0111-KDIB3-3.4012.156.2019.2.MS - VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.156.2019.2.MS VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z 5 czerwca 2019 r. (data wpływu 10 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek nr 875/27 i 876/47 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek nr 875/27 i 876/47.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 5 czerwca 2019 r. (data wpływu 10 czerwca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 28 maja 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.156.2019.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z małżonką jest właścicielem gruntów w miejscowości X. W planie zagospodarowania przestrzennego są ujęte jako grunty pod zabudowę produkcyjną i usługową. Wnioskodawca wraz z małżonką chcą sprzedać działkę nr 875/27 (0,097 ha) i nr 876/47 (0,1524 ha). Kupujący wymaga przedłożenia zaświadczenia potwierdzającego status sprzedających jako czynnych płatników podatku VAT, interpretację podatkową wydaną przez właściwego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o konieczności naliczenia podatku VAT. Jest to jeden z warunków umowy sprzedaży. Ewentualny nabywca podjął działania zmierzające do uzyskania promesy na pozwolenie zabudowy o charakterze usługowym. Wnioskodawca nadmienia, że posiada firmę lecz grunty te nie wchodzą i nigdy nie wchodziły w skład firmy Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w piśnie z 5 czerwca 2019 r. udzielił następujących odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu Organu z 28 maja 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.156.2019.1.MS.

1. W jakim zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą?

2. Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym jeżeli tak to z jakiego tytułu i od kiedy?

Ad. 1 i 2. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą usługową i handlową opodatkowaną podatkiem VAT z chwilą wejścia przepisów o podatku VAT, od 3 lipca 1993 r. Natomiast współmałżonka nie jest płatnikiem podatku VAT i nigdy nie była.

3. Czy mające być przedmiotem sprzedaży działki nr 875/27 i 876/47 zostały nabyte już jako wyodrębnione czy też Wnioskodawca dokonał ich wydzielenia z innej posiadanej przez siebie nieruchomości? Jeżeli tak to kiedy i na czyj wniosek wyodrębnienie zostało dokonane?

Ad. 3. Przedmiotowe działki zostały wyodrębnione z działek 875/5 i 876/12 o łącznej ich powierzchni 7,3432 ha. Natomiast ich wyodrębnienie zostało przeprowadzone w 2019 r. zgodnie z ofertą potencjalnego nabywcy. Wyodrębnienie przeprowadził Wnioskodawca wraz z małżonką jako właściciele tej nieruchomości.

4. Jeżeli działki nr 875/27 i 876/47 zostały wydzielone z innej posiadanej przez Wnioskodawcę nieruchomości to kiedy i w jaki sposób Wnioskodawca wszedł w posiadanie nieruchomości z których te działki zostały wydzielone (zakup, spadek itp.)?

Ad. 4. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta 19 lutego 1998 r. od likwidowanej Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w X.

5. Jeżeli nabycie nieruchomości z których te działki nr 875/27 i 876/47 zostały wydzielone zostało dokonane w drodze zakupu to z jakich środków Wnioskodawca dokonał tej czynności (prywatnych, czy ze środków prowadzonej działalności gospodarczej?

Ad. 5. Nieruchomość ta została nabyta z prywatnych środków finansowych ze wspólności małżeńskiej.

6. Czy nabycia działek nr 875/27 i 876/47 lub nieruchomości z której te działki zostały wydzielone Wnioskodawca dokonał od podmiotu, który działał dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku VAT?

Ad. 6. Nabycie tej nieruchomości nie podlegało podatkowi VAT.

7. Czy nabycie wskazanych nieruchomości przez Wnioskodawcę zostało udokumentowane fakturą VAT i na kogo wystawioną?

Ad. 7. Sprzedający nie wystawiał faktury VAT.

8. Czy przy nabyciu wskazanych nieruchomości (wraz ze znajdującymi się na nich ewentualnie budynkami i budowlami) przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego i czy Wnioskodawca odliczył podatek naliczony, jeśli nie to dlaczego?

Ad. 8. Nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ grunty korzystały ze zwolnienia.

9. Jeśli Wnioskodawca nabył nieruchomości z których działki nr 875/27 i 876/47 zostały wydzielone w celach prywatnych, to jakie konkretnie cele prywatne miały zaspokajać i jeśli w takim celu nie zostały wykorzystane to dlaczego?

Ad. 9. Nieruchomość została nabyta w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, w wyniku zakupu powierzchnia gospodarstwa wynosiła około 40 ha. Nieruchomość ta wraz z pozostałymi gruntami była i jest użytkowana rolniczo co potwierdza dokumentacja ARiMR.

10. Czy w stosunku do działek mających być przedmiotem planowanej sprzedaży Wnioskodawca podejmował (podejmie) jakiekolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia np. wytyczenie drogi wewnętrznej, budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne itp., jeśli tak to jakie, kiedy i w jakim celu (należy się odnieść do obu działek mających być przedmiotem sprzedaży)?

Ad. 10. Przedmiotowe działki nie posiadają dostępu do jakichkolwiek mediów. Media dostępne są w odległości 70-100 m (energia el. woda, kanalizacja). Nie podejmowano żadnych działań w celu uatrakcyjnienia tych działek.

11. W jaki konkretnie sposób działki nr 875/27 i 876/47 oraz nieruchomości z których ewentualnie zostały wydzielone były/są przez niego wykorzystywane od chwili wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży (proszę podać odrębnie dla każdej działki)?

Ad. 11. Obie działki były i są wykorzystywane dla celów produkcji rolnej, zbóż.

12. Czy działki nr 875/27 i 876/47 oraz nieruchomości z których ewentualnie zostały wydzielone były przedmiotem najmu, dzierżawy, jeśli tak to które konkretnie i jakie pożytki Wnioskodawca czerpał z tego tytułu?

Ad. 12. Nieruchomość ta nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy. Cały czas jest w użytkowaniu przez właściciela.

13. Czy Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowy grunt do działalności rolniczej - jeśli tak to należy ponadto podać:

* jakiego rodzaju była to działalność rolnicza?

* kiedy była prowadzona?

* czy Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym?

* czy Wnioskodawca dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na tym gruncie?

* czy z tytułu tej działalności rolniczej Wnioskodawca był kiedykolwiek podatnikiem VAT czynnym, jeśli tak to kiedy?

* czy Wnioskodawca dokonywał sprzedaży produktów rolnych opodatkowanych podatkiem VAT?

Ad. 13. Nieruchomość ta była i jest użytkowana rolniczo do uprawy zbóż od nabycia do chwili obecnej, a właściciele posiadają status rolnika ryczałtowego, od chwili wejścia przepisów o podatku VAT. Z tego gospodarstwa były i są dokonywane sprzedaże zboża np. do młyna. Wnioskodawca z tytułu działalności rolniczej nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, dlatego też nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych opodatkowanych podatkiem VAT.

14. Jakie działania marketingowe Wnioskodawca podjął w celu sprzedaży wskazanych we wniosku działek?

Ad. 14. Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży wskazanych działek, ponieważ potencjalny nabywca sam zwrócił się z prośbą o sprzedaż konkretnej powierzchni gruntu w konkretnej lokalizacji. Nabywca zwrócił się o przeprowadzenie wyodrębnienia tych działek oraz otrzymanie interpretacji KIS w zakresie zwolnienia opodatkowania podatkiem VAT.

15. W jaki sposób Wnioskodawca zamierzał pozyskać nabywców dla tych działek?

Ad. 15. Wnioskodawca nie zamierzał dokonywać sprzedaży tej nieruchomości bądź jej części i dlatego nie podejmował żadnych działań marketingowych.

16. Jakie formy ogłoszeń o sprzedaży Wnioskodawca stosował?

Ad. 16. Wnioskodawca nie stosował żadnych ogłoszeń.

17. Czy Wnioskodawca posiada jeszcze inne nieruchomości (oprócz działek wskazanych we wniosku) przeznaczone w przyszłości do sprzedaży, jeśli tak to ile i jakie oraz kiedy, w jakim celu i w jaki sposób nabyte i wykorzystywane?

Ad. 17. Wnioskodawca jest czynnym rolnikiem, posiadającym około 40 ha gruntów rolnych i nie zamierza dokonywać ich sprzedaży.

18. Czy Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości, jeżeli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:

* kiedy i w jaki sposób Wnioskodawca wszedł w posiadanie tych nieruchomości,

* w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Wnioskodawcę,

* w jaki sposób działki były wykorzystywane przez Wnioskodawcę od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży,

* kiedy Wnioskodawca dokonał ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży,

* ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe),

* czy Wnioskodawca z tytułu ich sprzedaży odprowadzał podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?

* na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?

Ad. 18. Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.

19. W odniesieniu do działek mających być przedmiotem sprzedaży (udziałów w prawie własności działek) należy podać:

* czy na moment sprzedaży działek nr 875/27 i 876/47 będzie obowiązywał dla nich miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jeżeli tak to czy działki te będą przeznaczone pod zabudowę, jeżeli tak to jaką? Należy się odnieść do każdej działki oddzielnie.

* czy Wnioskodawca wnosił o zmianę przeznaczenia w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla działek nr 875/27 i 876/47 lub dla nieruchomości z których ewentualnie zostały wydzielone?

* czy dla działek nr 875/27 i 876/47 będą na moment ich sprzedaży wydane decyzje o warunkach zabudowy, jeśli tak to jakiej zabudowy dotyczą i kto wnosił o wydanie decyzji w tym zakresie? Należy się odnieść do każdej działki oddzielnie.

Ad.19. W odniesieniu do przedmiotowych działek, obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego (tereny dróg publicznych - drogi gminne dojazdowe - symbol KDd; tereny zabudowy produkcyjnej i usługowej - symbol 2 P.U; tereny rolnicze dopuszczone do lokalizacji zabudowy - symbol R; tereny rolnicze bez prawa lokalizacji zabudowy-symbol RP,działkanr.876/12 przeznaczona jest pod tereny zabudowy produkcyjnej i usługowej - symbol 2 P.U; tereny rolnicze dopuszczone do lokalizacji zabudowy - symbol R; tereny rolnicze bez prawa lokalizacji zabudowy - symbol RP). Przeznaczenie to jest identyczne dla obu działek, a Wnioskodawca nie wnosi i nie zamierza wnosić o zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego. Równocześnie Wnioskodawca oświadcza, że nie występował i nie zamierza występować o warunki zabudowy dla przedmiotowych działek.

20. Jeśli ewentualnie przedmiotem sprzedaży będą działki zabudowane nr 875/27 i 876/47, to należy wskazać (odrębnie dla każdej geodezyjnie wyodrębnionej działki).

Ad. 20. Przedmiotem sprzedaży będą działki bez jakichkolwiek budynków, bądź budowli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 5 czerwca 2019 r.):

Czy przedmiotowe działki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z uwzględnieniem przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenie przyszłe?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w piśmie z 5 czerwca 2019 r.), sprzedaż przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ jest to sprzedaż części majątku osobistego współmałżonków. Działki te były i są wykorzystywane rolniczo i nigdy nie były składnikiem majątku firmy Wnioskodawcy. Dlatego też Wnioskodawca jest przekonany, że dokonując jej sprzedaży, nie będę zobowiązany do rejestracji podatku VAT gospodarstwa rolnego i odprowadzenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 682, z późn. zm.), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Zatem zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości gruntowej) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów, w tym przypadku gruntów, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegająca opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie, tzn. powinny polegać na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Należy wskazać, że definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 19 ustawy przez rolnika ryczałtowego należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów należy zatem zauważyć, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zatem osoby fizyczne dokonujące sprzedaży, przekazania lub darowizny towarów stanowiących część ich majątku osobistego (takiego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), nie są zaliczane do grona podatników podatku od towarów i usług.

Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sfera prowadzonej działalności gospodarczej również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Mając powyższe okoliczności na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuc i Halina Jeziorska-Kuc przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia miedzy czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie - zdaniem Trybunału - okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest "rolnikiem ryczałtowym" w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, jest w tym zakresie bez znaczenia.

Inaczej jest natomiast - wyjaśnił Trybunał - w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie "majątku prywatnego" nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. "Majątek prywatny" to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać 2 niezabudowane działki oznaczone jako nr 875/27 (o pow. 0,097 ha) i nr 876/47 (o pow. 0,1524 ha).

Przedmiotowe działki zostały wydzielone przez Wnioskodawcę wraz z małżonką, zgodnie z ofertą złożoną przez potencjalnego nabywcę z działek nr 875/5 i nr 876/12 o łącznej powierzchni 7,3432 ha.

Działki nr 875/5 i nr 876/12 z których zostały wydzielone działki nr 875/27 i nr 876/47 zostały nabyte 19 lutego 1998 r. przez Wnioskodawcę wraz z małżonką (z prywatnych środków w ramach wspólności małżeńskiej) od likwidowanej Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w X. Przedmiotowe działki zostały nabyte w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy i jego małżonki działek nr 875/5 i nr 876/12 nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, sprzedający nie wystawił faktury VAT i Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Nieruchomość była i jest użytkowana rolniczo do uprawy zbóż od nabycia do chwili obecnej, a właściciele posiadają status rolnika ryczałtowego, od chwili wejścia przepisów o podatku VAT. Wnioskodawca z tytułu działalności rolniczej nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, dlatego też nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych opodatkowanych podatkiem VAT. Nieruchomość nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy. Cały czas jest w użytkowaniu przez właściciela.

Wnioskodawca wskazał, że oprócz działalności rolniczej prowadzi działalność gospodarczą usługową i handlową opodatkowaną podatkiem VAT z chwilą wejścia w życie przepisów o podatku VAT, tj. od 3 lipca 1993 r. jednakże nieruchomość nie wchodziła w skład prowadzonej w tym zakresie firmy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy planowana transakcja sprzedaży działek nr 875/27 i nr 876/47 będzie korzystała ze zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

W pierwszej kolejności należy ustalić czy w związku z planowaną transakcją sprzedaży działek nr 875/27 i nr 876/47 Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że powołane wyżej orzeczenie TSUE w połączonych sprawach C-180/10 i C-181/10 odnosi się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, tj. rolnika ryczałtowego. Orzeczenie TSUE odnosi się zatem wyłącznie do sytuacji, gdy sprzedaży gruntów dokonuje rolnik ryczałtowy lub osoba fizyczna z majątku prywatnego. W tych okolicznościach TSUE zaleca badać okoliczności w jakich następuje zbycie gruntów, tj. czy zbywca podejmuje czynności zbliżone do tych, jakie wykonują podmioty profesjonalnie zajmujące się handlem nieruchomościami, np. podział, uzbrojenie terenu, wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, wydzielenie dróg wewnętrznych, czy działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek.

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii stwierdzić należy, że z opisu sprawy nie wynika taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca poza wydzieleniem działek nr 875/27 i nr 876/47 z działek nr 875/5 i nr 876/12 nie podjął ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Z udzielonych informacji wynika, że Wnioskodawca działki nr 875/5 i nr 876/12 nabył celem powiększenia gospodarstwa rolnego i w ramach tego gospodarstwa wykorzystywał je rolniczo jako rolnik ryczałtowy do produkcji zbóż. Przedmiotowe działki nie były przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Wnioskodawca nie zamierzał dokonywać sprzedaży nieruchomości bądź jej części i dlatego nie podejmował żadnych działań marketingowych w celu sprzedaży. Potencjalny nabywca sam zwrócił się z prośbą o sprzedaż konkretnej powierzchni gruntu w konkretnej lokalizacji - zwracając się o przeprowadzenie wyodrębnienia działek nr 875/27 i nr 876/47.

Na pytanie organu "Czy w stosunku do działek mających być przedmiotem planowanej sprzedaży Wnioskodawca podejmował (podejmie) jakiekolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia np. wytyczenie drogi wewnętrznej, budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne itp., jeśli tak to jakie, kiedy i w jakim celu (należy się odnieść do obu działek mających być przedmiotem sprzedaży)?", Wnioskodawca wskazał, że nie podejmowano żadnych działań w celu uatrakcyjnienia tych działek. Przedmiotowe działki nie posiadają dostępu do jakichkolwiek mediów. Media dostępne są w odległości 70-100 m (energia el. woda, kanalizacja).

Wnioskodawca nie wnosił i nie zamierza wnosić o zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego dla działek nr 875/27 i nr 876/47 oraz dla działek nr 875/5 i nr 876/12, z których działki nr 875/27 i nr 876/47 zostały wydzielone. Równocześnie Wnioskodawca oświadcza, że nie występował i nie zamierza występować o warunki zabudowy dla przedmiotowych działek.

Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej i nie zamierza obecnie dokonywać sprzedaży nieruchomości.

W konsekwencji brak jest przesłanek pozwalających uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż udziałów w prawie własności działek nr 875/27 i nr 876/47 będących przedmiotem wniosku nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem Wnioskodawca zbywając udziały w przedmiotowych działkach stanowiących majątek prywatny, korzysta z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Zatem, Wnioskodawca dokonując sprzedaży udziałów w prawie własności działek nr 875/27 i nr 876/47, o których mowa we wniosku będzie korzystał z prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie będzie stanowiło wykonywania działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Brak tego przymiotu pozbawia Wnioskodawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży udziałów w ww. działkach, a dostawę tych działek - cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z tym, że sprzedaż przez Wnioskodawcę udziałów w prawie własności działek nr 875/27 i nr 876/47 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dalsza analiza w zakresie opodatkowania tej sprzedaży - jest bezpodstawna.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Jednocześnie Organ zauważa, że interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w przedmiocie planowanej sprzedaży działek opisanych we wniosku, inne kwestie podniesione w stanowisku własnym a nie objęte pytaniem, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, nie mogą być rozpatrzone.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić również uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl