0111-KDIB3-2.4012.564.2018.1.MGO - Brak prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione w ramach projektu dotyczącego rozbudowy infrastruktury zabytkowego budynku dawnej apteki w kompleksie szpitalnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.564.2018.1.MGO Brak prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione w ramach projektu dotyczącego rozbudowy infrastruktury zabytkowego budynku dawnej apteki w kompleksie szpitalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2018 r. (data wpływu 25 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu 30 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione w ramach projektu dotyczącego rozbudowy infrastruktury zabytkowego budynku dawnej apteki w kompleksie szpitalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione w ramach projektu dotyczącego rozbudowy infrastruktury zabytkowego budynku dawnej apteki w kompleksie szpitalnym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 sierpnia 2018 r. (data wpływu 30 sierpnia 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dnia 3 listopada 2017 r. "Izba" złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: XII. Infrastruktura edukacyjna dla działania: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego dla poddziałania: 12.2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT. Wniosek dotyczył rozbudowy infrastruktury poprzez remont i wyposażenie zabytkowego budynku dawnej apteki w kompleksie szpitalnym na potrzeby sal praktycznej nauki zawodu Zasadniczej Szkoły Zawodowej w celu podniesienia jakości kształcenia zawodowego zgodnie z zapotrzebowaniem rynku pracy zgłaszanym przez pracodawców. Projekt polega na rozszerzeniu zaplecza edukacyjnego Zasadniczej Szkoły Zawodowej o dodatkowe sale praktycznej nauki zawodu w zawodach kucharz, fryzjer, sprzedawca, murarz-tynkarz/monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych/monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Projekt obejmuje dwa etapy - prace budowlano remontowe związane z dostosowaniem istniejącego zabytkowego budynku na potrzeby nowych pracowni oraz zakup wyposażenia pracowni (środki trwałe).

Własna szkoła zawodowa od lat była marzeniem r. rzemiosła. W 2008 Izba w R. uzyskała prawo do uruchomienia Szkoły na prawach publicznych, co oznaczało, że będzie mogła ona korzystać z subwencji oświatowej, a uczniowie będą mogli uczyć się za darmo. Początkowo szkoła mieściła się w wynajmowanym budynku (500 m2), gdzie wygospodarowano 5 sal lekcyjnych, w których uczyło się 65 uczniów. W kolejnych latach ilość uczniów jak i oczekiwania, co do jakości kształcenia szybko rosły wykraczając poza możliwości lokalowe. 31 grudnia 2009 Starostwo Powiatowe wydzierżawiło Izbie na działalność edukacyjną 3 zdewastowane budynki po nieistniejącym szpitalu w tym

trzykondygnacyjny budynek dawnego oddziału ocznego - dwukondygnacyjny budynek dawnej apteki - budynek gospodarczy. Do 2011 r. Izba wyremontowała (2,5 mln zł) parter i I piętro budynku byłego oddziału ocznego. Powierzchnia ta szybko okazała się niewystarczająca, dlatego w 2013 r. oddano do użytku wyremontowane (370 tyś zł) II piętro. Obecnie w budynku mieści się 13 sal lekcyjnych, 7 pracowni zawodowych, 2 pracownie informatyczne, pracownia angielskiego, biblioteka na 3,5 tyś woluminów. W 2014 r. ilość uczniów ponownie przekroczyła możliwości użytkowe i funkcjonalne budynku (obecnie w szkole uczy się 498 uczniów). W latach 2014-2015 na cele praktycznej nauki zawodu zaadaptowano dodatkowo budynek gospodarczy: otwarto warsztaty cukierniczo-piekarnicze, oraz pracownię motoryzacyjną i budowlaną. Nie wyczerpuje to jednak stale rosnących potrzeb. Problemem jest brak sal praktycznej nauki zawodu, (szczególnie dla kierunków cieszących się dużym zainteresowaniem). Z roku na rok szkoła cieszy się większym zainteresowaniem, niestety brak pomieszczeń na przeprowadzanie zajęć praktycznych znacząco ogranicza możliwość dalszego rozwoju, jak również wpływa na obniżenie jakości efektów prowadzonego kształcenia co potwierdzają konsultacje przeprowadzone wśród pracodawców. Projekt obejmuje zagospodarowanie budynku dawnej apteki, gdzie utworzone zostaną pracownie praktycznej nauki dla zawodów budowlanych, fryzjerów, kucharzy, sprzedawców. Remont ostatniego budynku ZSZ, jest ogromną szansą na dalszy rozwój i możliwością wprowadzenia nowoczesnych technologii oraz wysokich standardów nauczania w szkolnictwie zawodowym.

Zgodnie z ze statutem Szkoły w rozdziale pierwszym określono nazwa i typ szkoły:

1. Branżowa Szkoła I Stopnia Izby w R. jest szkołą niepubliczną, posiadającą uprawnienia szkoły publicznej, prowadzoną przez Izbę w R., dla młodzieży na podbudowie gimnazjum, w latach 2017-2019 do 31 sierpnia 2019 r., a od 1 września 2019 r. - po ośmioletniej szkole podstawowej. Szkoła Branżowa I stopnia w okresie przejściowym od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. prowadzi kształcenie w oddziałach II i III klasy zasadniczej szkoły zawodowej. Do klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej mają zastosowanie dotychczasowe przepisy dotyczące:

1)

podstawy programowej kształcenia ogólnego;

2)

podstawy programowej kształcenia w zawodach;

3)

klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;

4)

ramowych planów nauczania;

5)

egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.

Zasady postępowania w przypadku braku promocji uczniów dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe.

2. Branżowa Szkoła I Stopnia Izby w R. zwana dalej "szkołą branżową" zlokalizowana jest w budynku położonym przy ulicy....

3. Pełna nazwa szkoły brzmi: Branżowa Szkoła I Stopnia Izby w R. Organem prowadzącym szkołę jest Izba w R. 5. Organem nadzorującym szkołę jest Kurator Oświaty. 6. Podstawą prawną działania szkoły jest akt założycielski i niniejszy statut. 7. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 8. Na pieczęci używana jest nazwa Branżowej Szkoły I Stopnia w pełnym brzmieniu: "Branżowa Szkoła I Stopnia Izby w R.". 9. Świadectwa szkolne i dokumenty wydawane przez szkołę zawierają odcisk pieczęci urzędowej i pieczęci szkoły. 10. Nauka w szkole jest bezpłatna. 11. Ukończenie nauki w szkole umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikację wyodrębnioną w zawodzie nauczanym w branżowej szkole, a także dalsze kształcenie w Branżowej Szkole II Stopnia. Zaś w rozdziale drugim jako cele i zadania szkoły wymieniono przede wszystkim: cele i zadania określone w przepisach regulujących prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na ich podstawie, a także cele i zadania wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Celem szkoły jest wychowanie i kształcenie, przygotowujące do dalszej nauki, pracy i życia w społeczeństwie, a także umożliwienie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia. Rozdział 13 wskazuje podstawy działalności finansowej Branżowej Szkoły I Stopnia w R. Wskazując źródła finansowania Szkoły w postaci: 1. subwencji oświatowej; 2. zapisów i darowizn sponsorów (osób fizycznych i prawnych) dokonujących wpłat na konto szkoły; 3. dotacji organu prowadzącego.

Izba jako organ prowadzący Zasadniczą Szkołę Zawodową jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jednakże działalność Zasadniczej Szkoły Zawodowej jako jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, zgodnie z ar. 43 ust. 26 ustawy o VAT są zwolnione z podatku VAT. Wszystkie działania projektowe realizowane będą w ramach działań oświatowych i wydatki projektowe pozostawać będą w bezpośrednim związku z działalnością zwolnioną z VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy "Izbie" przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nakłady poniesione w ramach ww. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Wskazać należy, że przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 26 lit. a ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Branżowa Szkoła I Stopnia Izby w R. jest szkołą niepubliczną, posiadającą uprawnienia szkoły publicznej, prowadzoną przez Izbę w R. Organem nadzorującym szkołę jest Kurator Oświaty. Podstawą jej działania jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 i 1560). Zgodnie z zasadami dotyczącymi odliczania podatku naliczonego określonymi w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Jak wynika, więc z powyższych przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć, zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. A zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, efekty inwestycji zostaną przekazane szkole zawodowej. Faktycznym celem realizacji przedmiotowej inwestycji przez "Izbę" jest wypełnianie zadań, dla realizacji, których "Izba" została powołana. Reasumując zdaniem Izby nie ma ona prawa do pełnego ani częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z rozbudową i zakupem środków trwałych na potrzeby Szkoły.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., zwana dalej: "ustawą o VAT") w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, w tym m.in. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dnia 3 listopada 2017 r. złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: XII. Infrastruktura edukacyjna dla działania: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego dla poddziałania: 12.2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT. Projekt polega na rozszerzeniu zaplecza edukacyjnego Zasadniczej Szkoły Zawodowej o dodatkowe sale praktycznej nauki zawodu w zawodach kucharz, fryzjer, sprzedawca, murarz-tynkarz/monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych/monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. Projekt obejmuje dwa etapy - prace budowlano remontowe związane z dostosowaniem istniejącego zabytkowego budynku na potrzeby nowych pracowni oraz zakup wyposażenia pracowni (środki trwałe).

Wnioskodawca jako organ prowadzący Zasadniczą Szkołę Zawodową jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jednakże działalność Zasadniczej Szkoły Zawodowej jako jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania jest zwolniona z podatku VAT. Wszystkie działania projektowe realizowane będą w ramach działań oświatowych i wydatki projektowe pozostawać będą w bezpośrednim związku z działalnością zwolnioną z VAT.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - wszystkie działania projektowe realizowane będą w ramach działań oświatowych i wydatki projektowe będą w bezpośrednim związku z działalnością zwolnioną z VAT. Zatem w tej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do pełnego ani częściowego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego, pomimo wskazania w opisie stanu faktycznego błędnego przepisu. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. W szczególności interpretacja nie rozstrzyga, prawa do zwrotu podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl