0111-KDIB3-2.4012.844.2019.2.MGO - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie e-usług publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.844.2019.2.MGO Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie e-usług publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 8 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu.

Wniosek został uzupełniony pismem z 8 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.844.2019.1.MGO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: "Gmina" lub "JST") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.; dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"). W katalogu powierzonych Gminie zadań własnych przewidziane zostały sprawy dotyczące w szczególności działalności w zakresie telekomunikacji (z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach wykonywania zadań własnych na lata 2019-2021 Gmina planuje realizację projektu pn. "..." (dalej: "projekt" lub "inwestycja").

W związku z powyższym Gmina wraz z Województwem (dalej: "lider") oraz dwunastoma Jednostkami Samorządu Terytorialnego (dalej: "partnerzy") stara się o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w zakresie działania 8.1 - zgodnie z którym środki będą skierowane na rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wraz z podniesieniem ich jakości i bezpieczeństwa. Podatek VAT został wskazany przez lidera projektu jako koszt kwalifikowany.

Kolejne cele projektu to m.in. usprawnienie obsługi klientów oraz zwiększenie zakresu e-usług, podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników administracji publicznej, wzrost poziomu transakcyjności tychże usług, a także udostępnianie wybranych zasobów administracji publicznej. Działania te przyczynią się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych na linii obywatel-samorząd, jak również do obniżenia kosztów funkcjonowania urzędu, co w konsekwencji doprowadzi do poprawy dostępu do e-usług dla mieszkańców Gminy i przedsiębiorców.

W ramach projektu JST zamierza w szczególności ponieść wydatki na:

* zakup i wdrożenie systemów ochrony sieci informatycznych, systemów ochrony i archiwizacji danych oraz systemów komputerowych e-usług;

* wdrożenie systemów e-usług w JST;

* wdrożenie pakietu działań w celu podniesienia poziomu cyfrowego JST;

* szkolenia pracowników dotyczące kompetencji cyfrowych;

* zakup usługi inżyniera kontraktu (rozliczany proporcjonalnie do udziału partnera).

Wyżej wymieniowe wydatki będą udokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców/usługodawców fakturami z wykazanym podatkiem naliczonym, na których to fakturach Gmina zostanie wskazana jaka nabywca.

Efekt rzeczowy inwestycji spowoduje zwiększenie rocznej liczby usług zrealizowanych drogą elektroniczną, w szczególności takich jak: informacji online o stanie rozliczeń mieszkańca/przedsiębiorcy oraz następujących opłat - podatku od nieruchomości od osób fizycznych, podatku od nieruchomości od osób prawnych, podatku leśnego, podatku rolnego, opłaty za odpady komunalne.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych.

2. Gmina z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu nie będzie wykorzystywać mienia do celów działalności gospodarczej.

3. Celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy:

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy, projekt będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych JST. Z tego wynika, że efekty realizowanych zadań będą miały publiczny charakter (tj. tworzenie infrastruktury służącej potrzebom społeczności). Ze względu na to, iż Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów z efektów projektu to, zdaniem Gminy, efekty projektu będą stanowić czynności niepodlegające ustawie o VAT.

Wydatki poniesione na realizację projektu Gmina będzie ponosiła jako organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Powyższe potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, tj. przykładowo w interpretacji z dnia 30 kwietnia 2019 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.67.2019.2.AZ, w której stwierdził, iż "Podsumowując, ze względu na brak związku dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "e-Urząd -... portal informacyjno-płatniczy", bowiem nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków zawierających w sobie podatek naliczony poniesionych na realizację projektu e-Urząd jest prawidłowe.

W odniesieniu do poniesionych przez Gminę wydatków związanych z realizacją projektu nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego. Gmina bowiem nie występuje tu w charakterze podatnika VAT i nie istnieje związek pomiędzy realizacją inwestycji, a wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji należy uznać, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj., gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach wykonywania zadań własnych na lata 2019-2021 Gmina planuje realizację projektu pn. "...". Gmina wraz z Województwem oraz dwunastoma Jednostkami Samorządu Terytorialnego stara się o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w zakresie działania 8.1, zgodnie z którym środki będą skierowane na rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wraz z podniesieniem ich jakości i bezpieczeństwa.

Kolejne cele projektu to m.in. usprawnienie obsługi klientów oraz zwiększenie zakresu e-usług, podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników administracji publicznej, wzrost poziomu transakcyjności tychże usług, a także udostępnianie wybranych zasobów administracji publicznej. Działania te przyczynią się do zmniejszenia obciążeń administracyjnych na linii obywatel-samorząd, jak również do obniżenia kosztów funkcjonowania urzędu, co w konsekwencji doprowadzi do poprawy dostępu do e-usług dla mieszkańców Gminy i przedsiębiorców.

Nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych.

Gmina z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu nie będzie wykorzystywać mienia do celów działalności gospodarczej.

Celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie podlegają temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych. Gmina mienia nie będzie wykorzystywać do celów działalności gospodarczej, bowiem celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl