0111-KDIB3-2.4012.69.2019.1.MGO - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - zagospodarowania terenu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.69.2019.1.MGO Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - zagospodarowania terenu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z 20 marca 2019 r. (data wpływu 21 marca 2019 r.) oraz pismem z 22 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 20 marca 2019 r. (data wpływu 21 marca 2019 r.) oraz pismem z 22 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina złożyła wniosek o numerze... o dofinansowanie dla projektu pn. "...", który został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Okres realizacji projektu: od 13 grudnia 2017 r. do 30 września 2020 r.

Beneficjent projektu, Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT), a zatem Gmina jest nabywcą. Wszystkie prace w ramach projektu będą zlecane przez Gminę. Projekt polega na zagospodarowaniu terenu oraz rewitalizacji dwunastu wielorodzinnych, budynków mieszkalnych przy ul. G. oraz przy ul. B. w T., w dzielnicy S. W ramach zagospodarowania terenu planuje się wykonanie utwardzeń i remont nawierzchni, montaż elementów małej architektury, montaż wiat śmietnikowych, montaż drewnianych paneli, montaż altany ogrodowej, budowę nowych oraz modernizację istniejących placów zabaw, montaż urządzeń fitness, montaż stołów do gier, wykonanie nasadzeń, montaż oświetlenia zewnętrznego oraz montaż monitoringu. Z kolei rewitalizacja budynków będzie polegała na ich termomodernizacji, oraz remoncie części wspólnych tj. remoncie klatek, remoncie instalacji elektrycznej. Zostaną wyremontowane również komórki lokatorskie. Realizacja projektu umożliwi stworzenie przestrzeni aktywizacji społecznej, zapewni integrację mieszkańców obszaru rewitalizacji i będzie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu. Projekt obejmuje 12 budynków komunalnych w T. przy ul. G. 199, 201, 203, 205, 207, 209, 211 i 222-224 oraz ul. B. 2, 5, 6 i 7 oraz zagospodarowanie otoczenia wokół nich.

W roku 2017 zostali wyłonieni w trybie przetargu nieograniczonego przez Gminę wykonawcy dokumentacji projektowej na zagospodarowanie otoczenia oraz dokumentacji dotyczącej remontu budynków komunalnych. Płatność za wykonane usługi nastąpiła w grudniu 2017 r.

Wykonawcy robót zostaną wyłonieni w drodze przetargu i będą wystawiali Gminie faktury z naliczoną stawką podatku VAT właściwą dla specyfiki robót.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994) "Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zdania własne obejmują sprawy (...) 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, remont zespołu budynków mieszkalnych wraz z zagospodarowaniem otoczenia należy do zadań własnych Gminy.

Realizacja projektu ma na celu:

* włączenie społeczności zamieszkujących obszary peryferyjne i zdegradowane dzięki kompleksowej rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich, postrzeganej w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym. Podejmowane w ramach rewitalizacji działania przyczynią się do poprawy jakości życia mieszkańców;

* zwiększenia dostępu do oferty rozwoju i wsparcia dla różnych grup mieszkańców;

* szerokie wykorzystanie zasobów lokalnych i potencjałów na rzecz społeczności;

* zwiększenie zaangażowania mieszkańców w działania społeczne, samopomocowe i wolontariat;

* przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym i pobudzanie rozwoju grup wykluczonych w celu wzrostu aktywności obywatelskiej i zawodowej;

* wykorzystanie potencjału miejsc i obiektów zaniedbanych, czy też o niskiej estetyce, przywróceniu lub nadaniu im ważnych funkcji społecznych;

* kreowaniu miejsc spędzania czasu wolnego, przyczyniających się do poprawy jakości życia i integracji lokalnych społeczności.

Pomieszczenia mieszczące się w budynkach objętych projektem nie są/nie będą wynajmowane osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym, na cele prowadzenia przez wynajmujących działalności gospodarczej. Tym samym nie podlegają sprzedaży opodatkowanej.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku oraz efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT tj. wynajem pomieszczeń na cele mieszkaniowe.

W uzupełnieniu z 20 marca 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina wyjaśnia, że zagospodarowane w ramach projektu otoczenie budynków komunalnych w T. przy ul. G. 199, 201, 203, 205, 207, 209, 211 i 222-224 oraz ul. B. 2. 5. 6 i 7 będzie udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom budynków, jak i pozostałym mieszkańcom Gminy.

Podczas realizacji zadania zaplanowano między innymi montaż elementów małej architektury tj. ławek z oparciem, stolików z ławkami, zestawów z ławami, montaż wiat śmietnikowych, montaż altany ogrodowej z miejscami do siedzenia wewnątrz, budowę nowych placów zabaw, modernizację istniejących placów zabaw, montaż urządzeń fitness, montaż stołów do gier w chińczyka, w szachy, w ping-ponga oraz zaplanowano wykonanie nasadzeń.

Towary i usługi wytworzone w ramach projektu, w tym związane z zagospodarowaniem otoczenia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży).

W piśmie z 22 marca 2019 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

Towary i usługi zakupione w ramach projektu, w tym związane z zagospodarowaniem otoczenia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Towary i usługi wytworzone w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży), co zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* gminnego budownictwa mieszkaniowego,

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt polegający na zagospodarowaniu terenu oraz rewitalizacji dwunastu wielorodzinnych, budynków mieszkalnych. W ramach zagospodarowania terenu planuje się wykonanie utwardzeń i remont nawierzchni, montaż elementów małej architektury, montaż wiat śmietnikowych, montaż drewnianych paneli, montaż altany ogrodowej, budowę nowych oraz modernizację istniejących placów zabaw, montaż urządzeń fitness, montaż stołów do gier, wykonanie nasadzeń, montaż oświetlenia zewnętrznego oraz montaż monitoringu. Z kolei rewitalizacja budynków będzie polegała na ich termomodernizacji oraz remoncie części wspólnych tj. remoncie klatek, remoncie instalacji elektrycznej. Zostaną wyremontowane również komórki lokatorskie. Realizacja projektu umożliwi stworzenie przestrzeni aktywizacji społecznej, zapewni integrację mieszkańców obszaru rewitalizacji i będzie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu. Remont zespołu budynków mieszkalnych wraz z zagospodarowaniem otoczenia należy do zadań własnych Gminy. Zagospodarowane w ramach projektu otoczenie budynków komunalnych będzie udostępniane nieodpłatnie mieszkańcom budynków, jak i pozostałym mieszkańcom Gminy. Pomieszczenia mieszczące się w budynkach objętych projektem nie są/nie będą wynajmowane osobom fizycznym i podmiotom gospodarczym na cele prowadzenia przez wynajmujących działalności gospodarczej. Pomieszczenia będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT tj. wynajem pomieszczeń na cele mieszkaniowe. Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał bowiem, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż zagospodarowany w ramach realizacji projektu teren będzie udostępniany nieodpłatnie, a rewitalizowane budynki wykorzystywane będą do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Zatem w świetle powyższego Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl