0111-KDIB3-3.4012.148.2020.2.PJ - Zwolnienie z VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.148.2020.2.PJ Zwolnienie z VAT sprzedaży lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 marca 2020 r. (data wpływu - 17 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 27 maja 2020 r. (data wpływu - 29 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego w X.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu mieszkalnego. Wniosek został uzupełniony pismem z 27 maja 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 22 maja 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (z uwzględnieniem informacji zawartych w uzupełnieniu):

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1998 r. Jest czynnym podatnikiem VAT. Przeważającą działalnością Wnioskodawczyni jest produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich (10.91.Z). W latach 2008-2009 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni nabyła na rynku pierwotnym lokale mieszkalne (łącznie 8) w celu reinwestowania środków generowanych z podstawowej działalności. Lokale te zostały nabyte od dewelopera w ramach transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Lokale te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i służą (4 lokale, ponieważ pozostałe zostały sprzedane w latach 2018-2019) prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej - działalność ta została rozszerzona o odpowiednie PKD (68.10.Z, 68.20.Z).

Obecnie Wnioskodawczyni zamierza sprzedać jeden z tych lokali mieszkalnych. Lokal mieszkalny, który Wnioskodawczyni zamierza sprzedać został nabyty (...) 2008 r. w ramach aktu notarialnego jako odrębna własność lokalu mieszkalnego, z którą związana jest również współwłasność w częściach ułamkowych nieruchomości gruntowej oraz niewydzielonych części wspólnych budynku wielomieszkaniowego, w którym znajduje się wskazany lokal. Lokal był w ostatnich latach wynajmowany w ramach działalności gospodarczej, był ujęty w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i amortyzowany. Lokal nie był wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. W ostatnich 5 latach Wnioskodawczyni nie poniosła nakładów na ulepszenie lokalu przewyższających 30% jego wartości. W związku z planowaną sprzedażą dokonała wyłącznie odświeżenia i drobnych prac remontowych, tj. malowanie ścian, wymiana paneli podłogowych.

Lokal wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, który ma być przedmiotem sprzedaży znajduje się pod adresem X. Dla lokalu tego prowadzona jest księga wieczysta o numerze (...) przez Sąd Rejonowy dla Y.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż wskazanego lokalu mieszkalnego dokonana na rzecz osoby fizycznej będzie podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. (dalej ustawa o VAT)?

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że sprzedaż wskazanego lokalu mieszkalnego będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ sprzedaż ta nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a od zakupu upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zdaniem Wnioskodawczyni do pierwszego zasiedlenia w wypadku wskazanego lokalu doszło w momencie nabycia lokalu w 2008 r. Wtedy to Wnioskodawczyni nabyła lokal na rynku pierwotnym, w transakcji opodatkowanej podatkiem VAT, od dewelopera, po tym jak został przez niego wybudowany w ramach budowy budynku wielomieszkaniowego. Jest to zgodne z definicją pierwszego zasiedlenia ujętą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT stanowiącą, że przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu,

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, dodatkowo Wnioskodawczyni w trakcie posiadania tej nieruchomości nie poniosła nakładów na jej ulepszenie, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej, co wyklucza aby doszło w trakcie posiadania tej nieruchomości do ponownego pierwszego zasiedlenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie zatem z ww. przepisami, zarówno grunty, jak i budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług, mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, w którym ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji pojęcia budynek, budowle. Zatem należy posłużyć się pojęciami zawartymi w innych przepisach prawa.

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Natomiast przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego).

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, za wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie należy wskazać, że w myśl art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem VAT. W latach 2008-2009 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni nabyła na rynku pierwotnym lokale mieszkalne (łącznie 8). Lokale te zostały nabyte w ramach transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Lokale te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i 4 lokale z nich służą prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej rozszerzonej o odpowiednie PKD, a pozostałe zostały sprzedane w latach 2018-2019.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać jeden z tych lokali mieszkalnych, znajdujący się w X., który został nabyty (...) 2008 r. w ramach aktu notarialnego jako odrębna własność lokalu mieszkalnego, z którą związana jest również współwłasność w częściach ułamkowych nieruchomości gruntowej oraz niewydzielonych części wspólnych budynku wielomieszkaniowego, w którym znajduje się wskazany lokal. Lokal był w ostatnich latach wynajmowany w ramach działalności gospodarczej, był ujęty w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i amortyzowany. Lokal nie był wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. W ostatnich 5 latach Wnioskodawczyni nie poniosła nakładów na ulepszenie lokalu przewyższających 30% jego wartości.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą możliwości objęcia sprzedaży wskazanego lokalu mieszkalnego dokonanej na rzecz osoby fizycznej zwolnieniem z podatku od towarów i usług wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wskazano wcześniej dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynku, stanowiącej odrębny lokal mający być przedmiotem sprzedaży i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odnosząc się do wskazanego przez Wnioskodawczynię lokalu, w X., który będzie przedmiotem sprzedaży należy wskazać że pierwsze zasiedlenie lokalu miało miejsce najpóźniej (...) 2008 r., to jest z chwilą nabycia go przez Wnioskodawczynię jako odrębnej własności lokalu mieszkalnego i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych i tym samym rozpoczęcia wykorzystywania lokalu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.

Analizując zatem informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie dostawa części budynku w postaci wyodrębnionego lokalu, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani przed nim, gdyż - jak wynika z okoliczności zdarzenia przyszłego - lokal został już zasiedlony z uwagi na wykorzystywanie go w ramach prowadzonej działalności.

Jednocześnie w okresie dwóch lat poprzedzających sprzedaż lokalu nie miało miejsca jego ulepszenie, w ramach którego wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.

Tym samym planowana sprzedaż lokalu nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w ciągu dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.

W konsekwencji, zwolnieniem od podatku - w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy - objęta będzie również dostawa prawa współwłasności w częściach ułamkowych nieruchomości gruntowej oraz niewydzielonych części wspólnych budynku wielomieszkaniowego, w którym znajduje się wskazany lokal.

Odpowiadając zatem wprost na pytanie Wnioskodawczyni sprzedaż wskazanego lokalu mieszkalnego na rzecz osoby fizycznej będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT na wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl