0111-KDIB3-2.4012.631.2017.1.ASZ - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.631.2017.1.ASZ Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z 7 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z 7 grudnia 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione pismem z 7 grudnia 2017 r.:

Gmina Ł. (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowanych przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednak niektóre, wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT.

Od 1 września 2016 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług z jednostkami budżetowymi do niej należącymi.

W roku 2017 Gmina Ł. zamierza przeprowadzić projekt "...". Projekt jest dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt zostanie zrealizowany przez Wnioskodawcę, tj. Gminą przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury - jednostką organizacyjną Wnioskodawcy - dzięki zaangażowaniu odpowiednich struktur i stanowisk w obrębie Urzędu Gminy i GOK-u. Okres realizacji przedmiotowego projektu przewidywany jest od dnia 1 września 2017 r. do 31 grudnia 2018 r.

W ramach projektu Wnioskodawca planuje dokonanie następujących zadań, m.in.: Modernizacja infrastruktury Amfiteatru na G.: tj.

* modernizacja garderoby, przebudowa posadzki sceny, wymiana ławek na widowni, zakup ławek i stołów;

* zakup wyposażenia, tj. zakup aktywnych kolumn i pokrowców, zakup mikrofonów, zakup zestawu oświetleniowego, zakup sceny mobilnej, zakup zestawu do rejestracji, obróbki i przekazu "na żywo" do internetu;

* zakup instrumentów, tj. zakup zestawu instrumentów dętych, perkusyjnych i elektronicznych;

* dokumentowanie i upowszechnianie dziedzictwa kulturowego, tj. wydanie publikacji etnograficznej, wydanie albumu "...", nagranie i wydanie płyty Orkiestry Dętej im. T. z Ł., wydanie 5 płyt z muzyką regionalną, stworzenie aktywnego portalu internetowego, wynagrodzenie specjalisty ds. digitalizacji;

* organizacja warsztatów regionalnych, tj. zakup strojów regionalnych, zatrudnienie choreografa, zatrudnienie muzyka, zatrudnienie nauczyciela śpiewu, organizowanie występów i spotkań podsumowujących warsztaty, promowanie wydarzeń podsumowujących, zatrudnienie specjalisty ds. kultury ludowej.

Realizacja zakładanych działań pozwoli na zapewnienie optymalnych warunków do prowadzenia w Gminie działań kulturalno-edukacyjnych o charakterze lokalnym, a także ponadregionalnym. Istotnie wpłynie na poprawę parametrów użytkowych istniejącej infrastruktury kultury oraz dokumentowanie i upowszechnianie dziedzictwa kultur. Będzie miał szerokie oddziaływanie i wpływ na rozwój programów kulturalnych i artystycznych.

Grupa do której skierowany jest projekt obejmuje zarówno mieszkańców Gminy jak i turystów. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że jakakolwiek impreza (koncert, przegląd zespołów, itp.) cieszy się ogromnym zainteresowaniem przyjezdnych, ale również mieszkańców Gminy. Modernizacja obiektu Amfiteatru pozwoli na podniesienie standardu obiektu w którym prowadzone są występy zespołów ludowych. Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji projektu będą dokumentowane fakturami VAT, w których nabywcą będzie wskazana Gmina Ł.

Część wydatków poniesionych przez Gminę na realizacje projektu będzie mogła być w efekcie wykorzystywana do prowadzenia przez Gminę działalności gospodarczej. Gmina może udostępniać zmodernizowany Amfiteatr zainteresowanym podmiotom. Udostępnianie będzie odbywać się na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej, np. umowy najmu. Również Gmina organizując imprezy kulturalne może teren znajdujący się przy Amfiteatrze udostępnić odpłatnie zainteresowanym podmiotom na prowadzenie działalności gospodarczej, np. handlowej. Także Gmina może wprowadzić odpłatne bilety wstępu na organizowane imprezy kulturalne.

Zakres realizacji projektu umożliwia rozdzielenie wydatków ponoszonych przez Gminę na modernizacje infrastruktury Amfiteatru i zakup wyposażenia od wydatków poniesionych na zakup instrumentów i realizacje innych zadań określonych w projekcie.

W związku z powyższym, wydatki poniesione na modernizację infrastruktury Amfiteatru i zakup wyposażenia tego obiektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Pozostałe wydatki, np. na zakup instrumentów nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina nie przekaże infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu pn. "..." Gminnemu Ośrodkowi Kultury.

Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana przez Gminę do następujących czynności:

* opodatkowanych podatkiem VAT, tj. Gmina będzie udostępniać zainteresowanym podmiotom zmodernizowaną infrastrukturę oraz wyposażenie na podstawie umowy cywilnoprawnej np. umowy najmu oraz sprzedawać bilety wstępu na organizowane imprezy kulturalne w zmodernizowanym obiekcie;

* niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. instrumentów i strojów regionalnych, które zostaną przekazane nieodpłatnie do Gminnego Ośrodka Kultury oraz dokumentowanie i upowszechnianiu dziedzictwa kulturowego, wykonywanie zadań własnych Gminy (np. udostępnianie nieodpłatne Amfiteatru szkołom gminnym na organizację imprez szkolnych).

Nie jest możliwe przypisanie towarów i usług związanych z modernizacją Amfiteatru w całości do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 7 grudnia 2017 r.):

W związku z realizacją projektu, Gminie będzie przysługiwało w stosunku do modernizacji i wyposażenia Amfiteatru częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2a, natomiast w stosunku do instrumentów, strojów regionalnych oraz dokumentowania i upowszechniania dziedzictwa kulturowego nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) oraz kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będzie realizował projekt pn. "...". Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana przez Gminę do następujących czynności:

* opodatkowanych podatkiem VAT, tj. Gmina będzie udostępniać zainteresowanym podmiotom zmodernizowaną infrastrukturę oraz wyposażenie na podstawie umowy cywilnoprawnej np. umowy najmu oraz sprzedawać bilety wstępu na organizowane imprezy kulturalne w zmodernizowanym obiekcie;

* niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. instrumentów i strojów regionalnych, które zostaną przekazane nieodpłatnie do Gminnego Ośrodka Kultury oraz dokumentowanie i upowszechnianiu dziedzictwa kulturowego, wykonywanie zadań własnych Gminy (np. udostępnianie nieodpłatne Amfiteatru szkołom gminnym na organizację imprez szkolnych).

Nie jest możliwe przypisanie towarów i usług związanych z modernizacją Amfiteatru w całości do działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, w przypadku zakupu instrumentów, strojów regionalnych oraz tzw. dokumentowaniem i upowszechnianiem dziedzictwa kulturowego (wydaniem publikacji etnograficznej, wydaniem albumu "...", nagraniem i wydaniem płyty Orkiestry Dętej im. T. z Ł., wydanie 5 płyt z muzyką regionalną, stworzeniem aktywnego portalu internetowego, wynagrodzeniem specjalisty ds. digitalizacji), warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy, te efekty projektu będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatki VAT. A zatem towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z zakupem instrumentów, strojów regionalnych oraz zakupami w ramach tzw. dokumentowaniem i upowszechnianie dziedzictwa kulturowego. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT w związku z modernizacją i wyposażeniem Amfiteatru.

Z opisu sprawy wynika, że inwestycja będzie wykorzystywana zarówno do czynności opodatkowanych (udostępnianie Amfiteatru zainteresowanym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych np. umów najmu, sprzedaż biletów wstępu na organizowane imprezy kulturalne w zmodernizowanym obiekcie), jak i niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne udostępnianie Amfiteatru szkołom gminnym na organizowanie imprez szkolnych).

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności, jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast - w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy - w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej - "sposób określenia proporcji".

Zatem w świetle powołanych przepisów, należy stwierdzić że z tytułu poniesienia nakładów związanych z modernizacją i wyposażeniem Amfiteatru, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim Amfiteatr będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawcy w tym samym zakresie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl