0111-KDIB3-2.4012.87.2017.1.MD - Opodatkowanie podatkiem VAT udostępniania uczniom szkoły krytej pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.87.2017.1.MD Opodatkowanie podatkiem VAT udostępniania uczniom szkoły krytej pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.) uzupełnionym pismami z 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) oraz z 28 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udostępniania uczniom szkoły krytej pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania udostępniania uczniom szkoły krytej pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego.

We wniosku uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2017 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działając na podstawie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) i ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.). Powiat tworzy jednostki organizacyjne, w tym jednostki oświatowe. W ramach struktury organizacyjnej Starostwa Powiatowego funkcjonuje Wydział Obsługi Obiektów Rekreacyjno-Sportowych (kryta pływalnia), który świadczy usługi związane z działalnością obiektów sportowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, a także innym jednostkom organizacyjnym powiatu.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. (C-278/14), oraz uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r. (sygn. akt I FPS 1/13) uznały, że jednostki organizacyjne nie są odrębnymi od jednostek samorządu terytorialnego (Powiat) podatnikami podatku VAT, a zatem ich obroty z działalności gospodarczej powinny być scalone w jednej deklaracji VAT-7 jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu).

Powiat dokonał centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.

Kryta pływalnia w ramach swej działalności świadczy usługi między innymi jednostkom organizacyjnym powiatu, tj. uczniom szkół średnich oraz pracownikom podległych jednostek. Szkoły zajęcia lekcyjne wychowania fizycznego organizują na basenie cena wejścia za 1 godzinę wyniósł 5.50 zł w tym VAT. Pracownicy podległych jednostek organizacyjnych mają możliwość zakupu karnetów na basen - gdzie cena za 1 godzinę wynosi 7 zł brutto część kwoty dofinansowana jest z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych danej jednostki.

Do końca 2016 r. tj. przed centralizacją za ww. usługi powiat wystawiał swoim jednostkom organizacyjnym fakturę VAT (cena netto + VAT) za bilety wstępu na basen zarówno dla uczniów (nauka pływania w ramach lekcji wychowania fizycznego) jak i dla pracowników (finansowane z ZFSS). Wnioskodawca nadmienia, że organizacja zajęć wychowania fizycznego jest zadaniem statutowym szkoły. Szkoła na wydatki statutowe otrzymuje dotację z powiatu. Tak więc środki pokrywające wydatki za lekcje nauki pływania szkoła posiada we własnym budżecie, na te wydatki m.in. otrzymuje dotację z powiatu.

Inną kwestią jest finansowanie biletów na basen dla pracowników szkoły. Szkoły finansują je w części ze środków pochodzących z ZFSS, a pozostałą część pokrywają pracownicy z własnych środków.

Faktura natomiast jest wystawiana w całości na szkołę, która później rozlicza się ze swoimi pracownikami. Wnioskodawca nadmienia ponadto, że VAT naliczony przy zakupie towarów i usług niezbędnych do funkcjonowania krytej pływalni podlega odliczeniu od VAT należnego.

Ww. usługi są świadczone przez Starostwo Powiatowe (kryta pływalnia jest wydziałem starostwa) na rzecz jednostek organizacyjnych powiatu.

Szkoły średnie ponadgimnazjalne, które są jednostkami organizacyjnymi Powiatu zajęcia lekcyjne wychowania fizycznego organizują swym uczniom na krytej pływalni. Oplata za korzystanie z hali basenowej naliczana jest według cennika obowiązującego na pływalni. Uczniowie nie ponoszą żadnych opłat z tytułu wejść na halę basenową na lekcje wychowania fizycznego. To szkoła dokonuje zapłaty w całości za świadczone usługi. Szkoła będąca jednostką organizacyjną powiatu na swoją działalność (także w zakresie organizacji wychowania fizycznego) otrzymuje dotację z budżetu powiatu

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy taka sprzedaż (jak opisana wyżej) biletów na basen dla własnych jednostek organizacyjnych (dla uczniów szkół i pracowników) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sprzedaż biletów na Krytą Pływalnię dla swoich jednostek organizacyjnych jest opodatkowana podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania udostępniania uczniom szkoły krytej pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Należy w tym miejscu wskazać, że nie każda czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca za pośrednictwem Wydziału Obsługi Obiektów Rekreacyjno-Sportowych (krytej pływalni), świadczy usługi związane z działalnością obiektów sportowych osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, a także innym jednostkom organizacyjnym powiatu. Kryta pływalnia w ramach swej działalności świadczy usługi między innymi jednostkom organizacyjnym powiatu, tj. uczniom szkół średnich. Z treści wniosku wynika, że szkoły zajęcia lekcyjne wychowania fizycznego organizują na basenie. Wnioskodawca nadmienia, że organizacja zajęć wychowania fizycznego jest zadaniem statutowym szkoły. Szkoła na wydatki statutowe otrzymuje dotację z powiatu. Jak wskazał Wnioskodawca uczniowie nie ponoszą żadnych opłat z tytułu wejść na halę basenową na lekcje wychowania fizycznego. To szkoła dokonuje zapłaty w całości za świadczone usługi.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania czynności udostępniania uczniom szkoły krytej pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego.

W świetle powołanych wyżej przepisów o samorządzie powiatowym należy stwierdzić, że zakres aktywności podejmowanej m.in. przez powiat należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady - realizacja zadań ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że - w ocenie Organu - każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia powiatu (w tym również nieruchomości) należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których powiat nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Nie są one bowiem realizowane przez powiat w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Powiat, realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym udostępnianiu basenu, będącego własnością Wnioskodawcy, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych powiatu w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie powiatowym niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej.

Mając zatem na uwadze powyższe, w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności, tj. nieodpłatne udostępnianie Krytej pływalni na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć wychowania fizycznego, realizowane będą poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Powiat, realizując te czynności, nie będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Zatem, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca świadcząc usługi polegające na nieodpłatnym udostępnianiu Krytej pływalni na cele powiatu (realizacja lekcji wychowania fizycznego przez jednostki organizacyjne) nie będzie występował w charakterze podatnika, nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne wykorzystanie będzie odbywać się w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem, czynności nieodpłatnego udostępniania w celu wykonywania zadań własnych powiatu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że z tytułu nieodpłatnego udostępniania Krytej pływalni na cele powiatu, Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie ustalenia czy sprzedaż biletów na basen dla własnych pracowników podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl