0111-KDIB3-2.4012.857.2021.1.SR - Możliwość niszczenia paragonów papierowych do faktur elektronicznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.857.2021.1.SR Możliwość niszczenia paragonów papierowych do faktur elektronicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 listopada 2021 r. (data wpływu 4 listopada 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

- braku obowiązku wydania Klientom paragonów fiskalnych w przypadku przesłania faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem - jest prawidłowe,

- niszczenia paragonów fiskalnych dokumentujących transakcje, dla których wystawione zostaną faktury elektroniczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

4 listopada 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wydania Klientom paragonów fiskalnych w przypadku przesłania faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem oraz niszczenia paragonów fiskalnych dokumentujących transakcje, dla których wystawione zostaną faktury elektroniczne.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako: Spółka) jest spółką prawa polskiego z siedzibą w... oraz jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium kraju Spółka zamierza uruchomić sieć stacjonarnych sklepów, w których będzie prowadzona sprzedaż detaliczna szerokiego asortymentu towarów, w tym, przede wszystkim, kosmetyków i artykułów toaletowych. Sprzedaż będzie prowadzona zasadniczo na rzecz klientów indywidualnych będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (dalej: Klient, Klienci).

Planowana działalność Wnioskodawcy będzie również polegała na prowadzeniu sprzedaży na rzecz Klientów za pośrednictwem sklepu internetowego, tj. poprzez dedykowaną witrynę internetową lub aplikację (dalej: Sklep internetowy), umożliwiającego Klientom złożenie zamówienia oferowanych produktów oraz dokonanie zapłaty.

Wnioskodawca w tym miejscu podkreśla, iż niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem Sklepu internetowego.

Aby zamówienie w Sklepie internetowym mogło być skutecznie zrealizowane, Klient będzie każdorazowo zobowiązany do zaakceptowania udostępnianego przez Wnioskodawcę regulaminu Sklepu internetowego (dalej: Regulamin). Poprzez akceptację postanowień zawartych w Regulaminie, Klient będzie m.in. zgłaszał żądanie wystawiania faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT) oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie żądanej faktury w postaci elektronicznej. Faktura w postaci elektronicznej będzie przesyłana Klientowi w sposób przewidziany Regulaminem, np. na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępniona pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub udostępniona na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze Sklepu internetowego. Bez zaakceptowania Regulaminu Klient nie będzie miał możliwości dokonania zakupów w Sklepie Internetowym.

Niniejszy wniosek dotyczy sprzedaży w Sklepie Internetowym realizowanej w następujący sposób:

- Klient stworzy zamówienie obejmujące listę produktów wybranych przez niego z asortymentu dostępnego w Sklepie internetowym, które to zamówienie następnie sfinalizuje poprzez jego potwierdzenie.

- Zakup zostanie dokonany jedynie, gdy Klient dokona zapłaty za zamówienie za pomocą udostępnionych opcji płatności online (np. płatność za pomocą usług pośrednika w płatnościach internetowych, kartą płatniczą, przelewem online, BLIK, itp.).

- Po dokonaniu płatności, o ile spełnione zostaną wszystkie warunki przewidziane Regulaminem, zamówienie zostanie zrealizowane przez Wnioskodawcę.

- Alternatywnie, Wnioskodawca może dać Klientom również możliwość dokonania płatności za pobraniem - wówczas zamówienie zostanie zrealizowane przez Wnioskodawcę, a Klient dokona zapłaty za zamówienie dopiero w momencie jego doręczenia.

- Spółka potwierdzi dokonanie transakcji np. poprzez wyświetlenie komunikatu potwierdzającego sprzedaż lub poprzez wysłanie potwierdzenia dokonania zakupów na podany przez Klienta adres e-mail, itp.

- Następnie zamówione towary będą dostarczane Klientom drogą wysyłkową (np. za pośrednictwem poczty lub kuriera) z magazynu zlokalizowanego na terytorium kraju.

Całość sprzedaży dokonywanej poprzez Sklep internetowy Wnioskodawca będzie rejestrował za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w ustalonym przez Wnioskodawcę miejscu (np. w centrum dystrybucyjnym), drukując automatycznie paragony fiskalne. Wnioskodawca planuje korzystać z kas on-line lub kas z elektronicznym zapisem kopii, zatem w odniesieniu do każdej zaewidencjonowanej na nich sprzedaży, paragony będą również przechowywane w pamięci fiskalnej danej kasy rejestrującej.

Spółka nie będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas przewidzianego dostaw towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. Nr 2519).

Wnioskodawca nie będzie jednak wydawał paragonów Klientom, tj. nie będą one fizycznie wysyłane np. razem z towarami. Spółka będzie natomiast wystawiać oraz przesyłać Klientom dokonującym zakupów w Sklepie Internetowym faktury elektroniczne, zgodnie z postanowieniami Regulaminu opisanymi powyżej. Spółka będzie przechowywała co najmniej wystawiane faktury w postaci elektronicznej oraz paragony w pamięci fiskalnej urządzenia dotyczące tej sprzedaży z danymi identyfikującymi te faktury. Wnioskodawca będzie w stanie zidentyfikować fakturę wystawioną do sprzedaży dokumentowanej paragonami, jak i paragony, do których odnoszą się faktury.

Ponadto, mając na uwadze, że paragony nie będą wydawane Klientom, a ich kopie będą przechowywane przez Wnioskodawcę w pamięci fiskalnej kasy rejestrującej, Spółka rozważa również możliwość niszczenia kopii drukowanych paragonów fiskalnych przeznaczonych dla kupujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przedstawionych okolicznościach, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, Spółka będzie zobowiązana do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że po zarejestrowaniu sprzedaży na rzecz Klientów na kasie rejestrującej Wnioskodawca będzie mógł dokonać zniszczenia paragonów, jeśli sprzedaż zostanie również udokumentowana fakturami elektronicznymi przesyłanymi do Klientów zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionych okolicznościach, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, Spółka nie będzie zobowiązana do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych.

2. W opinii Wnioskodawcy po zarejestrowaniu sprzedaży na rzecz Klientów na kasie rejestrującej Wnioskodawca będzie mógł dokonać zniszczenia paragonów, jeśli sprzedaż zostanie również udokumentowana fakturami elektronicznymi przesyłanymi do Klientów zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie pytania nr 1:

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto, art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają obowiązek wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży. Dokument taki może zostać wystawiony w formie papierowej lub, za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej. W tym drugim przypadku, podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przesyła nabywcy ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Wymóg wystawiania faktury na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może wynikać również z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, wedle którego na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Co więcej, stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż. W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę, zgodnie z art. 106h ust. 3 ustawy o VAT. Jednocześnie w przypadku faktur elektronicznych wymagana jest akceptacja odbiorcy faktury na ich stosowanie, zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy o VAT.

Z przywołanych powyżej przepisów, dla podatnika dokonującego sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynikają m.in. następujące obowiązki:

i. prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

ii. przy sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej, podatnik zobowiązany jest do wydania nabywcy odpowiedniego dokumentu potwierdzającego dokonaną transakcję,

iii. sprzedawca powinien wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z tytułu każdej dokonanej sprzedaży, a ponadto, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury na żądanie nabywcy,

iv. podatnik ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej bez względu na fakt, czy sprzedaż ta jest dokumentowana fakturą, v. w przypadkach, gdy jedna sprzedaż jest dokumentowana zarówno przy zastosowaniu kasy rejestrującej jak i fakturą, podatnik ma obowiązek dołączenia paragonu do egzemplarza pozostającej u niego faktury.

W odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w ramach planowanej działalności Wnioskodawca będzie prowadził sprzedaż na rzecz Klientów za pośrednictwem Sklepu internetowego. W związku z tym, że Klienci będą zasadniczo osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, sprzedaż ta będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, całość sprzedaży dokonywanej poprzez Sklep internetowy Wnioskodawca będzie rejestrował za pomocą kasy rejestrującej, drukując automatycznie paragony fiskalne.

Ze względu na różnorodność oferowanego asortymentu, Spółka nie będzie bowiem korzystała ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas przewidzianego dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. Nr 2519).

Jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie będzie jednak wydawał paragonów Klientom, tj. nie będą one fizycznie wysyłane np. razem z towarami. Wynika to z faktu, że w stosunku do każdej sprzedaży na rzecz Klientów w Sklepie internetowym, Spółka będzie również wystawiać oraz przesyłać Klientom faktury elektroniczne w sposób przewidziany Regulaminem, np. na wskazany przez Klienta adres e-mail, poprzez udostępnienie pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze Sklepu internetowego.

Proces ten będzie odbywał się zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Bez jego zaakceptowania Klient nie będzie miał możliwości dokonania zakupów w Sklepie Internetowym. Na podstawie Regulaminu Klient będzie m.in. zgłaszał żądanie wystawiania faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT) oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie faktur w postaci elektronicznej.

W związku z tym, każda sprzedaż w Sklepie internetowym na rzecz Klienta będzie skutkowała wystawieniem zarówno paragonu fiskalnego, jak i faktury elektronicznej. Jednak jedynie faktura będzie wydawana Klientowi, w sposób przewidziany Regulaminem.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że na podstawie otrzymywanej faktury Klienci będą mogli zapoznać się z informacjami o zawartej transakcji, w tym przede wszystkim z informacją o wysokości zapłaconej przez nich ceny oraz kwoty podatku VAT wynikającej ze sprzedaży. Otrzymanie faktury, jako dokumentu spełniającego określone wymogi przewidziane przepisami ustawy o VAT, będzie potwierdzało dokonanie zakupu. W związku z tym faktycznie nie będzie potrzeby wydawania Klientom także paragonów.

Jednak z perspektywy przywołanych przepisów, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej wymagane jest, aby w przypadku wystawienia również faktury, dołączyć do jej kopii (pozostającej u sprzedawcy) paragonu dokumentującego tę sprzedaż. Co więcej, w przypadku faktury elektronicznej podatnik jest zobowiązany do pozostawienia w dokumentacji paragonu dotyczącego tej sprzedaży z danymi identyfikującymi taką fakturę. W praktyce przepis ten oznacza, że przed wydaniem faktury w przypadku wydania paragonu klientowi, paragon powinien zasadniczo zostać zwrócony do sprzedawcy. Musi on bowiem zostać dołączony do faktury. Ostatecznie wymogi przewiedziane przepisami sprowadzają się do tego, że nabywca otrzymuje jeden dokument - wystawioną na jego rzecz fakturę. A zatem, planowany przez Wnioskodawcę proces, wedle którego każda sprzedaż będzie jednocześnie dokumentowana paragonem i fakturą, powoduje, że paragony przeznaczane dla Klientów nie powinny być im wydawane.

W nawiązaniu do powołanych przepisów należy również stwierdzić, że przekazywanie faktury elektronicznej w sposób przewidziany Regulaminem świadczy o tym, że zostanie wypełniony warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydanie faktury nabywcy. Przepisy nie regulują formy, w jakiej ma być wyrażona akceptacja przesyłania elektronicznego faktur przez odbiorcę faktury. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę faktury na otrzymywanie faktur oraz ich przesyłanie w formie elektronicznej pozostają zatem w gestii stron i stanowią element uzgodnień pomiędzy nimi. Zgoda na otrzymanie faktury przez odbiorcę oraz wysłanie faktury w postaci elektronicznej może zostać wyrażona np. przez akceptację regulaminu sklepu internetowego przy składaniu zamówienia.

Tym samym na gruncie ustawy o VAT możliwe jest wystawienie i wydanie nabywcy faktury w postaci elektronicznej zamiast paragonu, gdy wyrazi on zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej - tak, jak ma to mieć miejsce w przypadku planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży za pośrednictwem Sklepu internetowego.

Ponadto, należy wspomnieć, że zasadniczo ani ustawa o VAT, ani wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze, w żaden sposób nie zabraniają wystawienia faktury bez zgłoszenia żądania przez nabywcę towaru. Może prowadzić to do uznania, że sprzedawca będący podatnikiem może wystawić faktury i przesłać ten dokument jako potwierdzający dokonanie sprzedaży do nabywcy w każdym przypadku, tj. bez żądania wystawienia faktury, również przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Taką interpretację przepisów potwierdził m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 października 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.607.2018. 1.ALN, w której stwierdził, że "w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zasadą jest dokumentowanie takiej transakcji paragonem fiskalnym. Obowiązek wystawienia faktury w takich przypadkach istnieje wówczas, gdy nabywca wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim terminie (art. 111 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT), przy czym podatnik może wystawić fakturę również bez żądania nabywcy."

Tym samym, skoro Wnioskodawca będzie mógł wystawiać na rzecz Klienta fakturę bez takiego żądania nabywcy i przesłać ją w uzgodniony sposób nie wydając przy tym paragonu fiskalnego, to tym bardziej prawidłowe wystawianie przez Wnioskodawcę faktur elektronicznych, w sytuacji gdy żądanie wstawienia faktury wyrażone zostanie poprzez akceptację Regulaminu przez Klienta.

W konsekwencji, skoro zatem wystawianie i sposób przesyłania faktur elektronicznych będzie uzgodnione przez Wnioskodawcę postanowieniami Regulaminu, bez którego zaakceptowania Klienci nie będą w stanie dokonać zakupów, zdaniem Spółki spełnione zostaną przez nią obowiązki wynikające z przywołanych przepisów ustawy o VAT i Spółka będzie uprawniona do wydawania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych, bez konieczności wydawania także paragonów fiskalnych.

Spółka pragnie również wskazać, że powyższe stanowisko znajduje także odzwierciedlenie w licznych interpretacjach indywidualnych, w których wnioskodawcy dokumentowali sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowaną na kasach fiskalnych także fakturami, przykładowo:

- w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2021 r., sygn. akt 0114-KDIP1-3.4012.680. 2020.1.k.p., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: "mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro akceptacja regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że ma On prawo do wystawienia faktury oraz wydania klientowi wyłącznie faktury zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji."

- podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2020, sygn. akt 0113-KDIPT1-3.4012. 356.2020.1.ALN Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: "należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wydania osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej paragonu fiskalnego w przypadku przesłania faktury elektronicznej na wskazany w procesie rejestracji adres e-mail (w formie dokumentu elektronicznego lub linku do dokumentu elektronicznego)."

- z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia z 30 lipca 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.343. 2019.2.EN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że podatnik ma możliwość wydania nabywcy wyłącznie faktury elektronicznej i przesłania jej na jego adres e-mail, w przypadku bezobsługowego zakupu paliwa gdzie "po przesłaniu ww. danych do systemu stacyjnego, papierowy paragon fiskalny wydrukowany z kasy rejestrującej Wnioskodawcy zostanie zniszczony (kopia paragonu fiskalnego nadal pozostanie w pamięci fiskalnej kasy fiskalnej Wnioskodawcy), gdyż nabywca wyraził żądanie otrzymania faktury w formie elektronicznej. Wnioskodawca z systemu stacyjnego będzie wystawiał dla nabywcy fakturę do zarejestrowanego wcześniej paragonu fiskalnego", a ponadto również: "należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że planowane przez niego wysyłanie faktur elektronicznych w formacie pliku PDF z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę podczas akceptacji regulaminu aplikacji mobilnej, w którym wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, będzie spełniało przesłanki do uznania, że nastąpi wydanie faktury w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy",

- podobnie, w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2018 r. 0114-KDIP1- 3.4012. 271.2018.1.JG, organ stwierdził, że: "w omawianej sytuacji nabywca, akceptując regulamin aplikacji mobilnej wyraża zgodę na zawarte w tym regulaminie żądanie otrzymywania faktur dokumentujących transakcje sprzedaży na stacji paliw Wnioskodawcy, w formie pliku PDF przesyłanego na podany przy rejestracji adres e-mail nabywcy. Tym samym w momencie dokonania przez nabywcę zakupu na stacji Wnioskodawcy, Firmy w imieniu Wnioskodawcy wyda (przydzieli) fakturę nabywcy na wskazany adres e-mail, za pośrednictwem infrastruktury Firmy związanej z aplikacją mobilną pobraną przez nabywcę."

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, Spółka nie będzie zobowiązana do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych.

W zakresie pytania nr 2:

Jak już wskazano, zgodnie z art. 106h ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

Przepisy nie definiują jednak w jakiej postaci paragony mają być przechowywane przez ich wystawcę, zatem uznać należy, iż forma ta może zostać wybrana przez podatnika.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, mając na uwadze, że paragony nie będą wydawane Klientom, a ich kopie będą przechowywane przez Wnioskodawcę w pamięci fiskalnej kasy rejestrującej, Spółka rozważa również możliwość niszczenia kopii drukowanych paragonów fiskalnych przeznaczonych dla kupujących.

W tym zakresie Wnioskodawca wskazuje, że zamierza korzystać z kas on-line lub kas z elektronicznym zapisem kopii. Zatem w odniesieniu do każdej zaewidencjonowanej na nich sprzedaży, paragony będą również przechowywane w pamięci fiskalnej danej kasy rejestrującej. Spółka będzie zatem przechowywała co najmniej wystawiane faktury w postaci elektronicznej (przesyłane również do Klientów) oraz paragony w pamięci fiskalnej urządzenia dotyczące tej sprzedaży, z danymi identyfikującymi te faktury. Wnioskodawca będzie w stanie zidentyfikować fakturę wystawioną do sprzedaży dokumentowanej paragonami jak i paragony, do których odnoszą się faktury.

Skoro zatem sprzedaż na rzecz Klientów będzie zarejestrowana na kasie fiskalnej i dane zawarte na paragonach będą przechowywane w pamięci fiskalnej urządzenia oraz dokumentowane fakturami elektronicznymi, które będą archiwizowane przez Spółkę z zachowaniem wymogów stawianych przez odrębne przepisy, w ocenie Spółki nie będzie potrzeby przechowywania dodatkowo także paragonów papierowych przeznaczonych dla Klientów (które jednak nie będą im wysyłane zgodnie ze stanowiskiem i uzasadnieniem przedstawionym w zakresie pytania 1).

Zasadniczy cel wydawania paragonów, tj. potwierdzenie zawartej transakcji oraz informowanie o kwocie podatku VAT wynikającej ze sprzedaży będzie bowiem zrealizowany poprzez wysyłkę faktur elektronicznych. Ponadto, w związku z faktem, że Wnioskodawca będzie w stanie zidentyfikować fakturę wystawioną do sprzedaży dokumentowanej paragonami jak i paragony, do których odnoszą te faktury na podstawie odpowiednich danych identyfikujących, z pespektywy Wnioskodawcy nie ma również ryzyka podwójnego wykazania podatku wynikającego ze sprzedaży.

W konsekwencji należy przyjąć, że nie ma potrzeby przechowywania przez Spółkę paragonów drukowanych z kasy fiskalnej, o ile zapewnione będą wymogi przewidziane odrębnymi przepisami w zakresie przechowywania faktur, tj. w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz zapewniając odpowiednim organom na żądanie bezzwłoczny dostęp do dokumentów - w tym również ich pobranie i przetwarzanie danych w nich zawartych.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy po zarejestrowaniu sprzedaży na rzecz Klientów na kasie rejestrującej, Wnioskodawca będzie mógł dokonać zniszczenia paragonów, jeśli sprzedaż zostanie również udokumentowana fakturami elektronicznymi przesyłanymi do Klientów zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że podobne stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2018 r., sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.255.2018.2.ASZ, w której wskazał, że: "odnosząc się do kwestii przechowywania w formie elektronicznej przez Wnioskodawcę paragonów fiskalnych, należy stwierdzić, że nie ma przeciwwskazań do elektronicznego przechowywania tego rodzaju dokumentów. Ustawodawca nie wskazał bowiem jednoznacznej formy przechowywania paragonów, dokumentujących transakcje, które zostały udokumentowane fakturami w formie elektronicznej. Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że przechowywanie przez Spółkę paragonów fiskalnych wyłącznie w elektronicznej bazie dokumentów po zniszczeniu wersji papierowych, będzie prawidłowe".

Za prawidłowe zostało również uznane stanowiono wnioskodawców, którzy w ramach przedstawianych okoliczności dokonywali/przewidywali niszczenie faktur papierowych lub przechowywanie zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej sprzedaży wyłącznie w formie elektronicznej w przypadku dokumentowania jej również fakturami, w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

- z dnia 23 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.13.2018.1,

- z dnia 20 maja 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.209.2020.1.JG,

- z dnia 26 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.66.2021.1.AZ,

- z dnia 8 lipca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.280.2021.2.k.p.

W konsekwencji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po zarejestrowaniu sprzedaży na rzecz Klientów na kasie rejestrującej będzie możliwe zniszczenie paragonów, jeśli sprzedaż zostanie również udokumentowana fakturami elektronicznymi przesyłanymi do Klientów zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego.

W świetle przedstawionego stanowiska, Wnioskodawca uprzejmie prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania przedstawione w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)

w postaci papierowej lub

b)

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) zwanym dalej rozporządzeniem.

Przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast fakturą elektroniczną, w myśl art. 2 pkt 32 ustawy, jest faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.

Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)

czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)

czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)

czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)

przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Zatem ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. Zasada ta nie dotyczy czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy oraz w art. 106a pkt 3 i 4 ustawy.

Na podstawie art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.

Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Na mocy art. 106h ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę (art. 106h ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 106h ust. 4 ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury (art. 106m ust. 1 ustawy).

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej przy użyciu kasy rejestrującej oraz przesyłania Klientom faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem, będzie zobowiązany do wydawania Klientom również paragonów fiskalnych.

Jak wskazano powyżej, przez fakturę należy rozumieć nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym, pamiętając o tym, aby zawierał elementy wymagane przepisami ustawy o VAT.

W sytuacji opisanej we wniosku całość sprzedaży dokonywanej przez Sklep internetowy Wnioskodawca będzie rejestrował za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w ustalonym przez Wnioskodawcę miejscu (np. w centrum dystrybucyjnym), drukując automatycznie paragony fiskalne. Wnioskodawca planuje korzystać z kas on-line lub kas z elektronicznym zapisem kopii, zatem w odniesieniu do każdej zaewidencjonowanej na nich sprzedaży, paragony będą również przechowywane w pamięci fiskalnej danej kasy rejestrującej. Spółka będzie ponadto wystawiać oraz przesyłać Klientom dokonującym zakupów w Sklepie Internetowym faktury elektroniczne, zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Aby zamówienie w Sklepie internetowym mogło być skutecznie zrealizowane, Klient będzie każdorazowo zobowiązany do zaakceptowania udostępnianego przez Wnioskodawcę Regulaminu Sklepu internetowego. Poprzez akceptację postanowień zawartych w Regulaminie, Klient będzie m.in. zgłaszał żądanie wystawiania faktury dokumentującej daną sprzedaż (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT) oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie żądanej faktury w postaci elektronicznej. Faktura w postaci elektronicznej będzie przesyłana Klientowi w sposób przewidziany Regulaminem, np. na wskazany przez Klienta adres e-mail, udostępniona pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub udostępniona na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze Sklepu internetowego. Bez zaakceptowania Regulaminu Klient nie będzie miał możliwości dokonania zakupów w Sklepie Internetowym.

Przepisy o podatku od towarów i usług nie precyzują pojęcia "wydać". W celu jego wyjaśnienia należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego - "wydać" oznacza tyle co dać, przydzielić komuś.

W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że wysłanie faktury elektronicznej na wskazany przez nabywcę adres e-mail, udostępnienie pod linkiem umożliwiającym jej pobranie na urządzenie Klienta lub na osobistym koncie Klienta prowadzonym w ramach korzystania ze Sklepu internetowego oznacza, że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy. Przy czym należy zaznaczyć, że wystawienie i wydanie nabywcy faktury w postaci elektronicznej wymaga zgody nabywcy i uzgodnienia z nim sposobu przesłania tej faktury. Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Przepisy podatkowe nie regulują formy, w jakiej ma być wyrażona akceptacja przesyłania elektronicznego faktur przez odbiorcę faktury. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę faktury na otrzymywanie faktur oraz ich przesyłanie w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej. Zgoda na otrzymanie faktury przez konsumenta oraz wysłanie faktury w postaci elektronicznej może zostać wyrażona np. przez akceptację regulaminu panelu internetowego przy składaniu pierwszego zamówienia za pośrednictwem sytemu informatycznego. Tym samym na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług możliwe jest wystawienie i wydanie nabywcy faktury w postaci elektronicznej, gdy wyrazi on zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej zamiast paragonu fiskalnego.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa, należy wskazać, że w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zasadą jest dokumentowanie takiej transakcji paragonem fiskalnym. Obowiązek wystawienia faktury w takich przypadkach istnieje wówczas, gdy nabywca wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim terminie (art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT). W omawianej sprawie, Klient chcąc dokonać zakupów w Sklepie Internetowym musi dokonać akceptacji Regulaminu. Poprzez akceptację postanowień zawartych w Regulaminie Klient będzie zgłaszał żądanie wystawienia faktury dokumentującej daną sprzedaż oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej. Wnioskodawca zostanie zatem zobowiązany do wystawienia faktury na żądanie nabywcy towaru na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro akceptacja Regulaminu oznacza zgłoszenie żądania uzyskania faktury, zamiast paragonu fiskalnego oraz wyrażenie zgody na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że ma on prawo do wydawania Klientom wyłącznie faktur elektronicznych.

Zatem, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wydawania Klientom paragonów fiskalnych w przypadku przesyłania faktur elektronicznych w sposób przewidziany Regulaminem.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia dotycząca niszczenia paragonów fiskalnych dokumentujących transakcje, dla których wystawione zostaną faktury elektroniczne.

Analizując aspekt dotyczący niszczenia paragonów fiskalnych dokumentujących transakcje, dla których wystawione zostaną faktury elektroniczne, należy wskazać na treść art. 106h ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

1. W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

3. W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

W przypadku wystawienia faktury w formie papierowej w myśl powołanego art. 106h ust. 1 ustawy do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tą sprzedaż, (co stanowi odmienną regulację niż przypadek, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturą w formie elektronicznej). Obowiązek "dołączenia" niejako determinuje obowiązek przechowywania takiego paragonu w formie papierowej, na co wskazuje literalne brzmienie art. 106h ust. 3 ustawy. W tym przypadku bowiem istnieje konieczność "zostawienia" wydrukowanego paragonu.

W rozpatrywanej sprawie, całość sprzedaży dokonywanej przez Sklep internetowy Wnioskodawca będzie rejestrował za pomocą kasy rejestrującej znajdującej się w ustalonym przez Wnioskodawcę miejscu (np. w centrum dystrybucyjnym), drukując automatycznie paragony fiskalne. Wnioskodawca planuje korzystać z kas on-line lub kas z elektronicznym zapisem kopii, zatem w odniesieniu do każdej zaewidencjonowanej na nich sprzedaży, paragony będą również przechowywane w pamięci fiskalnej danej kasy rejestrującej. Wnioskodawca nie będzie jednak wydawał paragonów Klientom, tj. nie będą one fizycznie wysyłane np. razem z towarami. Spółka będzie natomiast wystawiać oraz przesyłać Klientom dokonującym zakupów w Sklepie Internetowym faktury elektroniczne, zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Spółka będzie przechowywała co najmniej wystawiane faktury w postaci elektronicznej oraz paragony w pamięci fiskalnej urządzenia dotyczące tej sprzedaży z danymi identyfikującymi te faktury. Wnioskodawca będzie w stanie zidentyfikować fakturę wystawioną do sprzedaży dokumentowanej paragonami jak i paragony, do których odnoszą się faktury.

Do powyższej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis art. 106h ust. 3, który nakłada obowiązek "zostawienia" w dokumentacji paragonu dotyczącego tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę. Skoro więc ustawodawca posługuje się inną frazą, oznacza to, że obowiązki nałożone na podatnika są inne (odmienne). Tym samym nie znajduje tu zastosowania mechanizm polegający na "dołączeniu" oryginału paragonu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca może dokonywać niszczenia paragonów fiskalnych dokumentujących transakcje, dla których wystawione zostaną faktury elektroniczne, a kopie paragonów zostaną w pamięci kasy rejestrującej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl