0111-KDIB3-2.4012.809.2019.1.AR - Rozliczanie VAT przez gminę w związku z inwestycją w zakresie z gospodarki wodno-kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.809.2019.1.AR Rozliczanie VAT przez gminę w związku z inwestycją w zakresie z gospodarki wodno-kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2019 r. (data wpływu 6 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwot podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwot podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Gmina realizuje projekt pn. - "....", operacja typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Jest to przedsięwzięcie mające na celu zaopatrzenie około 170, ale nie mniej niż 150 budynków mieszkalnych w miejscowości Sk. i St. w przydomowe oczyszczalnie ścieków, zastąpienie zbiorników bezodpływowych nowoczesnymi, ekologicznymi i ekonomicznymi rozwiązaniami, zwiększenie ilości oczyszczonych ścieków w miejscowościach poza aglomeracyjnych, gdzie zastosowanie sieci kanalizacyjnej nie jest możliwe.

Wykonawcę prac dotyczących zadania pn. "..." wyłoni inwestor czyli Gmina.

Umowę z wyłonionym wykonawcą podpisze inwestor - Gmina.

Mieszkańcy będą ponosić koszty wynikające z kosztów całkowitych pomniejszonych o kwotę dofinansowania uzyskanego przez Gminę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Mieszkańcy biorący udział w projekcie będą mieli obowiązek dokonywania wpłat w postaci wkładu własnego, który stanowi wartość całkowita poszczególnego zadania pomniejszona o kwotę dofinansowania przypadająca na dane zadanie, uzyskanego przez Gminę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Otrzymana przez Gminę dotacja z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pomniejszy wysokość kosztów całościowych inwestycji oraz wysokość kosztów poniesionych przez odbiorców Programu (Mieszkańców), ponieważ wysokość wkładu własnego jest różnicą kosztów całkowitych i otrzymanej dotacji.

W przypadku nie otrzymania dofinansowania przez Gminę umowa pomiędzy Gminą (Beneficjentem), a mieszkańcami (Odbiorcy Programu) ulega automatycznie rozwiązaniu i inwestycja nie zostanie zrealizowana. Warunkiem realizacji inwestycji jest osiągnięcie wskaźnika (projekt i wykonanie robót budowlanych systemów oczyszczania ścieków dla 150 nieruchomości).

Wysokość otrzymanej dotacji jest uzależniona od ilości podmiotów biorących udział w zadaniu. Warunkiem otrzymania dotacji jest zaprojektowanie i wykonanie 150 przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy. W przypadku wykonania mniejszej liczby przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie otrzyma dofinansowania i inwestycja nie będzie realizowana, umowy pomiędzy mieszkańcami (Odbiorcami Programu) i Gminą (Beneficjentem) ulegną rozwiązaniu, co wynika z zapisów umowy pomiędzy Gminą, a mieszkańcami.

Umowa przewiduje możliwość odstąpienia od umowy zarówno przez mieszkańców jak i przez Gminę. Jeżeli kwota wynikająca z kosztorysu, po otwarciu ofert, okaże się wyższa mieszkańcy będą mieli możliwość, aby odstąpić od realizacji, wraz ze zwrotem wkładu własnego. Zgodnie z umową Gmina może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia lub za wypowiedzeniem w przypadku nie osiągnięcia wskaźnika (zaprojektowanie i wybudowanie 150 przydomowych oczyszczalni ścieków) i nie uzyskania dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Realizacja przedmiotowego projektu uzależniona jest od otrzymania dofinansowania. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest zaprojektowanie i wybudowanie nie mniej niż 150 przydomowych oczyszczalni ścieków. W przypadku nie otrzymania dofinansowania przez Gminę inwestycja nie będzie realizowana i umowy pomiędzy odbiorami Programu (Mieszkańcami), a beneficjentem (Gmina) ulegną rozwiązaniu. Wysokość otrzymanej dotacji jest uzależniona od liczby mieszkańców biorących udział w realizacji projektu.

Otrzymana dotacja nie może zostać przeznaczona na jej ogólną działalność, środki pieniężne mogą zostać wyłącznie przeznaczone na gospodarkę ściekową (zaprojektowanie i budowę 170 przydomowych oczyszczalni ścieków).

W trakcie realizacji zadania Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych, po złożeniu wniosku o płatność Wnioskodawca otrzyma refundację z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Wnioskodawca (Gmina) w przypadku niezrealizowania zadania, czyli nie osiągnięcia wskaźnika będzie zobowiązany zwrócić wkład własny mieszkańcom (Odbiorcą Programu). Umowa pomiędzy Gminą a Urzędem Marszałkowskim przewiduje otrzymanie środków pieniężnych po zakończeniu realizacji inwestycji, czyli nie przewiduje się transakcji wiązanych w danym przypadku. Gmina z otrzymanego dofinansowania pokryje następujące wydatki: koszty dokumentacji projektowej oraz koszty wykonania robót budowlanych dla 150 przydomowych oczyszczalni ścieków. Dla każdej oczyszczalni ścieków przewidywana jest taka sama kwota dofinansowania o wartości 8 659,70 zł, co stanowi 63,63% całości inwestycji dla 1 przydomowej oczyszczalni ścieków.

W wyniku realizacji inwestycji zostaną zrealizowane wydatki między innymi na:

* zakup POŚ działające w technologii złoża obrotowego;

* montaż;

* transport;

* rozruch;

* roboty budowlane;

* dokumentacja projektowa.

Podjęte w ramach projektu działania mają przyczynić się głównie do zaopatrzenia budynków mieszkalnych w miejscowości Sk. i St. w przydomowe oczyszczalnie ścieków, zastąpienie zbiorników bezodpływowych nowoczesnymi, ekologicznymi i ekonomicznymi rozwiązaniami, zwiększenie ilości oczyszczonych ścieków w miejscowościach poza aglomeracyjnych.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania, wystawiane będą na Gminę. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina w złożonym wniosku o dofinansowanie Inwestycji wskazała, że podatek VAT nie podlega odliczeniu, zatem jest w całości kosztem kwalifikowanym projektu.

Dodatkowo Gmina wskazuje, że celem uzyskania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w niniejszej sprawie jest właściwe rozliczenie dotacji udzielonej na realizację projektu.

Realizowana przez Gminę operacja pn. "....", prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, polepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury (...)"

Gmina tym samym nie przewiduje wykorzystywania jakichkolwiek elementów projektu do prowadzonej działalności opodatkowanej VAT czy zwolnionej od VAT.

W przypadku nie otrzymania dofinansowania przez Gminę, wpłaty odbiorców przydomowych oczyszczalni ścieków zwiększą się o kwotę nieotrzymanego dofinansowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn. "...", realizowanego w ramach zadań własnych Gminy w celu zaopatrzenia budynków mieszkalnych w przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn. "....". Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018.0.2174, z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wykonawcę prac dotyczących ww. zadania wyłoni inwestor czyli Gmina i podpisze z nim umowę. Mieszkańcy będą ponosić koszty wynikające z kosztów całkowitych pomniejszonych o kwotę dofinansowania uzyskanego przez Gminę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn. "....".

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię, czy w związku z realizacją ww. inwestycji Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, a zatem czy będzie świadczyła jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz właścicieli nieruchomości, na których będą wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Jak już wskazano wcześniej, jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy podczas realizacji przedmiotowego zadania będzie możliwość uzyskania dofinansowania na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Mieszkańcy biorący udział w projekcie będą mieli obowiązek dokonywania wpłat w postaci wkładu własnego, który stanowi wartość całkowita poszczególnego zadania pomniejszona o kwotę dofinansowania przypadająca na dane zadanie, uzyskanego przez Gminę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja przedmiotowego projektu uzależniona jest od otrzymania dofinansowania. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest zaprojektowanie i wybudowanie nie mniej niż 150 przydomowych oczyszczalni ścieków. W przypadku nie otrzymania dofinansowania przez Gminę inwestycja nie będzie realizowana i umowy pomiędzy odbiorami Programu (Mieszkańcami), a beneficjentem (Gminą) ulegną rozwiązaniu. Wysokość otrzymanej dotacji jest uzależniona od liczby mieszkańców biorących udział w realizacji projektu.

W okolicznościach niniejszej sprawy czynnością, jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańców biorących udział w zadaniu, będzie wykonanie usługi polegającej na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków, za którą Gmina pobierze określoną wpłatę.

Należy zatem uznać, że w opisanej sytuacji będzie istnieć bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi przez mieszkańców wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika zadania, które zostanie wykonane przez Gminę. Zauważenia bowiem wymaga, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina wejdzie w rolę świadczącego usługę. Tym samym, wpłaty otrzymywane przez Gminę od ww. podmiotów będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na ich rzecz. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, będą stanowić wynagrodzenie za wykonanie usługi.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku, w zakresie realizacji ww. projektu, wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca, mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, (tj. budową przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców), a nie - jak twierdzi Wnioskodawca - z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina bowiem nabędzie usługi związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy wejdzie w rolę podmiotu świadczącego usługę. Trzeba również zauważyć, że faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania wystawiane będą na Gminę. Z kolei mieszkańcy zainteresowani udziałem w zadaniu będą wnosili na rzecz Gminy wkład własny, od wpłaty którego będzie uzależniona realizacja przedmiotowego zadania dotyczącego budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zatem Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz mieszkańców polegające na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków będzie działał jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w zakresie w jakim będzie realizował ww. zadanie oraz nie będzie korzystał z wyłączenia od podatku na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy.

W związku z powyższym uznać należy, że wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca realizując ww. zadanie, będzie działał w charakterze podatnika VAT. Ponadto efekty przedmiotowego zadania, dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków - wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, skoro czynności Gminy na rzecz mieszkańca, polegające na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków będą stanowić odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku, to Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." dotyczącego budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku (w tym m.in. kwestia wpływu otrzymanego dofinansowania na cenę usługi wybudowania systemów oczyszczania ścieków), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokr

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we......, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl