0111-KDIB3-2.4012.794.2018.1.MGO - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.794.2018.1.MGO Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2018 r. (data wpływu 12 października 2018 r.) uzupełnionym pismem z 26 listopada 2018 r. (data wpływu 29 listopada 2018 r.) oraz pismem z 13 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "..." dotyczących modernizacji terenu stanowiącego plac S. Rynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "..." dotyczących modernizacji terenu stanowiącego plac S. Rynku.

Wniosek został uzupełniony pismem z 26 listopada 2018 r. (data wpływu 29 listopada 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 listopada 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.669.2018.1.MGO oraz pismem z 13 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto (dalej: "Gmina") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego.

Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina planuje realizację projektu pn. "..." (dalej: "Projekt").

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu z RPO Województwa na lata 2014-2020 EFRR dla osi priorytetowej:

X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów degradowanych, poddziałania: 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - RIT. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt ma być realizowany w latach 2018-2019.

Projekt obejmuje przebudowę i rozbudowę dawnego ratusza (dalej: budynek ratusza) dla potrzeb muzeum archeologiczno-historycznego z częścią usługową (kawiarnia, toalety publiczne) oraz modernizację terenu stanowiącego plac S. Rynku (dalej: Plac S. Rynku).

W budynku ratusza znajdować się będzie część muzealna oraz część usługowa (kawiarnia i toalety).

Plac S. Rynku będzie wyposażony w małą architekturę służącą wypoczynkowi i rekreacji: pas wodny, siedziska i zieleń.

Celem projektu jest wykreowanie miejsca atrakcyjnego lokalnie i dla turystów poprzez pełne wykorzystanie potencjału Starego Miasta, a w dalszej perspektywie stopniowa poprawa sytuacji oraz samodzielne funkcjonowanie i dalszy rozwój tej części miasta. W szerszym aspekcie projekt zakłada zintegrowane działania rewitalizacyjne na rzecz społeczności lokalnej, historycznej tkanki miejskiej, przedsiębiorczości i kultury. Jego dopełnieniem będzie szereg działań uzupełniających wspieranych ze środków EFS.

Projekt ma być realizowany w II etapach.

W I etapie "...", planowanymi kosztami projektowymi są:

1. Przebudowa i rozbudowa budynku ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD.

2. Zagospodarowanie terenu/placu.

3. Mała architektura (tj. ławki, donice).

4. Instalacje wod.-kan.-co. - przyłączeniowe i wewnętrzne +węzeł cieplny.

5. Odwodnienie terenu/placu.

6. Instalacje elektryczne - wewnętrzne i zewnętrzne.

7. Fontanna i zieleń.

8. Monitoring wizyjny stanowiący rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego, który będzie służyć ogólnemu bezpieczeństwu a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu.

9. Instalacja telekomunikacyjna - przebudowa istniejących kabli telekomunikacyjnych, budowa nowej kanalizacji teletechnicznej, służąca do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring miasta), budowa instalacji do punktu bezpłatnego internetu (PIAP). Punkt będzie zainstalowany na dachu budynku ratusza.

10. Stworzenie zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku S. Miasta.

11. Zarządzanie i nadzór nad projektem do I etapu.

12. Promocja - oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne.

Etap I stanowi część kwalifikowalną projektu, tj. będzie on współfinansowany ze środków EFS.

Etap II projektu (niekwalifikowany, tj. nie będzie on współfinansowany ze środków EFS) zakłada wydatki związane z:

1. Przebudową dróg i ciągów komunikacyjnych (w tym zieleń, mała architektura, instalacje elektryczne, wodociągowe, zapewniające monitoring). Po zakończeniu inwestycji na S. Rynku ma obowiązywać zakaz ruchu kołowego.

2. Zakupem wyposażenia i urządzeń AGD na potrzeby budynku ratusza.

3. Zarządzaniem i nadzorem nad projektem do II etapu.

Po zakończeniu inwestycji cały budynek ratusza wraz z wyposażeniem zostanie oddany w odpłatną dzierżawę opodatkowaną VAT wg stawki 23% do Muzeum. Muzeum nie jest jednostką podlegającą centralizacji rozliczeń VAT wraz z Gminą.

Plac S. Rynku Gmina będzie w części odpłatnie udostępniać (na podstawie umów najmu lub dzierżawy) różnym podmiotom na prowadzenie działalności komercyjnej, tj. prowadzenie punktów handlowych, punktów gastronomicznych, organizację imprez plenerowych. Ponadto, plac S. Rynku będzie służył działalności statutowej Gminy, tj. mieszkańcom i turystom zostaną nieodpłatnie udostępnione drogi i ciągi komunikacyjne, mała architektura służąca wypoczynkowi oraz teren przeznaczony do organizowania imprez kulturalno-społecznych.

W konsekwencji, po zakończeniu inwestycji, w okresie trwałości projektu:

1. Budynek ratusza będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zostanie on oddany w dzierżawę do Muzeum.

2. Plac S. Rynku będzie przez Gminę wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odpłatny najem/dzierżawa, jak również do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT wynikającą z realizacji zadań własnych Gminy.

Jednostką odpowiedzialną za realizację inwestycji jest Gmina Miasto. Wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji ponosi Gmina i na Gminę wystawiane będą faktury VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Budynek ratusza wraz z wyposażeniem zostanie oddany w odpłatną dzierżawę na rzecz Muzeum na czas nieoznaczony.

Szacowana kwota miesięcznego czynszu dzierżawnego wyniesie 3593,5 zł netto (5,00 zł netto za 1 m2 x 718,70 m2).

Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia..., Załącznik Nr 1 do Zarządzenia: Strefy handlowe, Załącznik Nr 4 do Zarządzenia; Tabela stawek czynszu najmu za lokale użytkowe wynajęte podmiotom w trybie bezprzetargowym.

Gmina przewiduje, że efekt inwestycji, tj. przebudowany budynek ratusza wraz z wyposażeniem będzie wykorzystywany przynajmniej tak długo jak to wynika z określonych w przepisach podatkowych zasad amortyzacji budynków niemieszkalnych (stawka amortyzacyjna 2,5%), czyli przez 40 lat - wyniesie ok. 1,7 mln zł netto. Jednocześnie Gmina zakłada, że nawet po upływie tzw. okresu amortyzacji księgowej przebudowany budynek ratusza wraz z wyposażeniem będą dalej wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT w postaci dzierżawy. Ponadto, w trakcie wykorzystywania efektu inwestycji czynsz dzierżawny będzie również waloryzowany, a być może nawet ulegnie on zmianie (zostanie podwyższony).

W konsekwencji, na moment składania niniejszego wniosku Gmina nie jest w stanie określić, czy czynsz dzierżawny umożliwi zwrot kosztów inwestycji.

Gmina podkreśla przy tym, że w ustawie o VAT nie ma przepisu, który uzależniałby prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od stosunku wysokości podatku VAT należnego do wysokości podatku VAT naliczonego. Potwierdził to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej m.in. w wyroku z 22 czerwca 2016 r. w sprawie C-267/15, w którym wskazano: "Dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym, w sytuacji, gdy podatnik zlecił wzniesienie budynku i sprzedał go po cenie niższej niż koszt jego budowy, podatnikowi temu przysługuje prawo do doliczenia całego podatku od wartości dodanej naliczonego w związku z budową tego budynku (...)".

Wartość inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie budynku ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD (dotyczy tylko budynku i wyposażenia), zgodnie z kosztorysem inwestorskim wynosi ok. 9,3 mln zł netto.

Na pytanie Organu "Czy czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy relatywnie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowej inwestycji?", Wnioskodawca udzielił odpowiedzi cyt. "Tak jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 4, na ten moment Gmina nie jest w stanie jednoznacznie przesądzić czy wartość czynszu pobrana przez okres użytkowania efektu inwestycji umożliwi pokrycie kosztów inwestycji."

Na pytanie zadane w wezwaniu "Czy celem wykonania rozbudowy i przebudowy budynku ratusza jest zwiększenie obrotów z działalności opodatkowanej VAT? Czy inwestycja ta służy osiągnięciu znaczących dla budżetu Gminy przychodów?", Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Tak".

Na pytanie zadane w wezwaniu "Czy przedmiotowa inwestycja - byłaby przeprowadzona, gdyby rozbudowany budynek ratusza nie miałby być dzierżawiony podmiotowi zewnętrznemu?", Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Nie".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W jakim zakresie Gmina Miasto będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przypadku wykorzystywania towarów i usług zarówno do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w brzmieniu: w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o VAT jednostki samorządu terytorialnego powinny zastosować do obliczenia prewskaźnika wzór obliczający roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności w tym wartość dotacji subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalność innej niż gospodarcza.

Kwotę podatku naliczonego stanowi zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmują w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niestrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

pkt 1 - ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

pkt 2 - gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

pkt 9 - kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

pkt 10 - kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; pkt 12 - zieleni gminnej i zadrzewień;

pkt 15 - utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności które mają charakter cywilnoprawny np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości, wynajmu, dzierżawy.

O publicznym charakterze działania gminy przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji opisanej w ww. wniosku należy wziąć pod uwagę istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością.

W przypadku modernizacji budynku ratusza, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych. Tak jak opisano we wniosku budynek w całości będzie przeznaczony do dzierżawy. Gmina będzie wystawiała faktury sprzedażowe dla Muzeum, z kolei faktury zakupowe dotyczące prac związanych z modernizacją budynku ratusza będą wystawiane na Gminę Miasto.

Z kolei VAT z faktur zakupowych dotyczących modernizacji przyległego do budynku placu S. Rynku, Gmina będzie mogła odliczyć podatek naliczony częściowo, stosując proporcję (prewskaźnik), o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT - bowiem nabycie towarów i usług związane jest z dwoma rodzajami czynności: opodatkowanych (dzierżawa i najem na cele handlu, gastronomii i różnych imprez okolicznościowych) jak i nieopodatkowanych (udostępnianie dróg i ciągów komunikacyjnych, małej architektury służącej wypoczynkowi i terenu przeznaczonego do organizowania imprez kulturalno-społecznych).

Prewspółczynnik Gminy Miasta wyliczony na podstawie obrotu osiągniętego w 2017 r. wynosi 27% (za 2016 rok wynosił 25%).

Reasumując, Gminie Miasto od wydatków związanych z realizacją I etapu zadania pn. "..." w zakresie dotyczącym:

1. Zagospodarowania terenu/placu S. Rynku przy budynku Ratusza, przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej i działalności niepodlegającej opodatkowaniu - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

2. Małej architektury (ławki, donice) - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

3. Instalacji wod-kan-co - przyłączeniowych i wewnętrznych + węzeł cieplny - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

4. Odwodnienia terenu/placu - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

5. Instalacji elektrycznych - wewnętrznych i zewnętrznych - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

6. Fontanny i zieleni - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

7. Monitoringu wizyjnego stanowiącego rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego, który będzie służyć ogólnemu bezpieczeństwu a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu - Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na brak powiązania zakupów z działalnością opodatkowaną VAT. Gmina dysponuje interpretacją indywidualną w zakresie możliwości dokonania odliczenia podatku wynikającego z faktur zakupu przy realizacji zadania "..." sygn. IBPP3/443-433/12/AŚ z dnia 17 lipca 2012 r.

8. Instalacji telekomunikacyjnej - przebudowa istniejących kabli telekomunikacyjnych, budowa nowej kanalizacji teletechnicznej, służąca do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring miasta), budowa instalacji do punktu bezpłatnego Internetu (P.). Punkt będzie zainstalowany na dachu budynku ratusza - tylko w zakresie kabli telekomunikacyjnych - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku. W pozostałym zakresie Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na brak powiązania zakupów z działalnością opodatkowaną VAT.

9. Stworzenia zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku S. Miasta - Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług.

10. Zarządzaniem i nadzorem nad projektem do I etapu - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

11. Promocją - oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

Gminie Miasto od wydatków związanych z realizacją II etapu zadania pn. "..." w zakresie dotyczącym:

1. Przebudowy dróg i ciągów komunikacyjnych (w tym zieleń, mała architektura, instalacje elektryczne, wodociągowe i zapewniające monitoring) - Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług.

2. Zakupu wyposażenia i urządzeń AGD - Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

3. Zarządzania i nadzoru nad projektem do II etapu - Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku z faktur zakupowych, stosując prewspółczynnik wyliczony odpowiednio dla danego roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie wyjaśnić należy, że przedmiot interpretacji dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "..." dotyczących modernizacji terenu stanowiącego plac S. Rynku bowiem w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług dotyczących przebudowy i rozbudowy budynku dawnego Ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD oraz instalacji wod-kan-co - przyłączeniowych i wewnętrznych + węzeł cieplny, instalacji elektrycznych - wewnętrznych i zewnętrznych i instalacji telekomunikacyjnej, jeżeli faktura zakupu dotyczyć będzie wyłącznie instalacji w budynku ratusza, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznania go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 9, 10, 12, 15 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

* gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

* zieleni gminnej i zadrzewień;

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na modernizację terenu stanowiącego plac S. Rynku w związku z realizacją projektu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. Gmina planuje realizację projektu. Projekt obejmuje modernizację terenu stanowiącego plac S. Rynku. Plac S. Rynku będzie wyposażony w małą architekturę służącą wypoczynkowi i rekreacji: pas wodny, siedziska i zieleń.

Projekt ma być realizowany w II etapach.

W I etapie projektu planowanymi kosztami projektowymi są:

1. Przebudowa i rozbudowa budynku ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD.

2. Zagospodarowanie terenu/placu.

3. Mała architektura (tj. ławki, donice).

4. Instalacje wod.-kan.-co. - przyłączeniowe i wewnętrzne +węzeł cieplny.

5. Odwodnienie terenu/placu.

6. Instalacje elektryczne - wewnętrzne i zewnętrzne.

7. Fontanna i zieleń.

8. Monitoring wizyjny stanowiący rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego, który będzie służyć ogólnemu bezpieczeństwu a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu.

9. Instalacja telekomunikacyjna - przebudowa istniejących kabli telekomunikacyjnych, budowa nowej kanalizacji teletechnicznej, służąca do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring miasta), budowa instalacja do punktu bezpłatnego internetu (P.). Punkt będzie zainstalowany na dachu budynku ratusza.

10. Stworzenie zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku S. Miasta.

11. Zarządzanie i nadzór nad projektem do I etapu.

12. Promocja - oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne.

Etap I stanowi część kwalifikowalną projektu, tj. będzie on współfinansowany ze środków EFS.

Etap II projektu (niekwalifikowany, tj. nie będzie on współfinansowany ze środków EFS) zakłada wydatki związane z:

1. Przebudową dróg i ciągów komunikacyjnych (w tym zieleń, mała architektura, instalacje elektryczne, wodociągowe, zapewniające monitoring). Po zakończeniu inwestycji na S. Rynku ma obowiązywać zakaz ruchu kołowego.

2. Zakupem wyposażenia i urządzeń AGD na potrzeby budynku ratusza.

3. Zarządzaniem i nadzorem nad projektem do II etapu.

Plac S. Rynku Gmina będzie w części odpłatnie udostępniać (na podstawie umów najmu lub dzierżawy) różnym podmiotom na prowadzenie działalności komercyjnej, tj. prowadzenie punktów handlowych, punktów gastronomicznych, organizację imprez plenerowych. Ponadto, Plac S. Rynku będzie służył działalności statutowej Gminy, tj. mieszkańcom i turystom zostaną nieodpłatnie udostępnione drogi i ciągi komunikacyjne, mała architektura służąca wypoczynkowi oraz teren przeznaczony do organizowania imprez kulturalno-społecznych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Jednocześnie należy zauważyć, że z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów i usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości oraz przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego, np. z wyrokiem TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: "Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)".

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od poszczególnych wydatków poniesionych w związku z modernizacją terenu stanowiącego plac Starego Rynku w ramach realizacji projektu należy stwierdzić, że:

1. Od wydatków poniesionych na zagospodarowanie terenu/placu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT bowiem plac S. Rynku będzie przez Gminę wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odpłatny najem/dzierżawa, jak również do działalności niepodlegającej opodatkowaniu wynikającej z realizacji zadań własnych Gminy.

Tym samym od wydatków inwestycyjnych w zakresie dotyczącym zagospodarowania terenu/placu S. Rynku przeznaczonego zarówno do prowadzenia działalności gospodarczej i działalności niepodlegającej opodatkowaniu, których Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego.

2. Z kolei w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących małej architektury (ławki, donice), fontanny i zieleni, stworzenia zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku S. Miasta Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w stosunku do tych wydatków nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną. Należy bowiem podkreślić, że celem projektu jest wykreowanie miejsca atrakcyjnego lokalnie i dla turystów przez pełne wykorzystanie potencjału Starego Miasta, a w dalszej perspektywie stopniowa poprawa sytuacji oraz samodzielne funkcjonowanie i dalszy rozwój tej części miasta. W szerszym aspekcie projekt zakłada zintegrowane działania rewitalizacyjne na rzecz społeczności lokalnej, historycznej tkanki miejskiej, przedsiębiorczości i kultury. Ponadto plac S. Rynku będzie służył działalności statutowej Gminy, tj. mieszkańcom i turystom zostaną nieodpłatnie udostępnione drogi i ciągi komunikacyjne, mała architektura służąca wypoczynkowi oraz teren przeznaczony do organizowania imprez kulturalno-społecznych.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, obejmujący wydatki (zakupy) inwestycyjne dotyczące małej architektury (ławki, donice), fontanny i zieleni, stworzenia zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku Starego Miasta jednoznacznie świadczy, że w rzeczywistości Gmina będzie realizowała zadania własne, wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Podejmowane przez Gminę działania publiczne służące zaspokojeniu potrzeb ogółu mieszkańców wpisujące się w zadania własne Gminy są zadaniami nałożonymi odrębnymi przepisami prawa. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Zdaniem Organu nie występuje bezpośredni związek pomiędzy ww. wydatkami inwestycyjnymi związanymi z małą architekturą, dotyczącymi fontanny i zieleni oraz stworzenia zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku Starego Miasta a planowaną sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nadrzędnym bowiem celem działań planowanych przez Gminę jest wypełnienie zadań własnych, wynikających z wymienionych powyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Związek zakupionych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych jest w tej sprawie zbyt nieuchwytny i mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego nie można stwierdzić, że zakupy te w jakiejś części są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie występuje bowiem bezpośredni związek pomiędzy ponoszonymi wydatkami inwestycyjnymi związanymi z planowanym odpłatnym udostępnianiem placu S. Rynku różnym podmiotom na prowadzenie działalności komercyjnej.

Należy więc stwierdzić, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, stąd nabywając towary bądź usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Wnioskodawcy tym samym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie dotyczącym małej architektury (ławki, donice), fontanny i zieleni oraz stworzenia zespołu z B. Art... rzeźb dla Teatru Rzeźb na Rynku Starego Miasta.

3. W odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących: instalacji wod-kan-co - przyłączeniowych i wewnętrznych + węzeł cieplny (poza instalacjami, przyłączeniami, węzłem w budynku ratusza), odwodnienia terenu/placu, instalacji elektrycznych wewnętrznych i zewnętrznych (poza instalacjami znajdującymi się w budynku ratusza) oraz zarządzania i nadzoru nad projektem do I etapu, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT bowiem plac S. Rynku Gmina będzie w części odpłatnie udostępniać różnym podmiotom na prowadzenie działalności komercyjnej oraz będzie służył działalności statutowej Gminy.

4. Odnosząc się z kolei do wydatków inwestycyjnych dotyczących monitoringu wizyjnego stanowiącego rozbudowę istniejącego monitoringu miejskiego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku monitoring będzie służył ogólnemu bezpieczeństwu, a nie ochronie majątku powstałego w ramach projektu, a zatem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zatem nabywając towary bądź usługi dotyczące monitoringu wizyjnego nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Wnioskodawcy tym samym nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących monitoringu wizyjnego.

5. W odniesieniu do wydatków instalacji telekomunikacyjnej - tylko w zakresie przebudowy istniejących kabli telekomunikacyjnych, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przyporządkować wyłącznie do działalności gospodarczej, do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż plac S. Rynku będzie przez Gminę wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - odpłatny najem/dzierżawa, jak również do działalności niepodlegającej opodatkowaniu wynikającą z realizacji zadań własnych Gminy.

W zakresie budowy nowej kanalizacji technicznej służącej do celów bezpieczeństwa miasta (monitoring) prawo do odliczenia nie wystąpi, gdyż jak wskazano wyżej monitoring będzie służył wyłącznie działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

6. Z kolei w odniesieniu do wydatków dotyczących promocji - oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie wystąpi związek ze sprzedażą opodatkowaną. Należy bowiem zauważyć, że oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne mają na celu informowanie społeczeństwa o tym, z jakich środków jest finansowany projekt oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców.

Należy więc stwierdzić, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, stąd nabywając towary bądź usługi związane z promocją nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Tym samym Wnioskodawcy od wydatków dotyczących promocji - oznaczenia, tablice informacyjno-promocyjne w związku z realizacją projektu nie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą pełnego jak również częściowego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w etapie II projektu związanych z przebudową dróg i ciągów komunikacyjnych (w tym zieleń, mała architektura, instalacje elektryczne, wodociągowe, zapewniające monitoring) oraz zarządzaniem i nadzorem nad projektem do II etapu.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w etapie II projektu związanych z przebudową dróg i ciągów komunikacyjnych (w tym zieleń, mała architektura, instalacje elektryczne, wodociągowe, zapewniające monitoring) należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług. Ponadto plac S. Rynku będzie służył działalności statutowej Gminy, tj. mieszkańcom i turystom zostaną nieodpłatnie udostępnione drogi i ciągi komunikacyjne, mała architektura służąca wypoczynkowi oraz teren przeznaczony do organizowania imprez kulturalno-społecznych. Tym samym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, stąd nabywając towary bądź usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Wnioskodawcy tym samym nie będzie przysługiwało pełne jak również częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Odnosząc się do kolejnych wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych również w etapie II projektu, a związanych z zarządzaniem i nadzorem nad projektem do II etapu należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować tych wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż ponoszone wydatki związane będą z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą jak również działalnością statutową Gminy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że z faktur zakupowych dotyczących modernizacji przyległego do budynku placu S. Rynku, Gmina będzie mogła odliczyć podatek naliczony częściowo, stosując proporcję (prewskaźnik), o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT - oceniane całościowo jest nieprawidłowe.

Ponadto należy powtórzyć, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." dotyczących przebudowy i rozbudowy budynku dawnego Ratusza wraz z wyposażeniem i urządzeniami AGD oraz instalacji wod-kan-co - przyłączeniowych i wewnętrznych + węzeł cieplny, instalacji elektrycznych - wewnętrznych i zewnętrznych i instalacji telekomunikacyjnej, jeżeli faktura zakupu dotyczyć będzie wyłącznie instalacji w budynku ratusza, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl