0111-KDIB3-3.4012.151.2019.2.PJ - VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę budowlaną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.151.2019.2.PJ VAT w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę budowlaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2019 r. (data wpływu 3 maja 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu 7 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę budowlaną o nr 805- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 maja 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę budowlaną o nr 805. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2019 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 29 maja 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja (dalej również: Wnioskodawca), nabyła (...) 2001 r. od gminy A. w powiecie B. nieruchomość położoną w miejscowości C., stanowiącą działkę o numerze 805 o powierzchni (...), dla której Sąd Rejonowy w D. (...) Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w A. prowadzi księgę wieczystą o numerze (...). Fundacja zamierzała na działce zbudować szpital, jednak wielu potencjalnych sponsorów zawiodło Fundację. (...) 2019 r. Fundacja zawarła w formie aktu notarialnego warunkową umowę sprzedaży ww. nieruchomości, zobowiązującą Fundację do uzyskania interpretacji indywidualnej od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czy przedmiotowa sprzedaż jest zwolniona z podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Zarówno Fundacja, jak i nabywca E. sp. z o.o. z siedzibą w F. są podatnikami podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto poniższe okoliczności:

1. Nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę (Fundację) nastąpiło w drodze czynności nieopodatkowanej w zakresie VAT.

2. Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

3. Nieruchomość od chwili nabycia służyła Wnioskodawcy wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

4. Wnioskodawca przez cały okres posiadania nie wykorzystywał tej nieruchomości, leżała odłogiem i nie czerpał z niej żadnych pożytków.

5. Nieruchomość nie była przedmiotem jakiejkolwiek umowy najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze.

6. Dla obszaru na którym położona jest nieruchomość jest uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - uchwała Rady Miejskiej w A. z dnia (...) 2015 (nr (...)) zgodnie z którą działka 805 obręb C., gmina A. (tj. działka objęta przedwstępną umową sprzedaży, o której mowa we wniosku) znajduje się w następujących terenach: tereny dróg kołowych (k.z.), tereny dróg kołowych (KW), tereny usług komercyjnych (UC). Zgodnie z § 9 tej uchwały, dla terenów usług komercyjnych (UC) wyznacza się przeznaczenie podstawowe: obiekty i urządzenia handlowo-usługowe o znaczeniu lokalnym, zabezpieczające potrzeby mieszkańców osiedli i enklaw zabudowy. Jako przeznaczenie dopuszczalne plan wskazuje możliwość lokalizacji m.in. obiektów mieszkalnictwa wielorodzinnego lub zabudowy jednorodzinnej, urządzeń sieci infrastruktury technicznej i komunikacji (w tym stacje paliw, stacje obsługi samochodów, parkingi), dojazdów i zatok postojowych.

7. Dla nieruchomości wydano decyzję o warunkach zabudowy pod projektowaną przez Fundację budowę szpitala, jednak do realizacji budowy szpitala nie doszło z braku środków finansowych. Poza tym przedmiotowa decyzja WZ wygasła w skutek uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z pkt 6 powyżej.

8. Działka jest dotąd niezabudowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu):

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości przez Fundację, w opisanych wyżej warunkach, na rzecz nabywcy będącego czynnym podatnikiem podatku VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czy też jest wolna od tego podatku?

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż nieruchomości opisanej w poz. 74 (wniosku ORD-IN (8) - przypis Organu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowa transakcja stanowić będzie dostawę terenów niezabudowanych ale stanowiących tereny budowlane i stąd nie będzie mieć do niej zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ani żadne inne. Dla obszaru, na którym położona jest nieruchomość jest uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - uchwała Rady Miejskiej w A. z dnia (...) 2015 (nr (...)) zgodnie z którą działka 805 obręb C. gmina A. (tj. działka objęta przedwstępną warunkową umową sprzedaży, o której mowa we wniosku) znajduje się w następujących terenach: tereny dróg kołowych (k.z.), tereny dróg kołowych (KW), tereny usług komercyjnych (UC). Zgodnie z § 9 tej uchwały, dla terenów usług komercyjnych (UC) wyznacza się jako przeznaczenie podstawowe: obiekty i urządzenia handlowo-usługowe o znaczeniu lokalnym, zabezpieczające potrzeby mieszkańców osiedli i enklaw zabudowy. Jako przeznaczenie dopuszczalne plan wskazuje możliwość lokalizacji m.in: obiektów mieszkalnictwa wielorodzinnego lub zabudowy jednorodzinnej, urządzeń sieci infrastruktury technicznej i komunikacji (w tym stacje paliw, stacje obsługi samochodów, parkingi), dojazdów i zatok postojowych.

Skoro nieruchomość jest zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona pod zabudowę, to w ocenie Fundacji jest "terenem budowlanym" skoro treść tego planu mówi wyraźnie o możliwości zabudowy tej nieruchomości. W efekcie przedmiotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu wg zasad ogólnych i Fundacja sprzedając tę nieruchomość ma obowiązek naliczyć podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt, budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Na podstawie art. 146aa ust. 2 minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 33 ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nabył nieruchomość położoną w miejscowości C., stanowiąca działkę o numerze 805. Fundacja zamierzała na działce zbudować szpital, jednak do realizacji budowy szpitala nie doszło z braku środków finansowych.

Nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę (Fundację) nastąpiło w drodze czynności nieopodatkowanej w zakresie VAT. Przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca przez cały okres posiadania nie wykorzystywał tej nieruchomości, leżała odłogiem i Wnioskodawca nie czerpał z niej żadnych pożytków. Nieruchomość nie była przedmiotem jakiejkolwiek umowy najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze.

Dla obszaru na którym położona jest nieruchomość uchwalony jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który dla obszaru działki jako przeznaczenie dopuszczalne wskazuje możliwość lokalizacji m.in. obiektów mieszkalnictwa wielorodzinnego lub zabudowy jednorodzinnej.

Działka jest dotąd niezabudowana.

Fundacja zawarła w formie aktu notarialnego warunkową umowę sprzedaży ww. nieruchomości. Zarówno Fundacja, jak i nabywca są podatnikami podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania sprzedaży nieruchomości i możliwości objęcia tej dostawy zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że grunt, budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, a co za tym idzie czynność opodatkowaną według art. 5 ust. 1 ustawy.

Następnie należy rozważyć możliwość objęcia sprzedaży nieruchomości zwolnieniem przedmiotowym, których katalog zawarty został w art. 43 ustawy. Spośród wskazanych tam zwolnień do sprzedaży będącej przedmiotem wniosku bezpośrednio odnosi się zwolnienie dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, o którym mówi pkt 9 tego przepisu. Natomiast nie będzie miał zastosowania przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, przywołany przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu swojego stanowiska, gdyż działka będąca przedmiotem dostawy opisanej we wniosku jest dotąd niezabudowana, podczas gdy wspomniany przepis odnosi się do dostawy budynków, budowli lub ich części.

Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy, w przypadku terenów niezabudowanych nie korzystają ze zwolnienia te tereny, które są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Skoro dla działki mającej być przedmiotem sprzedaży istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określający przeznaczenie terenu pod zabudowę, nieruchomość ta stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji, transakcja sprzedaży działki nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Rozpatrując możliwość zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, które ma charakter ogólny, tj. odnosi się do wszystkich dostaw niezależnie do ich przedmiotu, transakcja sprzedaży działki nr 805 również nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do regulacji zawartych w przywołanym przepisie, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pomimo, że Fundacja nabyła działkę w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a jej zamiarem było wybudowanie na działce szpitala, a więc docelowo wykorzystywanie działki do czynności zwolnionych (usług w zakresie opieki medycznej) to Wnioskodawca w ogóle nie wykorzystywał, ani nie udostępniał na podstawie umów innym podmiotom przedmiotowej działki przez cały okres posiadania. Nie można wobec tego mówić, o wykorzystywaniu działki wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, a więc przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 nie znajdzie zastosowania w sytuacji opisanej we wniosku. Tym samym nie będzie miała znaczenia okoliczność, czy przy nabyciu nieruchomości przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji dostawa działki nr 805 nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl