0111-KDIB3-2.4012.71.2020.1.MD - Brak uprawnienia do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.71.2020.1.MD Brak uprawnienia do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uprawnienia do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku Szkoły - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku uprawnienia do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku Szkoły.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.

Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Sprzedaż Gminy nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

W 2019 r. Gmina zrealizowała projekt, którego przedmiotem była termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej w H. przy ul. K. (dalej jako: Budynek) - interpretacja indywidualna 0111-KDIB3-2.4012.660.2018.1.ASZ.

Celem projektu było zwiększenie efektywności energetycznej budynku poprzez ograniczenie zapotrzebowania na energię. Przedsięwzięcie spełnia warunki ustawowe - oszczędność zapotrzebowania ciepła wyniesie 64,1%, tj. powyżej 30% stanowiących przesłankę ustawową.

Prace termomodernizacyjne w ramach Projektu dotyczyły:

* modernizacji instalacji c.o.;

* docieplenia stropodachu komunikacji;

* docieplenia dachu szkoły;

* docieplenia ścian zewnętrznych;

* wymiany drzwi;

* docieplenia ścian fundamentowych;

* ocieplenia ścian i stropodachu zaplecza sali gimnastycznej.

Dzięki realizacji projektu polepszeniu uległ ogólny stan techniczny budynku. Dzięki zabiegom termomodernizacyjnym zmniejszyła się emisja poziomu zanieczyszczeń oraz łatwiejsze stało się ocieplenie pomieszczeń budynku.

Szkoła Podstawowa w H. (dalej: Szkoła Podstawowa) stanowi jednostkę budżetową Gminy, której budynek został przekazany w trwały zarząd (w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Realizacja projektu została zakończona 31 grudnia 2019 r. (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu złożonym przez Gminę).

W ramach prowadzonej działalności statutowej, Szkoła Podstawowa realizuje cele i zadania własne Gminy wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, przygotowuje do dalszego kształcenia się w wybranych kierunkach, udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sprawuje opiekę nad uczniami w czasie ich pobytu w szkole oraz poza nią na zajęciach organizowanych przez szkołę, stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów.

Budynek Szkoły nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

W konsekwencji należy wskazać, iż w budynku Szkoły prowadzona jest, z perspektywy podatku VAT, wyłącznie działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza), pozostająca poza zakresem podatku VAT.

Wydatki dokonywane przez Gminę w ramach projektu są i będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT.

We wrześniu 2019 Szkoła Podstawowa połączyła się z Przedszkolem tworząc Zespół Szkolno- Przedszkolny w H.

W skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego prócz budynku Szkoły i Przedszkola wchodzi kompleks boisk sportowych "O." (dalej Boisko).

Boisko jest obiektem sportowym stanowiącym własność Gminy, administrowanym przez Zespół Szkolno-Przedszkolny.

Przeznaczeniem Boiska jest realizacja zajęć wychowania fizycznego uczniów. Boisko cieszy się zainteresowaniem przez podmioty zewnętrzne, w związku z tym Zespół Szkolno-Przedszkolny ma zamiar wynająć odpłatnie, po godzinach lekcyjnych boisko osobom fizycznym, prawnym i jednostką nieposiadającym osobowości prawnej.

Gmina bezpośrednio nie będzie pobierać opłat za wynajem boiska od innych podmiotów, jednakże w jej imieniu opłaty za najem będzie pobierać jednostka budżetowa Gminy - Zespół Szkolno- Przedszkolny.

Na tle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego termomodernizacja budynku Szkoły oraz połączenie Szkoły i Przedszkola w Zespół Szkolno- Przedszkolny oraz zamiar wynajmu boiska podmiotom zewnętrznym - Gmina nabrała wątpliwości - odnośnie podatku od towarów i usług w ramach wynajmu Boiska podmiotom zewnętrzny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w związku z planowanym wynajmem boiska należącego do Zespołu Szkolno- Przedszkolnego i przeprowadzoną termomodernizacją budynku Szkoły w H. - będzie uprawniona do dokonywania korekt podatku naliczonego w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu termomodernizacji budynku Szkoły H. przy zastosowaniu prewspółczynnika?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wynajem boiska nie spowoduje, że Gmina będzie uprawniona do dokonywania korekt podatku naliczonego w odniesieniu do podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu termomodernizacji budynku Szkoły H. przy zastosowaniu prewspółczynnika.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, po pierwsze, że w odniesieniu do wydatku służącego w całości do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT. W przypadku, gdy towary i usługi tylko częściowo służą do wykonywania czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia przysługuje w odpowiedniej części. Z kolei w przypadku nabycia towarów lub usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tj. które są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub czynności wchodzących w zakres opodatkowania VAT, lecz podlegających zwolnieniu z VAT), prawo do odliczenia VAT nie przysługuje.

W związku z powyższym, obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do rodzaju działalności, z którą będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Należy również podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina zrealizowała projekt, którego przedmiotem była termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej w H. Realizacja tego projektu została zakończona 31 grudnia 2019 r. Jak wskazała Gmina budynek Szkoły nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W budynku Szkoły jak podał Wnioskodawca prowadzona jest wyłącznie działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza). We wrześniu 2019 r. Szkoła Podstawowa połączyła się z Przedszkolem tworząc Zespół Szkolno-Przedszkolny w H. W skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego prócz budynku Szkoły i Przedszkola wchodzi kompleks boisk sportowych "O." (Boisko). Przeznaczeniem Boiska jest realizacja zajęć wychowania fizycznego uczniów. Zespół Szkolno-Przedszkolny ma zamiar wynająć odpłatnie, po godzinach lekcyjnych boisko osobom fizycznym, prawnym i jednostką nieposiadającym osobowości prawnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku Szkoły H. przy zastosowaniu prewspółczynnika w związku z planowanym wynajmem boiska należącego do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Rozpatrując możliwość odliczenia podatku VAT w drodze korekty w związku z wydatkami ponoszonymi przez Gminę w zakresie termomodernizacji Szkoły w H., należy zauważyć, że jak wynika z okoliczności sprawy realizacja projektu została zakończona 31 grudnia 2019 r. i podatek naliczony związany z termomodernizacją budynku szkoły nie został odliczony. Gmina podała, że budynek szkoły nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W budynku prowadzona jest wyłącznie działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza). W ramach prowadzonej działalności statutowej, Szkoła Podstawowa realizuje cele i zadania własne Gminy wynikające z przepisów prawa oświatowego oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, w szczególności umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, przygotowuje do dalszego kształcenia się w wybranych kierunkach, udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sprawuje opiekę nad uczniami w czasie ich pobytu w szkole oraz poza nią na zajęciach organizowanych przez szkołę, stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów.

Podkreślić należy, że na prawo do odliczenia podatku VAT w rozpatrywanej sprawie nie wpłynie okoliczność, że Gmina zamierza wynająć boisko, które oprócz budynku szkoły i przedszkola wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Zrealizowany projekt jak wskazała Gmina dotyczył termomodernizacji budynku szkoły, który jak jednoznacznie wynika z opisu sprawy nie był i nie jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że dokonane przez Gminę zakupy związane z termomodernizacją Szkoły w H. nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie w związku z termomodernizacją budynku Szkoły w H., nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na termomodernizację budynku.

Tym samym Gmina nie będzie uprawniona również do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacja projektu polegającego na termomodernizacji budynku Szkoły w H.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl