0111-KDIB3-2.4012.867.2019.2.EJU - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie elektronicznych usług publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.867.2019.2.EJU Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie elektronicznych usług publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2019 r. (data wpływu 20 grudnia 2019 r.) uzupełnione pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT z tytułu poniesionych wydatków na realizacje projektu pn. ""- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT z tytułu poniesionych wydatków na realizacje projektu pn. "". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.867.2019.1.EJU.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W 2013 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmują wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina będzie realizowała w ramach projektu wydatki na zakupy inwestycyjne. Nazwa projektu "".

Projekt będzie dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem ogólnym projektu jest usprawnienie realizacji spraw o charakterze publicznym poprzez cyfryzację procesów administracyjnych na terenie działalności Gminy Miejskiej oraz zwiększenie możliwości wykorzystania przez obywateli i przedsiębiorców wysokiej jakości elektronicznych usług publicznych w relacjach z gminą.

W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań:

* opracowanie studium wykonalności,

* pełnienie nadzoru przez inżyniera projektu,

* wdrożenie systemów teleinformatycznych i uruchomienie e-usług na 3 i 5 poziomie dojrzałości poprzez zakup usług informatycznych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* zakup środków trwałych,

* działania promocyjne.

W projekcie zaplanowano wdrożenie 11 e-usług charakteryzujących się wysokim walorem powtarzalności i wysokim poziomie dojrzałości - uruchomienie 3 systemów teleinformatycznych: Centralnej Platformy e-usług mieszkańca, zmodernizowanie systemu dziedzinowego, elektroniczny system obiegu dokumentów. Uruchomione systemy będą wspomagały realizację zadań publicznych przez Gminę Miejską i wpływać będą pozytywnie na poszerzenie dostępu klientów do informacji i zasobów urzędu. W ramach projektu zostanie wykorzystana funkcjonalność platformy krajowej ePUAP.

Wykaz zaplanowanych do udostępnienia e-usług:

1.

złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,

2.

złożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,

3.

złożenie wniosku o wydanie zezwolenia za zajęcie pasa drogowego,

4.

złożenie wniosku o wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

5.

złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego,

6.

złożenie wniosku o zatwierdzenie podziału nieruchomości,

7.

prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,

8.

prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych,

9.

prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych,

10.

prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych,

11.

prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych.

W ramach projektu zaplanowano wydatki na:

* zakup licencji centralnej platformy e-usług mieszkańca,

* zakup licencji systemu elektronicznego obiegu dokumentów,

* wyposażenie serwerowni w tym: zakup subskrypcji do urządzenia UTM,

* zakup 3 przełączników sieciowych,

* zakup konsoli zarządzającej,

* zakup 5 zestawów komputerowych celem wyposażenia stanowisk pracowniczych,

* zakup skanera celem wyposażenia stanowisk kancelaryjnych.

Celem realizacji projektu jest częściowe zniwelowanie barier przed osobami z niepełnosprawnością w zakresie realizacji spraw publicznych, zdalne korzystanie i procedowanie w obszarach administracyjnych, zwiększenie zdolności urzędu do realizacji zadań publicznych on-line, optymalizacja procesów wewnętrznych i zewnętrznych jst.

Cele zostaną osiągnięte przez:

* cyfryzację procedur wewnątrzadministracyjnych w zakresie wdrożonych e-usług,

* zwiększenie bezpieczeństwa informacji i danych.

Gmina Miejska będzie właścicielem produktów projektu, zakupiona infrastruktura zostanie zaewidencjonowana na stan majątku gminy, który będzie zarządzany przez Gminę Miejską i wykorzystywany zgodnie z celami i przeznaczeniem opisanym w projekcie.

W projekcie Gmina Miejska wskazuje VAT jako koszt kwalifikowany w wysokości 100%

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że

Ad. 1.1 Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ad. 1.2 Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w tym:

* złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,

* złożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,

* złożenie wniosku o wydanie zezwolenia za zajęcie pasa drogowego,

* złożenie wniosku o wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

* złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego,

* złożenie wniosku o zatwierdzenie podziału nieruchomości.

* prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,

* prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych,

* prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych,

* prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych,

* prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych.

Ad. 1.3. Na fakturach zakupu towarów i usług Wnioskodawca będzie widniał jako nabywca.

Ad. 1.4. Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina przy ponoszeniu wydatków na realizację projektu "" może skorzystać z prawa do odliczenia VAT z tytułu dokonywanych zakupów usług i materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych ?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane pismem z 20 stycznia 2020 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina przy ponoszeniu wydatków na realizację projektu "" nie może skorzystać z prawa do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania te obejmują m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina Miejska jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina będzie realizowała projekt pn. "". W ramach projektu przewidziano realizację następujących zadań: opracowanie studium wykonalności, pełnienie nadzoru przez inżyniera projektu, wdrożenie systemów teleinformatycznych i uruchomienie e-usług na 3 i 5 poziomie dojrzałości poprzez zakup usług informatycznych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakup środków trwałych, działania promocyjne. W projekcie zaplanowano wdrożenie 11 e-usług charakteryzujących się wysokim walorem powtarzalności i wysokim poziomie dojrzałości - uruchomienie 3 systemów teleinformatycznych: Centralnej Platformy e-usług mieszkańca, zmodernizowanie systemu dziedzinowego, elektroniczny system obiegu dokumentów. Uruchomione systemy będą wspomagały realizację zadań publicznych przez Gminę Miejską i wpływać będą pozytywnie na poszerzenie dostępu klientów do informacji i zasobów urzędu. W ramach projektu zostanie wykorzystana funkcjonalność platformy krajowej ePUAP. Celem realizacji projektu jest częściowe zniwelowanie barier przed osobami z niepełnosprawnością w zakresie realizacji spraw publicznych, zdalne korzystanie i procedowanie w obszarach administracyjnych, zwiększenie zdolności urzędu do realizacji zadań publicznych on-line, optymalizacja procesów wewnętrznych i zewnętrznych jst.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych w związku z realizacją projektu zakupów usług i materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych w związku z realizacją projektu zakupów usług i materiałów oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zauważa się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. A zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl