0111-KDIB3-2.4012.645.2019.2.AZ - VAT w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z budową inkubatora przedsiębiorczości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.645.2019.2.AZ VAT w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z budową inkubatora przedsiębiorczości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2019 r. (data wpływu 10 października 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2019 r. (data wpływu 25 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z budową inkubatora przedsiębiorczości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z budową inkubatora przedsiębiorczości. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2019 r. (data wpływu 25 listopada 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 listopada 2019 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.645.2019.1.AZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Tytuł projektu: "..." Wniosek złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - działanie 1.4 Promocja przedsiębiorczości oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa.

Gmina jest beneficjentem projektu oraz czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest stworzenie przez Gminę infrastruktury biznesowej w postaci Inkubatora Przedsiębiorczości w mieście. Podstawą działania jest wykonanie w systemie "zaprojektuj i wybuduj" zadania mającego na celu budowę budynków na potrzeby Inkubatora Przedsiębiorczości: - budynku hali produkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - budynku biurowo-administracyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - zagospodarowania terenu w m.

W ramach projektu wyróżniono następujące zadania:

Zadanie Z.1. Budowa budynku biurowo-administracyjnego - budowa budynku dwukondygnacyjnego niskiego przystosowanego dla niepełnosprawnych - wykonanie przyłącza wodociągowego - wykonanie przyłącza do kanalizacji sanitarnej - wykonanie kanalizacji deszczowej - wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej - wykonanie przyłącza elektrycznego - wykonanie przyłączy do sieci teletechnicznych.

Zadanie Z.2. Budowa budynku hali produkcyjnej - budowa budynku jednokondygnacyjnego niskiego - budowa dwóch doków rozładunkowych - wykonanie przyłącza wodociągowego - wykonanie przyłącza do kanalizacji sanitarnej - wykonanie kanalizacji deszczowej - wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej - wykonanie przyłącza elektrycznego - wykonanie przyłączy do sieci teletechnicznych.

Zadanie Z.3. Wykonanie zagospodarowania terenu, a w tym:

* wykonanie utwardzonego placu manewrowego oraz ciągów pieszo-jezdnych: - utwardzenie terenu kostką betonową - wykonanie oświetlenia typu LED ciągów pieszo-jednych wraz z podłączeniem do inteligentnego systemu zarządzania oświetleniem ulicznym na terenie miasta - wyposażenie ciągów pieszo-jednych w małą architekturę (kosze na śmieci, ławki),

* wykonanie miejsc postojowych: - utwardzenie terenu kostką betonową - wytyczenie 18 miejsc parkingowych - wykonanie oświetlenia typu LED parkingu wraz z podłączeniem do inteligentnego systemu zarządzania oświetleniem ulicznym na terenie miasta - wykonanie oznakowania poziomego i pionowego - wyposażenie parkingu w elementy małej architektury (stojaki rowerowe, kosze na śmieci),

* ogrodzenie terenu - wykonanie podmurówek wraz ze słupami - montaż przęseł, bramy i furtek.

Zamawiający posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Całkowita wartość zadania: 7 495 085,20 zł. Wydatki kwalifikowalne: 6 093 565,20 zł. Dofinansowanie: 4 999 770,23 zł VAT niekwalifikowalny. Faktury za prace wykonywane przy projekcie wystawiane będą na Gminę.

Opisywana we wniosku inwestycja należy do zadań własnych Gminy - "zaspokojenie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami", jak również "wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej." Rodzaj projektu: Ponad 95% (97,60%) kosztów kwalifikowanych w projekcie dotyczy tworzenia lub rozwoju infrastruktury biznesowej. Pozostałe koszty dotyczą wykonania dokumentacji technicznej oraz nadzoru inwestorskiego.

Część produkcyjna stanowi 70,95% powierzchni użytkowej ogółem.

W nowopowstałym inkubatorze ulokowanych będzie mogło zostać 15 przedsiębiorstw: 4 produkcyjne, 3 usługowe, 8 biurowe, będących w początkowej fazie rozwoju (nowopowstałe) oraz przedsiębiorstwa istniejące nie dłużej niż 3 lata. Dodatkowo, z wytworzonej infrastruktury korzystać będzie rocznie min. 40 innych przedsiębiorstw (np. poprzez uczestnictwo w szkoleniach), poza przedsiębiorstwami zainkubowanymi.

Lokalny Inkubator Przedsiębiorczości będzie zarządzany bezpośrednio przez osoby zatrudnione w Urzędzie Miejskim, tj. zostanie włączony w kompetencje jednego z referatów tzn. Referatu Współpracy Partnerskiej i Rozwoju Kapitału Ludzkiego. Osobą nadzorującą funkcjonowanie Inkubatora oraz zarządzającą nim będzie Kierownik ww. referatu. Dział kierownictwa zajmować się będzie zarządzaniem całym inkubatorem, organizowaniem naborów, organizowaniem dostarczania usług doradczych i szkoleniowych (własne i zlecone instytucjom zewnętrznym) oraz reprezentowaniem i promowaniem oferty na zewnątrz organizacji, znajdując partnerów biznesowych i inicjując współpracę gospodarczą.

Dodatkowo, niezbędne jest zatrudnienie 2 osób:

1.

pracownik obsługi - czyli osoba dbająca o porządek, sprzątająca, zgłaszająca usterki i potrzebę ewentualnych napraw, itp - dział techniczny. Do podstawowych zadań działu należy zaliczyć: obsługę techniczną (zlecanie bieżących napraw, przeglądów, remontów, usuwanie usterek), sprzątanie pomieszczeń, zlecanie zadań technicznych odpowiednim specjalistom.

2.

pracownik merytoryczny - osoba dysponująca wiedzą o funkcjonowaniu Inkubatora; obsługująca biuro (sekretarka), osoba do pierwszego kontaktu - dział administracyjno-merytoryczny. Do podstawowych zadań działu należy zaliczyć: obsługę sekretarską lokatorów inkubatora, obsługę organizacyjną (przygotowywanie dokumentów dla lokatorów: umów, protokołów zdawczo-odbiorczych pomieszczeń, prowadzenie dokumentacji związanej udzielaną pomocą), dostarczanie na bieżąco informacji dla lokatorów w różnych dziedzinach.

Dwie, nowozatrudnione osoby będą pracowały bezpośrednio w budynku Inkubatora. Pozostałe osoby, które będą świadczyć dodatkowe usługi na rzecz inkubatora oraz zainkubowanych w nim przedsiębiorstw (np. radca prawny, księgowość, osoba prowadząca szkolenia) będą zatrudniane na zasadzie umowy zlecenia/umowy o dzieło, w zależności od potrzeb. Cała inwestycja związana będzie z prowadzeniem działalności gospodarczej - zarówno hale produkcyjne, parkingi, ciągi pieszo-jezdne oraz pomieszczenia usługowe i biurowe. Inkubator przedsiębiorczości będzie działał na podstawie określonego regulaminu, który będzie respektowany przez zainkubowane przedsiębiorstwa.

Poniżej główne punkty określające zasady funkcjonowania inkubatora:

I. Zadania inkubatora przedsiębiorczości

Inkubator będzie realizował swoje cele przez:

a)

wynajmowanie powierzchni biurowej, magazynowej i produkcyjnej,

b)

świadczenie usług w zakresie doradztwa prawnego, marketingowego, finansowo-księgowego,

c)

wynajmowanie sprzętu biurowego,

d)

wynajmowanie powierzchni szkoleniowo-konferencyjnej,

e)

udostępnienie sekretariatu dla obsługi przedsiębiorstw inkubowanych, z zachowaniem równego traktowania każdego z przedsiębiorców wynajmujących lokale użytkowe w Inkubatorze w zakresie korzystania z usług Inkubatora z zachowaniem pełnej odrębności i zasady poufności.

II. Zasady funkcjonowania inkubatora przedsiębiorczości

1. Do Inkubatora przyjmowane będą mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), zgodnie z definicją obowiązującą w aktualnych przepisach prawa, prowadzące działalność

a)

usługową,

b)

produkcyjną,

c)

handlową.

2. Inkubator Przedsiębiorczości może wynajmować lokale użytkowe i świadczyć usługi na preferencyjnych warunkach. Do korzystania z warunków preferencyjnych najmu i świadczonych usług, uprawnione będą:

a)

osoby rozpoczynające działalność gospodarczą,

b)

przedsiębiorstwa działające nie dłużej niż 3 lata, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.

3. O przyjęciu do Inkubatora będzie decydował Zarządzający Inkubatorem Przedsiębiorczości na podstawie regulaminu działania Inkubatora, wypełnionego formularza zgłoszeniowego oraz kryteriów przyjęcia do Inkubatora.

4. Z zakresu usług doradczych, szkoleniowych, współpracy gospodarczej, marketingowej i innych niezwiązanych z lokowaniem się przedsiębiorstw w Inkubatorze, mogą korzystać firmy także spoza Inkubatora, które spełniają definicje MŚP zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, organizacje pozarządowe oraz jednostki administracji publicznej.

5. Zarządzający będzie dokonywał weryfikacji złożonych ofert. Będzie sprawdzał oferty pod względem formalnym oraz dokonywał oceny merytorycznej z uwzględnieniem kryteriów oraz w oparciu o metodę oceny potencjału pomysłu biznesowego. Zarządzający będzie przeprowadzał również rozmowę z przedstawicielem firmy ubiegającej się o miejsce w Inkubatorze.

6. W przypadku posiadania wolnych powierzchni dłużej niż 3 miesiące, Inkubator Przedsiębiorczości będzie miał możliwość wynajęcia ich na zasadach komercyjnych przedsiębiorstwom, które nie spełniają warunków przyjęcia do Inkubatora.

7. Do Inkubatora nie będą przyjmowane przedsiębiorstwa:

a)

których działalność w budynku biurowym będzie uciążliwa dla środowiska naturalnego lub innych przedsiębiorstw działających w Inkubatorze,

b)

prowadzących działalność z naruszeniem obowiązujących przepisów prawnych lub, wobec których właścicieli toczy się postępowanie karne, karno-skarbowe itp.

c)

mających zaległości finansowe w Urzędzie Skarbowym lub Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

III. Zasady pobytu przedsiębiorstw w inkubatorze

1. Czas pobytu przedsiębiorstwa w Inkubatorze będzie ograniczony do 5 lat przy czym dla wynajmu powierzchni produkcyjnej, przewiduje się możliwość przedłużenia umowy najmu o kolejne 3 lata.

2. Wynajęcie lokalu użytkowego w Inkubatorze odbywać się będzie na podstawie umowy najmu lokalu użytkowego.

3. W oparciu o podpisaną umowę najmu, Zarządzający protokolarnie będzie przekazywał przedsiębiorstwu pomieszczenia będące przedmiotem umowy.

4. Przedsiębiorstwa działające w Inkubatorze uprawnione będą do:

a)

korzystania na zasadach pierwszeństwa, w stosunku do przedsiębiorstw spoza Inkubatora, z usług świadczonych przez pracowników Inkubatora,

b)

udziału w szkoleniach organizowanych przez Inkubator,

c)

jednego miejsca parkingowego,

d)

korzystania z porad i konsultacji specjalistów współpracujących z Inkubatorem,

e)

występowania z wnioskami i projektami usprawnienia organizacji funkcjonowania Inkubatora,

f)

korzystania z pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do ogólnego użytku,

g)

korzystania z ogólnodostępnych mediów energetycznych (woda, energia elektryczna), z poszanowaniem zasad gospodarności,

h)

przystosowania pomieszczeń w budynkach produkcyjnym i magazynowym do potrzeb wynikających ze specyfiki prowadzonej działalności.

5. Przedsiębiorstwa działające w Inkubatorze zobowiązane będą do:

a)

przestrzegania regulaminu, umów, oraz terminowego regulowania swych zobowiązań,

b)

ponoszenia pełnych kosztów eksploatacji (w szczególności za wodę, energię elektryczną i centralne ogrzewanie, telefon, ochronę) oraz opłaty z tytułu czynszu najmu powierzchni według cennika,

c)

dbania o dobry stan swojego i innych pomieszczeń Inkubatora,

d)

utrzymywania czystości i porządku w swoich i innych pomieszczeniach ogólnego użytku,

e)

przestrzegania przepisów BHP i p.poż.,

f)

zgłaszania wszelkich zauważonych usterek w mieniu Inkubatora,

g)

udostępnienia wynajmowanego lokalu podczas przeglądów technicznych, okresowych i innych,

h)

udostępnienia wynajmowanego lokalu podczas kontroli dokonywanej przez instytucje, które udzieliły wsparcia finansowego na budowę obiektów będących w zarządzie Inkubatora Przedsiębiorczości,

i)

za wszelkie przypadki zaginięcia, uszkodzenia, zniszczenia mienia Inkubatora przedsiębiorca będzie ponosił odpowiedzialność materialną.

Wartość powstałych strat będzie ustalał Zarządzający.

W uzupełnieniu do wniosku podano, że towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. "..." będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT lub do działalności innej niż działalność gospodarcza.

Ponadto wyjaśniono, że w przedmiotowej inwestycji poszczególne wartości kształtują się następująco:

wartość zadania brutto: 7 495 085,20 zł

wydatki kwalifikowalne: 6 093 565,20 zł - kwota netto

wydatki niekwalifikowalne: 1 405 520,00 zł - podatek VAT

Na wydatki kwalifikowalne tj. 6 093 565,20 zł przewidywane jest dofinansowanie w kwocie 4 999 770,23 zł. Natomiast podatek VAT w projekcie jest wydatkiem niekwalifikowanym. Wydatki niekwalifikowane to podatek VAT od nabytych towarów i wykonanych usług.

Część produkcyjna stanowiąca 70,95% powierzchni użytkowej ogółem, będzie wykorzystywana do działalności produkcyjnej przedsiębiorstw, natomiast pozostała powierzchnia 29,05% przeznaczona będzie do działalności usługowej oraz prowadzenia obsługi inkubatora.

W ramach funkcjonowania w inkubatorze, zainkubowane firmy korzystać będą mogły w pełni z wynajmowanych powierzchni, wyposażonych w odpowiednie zaplecze socjalne i sanitarne, ale także z części wspólnych, tj. recepcja, portiernia, szatnia, strefa administracji, sala narad, sala konferencyjna. Osoby/firmy spoza inkubatora będą mogły odpłatnie wynajmować powierzchnie lokalowe na godziny lub korzystać z świadczonych tam usług, np. z usług księgowej, prawnika, etc.

Wspólne ciągi komunikacyjne, toalety, pomieszczenia administracyjne są niezbędne do funkcjonowania inkubatora i związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do działalności będą wynajmowane odpłatnie. Część wspólna (między innymi: łazienki, korytarze) będzie wkalkulowana do czynszu.

Inkubator przedsiębiorczości w czasie swojej działalności co do zasady dążyć ma do samodzielności finansowej, co oznacza, że przychody z tytułu wynajmu powierzchni pod działalność gospodarczą mają pokryć koszty funkcjonowania inkubatora oraz jego amortyzacji.

Kalkulacja czynszu dzierżawnego zostanie dokonana poprzez analizę średniej wartości cen rynkowych najmu powierzchni produkcyjnej i pod usługi na obszarze działalności inkubatora, tj. gminy i gmin ościennych. Wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. W inkubatorze świadczone będą tylko odpłatne usługi najmu. Gmina nie przewiduje prowadzenia szkoleń zwolnionych czy też podlegających opodatkowaniu. Może jedynie wynająć lokal, w którym wynajmujący przeprowadzi takie szkolenie, gdyż charakter inwestycji wiąże się z zamiarem odpłatnego wynajmowania infrastruktury zbudowanej w ramach projektu.

Gmina jest w stanie wyodrębnić kwotę podatku naliczonego wyłącznie związanego z prowadzeniem prac wykonanych przy budowie inkubatora przedsiębiorczości. Zasadą realizacji tego typu projektów jest prowadzenie wyodrębnianej księgowości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całego zakresu prowadzenia prac wykonanych przy budowie w wysokości 100%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie stanowi dostawy towarów. Zatem odpłatne czynności wynajmu oferowane przez Inkubator będą stanowiły usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu, na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj. - nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT - nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem należnym. Skoro inwestycja będzie wykorzystywana do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi, Gmina ma prawo dokonania w całości odliczeń podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy jako organu władzy publicznej należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT realizuje projekt, którego przedmiotem jest stworzenie infrastruktury biznesowej w postaci Inkubatora Przedsiębiorczości w mieście. Podstawą działania jest wykonanie w systemie "zaprojektuj i wybuduj" zadania mającego na celu budowę budynków na potrzeby Inkubatora Przedsiębiorczości: - budynku hali produkcyjnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - budynku biurowo-administracyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną - zagospodarowania terenu. W nowopowstałym inkubatorze ulokowanych będzie mogło zostać 15 przedsiębiorstw: 4 produkcyjne, 3 usługowe, 8 biurowe, będących w początkowej fazie rozwoju (nowopowstałe) oraz przedsiębiorstwa istniejące nie dłużej niż 3 lata. Dodatkowo, z wytworzonej infrastruktury korzystać będzie rocznie min. 40 innych przedsiębiorstw (np. poprzez uczestnictwo w szkoleniach), poza przedsiębiorstwami zainkubowanymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całego zakresu prowadzenia prac wykonanych przy budowie w wysokości 100%.

Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego za zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki związane z budową inkubatora przedsiębiorczości będą miały związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak podał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. "..." będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT lub do działalności innej niż działalność gospodarcza.

Opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że efekty projektu w całości będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Część produkcyjna stanowiąca 70,95% powierzchni użytkowej ogółem inkubatora przedsiębiorczości, będzie wykorzystywana do działalności produkcyjnej przedsiębiorstw, natomiast pozostała powierzchnia 29,05% przeznaczona będzie do działalności usługowej oraz prowadzenia obsługi inkubatora. W ramach funkcjonowania w inkubatorze, zainkubowane firmy korzystać będą mogły w pełni z wynajmowanych powierzchni, wyposażonych w odpowiednie zaplecze socjalne i sanitarne, ale także z części wspólnych, tj. recepcja, portiernia, szatnia, strefa administracji, sala narad, sala konferencyjna. Osoby/firmy spoza inkubatora będą mogły odpłatnie wynajmować powierzchnie lokalowe na godziny lub korzystać z świadczonych tam usług, np. z usług księgowej, prawnika, etc. Wspólne ciągi komunikacyjne, toalety, pomieszczenia administracyjne są niezbędne do funkcjonowania inkubatora i związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wszystkie pomieszczenia przeznaczone do działalności będą wynajmowane odpłatnie. Część wspólna (między innymi: łazienki, korytarze) będzie wkalkulowana do czynszu.

Wskazać w tym miejscu należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. W rozpatrywanej sprawie podano, że Inkubator przedsiębiorczości w czasie swojej działalności co do zasady dążyć ma do samodzielności finansowej, co oznacza, że przychody z tytułu wynajmu powierzchni pod działalność gospodarczą mają pokryć koszty funkcjonowania inkubatora oraz jego amortyzacji. Kalkulacja czynszu dzierżawnego zostanie dokonana poprzez analizę średniej wartości cen rynkowych najmu powierzchni produkcyjnej i pod usługi na obszarze działalności inkubatora, tj. gminy i gmin ościennych. Wysokość czynszu dzierżawnego skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Gmina przystąpiła do budowy Inkubatora przedsiębiorczości z zamiarem wykorzystania majątku powstałego po zakończeniu realizacji inwestycji, wyłącznie do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem Gminie - zgodnie z art. 86 ustawy - będzie przysługiwało prawo dokonania w całości odliczeń podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl