0111-KDIB3-3.4012.178.2019.1.AMS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.178.2019.1.AMS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 maja 2019 r. (data wpływu - 27 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 Ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 tej ustawy).

Celem wykonywania zadań nałożonych na Wnioskodawcę mocą odrębnych ustaw, Miasto tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami (art. 9 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym). Wśród jednostek organizacyjnych znajdują się jednostki powołane w celu realizacji zadań własnych Miasta z zakresu edukacji publicznej.

Do jednostek powołanych celem realizacji zadania własnego Miasta w postaci edukacji publicznej, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 Ustawy o samorządzie gminnym, zaliczyć należy przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, zespoły szkół, licea ogólnokształcące, szkoły muzyczne, sportowe czy szkoły specjalne. Ich działalność jest objęta ustawą z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm.).

Jednostki te świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży w oparciu o przepisy ww. Ustawy o systemie oświaty. Wśród ww. jednostek oświatowych działających na terenie gminy jest Zespół Szkół.

Na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego Miasto dokonało z dniem 1 stycznia 2017 r. centralizacji w zakresie wspólnego rozliczania podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami, w tym z Zespołem Szkół. Po centralizacji podatnikiem VAT jest wyłącznie Miasto, które w swoich rozliczeniach ujmuje zbiorczo obroty urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, a także wszystkich jednostek organizacyjnych i zakładu budżetowego.

Obecnie Miasto realizuje projekt pn.: "...".

Projekt został wsparty dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (...) na lata 2014-2020.

Podatek od towarów i usług - VAT naliczony - od kosztów kwalifikowanych również jest wskazany jako koszt kwalifikowany, gdyż Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości jego odliczenia. Wnioskodawca nie wynajmuje i nie zamierza wynajmować przebudowywanych i remontowanych pomieszczeń ani nabytego w ramach projektu sprzętu. Miasto nie zamierza osiągać żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach przebudowywanych i remontowanych pomieszczeń czy nabywanych składników majątku objętych przedmiotowym projektem. (...).

Wskazana w projekcie placówka posiada statut jednostki objętej systemem oświaty.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i wyposażenie warsztatów.

Zmodernizowane zostaną:

* dwie pracownie gastronomiczne,

* pracownia cukiernicza,

* pracownia piekarnicza (koszt niekwalifikowany),

* pracownia obsługi konsumenta, a także pomieszczenia towarzyszące (zaplecze, szatnia na odzież gastronomiczną, przedsionek, korytarz pomiędzy pracowniami).

W zmodernizowanych pracowniach będzie się kształciła młodzież w poszukiwanych na rynku pracy zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych, kucharz oraz cukiernik.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

* remont pomieszczeń i związane z nim roboty ogólnobudowlane i wykończeniowe,

* wymianę i przebudowę instalacji elektrycznych w pracowniach,

* modernizację instalacji sanitarnych w tym budowę wentylacji mechanicznej i klimatyzacji we wszystkich remontowanych pracowniach.

Projekt zakłada także zakup niezbędnego wyposażenia dla obu pracowni gastronomicznych oraz pracowni cukierniczej. (...) Prace budowlane przeprowadzone będą w pomieszczeniach parterowej części budynku, będącego częścią Zespołu Szkół. Skrzydło, w którym znajdują się pomieszczenia (warsztaty) objęte projektem, jest wydzielone.

Przedmiotem projektu jest przebudowa i wyposażenie tych warsztatów, a zakres projektowanych zmian obejmuje:

* demontaż drzwi i ściany szklanej, wykonanie otworów w stropie do piwnicy, wykonanie otworów w ścianach w celu przeprowadzenia instalacji wentylacyjnej, wykonanie nowego otworu w ścianie piwnicy w celu zamontowania nowoprojektowanych drzwi, demontaż posadzek, wykładzin podłogowych PVC, wyposażenia stałego oraz części pozostałej instalacji;

* przebudowa pomieszczeń, polegająca na wprowadzeniu nowego wyposażenia technologicznego, wymiana posadzek w części pomieszczeń, wykonanie okładzin ściennych w części pomieszczeń, doposażenie w nowoprojektowane instalacje, w tym zabudowę central wentylacyjnych w piwnicy i centrali podwieszanej w korytarzu, a także montaż elementów wentylacji na elewacjach, montaż sufitu podwieszanego w korytarzu, wykonanie obudów kanałów wentylacyjnych z płyt kartonowo-gipsowych g-k, montaż nowych posadzek, montaż nowych drzwi do pomieszczeń, w tym drzwi oddzielenia pożarowego, wykonanie nowej ściany szklanej, pozostałe prace wykończeniowe.

Projektem zostaną objęte następujące pomieszczenia:

* pracownia gastronomiczna,

* zaplecze pracowni gastronomicznych,

* pracownia cukiernicza,

* pracownia piekarnicza,

* szatnia na odzież gastronomiczną,

* przedsionek,

* pracownia obsługi konsumenta,

* korytarz pomiędzy pracowniami.

(...) Projektem objęta jest także piwnica pod pracownią cukierniczą (znajdzie się w niej projektowana wentylatorownia). Niniejszy projekt posiada opracowaną dokumentację techniczną. Projekt przebudowy i wyposażenia warsztatów w Zespole Szkół został sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami i zasadami wiedzy technicznej.

Pracownie objęte projektem zlokalizowane są obok siebie, w jednym skrzydle budynku i tworzą funkcjonalną całość. Projekt obejmuje także remont korytarza pomiędzy pracowniami oraz szatni odzieży gastronomicznej wraz z przedsionkiem. Zakres prac remontowych obejmuje również nowe instalacje elektryczne i wodno-kanalizacyjne, a także wykonanie wentylacji mechanicznej i klimatyzacji wszystkich pomieszczeń.

Zakres prac remontowych:

* demontaż wyposażenia, wewnętrznej stolarki drzwiowej, ślusarki aluminiowej oraz okładzin podłogowych w części pomieszczeń,

* skucie luźnych tynków wewnętrznych,

* usunięcie wierzchnich warstw posadzkowych,

* przygotowanie podłoża pod położenie płytek podłogowych,

* ułożenie instalacji elektrycznych i okablowania strukturalnego,

* montaż urządzeń klimatyzacyjnych i związanych z wentylacją mechaniczną,

* założenie gładzi gipsowych na ścianach oraz przygotowanie podłoża pod ułożenie płytek ściennych,

* przygotowanie i ułożenie materiałów wykończeniowych tj.: stolarki drzwiowej, płytek gresowych, położenie odpowiednich farb zmywalnych, cokołów przypodłogowych, sufitów kasetonowych, opraw oświetleniowych,

* montaż osprzętu elektrycznego, chłodzącego i sanitarnego,

* montaż wyposażenia stałego oraz sprzętu ruchomego. Standard wykończenia pomieszczeń będzie następujący:

Posadzki gresowe o wymiarach płyt 60 x 60 cm. Płytki ścienne w pracowniach cukierniczej i piekarniczej o wymiarach 30 x 30 cm.

W korytarzu sufity podwieszane, kasetonowe (umożliwiające dojście do instalacji wentylacji i klimatyzacji), o module 60 x 60 cm. W pozostałych pomieszczeniach sufity malowane farbami.

W pracowniach gastronomicznych, na ich zapleczu oraz w szatni rolety okienne antywłamaniowe zewnętrzne. Wszystkie pomieszczenia dostępne są z korytarza (szatnia przez przedsionek). Wszystkie drzwi do pomieszczeń zostaną wymienione. Dodatkowo drzwi do pracowni i wentylatorowni będą zabezpieczone przed wejściem osób niepowołanych poprzez montaż klamek z zamkami na kartę (pełna kontrola dostępu do pomieszczeń).

Zakres prac związanych z wewnętrznymi instalacjami elektrycznymi obejmuje:

* zasilanie w energię elektryczną, wewnętrzną linię zasilającą, rozdzielnicę elektryczną, obwodową,

* instalację oświetlenia podstawowego wewnętrznego,

* instalację oświetlenia awaryjnego,

* instalację gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia,

* instalację zasilania urządzeń elektrycznych,

* instalację zasilania urządzeń wentylacji,

* instalację zasilania urządzeń klimatyzacji,

* instalację połączeń wyrównawczych,

* ochronę przeciwprzepięciową oraz przeciwporażeniową,

* instalację monitoringu wizyjnego,

* instalację kontroli dostępu.

Zakres prac związanych z budową wentylacji i klimatyzacji obejmuje wentylację mechaniczną wszystkich pracowni oraz instalację odciągów z układów technologicznych. Zaprojektowano wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną dla całego zespołu pracowni. Wentylatorownię (z dwoma centralami wentylacyjnymi) zlokalizowano w piwnicy, pod pracownią.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków (...) na lata 2014-2020, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania go na mocy prawodawstwa krajowego. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, dopuszcza się wyjątek, iż beneficjent, który nie może odzyskać podatku VAT na podstawie przepisów krajowych, poniesiony i udokumentowany w całości wydatek zostaje uznany za kwalifikowalny.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi iż, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu "..." Miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem. Efekty projektu ukierunkowane są na zadania z zakresu edukacji publicznej, dlatego też jednostka nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na powyższy projekt.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług: "Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". W związku z tym, iż realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także fakt, że realizowane w ramach projektu działania stanowią wypełnianie zadań, jakie nałożone są na Gminę, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej uważamy, iż Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków zawierających w sobie podatek naliczony poniesionych na realizację projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506; dalej jako: "ustawa o samorządzie gminnym") Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją projektu pn. "..." w celu wykonania nałożonych na niego obowiązków w ramach zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Projekt został wsparty dofinansowaniem (...) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Nabyte towary i usługi, jak również efekty ww. projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Zaznaczyć należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji Projektu towary i usługi, będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych, nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), do realizacji których został Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, powołany.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nabyte w związku z realizacją Projektu towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie "koszty kwalifikowalne" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl