0111-KDIB3-3.4012.158.2019.1.MPU - Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu - utworzenia przystanku dla rowerzystów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.158.2019.1.MPU Ustalenie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu - utworzenia przystanku dla rowerzystów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 maja 2019 r. (data wpływu - 9 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Stowarzyszenie (...) (dalej jako: "Wnioskodawca" lub "Stowarzyszenie") nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT 7. Stowarzyszenie aktualnie realizuje projekt pn. " (...)". Projekt jest realizowany w ramach poddziałania (...)" (...)" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem (...) na lata (...) na podstawie umowy z Województwem o przyznanie pomocy nr (...) z dnia (...) (...) r.

W ramach projektu w miejscowości (...) utworzony zostanie przystanek dla rowerzystów oraz pieszych na który składać się będą: altana turystyczna z dachem wraz z ławkami oraz stołem, stojakiem na rowery oraz kosz na śmieci. Powstanie także obiekt rekreacyjny w postaci siłowni zewnętrznej oraz plac zabaw. Na siłownię zewnętrzną składać się będzie 5 nowoczesnych urządzeń do ćwiczeń, natomiast na plac zabaw 4 urządzenia. Przy obiekcie zostaną ulokowane także ławki parkowe przeznaczone dla osób z niego korzystających, 2 lampy solarne oraz 1 tablica stylizowana zewnętrzna. Plac siłowni zostanie ogrodzony.

W (...) planuje się budowę miejsca odpoczynku dla odwiedzających turystów oraz rowerzystów. Zostanie wybudowana wiata drewniana oraz 16 m ogrodzenia drewnianego, z zakupionego drewna zostaną zrobione 3 zadaszone ławki. Na plac rekreacyjny zakupiony zostanie również ruszt żeliwny, przy którym odwiedzający miejscowość turyści będą mogli zrobić ognisko. Powstanie także siłownia zewnętrzna składająca się z 3 nowoczesnych urządzeń, stojak na rowery, kosz na śmieci. Przy obiekcie zostaną ulokowane także ławki parkowe przeznaczone dla osób z niego korzystających, 2 lampy solarne oraz 1 tablica stylizowana zewnętrzna.

Dzięki powstałej infrastrukturze wzrośnie zainteresowanie miejscowością pod katem turystki a co za tym idzie projekt przyczyni się do rozwoju turystyki. Powstała infrastruktura będzie doskonałym miejscem spotkań dla turystów i mieszkańców przyczyni się to do zwiększenia integracji.

Wybór wykonawców następuje zgodnie z zachowaniem zasad konkurencyjności, w oparciu o obowiązujące wymogi. Faktury będą wystawiane na: Stowarzyszenie (...), ul. (...), (...) (...), NIP: (...).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), nie wykonuje działalności, o której mowa w art. 5 ww. ustawy. Stowarzyszenie nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oświadczamy, że efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie dla ww. Stowarzyszenia generowany jakikolwiek obrót.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)"

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa" lub "ustawa o VAT"). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT 7. Wnioskodawca aktualnie realizuje projekt pn. " (...)". W ramach projektu w miejscowości (...) utworzony zostanie przystanek dla rowerzystów oraz pieszych na który składać się będą: altana turystyczna z dachem wraz z ławkami oraz stołem, stojakiem na rowery oraz kosz na śmieci. Powstanie także obiekt rekreacyjny w postaci siłowni zewnętrznej oraz plac zabaw. Na siłownię zewnętrzną składać się będzie 5 nowoczesnych urządzeń do ćwiczeń, natomiast na plac zabaw 4 urządzenia. Przy obiekcie zostaną ulokowane także ławki parkowe przeznaczone dla osób z niego korzystających, 2 lampy solarne oraz 1 tablica stylizowana zewnętrzna. Plac siłowni zostanie ogrodzony. W (...) planuje się budowę miejsca odpoczynku dla odwiedzających turystów oraz rowerzystów. Zostanie wybudowana wiata drewniana oraz 16 m ogrodzenia drewnianego, z zakupionego drewna zostaną zrobione 3 zadaszone ławki. Na plac rekreacyjny zakupiony zostanie również ruszt żeliwny, przy którym odwiedzający miejscowość turyści będą mogli zrobić ognisko. Powstanie także siłownia zewnętrzna składająca się z 3 nowoczesnych urządzeń, stojak na rowery, kosz na śmieci. Przy obiekcie zostaną ulokowane także ławki parkowe przeznaczone dla osób z niego korzystających, 2 lampy solarne oraz 1 tablica stylizowana zewnętrzna. Dzięki powstałej infrastrukturze wzrośnie zainteresowanie miejscowością pod katem turystki a co za tym idzie projekt przyczyni się do rozwoju turystyki. Powstała infrastruktura będzie doskonałym miejscem spotkań dla turystów i mieszkańców przyczyni się to do zwiększenia integracji. Faktury będą wystawiane na: Wnioskodawcę - Stowarzyszenie (...). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wykonuje działalności, o której mowa w art. 5 ww. ustawy. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca Oświadczył, że efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będą generowały jakiegokolwiek obrotu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją ww. projektu.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w przypadku podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. " (...)" nie zostaną spełnione. Jak wynika z treści wniosku, efekty projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będą generowały jakiegokolwiek obrotu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji wskazanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca, nie posiadając statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, nie spełnia warunku uprawniającego do obniżenia podatku należnego. Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl