0111-KDIB3-2.4012.694.2017.1.AR - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków szkolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.694.2017.1.AR Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków szkolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. "..."- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt pn. "...". W zakres przedmiotowego projektu wchodzą następujące roboty budowlane:

1. Budynku Przedszkola Samorządowego nr... (montaż nawiewników okiennych, ocieplenie ścian i stropów, modernizacja systemu grzewczego, wymiana okien, modernizacja instalacji oświetleniowej, ocieplenie dachu nad pomieszczeniami ogrzewanymi - klatka schodowa, wymiana drzwi wewnętrznych).

2. Budynku Przedszkola Samorządowego im..... (ocieplenie ścian i stropów, modernizacja systemu grzewczego, modernizacja instalacji oświetleniowej - LED, ocieplenie dachu, wymiana drzwi wewnętrznych, wymiana okien, ocielenie ściany wewnętrznej oddzielającej część ogrzewaną od nieogrzewanej, wymiana drzwi zewnętrznych).

3. Budynku Szkoły Podstawowej nr... im..... (montaż nawiewników okiennych, ocieplenie ścian i stropów, modernizacja systemu grzewczego, modernizacja instalacji oświetleniowej - led, wymiana drzwi zewnętrznych - wejście główne i wejścia boczne).

4. Budynku Szkoły Podstawowej im...... (montaż nawiewników okiennych, ocieplenie ścian i stropów, modernizacja systemu grzewczego, modernizacja instalacji oświetleniowej).

5. Budynku Żłobka Miejskiego (montaż nawiewników okiennych, ocieplenie ścian i stropów, modernizacja instalacji oświetleniowej, modernizacja systemu grzewczego, wymiana okna/przeszklenia w łączniku).

Gmina wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie na ww. zadanie w ramach środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i otrzymała dofinansowanie w wysokości 60% wydatków kwalifikowanych.

Realizacja ww. prac przyczyni się do poprawy stanu technicznego budynków i zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników obiektu. Budynki znacząco zyskają na wyglądzie. Termomodernizacja nie tylko poprawi estetykę budynku, ale przede wszystkim przyniesie wymierne oszczędności ekonomiczne i ekologiczne, wpłynie bowiem na zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną, a tym samym umożliwi redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery oraz ograniczy koszty ogrzewania.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT związane z planowaną do zrealizowania inwestycją będą wystawione na nabywcę, tj. Gminę oraz odbiorcę/płatnika, tj. Urząd Miejski. Koszty projektu będą ujęte w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego. W związku z powyższym efekty inwestycji zwiększą wartość środka trwałego

Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanych budynkami użyteczności publicznej przeznaczonymi dla jednostek opiekuńczo-wychowawczych (żłobek, przedszkole) oraz oświatowo-wychowawczych (szkoły). Obiekty te są przekazane w trwały zarząd dyrektorom poszczególnych placówek na podstawie decyzji trwałego zarządu. Wszystkie te jednostki są jednostkami budżetowymi Gminy. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych art. 11 Gmina przekazuje swoim jednostką budżetowym środki na realizację wydatków, a wszelkie dochody są przekazywane na konto Gminy.

Część jednostek budżetowych objętych projektem (żłobek i przedszkola) nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej natomiast dwie jednostki (2 szkoły) prowadzą taką działalność w niewielkim zakresie.

1. Obiekt: Przedszkole Samorządowe nr...- działalność prowadzona przez przedszkole jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Na dzień wystąpienia o interpretację nie zawarto żadnych umów, które stanowią działalność opodatkowaną w związku z tym zakupy nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

2. Obiekt: Przedszkole Samorządowe im... - działalność prowadzona przez przedszkole jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Na dzień wystąpienia o interpretację nie zawarto żadnych umów, które stanowią działalność opodatkowaną w związku z tym zakupy nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

3. Obiekt: Szkoła Podstawowa nr. im....- nieodpłatna działalność prowadzona przez szkołę jest traktowana jako niepodlegająca VAT na podstawie art. 15 ust. 6. Na dzień wystąpienia o interpretację szkoła posiada zawarte umowy na najem miejsca (np. sala gimnastyczna, automat z napojami i żywnością, prywatny gabinet profilaktyki zdrowotnej, miejska biblioteka publiczna). Ewentualna możliwość odliczenia VAT od zakupów jest możliwa wyłącznie w sytuacji związku zakupów z działalnością opodatkowaną. W przypadku związku zakupów z działalnością niepodlegającą VAT i opodatkowaną wstępny prewspółczynnik sprzedaży wnosi 1%.

4. Obiekt: Szkoła Podstawowa im...... nieodpłatna działalność prowadzona przez szkołę jest traktowana jako niepodlegająca VAT na podstawie art. 15 ust. 6. Na dzień wystąpienia o interpretację szkoła posiada zawarte umowy na najem miejsca (np. sala gimnastyczna, automat z napojami i żywnością, prywatny gabinet profilaktyki zdrowotnej). Ewentualna możliwość odliczenia VAT od zakupów jest możliwa wyłącznie w sytuacji związku zakupów z działalnością opodatkowaną. W przypadku związku zakupów z działalnością niepodlegającą VAT i opodatkowaną wstępny prewspółczynnik sprzedaży wnosi 2%.

5. Obiekt: Żłobek Miejski-działalność prowadzona przez Żłobek Miejski jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Na dzień wystąpienia o interpretację nie zawarto żadnych umów, które stanowią działalność opodatkowaną w związku z tym zakupy nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 grudnia 2017 r.):

Czy Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, gmina tam gdzie jest działalność statutowa i zwolniona nie ma prawa odliczyć VAT, natomiast tam gdzie jest prowadzona (oprócz działalności statutowej i zwolnionej) działalność opodatkowana ma możliwość odliczenia VAT zgodnie ze współczynnikiem i prewspółczynnikiem obowiązującym w Urzędzie (ok. 10%), a nie w jednostkach oświatowych, ze względu na fakt, iż Urząd Miejski realizuje powyższe inwestycje i w księgach urzędu ewidencjonowane są wydatki i zobowiązania, w tym podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosowanie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy - w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

a.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

b.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Z § 2 pkt 5 rozporządzenia wynika, że przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego rozumie się urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Przez jednostkę budżetową, zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia, rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządową jednostkę budżetową.

Z kolei zakładem budżetowym jest, stosownie do § 2 pkt 7 rozporządzenia, utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządowy zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Zatem w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

* urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),

* samorządowej jednostki budżetowej,

* samorządowego zakładu budżetowego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden "całościowy" sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego, jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego, takie jak np. gminy, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy edukacji społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "...". Część jednostek budżetowych objętych projektem (żłobek i przedszkola) nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej natomiast dwie jednostki (2 szkoły) prowadzą taką działalność w niewielkim zakresie:

1. Obiekt: Przedszkole Samorządowe nr...- działalność prowadzona przez przedszkole jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Na dzień wystąpienia o interpretację nie zawarto żadnych umów, które stanowią działalność opodatkowaną w związku z tym zakupy nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

2. Obiekt: Przedszkole Samorządowe im..... - działalność prowadzona przez przedszkole jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Na dzień wystąpienia o interpretację nie zawarto żadnych umów, które stanowią działalność opodatkowaną w związku z tym zakupy nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

3. Obiekt: Szkoła Podstawowa nr.... im......- nieodpłatna działalność prowadzona przez szkołę jest traktowana jako niepodlegająca VAT na podstawie art. 15 ust. 6. Na dzień wystąpienia o interpretację szkoła posiada zawarte umowy na najem miejsca (np. sala gimnastyczna, automat z napojami i żywnością, prywatny gabinet profilaktyki zdrowotnej, miejska biblioteka publiczna). Ewentualna możliwość odliczenia VAT od zakupów jest możliwa wyłącznie w sytuacji związku zakupów z działalnością opodatkowaną. W przypadku związku zakupów z działalnością niepodlegającą VAT i opodatkowaną wstępny prewspółczynnik sprzedaży wnosi 1%.

4. Obiekt. Szkoła Podstawowa im..... nieodpłatna działalność prowadzona przez szkołę jest traktowana jako niepodlegająca VAT na podstawie art. 15 ust. 6 Na dzień wystąpienia o interpretację szkoła posiada zawarte umowy na najem miejsca (np. sala gimnastyczna, automat z napojami i żywnością, prywatny gabinet profilaktyki zdrowotnej). Ewentualna możliwość odliczenia VAT od zakupów jest możliwa wyłącznie w sytuacji związku zakupów z działalnością opodatkowaną. W przypadku związku zakupów z działalnością niepodlegającą VAT i opodatkowaną wstępny prewspółczynnik sprzedaży wnosi 2%.

5. Obiekt: Żłobek Miejski-działalność prowadzona przez Żłobek Miejski jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24. Na dzień wystąpienia o interpretację nie zawarto żadnych umów, które stanowią działalność opodatkowaną w związku z tym zakupy nie dają prawa do odliczenia podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. "...".

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy towary i usługi nabywane dla realizacji ww. inwestycji będą w jakimkolwiek zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Z opisu sprawy wynika, że z tytułu zakupów towarów i usług na potrzeby modernizacji budynków:

Przedszkola Samorządowego nr 11 w Ch., Przedszkola Samorządowego im. Św. Franciszka oraz Żłobka Miejskiego w Ch. związek taki nie występuje. Jak wynika bowiem z przedstawionego opisu sprawy, działalność prowadzona w tych budynkach nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W budynkach Przedszkoli i Żłobka, których dotyczy modernizacja - prowadzona jest działalność zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących poniesionych nakładów inwestycyjnych na modernizację obiektu Przedszkola Samorządowego nr 11 w Ch., Przedszkola Samorządowego im. Św. Franciszka oraz Żłobka Miejskiego w Ch.

Natomiast w odniesieniu do budynku Szkoły Podstawowej nr 5 im. Ks. Michała Potaczały w Ch., która jak wskazał Wnioskodawca, wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych (szkoła posiada zawarte umowy na najem miejsca np. sala gimnastyczna, automat z napojami i żywnością, prywatny gabinet profilaktyki zdrowotnej, miejska biblioteka publiczna) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatna działalność prowadzona przez szkołę), oraz budynku Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w L., która jak wskazał Wnioskodawca, wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych (szkoła posiada zawarte umowy na najem miejsca np. sala gimnastyczna, automat z napojami i żywnością, prywatny gabinet profilaktyki zdrowotnej,) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nieodpłatna działalność prowadzona przez szkołę), prawo do odliczenia będzie przysługiwało wyłącznie w zakresie w jakim zakupy te będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o VAT, umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług związanych z modernizacją budynku Szkoły Podstawowej nr 5 im. Ks. Michała Potaczały w Ch. oraz Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w L., które będą wykorzystywane do celów mieszanych.

Należy zaznaczyć, że powołane przepisy art. 86 ust. 2a-2 h ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Wówczas kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej - "sposób określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu podkreślić raz jeszcze należy, że zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia - w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Ponieważ obrót uzyskiwany przez Gminę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie realizowany bezpośrednio przez jednostkę wykorzystującą przedmiotową inwestycję tj., Szkołę Podstawową nr 5 im. Ks. Michała Potaczały oraz Szkołę Podstawową im. Króla Władysława Jagiełły w L. w konsekwencji w przypadku inwestycji służącej działalności gospodarczej oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu VAT), odliczenie VAT naliczonego od tej inwestycji powinno nastąpić według prewspółczynnika ustalonego dla tej jednostki (tj. jednostki wykorzystującej rzeczową inwestycję).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w kontekście powołanych powyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że w przypadku nabycia towarów i usług w związku z realizacją inwestycji związanych z modernizacją budynku Szkoły Podstawowej nr 5 im. Ks. Michała Potaczały oraz Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w L., które będą wykorzystywane przez jednostki organizacyjne do działalności gospodarczej oraz do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika obliczonego dla jednostek organizacyjnych, które w budynkach będą prowadzić działalność gospodarczą, jak i działalność inną niż gospodarcza (działalność statutową).

Podsumowując, Wnioskodawca - dokonując odliczenia podatku naliczonego od zakupów w ramach realizowanej inwestycji, które będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi ustawie o VAT, powinien stosować tzw. "prewspółczynnik", o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy przy uwzględnieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., wyliczony dla jednostki organizacyjnej faktycznie wykorzystującej budynek, a nie dla Urzędu Gminy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl