0111-KDIB3-2.4012.567.2017.2.MD - Prawo do odliczenia przez miasto podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług w ramach projektu realizowanego przez urząd miasta, który w części służy realizacji zadań z zakresu transportu publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.567.2017.2.MD Prawo do odliczenia przez miasto podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług w ramach projektu realizowanego przez urząd miasta, który w części służy realizacji zadań z zakresu transportu publicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 września 2017 r. (data wpływu 21 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z 17 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług w ramach projektu "..." w zakresie:

* zadania nr 1 pkt 1-4 (pyt. nr 1).

* zadania nr 2 - "...." (pyt. nr 2).

* zadania nr 3 - "Promocja projektu" (pyt. nr 3)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2017 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług w ramach zadania nr 1 pkt 1-4, zadania nr 2 - "...." oraz zadania nr 3 - "Promocja projektu". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14 listopada 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miasto - jednostka samorządu terytorialnego (dalej "Wnioskodawca" lub "Miasto") - jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina Miasto jest zarejestrowana pod NIP XXX-XXX-xx-xx. W myśl art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o samorządzie gminnym, do zakresu działania jednostki samorządu terytorialnego należą wszystkie sprawy publiczne, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Miasto w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym realizuje zadania własne dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 6 i 7 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności sprawy lokalnego transportu zbiorowego, gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego. Zadania w tym zakresie Miasto wykonuje przy pomocy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną oraz przy pomocy Urzędu Miasta, zwanego dalej Urzędem, działającego w formie jednostki budżetowej, który wchodzi w skład struktury Miasta.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi. Oznacza to, iż od tej daty jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Miasto, a jego rozliczenia obejmują wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez te jednostki Miasta. Jednostki te nie przestają istnieć - zmienia się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestają one być traktowane jako odrębni od Miasta podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stają się częścią jednego podatnika, tj. Miasta.

Miasto realizuje projekt pn. "..." współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Urząd jest jedną z pięciu jednostek realizujących projekt obok Biura Gospodarki Mieniem Miasta (BGM), Miejskiego Zarządu Dróg (MZD), Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Zarządu Zieleni Miejskiej (ZZM), które są jednostkami budżetowymi Gminy Miasta.

Zadaniem BGM jest prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego oraz gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa.

MZD wykonuje zadania zarządcy dróg publicznych na podstawie ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.), m.in. pełni funkcje inwestora, utrzymuje drogi i drogowe obiekty inżynierskie, realizuje zadania w zakresie inżynierii ruchu, wydaje zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oraz pobiera opłaty i kary pieniężne z tego tytułu. Ponadto do zadań MZD określonych statutem należy bieżące utrzymywanie dróg wewnętrznych Miasta, pełnienie funkcji inwestora tych dróg, koordynowanie robót drogowych oraz prowadzenie spraw związanych z oznakowaniem i oświetleniem dróg wewnętrznych.

Głównym przedmiotem działalności ZTM jest planowanie, organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym, a w szczególności: planowanie rozkładów jazdy, wybór przewoźników i kontraktowanie usług przewozowych, emisja i sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z usług publicznego transportu, organizacja kontroli posiadania przez pasażerów dokumentów uprawniających do korzystania z przejazdów środkami transportu zbiorowego oraz pobieranie opłat dodatkowych, prowadzenie działalności reklamowej dla uzyskania dochodów oraz zakupów inwestycyjnych związanych z publicznym transportem zbiorowym.

Z tytułu wykonywanych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ZTM osiąga przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a w szczególności z następujących źródeł:

a.

ze sprzedaży biletów jednorazowych, przychody ze sprzedaży biletów okresowych,

b.

za wydanie duplikatu Karty Miejskiej,

c.

dzierżawy taboru autobusowego,

d.

dzierżawy miejsc pod reklamę na wiatach przystankowych,

e.

usług aktualizacji rozkładów jazdy,

f.

sprzedaży składników majątku.

Przedmiotem działalności ZZM jest w szczególności: utrzymanie parków i urządzonej zieleni miejskiej wraz z istniejącą infrastrukturą drogową oraz elementami małej architektury, utrzymanie zieleni w pasach drogowych ulic wraz z istniejącymi elementami małej architektury, utrzymanie placów zabaw, urządzanie nowych terenów zieleni miejskiej na terenie miasta.

Celem głównym projektu jest poprawa funkcjonalności transportu publicznego aglomeracji poprzez zapewnienie efektywnego transportu publicznego, co przyczyni się do zwiększenia potencjału rozwojowego i atrakcyjności aglomeracji... oraz wzrostu mobilności mieszkańców poprzez zwiększenie udziału przyjaznego dla środowiska publicznego transportu, integrację transportu publicznego z komunikacją indywidualną, zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego, a w konsekwencji - zmniejszenie liczby osób użytkujących samochody osobowe.

Tak określony cel projektu będzie realizowany poprzez następujące zadania:

1. Wykonanie badań, analiz i opracowań:

1. Badanie ruchu, które polega na przeprowadzeniu ankietowego badania zachowań komunikacyjnych wśród mieszkańców. Ankiety opierały się na pytaniach odnoszących się do podróży wykonywanych w typowy dzień roboczy poprzedzający badanie. Przeprowadzono także kordonowy pomiar ruchu na najważniejszych punktach wlotowych. W ten sposób uzyskano pełną informację o kołowym ruchu zewnętrznym.

2. Aktualizacja modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS. W ramach opracowania stworzono multimodalny model ruchu dla Miasta. Umożliwia on budowanie na jego podstawie wariantowych scenariuszy rozwoju, czyli prognoz ruchu. Dzięki prognozom możemy szukać najlepszych rozwiązań dla istniejących i przewidywanych problemów transportowych, a także efektywnie planować cały system komunikacyjny.

3. Aktualizacja dokumentów strategicznych: "Studium rozwoju transportu publicznego....", "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na lata 2014-2020 dla Miasta i gmin ościennych, które zawarły z Gminą Miasto porozumienia, a zakresie organizacji transportu publicznego".

4. Studium wykonalności.

Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki ponoszone na to zadanie służą realizacji projektu, w ramach którego kupowany będzie majątek, a wartość tego majątku uwzględniać będzie wydatki na te badania, analizy i opracowania.

2. Rozbudowa systemu ITS (Inteligentny System Transportowy) komunikacji miejskiej w zakresie "....". Dla realizacji tego zadania, a w szczególności dla rozszerzenia funkcjonalności sieci dystrybucyjnej LMDS należy:

a.

pokryć wysokowydajną siecią radiową obszary, na których instalowane będą elementy ITS,

b.

doposażyć istniejące stacje bazowe,

c.

zwiększyć przepustowość sieci LMDS, dla transmisji obrazu z wszystkich nowo dodawanych do systemu kamer o wysokiej rozdzielczości, a także do Data Center,

d.

zwiększyć niezawodność sieci LMDS,

e.

zainstalować aktywny system odgromowy na stacjach bazowych.

Zadanie to realizuje Urząd. Majątek nabyty/wytworzony w toku projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

3. Promocja projektu czyli realizowane w ramach projektu działania informacyjno-promocyjne skierowana przede wszystkim do mieszkańców korzystających z infrastruktury transportowej. Celem prowadzonych działań będzie poinformowanie opinii publicznej o tym, że przedsięwzięcie było współfinansowane z funduszy UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców. W ramach zadania zakupione zostaną tablice informacyjne i pamiątkowe. Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki na promocję projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

4. Rozbudowa systemu ITS (Inteligentny System Transportowy) komunikacji miejskiej w zakresie:

a.

rozbudowy systemu dynamicznej informacji dla kierowców i pomiaru czasu przejazdu,

b.

rozbudowy systemu wideodetekcji na skrzyżowaniach wyposażonego w sygnalizację świetlną,

c.

rozbudowy podsystemu priorytetu dla autobusów,

d.

rozbudowy systemu monitoringu wizyjnego oraz rozbudowy sterowników sygnalizacji świetlnej i stacji pomiarowych natężenia ruchu drogowego oraz pomiaru parametrów zanieczyszczenia środowiska.

Zadanie to realizuje MZD, a majątek nabyty/wytworzony w toku projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

5. Rozbudowa systemu ITS (Inteligentny System Transportowy) komunikacji miejskiej w zakresie Systemu Zarządzania Transportem Publicznym, tj. w zakresie Systemu ITS Komunikacji Miejskiej (w tym rozbudowa planera podróży i usprawnienie naliczania opłat za korzystanie z dworców i przystanków, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej), Systemu ITS na potrzeby Dworca Komunikacji Lokalnej, Inteligentnego monitoringu dla obiektów komunikacji miejskiej oraz Systemu Elektronicznego Poboru Opłat (E-BILET). Zadanie to realizuje ZTM, a majątek nabyty/wytworzony w toku projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

6. Zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru (50 sztuk) oraz budowę infrastruktury do ładowania pojazdów. ZTM w ramach projektu zakupi autobusy, które będą dzierżawione podmiotowi realizującemu transport publiczny, a także wybuduje infrastrukturę do ładowania energii elektrycznej - stacje do ładowania energii elektrycznej. BGM w ramach zadania realizuje wykup gruntów. Majątek nabyty w toku projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

7. Rozbudowa infrastruktury pieszo-rowerowej (tj. ścieżek rowerowych, traktów pieszych, pieszo-rowerowych, skrzyżowań, przejść dla pieszych, oświetlenia itp.) Zadanie to realizuje MZD i ZZM. MZD buduje/rozbudowuje ścieżki pieszo-rowerowe znajdujące się w pasie drogowym natomiast ZZM znajdujące się w parkach i na terenach rekreacyjnych. Działanie to obejmuje m.in. opracowanie dokumentacji projektowej, rozbudowę ciągów pieszo-rowerowych oraz budowę dróg rowerowych i bieżni wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na terenach zieleni miejskiej Miasta. Korzystanie z ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych jest bezpłatne. Majątek nabyty/wytworzony w toku projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

8. Przebudowa sieci autobusowych oraz niezbędnej infrastruktury na potrzeby transportu publicznego tj. budowa centrum przesiadkowego wraz z parkingiem Kiss&Ride (Dworzec Lokalny), budowę/przebudowę i wyposażenie infrastruktury przystankowej w zakresie budowy zespołów przystankowych (wiata, ławki, itp.). Zadanie to realizuje ZTM, a infrastruktura ta będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

9. Budowa/przebudowa infrastruktury przystankowej w zakresie budowy/przebudowy przystanków, zatok autobusowych (wymiana krawężników, budowa peronów) realizuje MZD. Przystanki i zatoki autobusowe będą wykorzystywane do prowadzenia przez Gminę (ZTM) działalności gospodarczej (są one związane ze sprzedażą biletów komunikacji miejskiej). Ta część infrastruktury będzie służyła również sprzedaży opodatkowanej.

10. Budowa/rozbudowa/przebudowa infrastruktury drogowej usprawniającej funkcjonowanie transportu publicznego - rozbudowa drogi. Działanie to realizuje BGM, który dokonuje zakupu nieruchomości na potrzeby projektu oraz MZD, który jest odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej oraz rozbudowę dróg i ulic. Drogi będą ogólnodostępne, a za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Drogi nie będą wykorzystywane przez Gminę do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ani do szerzej rozumianej działalności gospodarczej.

Miasto powzięło wątpliwość czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi następujących zadań realizowanych przez Urząd:

1. Wykonanie badań, analiz i opracowań:

a.

badanie ruchu,

b.

aktualizacja modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS,

c.

aktualizacja dokumentów strategicznych,

d.

studium wykonalności.

2. Rozszerzenie sieci dystrybucyjnej LMDS dla PTITS,

3. Promocja projektu.

Wydatki poniesione w ramach zadania nr 1 pkt 1-4, tj. na wykonanie badań ruchu, aktualizację modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS, aktualizację dokumentów strategicznych oraz Studium wykonalności stanowią wydatek majątkowy - nakład inwestycyjny, który zostanie przekazany do jednostek realizujących pozostałe zadania inwestycyjne w ramach projektu, tj. do MZD, ZTM, ZZM poprzez zwiększenie wartości wytworzonego w ramach projektu w tych jednostkach majątku. Odpowiednia część tego wydatku zwiększy również wartość majątku wytworzonego w Urzędzie w ramach zadania "Rozszerzenie sieci dystrybucyjnej LMDS dla PTITS". Przypisanie poszczególnym jednostkom realizującym projekt części wartości powyższych nakładów inwestycyjnych dokonane zostanie w oparciu o wskaźnik struktury i ma na celu zwiększenie wartości początkowej wytworzonego majątku. Wskaźnik struktury zostanie wyliczony w oparciu o wartość wydatków majątkowych poniesionych przez poszczególne jednostki realizujące te wydatki do ogólnej wartości wydatków majątkowych w projekcie. Nakłady inwestycyjne poniesione na zakup wykonania badań ruchu, aktualizację modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS, aktualizację dokumentów strategicznych oraz Studium wykonalności będą zatem służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części przypadającej na wydatki inwestycyjne poniesione przez ZTM oraz w części dotyczącej budowy zatok autobusowych - MZD.

Zakupione w ramach zadania nr 2 urządzenia transmisji danych LMDS oraz urządzenia ochrony odgromowej dla urządzeń radiowych będą służyły transmisji danych tylko Miejskiego Zarządu Dróg (System Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym) i Urzędu (miejski monitoring). Zatem, majątek wytworzony w tym zadaniu będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Miasta w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a także zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Jednocześnie majątek ten nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, tj. sprzedaży towarów i usług w tych jednostkach. Nabyte składniki majątku stanowić będą własność Gminy Miasta i znajdą się w ewidencji Urzędu Miasta.

Celem prowadzonych działań promocyjnych w ramach zadania nr 3 będzie poinformowanie opinii publicznej o tym, że projekt jest współfinansowany z funduszy UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców. W ramach zadania Promocja projektu Urząd zakupi tablice informacyjne i pamiątkowe. W ramach tego zadania Urząd będzie dokonywał zakupów towarów i usług o charakterze wydatków bieżących projektu.

Wszystkie zakupy towarów i usług w ramach wyżej wymienionego zakresu projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miasto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 pkt 1-4?

2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania "...."?

3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania Promocja projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, ust. 4, art. 120 ust. 17i 19 oraz art. 124.

Ad. 1. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Urząd w ramach zadania nr 1 pkt 1-4, tj. Badania ruchu, Aktualizacja modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS, Aktualizacja dokumentów strategicznych oraz Studium wykonalności; będą częściowo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części, która służy realizacji zadań z zakresu transportu publicznego, w ramach której zakupy będą realizowane przez ZTM i MZD (budowa zatok autobusowych). Zatem spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 pkt 1-4 w takim zakresie, w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ad. 2. Zakupy towarów i usług w ramach zadania "...." nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ będą przeznaczone na potrzeby własne Miasta w celu realizacji zadań w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, nałożonych ustawą o samorządzie gminnym, stanowiące czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania "........"

Ad. 3. Obowiązek poniesienia wydatków na promocję projektu (zakup tablic informacyjnych i pamiątkowych) wynika z:

1. art. 115-117 i załącznika XII punkt 2.2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20 grudnia 2013 r., str. 320, z późn. zm.),

2. Wytycznych Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020 (MR/H 2014-2020/15 (2)/11/2016) z dnia 3 listopada 2016 r.

3. Strategii komunikacji polityki spójności na lata 2014-2020 z 30 maja 2015 r.,

4. Strategii komunikacji Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 z dnia 6 lipca 2015 r.,

5. Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji z dnia 14 czerwca 2016 r.

Wydatki na promocję projektu będą wydatkami bieżącymi i nie będą one wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług. Zatem nie spełniony będzie warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania Promocja projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalna zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz w art. 90.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Szczegółowe regulacje w zakresie "sposobu określenia proporcji", zawarte są w art. 86 ust. 2c-2 h ustawy.

Ponadto z art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193) wydane na podstawie ww. art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 pkt 8 cyt. wyżej rozporządzenia, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego rozumie się:

1.

urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

2.

jednostkę budżetową,

3.

zakład budżetowy.

W świetle § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden "całościowy" sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Przepisy § 3 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia podają sposoby określenia proporcji ustalone według wzorów, w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki budżetowej i zakładu budżetowego.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustaw o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2136, z późn. zm.), organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej "organizatorem", właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest gmina:

a.

na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,

b.

której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami - na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie.

W myśl art. 8 ww. ustawy, do zadań organizatora należy:

1.

planowanie rozwoju transportu;

2.

organizowanie publicznego transportu zbiorowego;

3.

zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega w szczególności na:

1.

badaniu i analizie potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;

2.

podejmowaniu działań zmierzających do realizacji istniejącego planu transportowego albo do aktualizacji tego planu;

3.

zapewnieniu odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie:

a.

standardów dotyczących przystanków komunikacyjnych oraz dworców,

b.

korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz dworców,

c.

funkcjonowania zintegrowanych węzłów przesiadkowych,

d.

funkcjonowania zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego,

e.

systemu informacji dla pasażera.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina Miasto, czynny podatnik VAT, realizuje projekt pn. "...." współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020. Urząd jest jedną z pięciu jednostek realizujących projekt obok Biura Gospodarki Mieniem Miasta (BGM), Miejskiego Zarządu Dróg (MZD), Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Zarządu Zieleni Miejskiej (ZZM), które są jednostkami budżetowymi Gminy Miasta.

W rozpatrywanej sprawie w pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 1 pkt 1- 4. Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki poniesione w ramach zadania nr 1 pkt 1 - 4, tj. polegające na wykonanie badań ruchu, aktualizację modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS, aktualizację dokumentów strategicznych oraz studium wykonalności stanowią wydatek majątkowy - nakład inwestycyjny, który zostanie przekazany do jednostek realizujących pozostałe zadania inwestycyjne w ramach projektu, tj. do MZD, ZTM, ZZM poprzez zwiększenie wartości wytworzonego w ramach projektu w tych jednostkach majątku. Odpowiednia część tego wydatku zwiększy również wartość majątku wytworzonego w Urzędzie w ramach zadania "....". Przypisanie poszczególnym jednostkom realizującym projekt części wartości powyższych nakładów inwestycyjnych dokonane zostanie w oparciu o wskaźnik struktury i ma na celu zwiększenie wartości początkowej wytworzonego majątku. Wskaźnik struktury zostanie wyliczony w oparciu o wartość wydatków majątkowych poniesionych przez poszczególne jednostki realizujące te wydatki do ogólnej wartości wydatków majątkowych w projekcie.

Jak wskazano na wstępie prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności generujących podatek należny. Skoro - jak wskazał Wnioskodawca - nakłady inwestycyjne poniesione na zakup wykonania badań ruchu, aktualizację modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS, aktualizację dokumentów strategicznych oraz studium wykonalności będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części przypadającej na wydatki inwestycyjne poniesione przez ZTM oraz w części dotyczącej budowy zatok autobusowych - MZD, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego jak jest związana z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących wykonania badań ruchu, aktualizacji modelu ruchu wraz z prognozami dla wariantów technicznych ITS, aktualizacji dokumentów strategicznych oraz studium wykonalności dokonanych w ramach zadania nr 1 pkt 1-4, na podstawie 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem nie zaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z zakupami towarów i usług dokonywanymi w celu realizacji przez Urząd zadania nr 1 pkt 1-4 w takim zakresie, w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług w ramach zadania nr 2 - "...." oraz w związku z zakupami towarów i usług dotyczącymi zadania nr 3 -"Promocja projektu" (zadanie nr 3)

Wnioskodawca wskazał, że za zakupione w ramach zadania nr 2 urządzenia transmisji danych LMDS oraz urządzenia ochrony odgromowej dla urządzeń radiowych będą służyły transmisji danych tylko Miejskiego Zarządu Dróg (System Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym) i Urzędu (miejski monitoring). Majątek wytworzony w tym zadaniu będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Miasta w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a także zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Jednocześnie majątek ten nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Nabyte składniki majątku stanowić będą własność Gminy Miasta i znajdą się w ewidencji Urzędu Miasta.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro powstały w ramach zadania 2 majątek nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, natomiast będzie wykorzystywany przez Miasto do realizacji zadań własnych i to należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania "....".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W kwestii zadania nr 3 -"Promocja projektu", Wnioskodawca wskazał, że celem prowadzonych działań będzie poinformowanie opinii publicznej o tym, że przedsięwzięcie było współfinansowane z funduszy UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 oraz upowszechnienie wiedzy o jego celach wśród jak największej liczby odbiorców. W ramach zadania zakupione zostaną tablice informacyjne i pamiątkowe. Zadanie to realizuje Urząd. Wydatki na promocję projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy więc stwierdzić, że nabywane do realizacji ww. zadania "Promocja projektu" towary i usługi, wykorzystywane będą poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina dokonując tych zakupów nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania "Promocji projektu".

Tak więc, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości przyjętego przez Gminę sposobu przyporządkowania opisanych wydatków do czynności opodatkowanych i niepodlegających. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność oraz przewlekłe działanie są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl