0111-KDIB3-3.4012.107.2020.2.WR - VAT w zakresie obowiązku wykazania w deklaracji dostawy ogrodzeń z montażem i bez montażu na terytorium Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-3.4012.107.2020.2.WR VAT w zakresie obowiązku wykazania w deklaracji dostawy ogrodzeń z montażem i bez montażu na terytorium Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 lutego 2020 r. (data wpływu - 25 luty 2020 r.), uzupełnionego pismem z 8 maja 2020 r. (data wpływu 14 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku wykazania w deklaracji dostawy ogrodzeń z montażem i bez montażu na terytorium Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku wykazania w deklaracji dostawy ogrodzeń z montażem i bez montażu na terytorium Niemiec.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 8 maja 2020 r. (data wpływu 14 maja 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 22 kwietnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.107.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na produkcji ogrodzeń metalowych Wnioskodawczyni świadczy usługi sprzedaży ww. ogrodzeń wraz z montażem na nieruchomościach położonych w Niemczech między innymi na rzecz osób fizycznych.

Zdarza się również sprzedaż elementów ogrodzenia bez montażu również na rzecz osób fizycznych, z Niemiec.

Dla rozliczenia ww. transakcji Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT na terenie Niemiec.

Od lutego 2018 r. składając deklarację VAT-21 Wnioskodawczyni wybrała miejsce opodatkowania sprzedaży na podstawie art. 23. 1. pkt 5

Podatek VAT od wyżej wymienionych transakcji Wnioskodawczyni rozlicza oraz opłaca w Niemczech.

Odpowiadając na pytania zadane w piśmie Organu z 22 kwietnia 2020 r. Wnioskodawczyni wskazała co następuje.

Ad. 1

Montaż elementów ogrodzeń tj. przęsła, bramy, słupki, siatki, furtki itp. będące przedmiotem sprzedaży polega na trwałym montażu na gruncie nabywcy. Jest to często wkopanie słupków do gruntu, wylanie fundamentu pod montowane przęsła, bramy, słupki, siatki oraz furtki, zamocowanie ww. elementów ogrodzenia zamontowanie automatyki do bram z uruchomieniem. Prace te wymagają zarówno profesjonalnej wiedzy jak urządzeń oraz zasobów ludzkich. Podlegają również gwarancji. W przypadku nienależycie wykonanej usługi. Stąd taka kompleksowa usługa świadczona na nieruchomości nabywcy rozliczana jest w zakresie podatku VAT na terenie DE.

Ad. 2

Zgodnie z Art. 23 ust. 1 pkt 14 Wnioskodawczyni oświadczyła, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy tj.

1.

dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez podatnika przewoźnikowi;

2.

dokumentów potwierdzających odbiór towarów poza terytorium kraju,

opcjonalnie:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy sprzedaż produkowanych ogrodzeń wraz z usługą montażu na rzecz osób fizycznych na nieruchomościach w Niemczech podlega wykazaniu w deklaracji VAT w Polsce?

2. Czy sprzedaż elementów ogrodzenia bez montażu na rzecz osób fizycznych zgodnie z wybranym miejscem opodatkowania tj. Niemcy podlega wykazaniu w deklaracji VAT w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno sprzedaż ogrodzeń z montażem jak i sprzedaż elementów ogrodzenia na rzecz osób fizycznych na terenie Niemiec nie podlega opodatkowaniu w Polsce stąd brak jest przesłanek do wykazywania ww. transakcji w deklaracji VAT w Polsce.

Opodatkowanie ww. transakcji następuje na podstawie art. 28e ustawy VAT, art. 23. ustawy VAT na Terenie Niemiec. Podatek VAT należny jest rozliczany na terenie Niemiec.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2020 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej (art. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z przedstawionego opisu stanów faktycznych wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni dokonuje dostawy wyprodukowanych przez siebie ogrodzeń metalowych wraz z montażem na nieruchomościach położonych w Niemczech, między innymi na rzecz osób fizycznych. Montaż elementów ogrodzeń polega na trwałym montażu na gruncie nabywcy. Prace te wymagają profesjonalnej wiedzy, urządzeń oraz zasobów ludzkich.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni dokonuje również dostawy elementów ogrodzenia bez montażu również na rzecz osób fizycznych z Niemiec.

Dla rozliczenia ww. transakcji Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT na terytorium Niemiec. Od lutego 2018 r. Wnioskodawczyni składając deklarację VAT-21 wybrała miejsce opodatkowania sprzedaży na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni wskazała również, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy tj.

1.

dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez podatnika przewoźnikowi;

2.

dokumentów potwierdzających odbiór towarów poza terytorium kraju,

opcjonalnie:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Podatek VAT od wyżej wymienionych transakcji Wnioskodawczyni rozlicza i opłaca w Niemczech.

Wątpliwości Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie dotyczą obowiązku wykazania w deklaracji VAT w Polsce:

* dostawy produkowanych ogrodzeń wraz z usługą montażu na rzecz osób fizycznych na nieruchomościach w Niemczech (pytanie nr 1),

* dostawy elementów ogrodzenia bez montażu na rzecz osób fizycznych zgodnie z wybranym miejscem opodatkowania tj. Niemcami (pytanie nr 2).

Odpowiadając na pytanie oznaczone nr 1 wskazać należy, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie natomiast do art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni będzie dokonywała sprzedaży elementów ogrodzenia wraz z usługą montażu. Tym samym stwierdzić należy, Wnioskodawczyni będzie dokonywała dostawy elementów ogrodzenia, a w rezultacie w sprawie nie będzie miał zastosowania art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, który dotyczy jedynie usług związanych z nieruchomością.

Tym samym określając miejsce opodatkowania dostawy elementów ogrodzenia wraz z montażem na terytorium Niemiec należy sięgnąć do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do tego przepisu miejscem dostawy towarów, które są montowane jest co do zasady miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Za montaż nie są jednak uznawane proste czynności umożliwiające funkcjonowanie montowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

W tym miejscu wskazać należy, że w myśl przedstawionego opisu stanu faktycznego montaż elementów ogrodzeń wymaga profesjonalnej wiedzy, urządzeń oraz zasobów ludzkich. Zatem biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że miejscem dostawy elementów ogrodzenia na rzecz osób fizycznych wraz z montażem na nieruchomościach w Niemczech, która została opisana we wniosku, jest terytorium Niemiec, co wynika, z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Miejscem opodatkowania takiej dostawy będą Niemcy, a w konsekwencji dostawa ta nie będzie podlegała wykazaniu w deklaracji VAT w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pierwszego pytania jest prawidłowe. Jednoczenie wskazać należy, że wbrew stanowisko Wnioskodawczyni miejsce dostawy elementów ogrodzenia wraz z ich montażem na nieruchomościach w Niemczech należy określić na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie, jak to chciała Wnioskodawczyni, na podstawie art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie drugiego z zadanych pytań wskazać należy, że sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a.

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej (art. 2 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2 (art. 23 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów (art. 23 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Podatnicy, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji), z zaznaczeniem nazwy państwa członkowskiego lub nazw państw członkowskich, których zawiadomienie to dotyczy (art. 23 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia jest otrzymanie przez podatnika, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, następujących dokumentów, jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów:

1.

dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez podatnika przewoźnikowi;

2.

(...);

3.

dokumentów potwierdzających odbiór towarów poza terytorium kraju (art. 23 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 14, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, dokumentami wskazującymi, że wystąpiła dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez podatnika w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania (art. 23 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług).

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że w ramach prowadzonej działalności dokonuje również sprzedaży elementów ogrodzenia bez montażu również na rzecz osób fizycznych z Niemiec. Od lutego składając deklaracje VAT-21 Wnioskodawczyni wybrała miejsce opodatkowania sprzedaży na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni wskazała również, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będzie posiadała dokumenty potwierdzające dostarczenie do nabywcy tj.

1.

dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez podatnika przewoźnikowi;

2.

dokumentów potwierdzających odbiór towarów poza terytorium kraju,

opcjonalnie:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

W świetle przytoczonych przepisów, jak i przedstawionego opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, że sprzedaż elementów ogrodzenia bez montażu dla osób fizycznych z Niemiec stanowi sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju. Z racji, że Wnioskodawczyni jako miejsce opodatkowania tej czynności wybrała terytorium Niemiec, czynność ta nie będzie opodatkowana na terytorium Polski i jako taka nie podlega obowiązkowi ujęcia jej w deklaracji VAT w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie drugiego pytania jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl