0111-KDIB3-2.4012.875.2019.2.MGO - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.875.2019.2.MGO Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 21 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z 21 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 lutego 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.875.2019.1.MGO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

S w Z. (zwane dalej: Wnioskodawcą) jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w Urzędzie Skarbowym. Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu "...", w ramach Osi priorytetowej 2. Cyfrowe..., Działania 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego województwa....

I to projekt informacyjno-edukacyjny realizowany przez okres 26 miesięcy. W ramach projektu zostanie opracowana cyfrowa platforma (z mobilną aplikacją) z dostępem do obecnego i prognozowanego stanu jakości powietrza wraz z powiązanym systemem mapowania zdrowotnego i komunikacji z podmiotami leczniczymi. Platforma dzięki mapowaniu umożliwi indywidualnym użytkownikom generowanie raportu o zagrożeniu smogiem w odniesieniu do płci, wieku, odczuć zdrowotnych, umożliwi także odpowiednie przygotowanie się do ewentualnego stanu alarmowego, pomoże placówkom medycznym przygotować się do przyjęcia w okresach przekroczonych norm jakości powietrza większej liczby pacjentów. Będą również prowadzone szeroko zakrojone działania świadomościowe w ramach kampanii informatyczno-edukacyjnej w celu zwiększenia wiedzy społeczeństwa w zakresie zagrożeń wynikających z nieekologicznych zachowań/zanieczyszczenia powietrza.

S opracuje system prognozowania zdrowotnego (mapowania zdrowotnego, raportowania indywidualnego i komunikacji z podmiotami leczniczymi) - zostaną wykorzystane testowe modele matematyczne (baza wyjściowa), docelowej o inne obszary medycyny (tj. oprócz chorób układu sercowo-naczyniowego, choroby: układu oddechowego/pulmonologicznego, pediatryczne, wieku podeszłego) zostanie opracowany nowy zakres i format danych pozyskanych z NFZ. Wykorzystane zostaną wypracowane metody ekstrakcji wiedzy dotyczącej zależności - zanieczyszczenia a częstość niepożądanych zdarzeń zdrowotnych z uwzględnieniem warunków atmosferycznych oraz pór roku, przy użyciu danych służących do rozliczeń z ubezpieczycielem (NFZ).

Głównym celem projektu jest stworzenie elektronicznej platformy i aplikacji na urządzenia mobilne informujących o stanie jakości powietrza wraz systemem komunikatów dla mieszkańców i podmiotów leczniczych z terenu województwa.

Do głównych korzyści ekonomicznych i społecznych projektu należą oszczędności z tytułu:

* wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców regionu (w tym negatywnych skutków zanieczyszczenia powietrza),

* wzrost kapitału społecznego,

* ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych,

* poprawy stanu zdrowia mieszkańców woj. XXX korzystających z platformy lub aplikacji,

* zmniejszenie liczby osób korzystających z usług lekarza pierwszego kontaktu,

* zmniejszenie kosztów opieki zdrowotnej, w tym opieki neonatologicznej,

* poprawa efektywności systemu opieki działań pozdrowotnych,

* zmniejszenie absencji pracowników z powodu chorób wywołanych zanieczyszczeniem powietrza,

* zmniejszenie wydatków gospodarstw domowych na leki na choroby wywołane zanieczyszczeniem powietrza,

* większej efektywności/produktywności pracowników,

* zmniejszenie ryzyka umieralności na nowotwory m.in. nowotwór płuc,

* zmniejszenie liczby przedwczesnych zgonów spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza.

Realizacja projektu pomoże usprawnić pracę placówek medycznych dzięki informacji z platformy o przekroczonych normach jakości powietrza.

Do zadań S. w wymienionym projekcie będzie należało:

* opracowanie systemu prognozowania zdrowotnego,

* uruchomienie systemu prognozowania zdrowotnego,

* walidacja systemu prognozowania zdrowotnego,

* kampania informacyjno-edukacyjna.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, stanowiących w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności zwolnione z opodatkowania (ponad 99% ogólnej działalności Wnioskodawcy), sprzedaż usług opodatkowanych stanowi bowiem jedynie około 1% działalności ogółem.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że wyżej wymieniony przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, wymienia wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów, ale tylko te które służą określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem - nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Projekt ten umożliwi dostęp do obecnego i prognozowanego stanu jakości powietrza indywidualnym użytkownikom, wygenerowaniu raportu o zagrożeniu smogiem oraz umożliwi odpowiednie przygotowanie do ewentualnego stanu alarmowego.

Pomoże placówkom medycznym przygotować się do przyjęcia w okresach przekroczonych norm jakości powietrza większej liczby pacjentów. Wobec tego, usługi i towary nabywane w ramach projektu są ściśle związane ze świadczeniem usług z zakresu opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 21 lutego 2020 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach kosztowych, dokumentujących nabycie przedmiotowych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu "...", w ramach Osi priorytetowej 2. Cyfrowe..., Działania 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego województwa... I. to projekt informacyjno-edukacyjny realizowany przez okres 26 miesięcy. W ramach projektu zostanie opracowana cyfrowa platforma (z mobilną aplikacją) z dostępem do obecnego i prognozowanego stanu jakości powietrza wraz z powiązanym systemem mapowania zdrowotnego i komunikacji z podmiotami leczniczymi. Realizacja projektu pomoże usprawnić pracę placówek medycznych dzięki informacji z platformy o przekroczonych normach jakości powietrza.

Do zadań Wnioskodawcy w wymienionym projekcie będzie należało:

* opracowanie systemu prognozowania zdrowotnego,

* uruchomienie systemu prognozowania zdrowotnego,

* walidacja systemu prognozowania zdrowotnego,

* kampania informacyjno-edukacyjna.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego zadania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie ochrony zdrowia a fakt ten przyjęto jako element zdarzenia przyszłego. Ponadto należy podkreślić, że niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku towarów i usług i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny Organu. Zatem inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl