0111-KDIB3-2.4012.758.2019.2.MD - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.758.2019.2.MD Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 18 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 grudnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.758.2019.1.MD.

We wniosku uzupełnionym pismem z 23 grudnia 2019 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Realizacja projektu zakłada budowę sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz ciśnieniowej umożliwiającej podłączenie budynków mieszkalnych oraz działek budowlanych zlokalizowanych na terenie T. (ul. O., M., W., Po., Pi., L., T., G., Mo., E., C., R.). Ponadto w ramach realizacji operacji planowany jest do wykonania odcinek kanalizacji deszczowej (ul. E., C., R.) oraz wodociąg (ul. M.).

Teren T. objęty realizacją niniejszego zadania stanowi część miasta do tej pory nieobjętą systemem sanitarnym i wodociągowym. W związku z powyższym realizacja projektu przyczyni się zarówno do polepszenia warunków życia dla mieszkańców T., jak również polepszenia stanu środowiska przyrodniczego oraz zmniejszenia ilości zanieczyszczeń przedostających się do środowiska naturalnego. Wszystkie odcinki zostały ujęte w aglomeracji (V KPOŚK). Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne w zakresie gospodarki ściekami obejmuje w szczególności rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej dla zabudowy mieszkaniowej w T. Aktualnie na przedmiotowym terenie istnieje lokalna kanalizacja sanitarna jednak ukształtowanie terenu oraz lokalizacja budynków uniemożliwia ich podłączenie w sposób grawitacyjny. Ścieki sanitarne z budynków mieszkalnych jednorodzinnych objętych zakresem opracowania odprowadzane są do zbiorników bezodpływowych, a następnie wozami asenizacyjnymi wywożone do oczyszczalni ścieków. Projektowane odcinki budowanej kanalizacji włączone zostaną do istniejącej kanalizacji sanitarnej.

Wnioskodawcą i Beneficjentem wsparcia w ramach projektu jest Gmina T. Jednocześnie będzie ona także właścicielem wymienionej infrastruktury oraz podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację wymienionej infrastruktury oraz wszelką działalność związaną z bieżącym utrzymaniem sieci kanalizacyjnej, m.in. konserwację i remont urządzeń będzie operator sieci kanalizacyjnej - R. Sp. z o.o., któremu zostanie ona przekazana w bezpłatne użyczenie.

Gmina nie planuje przekazania działań związanych z zarządzaniem projektem (również w okresie trwałości) żadnemu innemu podmiotowi. Działania te w okresie trwałości zostaną powierzone wyznaczonym pracownikom właściwych komórek organizacyjnych jednostki. Beneficjent dysponuje zarówno zasobami osobowymi, jak i innymi zasobami (finansowymi, infrastrukturalnymi), które są niezbędne do właściwego zarządzania projektem w okresie trwałości, posiada stosowne kompetencje oraz doświadczenie w realizacji wielu różnych przedsięwzięć współfinansowanych z UE, środków krajowych i innych. Beneficjent dysponuje także odpowiednio wykształconą kadrą pracowników w zakresie inwestycyjnym, która zapewni sprawny nadzór nad powstałą infrastrukturą i ewentualne sprawne i kompetentne rozwiązanie powstałych problemów. Wdrożenie projektu współfinansowanego ze środków zewnętrznych w postaci dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie stworzy problemów administracyjnych, finansowych ani merytorycznych. Finansowanie nakładów inwestycyjnych projektu odbędzie się ze środków własnych Beneficjenta oraz środków pozyskanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wkład własny na realizację niniejszego projektu został zaplanowany i zabezpieczony przez Beneficjenta z posiadanych środków budżetowych (Wieloletni Plan Finansowy). Wszelkie koszty utrzymania i konserwacji związane z powstałą infrastrukturą będą ponoszone przez Beneficjenta oraz podmiot, któremu powstała sieć zostanie bezpłatnie użyczona. Wskazana powyżej metodyka zarządzania projektem w okresie trwałości zostanie utrzymana przez okres 5 lat od dnia zakończenia projektu, tj. przez cały okres trwałości. Gmina nie dokona sprzedaży produktów projektu przez cały ten okres. Nie planuje również dokonywać zmiany podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie projektem, w tym np. poprzez przekazanie związanych z tym działań podmiotowi zewnętrznemu.

Zakres inwestycji:

Zadanie 1 - Budowa kanalizacji sanitarnej dla rejonu ulic: O., M., W., Po., Pi. i L. oraz E., C. i R. w T. Aktualnie na przedmiotowym terenie nie istnieje lokalna sieć kanalizacji sanitarnej. Ścieki sanitarne z budynków mieszkalnych jednorodzinnych odprowadzane są do zbiorników bezodpływowych, a następnie wozami asenizacyjnymi wywożone do oczyszczalni ścieków. Pod względem lokalizacji projektowana kanalizacja sanitarna prowadzona jest w pasach dróg: powiatowych, gminnych, terenach należące do gminy T., Skarbu Państwa oraz poprzez tereny prywatne. Trasę projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i ciśnieniowej oraz przyłączy zlokalizowano na terenie działek wyszczególnionych poniżej, a należących do rożnych właścicieli. Lokalizacja sieci została uzgodniona z właścicielami posesji, przez które przechodzi.

Zadanie 2 - Budowa kanalizacji sanitarnej dla rejonu ulic: T., Gl., G.M. w T. Aktualnie na terenie objętym zakresem opracowania nie ma sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki odprowadzane są do istniejącej sieci kanalizacji ogólnospławnej. Inwestycja pozwoli na wykonanie rozdziału obu sieci oraz prawidłowe uregulowanie gospodarki ściekowej. Lokalizacja sieci została uzgodniona z właścicielami posesji, przez które przechodzi.

Zadanie 3 - Budowa sieci kanalizacji sanitarnej dla rejonu ulicy M. w T. Na terenie objętym zakresem opracowania nie ma sieci kanalizacji sanitarnej. Planowane przedsięwzięcie swym zakresem obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej celem uzbrojenia terenu dla budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie położonym po północnej stronie ul. M. w T. Projektowana trasa kanalizacji sanitarnej przebiegać będzie w drodze wewnętrznej żużlowej przyległej do istniejących działek budowlanych oraz przez teren działki prywatnej. Lokalizacja sieci została uzgodniona z właścicielami posesji, przez które przechodzi.

Zadanie 4 - Budowa sieci kanalizacji sanitarnej dla rejonu ulicy W. w T. Aktualnie na przedmiotowym terenie istnieje lokalna kanalizacja sanitarna jednak ukształtowanie terenu oraz lokalizacja budynków uniemożliwia ich podłączenie w sposób grawitacyjny. Ścieki sanitarne z budynków mieszkalnych jednorodzinnych objętych zakresem opracowania odprowadzane są do zbiorników bezodpływowych, a następnie wozami asenizacyjnymi wywożone do oczyszczalni ścieków. Projektowany odcinek budowanej kanalizacji włączony zostanie do istniejącej kanalizacji sanitarnej. Trasę projektowanej kanalizacji sanitarnej zlokalizowano na terenie działek należących do rożnych właścicieli. Lokalizacja sieci została uzgodniona z właścicielami posesji, przez które przechodzi.

Zadnie 5 - Budowa kanalizacji deszczowej dla rejonu ulic: E., C. i R. w T. Aktualnie na terenie objętym zakresem opracowania nie istnieje sieć kanalizacji deszczowej. Ścieki opadowe odprowadzane są na teren posesji oraz na tereny przyległe. Pod względem lokalizacji projektowana kanalizacja deszczowa prowadzona jest w pasach dróg: gminnych, terenach należące do gminy T. Trasę projektowanej sieci kanalizacji deszczowej oraz przykanalików zlokalizowano na terenie działek należących do rożnych właścicieli. Lokalizacja sieci została uzgodniona z właścicielami posesji, przez które przechodzi.

Zadanie 6 - Budowa sieci wodociągowej dla rejonu ulicy M. w T. Na terenie objętym zakresem opracowania nie ma obecnie sieci wodociągowej. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie położonym po północnej stronie ul. M. w T. oraz wzdłuż ulicy M., do wysokości budynku nr 12. Projektowana trasa wodociągu przebiega w jezdni ul. M. oraz w drodze żużlowej przyległej do działek budowlanych. Lokalizacja sieci została uzgodniona z właścicielami posesji, przez które przechodzi.

Zakres prac związanych z realizacją poszczególnych zadań przewidzianych do wykonania w ramach projektu dotyczy budowy sieci kanalizacyjnej tylko i wyłącznie do granicy nieruchomości (posesji), która zostanie podłączona do sieci kanalizacyjnej. Prace związane z bezpośrednim podłączeniem jak i ich koszty leżą po stronie właścicieli nieruchomości i będą realizowane pod nadzorem podmiotu zarządzającego.

Gmina jako beneficjent projektu nie będzie w nich uczestniczył, ani pośredniczył w podłączeniu nowych użytkowników do sieci. Nie będzie także związany z jakimikolwiek przepływani finansowymi, które będą z tego wynikać (brak kosztów i przychodów). Projekt będzie generował przychody, ze względu na opłaty ponoszone przez Mieszkańców Gminy za odbiór ścieków. Korzyści te jednakże będzie osiągało przedsiębiorstwo zajmujące się siecią wodno-kanalizacyjną. Gmina, w wyniku realizacji projektu nie osiągnie żadnych korzyści. Ze względu na rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej, Operator ponosił będzie większe koszty zużycia materiałów i energii, usług oraz wyższe koszty podatków i opłat. Wnioskodawca realizujący planowaną inwestycję nie będzie ponosił żadnych kosztów.

W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących wyjaśnień.

Zadania 1-6 wskazane we wniosku służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i są działalnością publicznoprawną. Stanowią zadania własne Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019. Poz. 506 z późn. zm.). obejmujące sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadków komunalnych zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Na pytanie Organu "Z treści wniosku wynika że sieć kanalizacyjna zostanie przekazana w bezpłatne użyczenie operatorowi sieci kanalizacyjnej - R. Sp. z o.o. Proszę doprecyzować czy cała wybudowana infrastruktura, o której mowa we wniosku tj. również kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa zostanie nieodpłatnie przekazana w użytkowanie R. Sp. z o.o.?" Wnioskodawca udzielił odpowiedzi, że w bezpłatne użyczenie operatorowi - R. Sp z o.o. zostanie przekazana sieć kanalizacyjna oraz sieć wodociągowa. Z kolei kanalizacja deszczowa będzie zarządzana przez Gminę.

Zdaniem Gminy, kanalizacja deszczowa oraz sieć wodociągowa będą służyły Gminie do wykonywania wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie infrastruktury jakimkolwiek podmiotom ani pobierać jakichkolwiek opłat z tytułu eksploatacji infrastruktury. Wnioskodawca zamierza jedynie nieodpłatnie udostępnić sieć wodociągową (i kanalizacyjną) Spółce - R. Sp. z o.o., zaś kanalizacją deszczową Gmina zamierza zarządzać samodzielnie, nie pobierając przy tym jakichkolwiek odpłatności.

Powstała infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej, poprzez polepszenie warunków życia mieszkańców T., polepszenie stanu środowiska przyrodniczego oraz zmniejszenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do środowiska naturalnego.

Zdaniem Gminy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanych we wniosku zadań nr 1-6 nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 23 grudnia 2019 r.):

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację przedmiotowej inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 23 grudnia 2019 r.):

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację przedmiotowej inwestycji.

UZASADNIENIE stanowiska

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. 2 kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

* wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

* nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Gmina podkreśla, że Projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie Infrastruktury innym podmiotom). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania Infrastruktury, a jedynie nieodpłatnie udostępni ją Spółce.

W związku z faktem, iż realizując zadanie Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na zadanie wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS). Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2019 r., o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.171.2019.1.PR, w której DKIS podkreślił, że: "W odniesieniu do sytuacji Gminy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu budynku MDK, będącego jej własnością, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych w zakresie wynikającym z treści art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 ustawy o samorządzie gminnym, niewątpliwie stanowić będzie sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej. Mając na uwadze powyższe w kontekście przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne użyczenie przez Gminę budynku MDK, realizowane jest poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując tą czynność nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nieodpłatne użyczenie budynku MDK nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy".

Zbieżne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2018 r., o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.541.2018.2.MD, DKIS stwierdził, że: "W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu nieruchomości wskazanym w opisie sprawy podmiotom, odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, tj. w ramach zadań własnych. Z przedstawionych w opisie sprawy okoliczności wynika, że przekazanie tych nieruchomości na rzecz wskazanych podmiotów dokonane zostało celem realizacji zadań publicznych Gminy, bowiem jak podał Wnioskodawca na użyczonych nieruchomościach ww. podmioty realizują zadania statutowe Gminy określone w ustawie o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 14). Ponadto przy nabyciu wyżej wykazanych nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomości, które są przedmiotem umowy użyczenia nie były wcześniej wykorzystywane przez Gminę do celów działalności gospodarczej opodatkowanej. Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne przekazanie nieruchomości odbywa się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznoprawnych. Mając na uwadze powyższe w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności, tj. nieodpłatne użyczenie wskazanych w opisie sprawy obiektów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług". Analogicznie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.860.2017.1 NK, w której wskazał, iż: "Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej - infrastruktura wodno-kanalizacyjna została bowiem przekazana w bezpłatne użyczenie dla spółki ZWiK sp. z o.o. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach".

W konsekwencji, zdaniem Gminy, nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizacja projektu zakłada budowę sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz ciśnieniowej umożliwiającej podłączenie budynków mieszkalnych oraz działek budowlanych zlokalizowanych na terenie T. (ul. O., M., W., Po., Pi., L., T., G., Mo., E., C., R.). Ponadto w ramach realizacji operacji planowany jest do wykonania odcinek kanalizacji deszczowej (ul. E., C., R.) oraz wodociąg (ul. M.). Powstała infrastruktura będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej, przez polepszenie warunków życia mieszkańców T., polepszenie stanu środowiska przyrodniczego oraz zmniejszenie ilości zanieczyszczeń przedostających się do środowiska naturalnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać wybudowanej kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz sieci wodociągowej, do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wybudowana kanalizacja sanitarna oraz sieć wodociągowa zostanie przekazana w bezpłatne użyczenie operatorowi - R. Sp. z o.o. Natomiast kanalizacją deszczową Gmina będzie zarządzać samodzielnie nie pobierając przy tym jakichkolwiek odpłatności. Gmina, w wyniku realizacji projektu nie osiągnie żadnych korzyści. Jak wskazała nie zamierza udostępniać odpłatnie infrastruktury jakimkolwiek podmiotom ani pobierać jakichkolwiek opłat z tytułu eksploatacji infrastruktury. Projekt będzie generował przychody, ze względu na opłaty ponoszone przez mieszkańców Gminy za odbiór ścieków, jednakże korzyści te będzie osiągało przedsiębiorstwo (sp. z o.o.) zajmujące się siecią wodno-kanalizacyjną. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanych we wniosku zadań nr 1-6 nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie spełniając przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl