0111-KDIB3-2.4012.763.2019.1.EJ - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.763.2019.1.EJ Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do Organu w dniu 25 listopada 2019 r., uzupełniony pismem z 26 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu różnicy podatku w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu różnicy podatku w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 26 listopada 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług - art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w P., posiada NIP i nie jest zarejestrowana jako podatnik czynny od podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania będzie się ubiegać o dofinansowanie ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich "Europa inwestująca w obszary wiejskie" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację zadań w zakresie działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" - poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" dotyczących operacji "...".

Projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie działania objęte projektem będą bezpłatne dla uczestników projektu.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania będzie zwracać się o refundację poniesionych kosztów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Projekt współpracy pt. "..." (akronim: L.) obejmuje swoim obszarem trzy Lokalne Grupy Działania: Wnioskodawca oraz LGD N. i LGD M. W celu właściwej realizacji projektu zawarta została umowa partnerska, określającą założenia, obowiązki partnerów w ramach projektu współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów partnerskich LGD doskonalenie umiejętności, poszerzanie wiedzy i kompetencji zawodowych poprzez korzystanie z dostępnych w ramach projektu szkoleń, kursów. Projekt stwarza możliwość wymiany doświadczeń i nawiązania kontaktów z organizacjami, przedsiębiorcami, instytucjami z terenu różnych województw poprzez realizację wyjazdu studyjnego. Wizyta studyjna może skutkować przeniesieniem na własny teren pomysłów oraz rozwiązań innowacyjnych z zakresu przedsiębiorczości.

Wszystkie partnerskie Lokalne Grupy Działania posiadają bogate doświadczenie w realizacji projektów współpracy. LGD M. zrealizowało cztery krajowe projekty współpracy w okresie programowania 2007-2013: N., S., O. oraz P., który miał charakter inwestycyjny - powstało ok. 140 km szlaków turystycznych oznaczonych tablicami. W projekcie P. było grupą koordynującą. Projekt S. był zrealizowany przez sześciu partnerów, a na celu miał kultywowanie tradycji kulinarnych, promocję potraw lokalnych.

LGD N. w poprzedniej perspektywie finansowej - PROW na lata 2007-2013, zrealizowała trzy projekty współpracy: L., N. i O. N - Turystyka. LGD N. jako inicjator projektu N. zaprosiło do współpracy sześć lokalnych grup z województw M. i L. Obecnie LGD N. i K. realizuje projekt partnerski z M.Z.P. K. W ramach projektu promowane jest dziedzictwo naturalne objęte ochroną Parku.

Wnioskodawca również posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów współpracy, był realizatorem 2 projektów współpracy w okresie programowania 2007-2013: W. - projekt krajowy miał na celu: przedstawienie obszaru partnerskich LGD poprzez pokazanie lokalnych zasobów kulturowych, historycznych i przyrodniczych. W. - projekt realizowany był w partnerstwie 4 Lokalnych Grup Działania gdzie Wnioskodawca były koordynatorem. Międzynarodowy projekt współpracy miał na celu nawiązanie współpracy z niemieckimi LGD, jak również poznanie doświadczeń niemieckich w wykorzystaniu atutów swego region, rozwoju rolnictwa ekologicznego, lokalnego przetwórstwa, eko-agroturystyki i budowaniu sieci współpracy również z organizacjami pozarządowymi. Wnioskodawca realizował także projekty współpracy z innych funduszy niż LEADER m.in. projekt "C." w ramach P., projekt "R." z Funduszu Organizacji Pozarządowych czy projekt partnerski pt. "P." realizowany w ramach programu UE "U." Projekty Partnerskiej Współpracy.

Głównym celem operacji L. jest wzrost umiejętności przedsiębiorczych i kompetencji zawodowych mających wpływ na sytuację mieszkańców obszarów wiejskich na obszarze objętym działaniem Partnerskich LGD. Pozostałe cele szczegółowe projektu współpracy to: rozwój przedsiębiorczości i współpracy, wzrost kompetencji zawodowych lokalnej społeczności a w szczególności grup defaworyzowanych poprzez warsztaty i szkolenia, rozwój współpracy i przedsiębiorczości, promocja, współpraca i aktywizacja. Dzięki tym celom zostaną stworzone warunki do rozwoju współpracy i przedsiębiorczości. Cele projektu współpracy są zgodne u każdego z partnerów z dwoma celami szczegółowymi zawartymi w LSR.

Realizowana operacja będzie miała innowacyjny charakter na poziomie obszaru Lokalnych Grup Działania biorących udział w projekcie. Do chwili obecnej żadna z partnerskich LGD nie realizowała na obszarze własnego działania podobnych projektów, które wspierałyby w tak znaczącej skali lokalne społeczności wiejskie. Forma jaką przybiera operacja to realizacja szkoleń, kursów jak również organizacja wyjazdu studyjnego. Innowacyjność operacji wyraża się w kompleksowym podejściu do tematu rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich poprzez organizację szkoleń/ kursóww.yjazdu studyjnego przez LGD biorące udział w projekcie. Realizowane zadania przyczynią się również do umożliwienia mieszkańcom obszarów partnerskich LGD doskonalenia umiejętności przedsiębiorczych, kompetencji zawodowych, aktywizacje jak również zdobycie nowych doświadczeń i ich wymianę. Jest to nowa forma zaangażowania lokalnej społeczności w procesie rozwoju. Promocja kształcenia w ramach szkoleń/kursóww.yjazdu studyjnego jest zadaniem innowacyjnym w projekcie, ale także nowym wyzwaniem dla LGD-ów. Przeprowadzone w ramach projektu szkolenia/kursy zwiększą potencjalnie możliwości dla osób chcących założyć własną działalność gospodarczą jak również dla przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwinąć istniejącą już działalność gospodarczą. Zadania realizowane w ramach projektu stworzą możliwość do wprowadzenia na rynek nowych, innowacyjnych zakresów usług. Oferowane w ramach projektu propozycje stanowią nowy sposób zaangażowania lokalnej społeczności w proces rozwoju i mają nowatorski charakter na obszarze LSR. Realizacja projektu przyczyni się również do zwiększenia współpracy i integracji społeczności lokalnych Partnerskich LGD. Przedmiotowa operacja jest pierwszą tego typu operacją realizowaną przez LGD na obszarze wdrażania LSR. Realizacja projektu daje możliwości na zdobycie oraz rozwój wiedzy z zakresu przedsiębiorczości zarówno teoretycznej jak i praktycznej oraz wymiany doświadczeń dla mieszkańców obszarów wiejskich wchodzących w skład trzech Lokalnych Grup Działania.

Wszyscy partnerzy realizują zadania proporcjonalnie do posiadanych budżetów. Założone cele w ramach projektu osiągnięte zostaną poprzez działania wspólne dla partnerów, tj. organizacja wyjazdu studyjnego, a także działania odrębne dla każdego z partnerów. Budżet projektu zakłada proporcjonalny i racjonalny podział wydatków między LGD uczestniczącymi. W ramach realizacji projektu współpracy partnerzy zakładają realizację zadań wspólnych. Każdy z partnerów zakłada także realizację co najmniej jednego zadania odmiennego od innych partnerów. Założone cele w ramach projektu osiągnięte zostaną poprzez działania wspólne dla wszystkich partnerów. Każdy z partnerów planuje także realizację zadań odmiennych niż pozostali - adekwatnych do potrzeb swoich, swojej społeczności lokalnej oraz obszaru.

Zakres operacji i wysokość planowanych do poniesienia kosztów jest adekwatna do założonych celów i planowanych do osiągnięcia rezultatów. Zaplanowane w ramach niniejszego wniosku zadania zostaną zlecone wykonawcom posiadającym kwalifikacje i doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Zapewni to realizację operacji na właściwym poziomie i przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów.

Wnioskodawca w ramach realizacji projektu współpracy pt "..." pomimo zawartej umowy partnerskiej będzie posiadała indywidualne dowody księgowe w ramach realizacji zadań wyszczególnionych w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z 26 listopada 2019 r.):

Czy realizując projekt dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje realizowane przez LGD w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" - poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu różnicy podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 26 listopada 2019 r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem w niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty różnicy podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu różnicy podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle powyższych przepisów, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT będzie ubiegać się o dofinansowanie na realizację projektu "....". Projekt współpracy obejmuje swoim obszarem trzy Lokalne Grupy Działania, a w celu realizacji wspólnego projektu zostanie podpisana umowa partnerska. Wnioskodawca będzie posiadał indywidualne dowody księgowe w ramach realizacji zadań wyszczególnionych w projekcie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją ww. operacji w części przypadającej na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał jednoznacznie Wnioskodawca - Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a projekt (operacja) nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "..". Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl