r.

4. Skarbowi Państwa, który dokona w ramach planowanej sprzedaży dostawy lokalów opisanych we wniosku nie przysługiwało od tych obiektów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabycie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa nastąpiło już w latach 70-tych ubiegłego wieku na podstawie decyzji scaleniowych Urzędu Powiatowego w A. nr (...) z dnia (...).1974 r., decyzji (...) z dnia (...).1975 r., decyzji (...) z dnia (...).1976 r.

5. Budynek, w którym wyodrębnione zostały 4 lokale mieszkalne mające być przedmiotem sprzedaży stanowi obiekt budowlany zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn.zm). Powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali wynosi kolejno: lokal nr 1 - 58,11 m2, lokal nr 2 - 52,20 m2, lokal nr 3 - 48,03 m2, lokal nr 4 - 46,12 m2, zatem żaden z tych lokali nie przekracza 150 m2 powierzchni użytkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy planowana sprzedaż dokonywana przez Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę A. NIP (...) czterech lokali mieszkalnych objętych księgami wieczystymi (...), (...), (...) (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi i udziałem w nieruchomości wspólnej na rzecz ich Najemców będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

2. W przypadku uznania, że dostawa ww. lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi i udziałem w nieruchomości wspólnej na rzecz ich Najemców będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to jakie stawki opodatkowania powinien zastosować Wnioskodawca dla planowanych dostaw?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzeń przyszłych:

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa jest Starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach wykonywania zadań zleconych ustawami w imieniu Skarbu Państwa nie jest starosta, który nie posiada osobowości prawnej tylko Powiat A. jako jednostka samorządu terytorialnego wyposażona w osobowość prawną (tak: Interpretacja indywidualna 0112-KDIL4.4012.270.2017.2.NK z dnia 2 października 2017 r.).

Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT planuje sprzedaż 4 lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi i udziałem w nieruchomości wspólnej dla których zostały założone odrębne księgi wieczyste nr (...), (...), (...) (...) na rzecz Najemców tych lokali - osób fizycznych.

Zgodnie z postanowieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106) - dalej "ustawa o VAT" zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata. W pierwszej kolejności należy zatem rozstrzygnąć, czy w opisanej sytuacji doszło do pierwszego zasiedlenia, a jeśli tak - jaki okres minął od dokonania od tej czynności. Zgodnie z definicją pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdy mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W świetle powyższego, w rozpatrywanej sprawie sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych nie będzie stanowiła oddania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich "wybudowaniu", czyli nie będzie spełniać definicji pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, że opisane lokale mieszkalne powstały w wyniku podziału i wyodrębnienia z budynku mieszkalno-użytkowego wybudowanego w latach 60 XX wieku. Planowane do sprzedaży lokale mieszkalne wraz z przynależnościami zostały oddane do korzystania w formie umów najmu zawartych na czas nieokreślony:

* dla lokalu mieszkalnego nr 1 w dniu (...).2010 r. do nadal,

* dla lokalu mieszkalnego nr 2 w dniu (...).2006 r. - do nadal,

* dla lokalu mieszkalnego nr 3 w dniu (...).1999 r. do nadal,

* dla lokalu mieszkalnego nr 4 w dniu (...).2019 r. do nadal.

Zatem do pierwszego zasiedlenia ww. lokali mieszkalnych (wraz z przynależnymi pomieszczeniami) doszło w latach 60 XX wieku a najpóźniej w dacie oddania ich w najem Najemcom. Czynność wyodrębnienia lokali mieszkalnych (z budynku) nie spełnia definicji wybudowania ani ulepszenia. Tym samym dostawa wydzielonych lokali mieszkalnych nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem lokale te zostały wyodrębnione z budynku, który był już zasiedlony. Czynność ustanowienia odrębnej własności - zgodnie z ustawą o własności lokali - była w tym przypadku czynnością czysto formalną, zmierzającą do uregulowania kwestii prawnej lokali, a nie czynnością, w ramach której dochodziłoby do kolejnego pierwszego zasiedlenia. Ponadto należy zauważyć, że w odniesieniu do wymienionych lokali mieszkalnych przed wyodrębnieniem lokali i po wyodrębnieniu Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie tych lokali w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Dokonanie adaptacji na lokal mieszkalny lokalu nr 4 nastąpiło przez jego Najemcę i to Najemca korzystający z lokalu ponosił wszystkie związane z tym koszty.

Zatem dostawa 4 lokali mieszkalnych (wraz z pomieszczeniami przynależnymi i odpowiednimi udziałami we współwłasnościach nieruchomości wspólnej) na rzecz ich Najemców - osób fizycznych stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Jednocześnie, stosownie do uregulowań art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zwolniona od podatku będzie dostawa odpowiednich udziałów w nieruchomości wspólnej - działki gruntu, na której posadowiony jest budynek, w którym mieszczą się ww. lokale.

W sytuacji, w której stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odpowiedzi na pytanie pierwsze zostałoby uznane (w całości lub w jakiejkolwiek części) za nieprawidłowe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że planowana dostawa 4 lokali mieszkalnych powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT według stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie zatem z ww. przepisami, zarówno grunty, jak i budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług, mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, w którym ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji pojęcia budynek, budowle. Zatem należy posłużyć się pojęciami zawartymi w innych przepisach prawa.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako czynny podatnik VAT planuje dokonanie sprzedaży ww. 4 lokali mieszkalnych, których jest właścicielem, na rzecz ich najemców będących osobami fizycznymi.

Skarb Państwa jest wpisany w księdze wieczystej (...) jako właściciel nieruchomości gruntowej oznaczonej nr X. o powierzchni 0,0700 ha, położonej w D. zabudowanej budynkiem, w którym zostały wyodrębnione 4 lokale i dla, których to lokali kolejno zostały założone odrębne księgi wieczyste. Obecnie wszystkie cztery lokale są lokalami mieszkalnymi, objętymi umowami najmu zawartymi na czas nieoznaczony.

Nabycie na rzecz Skarbu Państwa zabudowanej nieruchomości oznaczonej nr X. nastąpiło na podstawie decyzji scaleniowych Urzędu Powiatowego w A. nr (...) z dnia (...).1974 r., decyzji (...) z dnia (...) 1975 r., decyzji (...) z dnia (...).1976 r. Na podstawie tych decyzji, dla nieruchomości oznaczonej nr X. została założona księga wieczysta KW (...), gdzie jako właściciel został wpisany Skarb Państwa - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. W chwili nabycia przedmiotowa nieruchomość była zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym biurowo-mieszkalno-gospodarczym Posterunku Milicji Obywatelskiej.

Na podstawie decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego (...) z dnia (...) 1997 r. w miejsce Ministerstwa Spraw Wewnętrznych został wpisany zarząd i użytkowanie Komendy Wojewódzkiej Policji w B., a następnie wpisano trwały zarząd Komendy Powiatowej Policji w A.

Decyzją z dnia (...) 2017 r., znak: (...) Starosta A. wygasił trwały zarząd sprawowany przez Komendę Powiatową Policji w A. nad działką ewidencyjną X. o pow. 0,0700 h.

Protokołem zdawczo-odbiorczym z dnia (...) 2017 r. Skarb Państwa przejął do zasobu nieruchomości, nieruchomość zabudowaną oznaczoną jako działka X.

Aktem notarialnym Rep. (...) w dniu (...) 2018 r. zostały wyodrębnione w budynku położonym na działce X. cztery lokale i dla przedmiotowych nieruchomości lokalowych zostały założone odrębne księgi wieczyste.

Lokal 1 objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach. Lokal jest wynajmowany na czas nieoznaczony na mocy umowy zawartej w dniu) (2010 r.

Lokal 2 objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach. Lokal jest wynajmowany na podstawie umowy najmu zawartej na czas nieoznaczony zawartej w dniu (...) 2006 r.

Lokal 3 objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości wspólnej w (...) częściach pomieszczenia przynależnego. Lokal jest wynajmowany na podstawie umowy najmu na czas nieoznaczony zawartej w dniu (...) 1999 r.

Lokal 4 objęty jest księgą wieczystą (...) wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem w nieruchomości w (...) częściach. Lokal do 2017 r. stanowił biuro posterunku Policji. Umowa najmu na czas nieoznaczony zawartą w dniu (...) 2019 r. Starosta A. wynajął ten lokal, jako lokal użytkowy z zamiarem adaptacji na cele mieszkalne. W celu dokonania adaptacji na cele mieszkalne lokalu nr 4 najemca poniósł wydatki na ulepszenie lokalu. Wydatki najemcy na ulepszenie lokalu stanowiły ok. 3,4% wartości początkowej lokalu. Po dokonanej adaptacji, w dniu (...) 2019 r. podpisano aneks do ww. umowy najmu, w którym nastąpiła zmiana sposobu użytkowania lokalu na cele mieszkalne.

Obecnie wszystkie cztery lokale są lokalami mieszkalnymi. Wnioskodawca wskazał również, że nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w stosunku do sprzedaży ww. lokali wraz pomieszczeniami przynależnymi i udziałem w nieruchomości wspólnej na rzecz najemców tych lokali.

Z przywołanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku, stanowiącej odrębny lokal mający być przedmiotem sprzedaży i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r., pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odnosząc się do wskazanych przez Wnioskodawcę lokali, które będą przedmiotem sprzedaży należy wskazać że pierwsze zasiedlenie lokali miało miejsce ponad 2 lata od zamierzonego dokonania dostawy (najpóźniej w latach siedemdziesiątych XX w.), to jest z chwilą nabycia działki nr X. zabudowanej budynkiem. Budynek posadowiony na działce nr X., w chwili nabycia był bowiem użytkowany jako posterunek Milicji Obywatelskiej.

Analizując zatem informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie dostawa części budynku w postaci wyodrębnionego lokalu, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż - jak wynika z okoliczności zdarzenia przyszłego - lokale zostały już zasiedlone z uwagi na wykorzystywanie ich jako Posterunek Milicji Obywatelskiej, a następnie jako Posterunek Policji oraz ich wynajem.

Jednocześnie w okresie dwóch lat poprzedzających sprzedaż lokali nie miało miejsca ich ulepszenie, w ramach którego wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że sprzedaż wskazanych lokali mieszkalnych (wraz z pomieszczeniami przynależnymi i odpowiednimi udziałami we współwłasności nieruchomości wspólnej) na rzecz osób fizycznych (dotychczasowych najemców) będzie podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa odpowiednich udziałów w nieruchomości wspólnej - działki gruntu, na której posadowiony jest budynek, w którym mieszczą ww. lokale, również będzie podlegała zwolnieniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie nie udziela się odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2, której Wnioskodawca oczekiwał wyłącznie w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl