0111-KDIB3-2.4012.540.2019.2.SR - Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanej dotacji. Zwolnienie z VAT usług edukacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.540.2019.2.SR Opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanej dotacji. Zwolnienie z VAT usług edukacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z 27 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania otrzymanej dotacji za wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach projektu podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy czynności wykonywanych w ramach projektu, finansowanych z otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia czynności wykonywanych w ramach projektu, finansowanych z otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe,

* udokumentowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach projektu podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnienia od podatku VAT czynności wykonywanych w ramach projektu, finansowanych z otrzymanej dotacji, udokumentowania otrzymanej dotacji, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji, oraz prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 18 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.540.2019.1.SR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 27 września 2019 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł w dniu... z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy umowę o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Umowa dotyczy zadań objętych Osią Priorytetową VII Regionalny rynek pracy, Działanie 7.1. Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, Poddziałanie 7.1.1. Poprawa zdolności do zatrudnienia osób poszukujących pracy i pozostających bez pracy na obszarach rewitalizowanych - ZIT, Priorytet Inwestycyjny 8i - dostęp do zatrudnienia dla osób poszukujących pracy i biernych zawodowo, w tym długotrwale bezrobotnych oraz oddalonych od rynku pracy, także poprzez lokalne inicjatywy na rzecz zatrudnienia oraz wspieranie mobilności pracowników. Finansowany projekt został nazwany: "...". Szczegóły projektu zostały określone we wniosku o dofinansowanie, w którym w części B.4. Klasyfikacja projektu i zakres interwencji ustalono, że obszarem działalności gospodarczej jest Edukacja, a PKD projektu wskazano jako P.85 EDUKACJA. Jako cel główny projektu wskazano nabycie nowych lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz społecznych przez określoną ilość bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo mieszkańców dzielnicy w określonym wieku oraz podjęcie zatrudnienia przez określoną część uczestników, spełniających określone parametry nieaktywności zawodowej do 31 grudnia 2020 r.

Działania, jakie przewiduje projekt obejmują w szczególności:

1. Indywidualną diagnozę problemów, potrzeb, potencjału i predyspozycji uczestników oraz wypracowanie indywidualnego Planu Działań;

2. Treningi kompetencji społecznych;

3. Poradnictwo zawodowe i coaching kariery;

4. Szkolenia i kursy przygotowujące do egzaminów certyfikowanych wraz z egzaminami;

5. Szkolenia podnoszące kwalifikacji i umiejętności zawodowe zakończone egzaminem - usługa zlecona;

6. Staże zawodowe dla określonej ilości osób i pośrednictwo pracy dla określonej ilości osób.

Wśród wydatków objętych dofinansowaniem, oprócz usług świadczonych przez partnerów są również wydatki na:

1.

zakup obiadów oraz przerwy kawowej dla uczestników;

2.

zakup szkoleń oraz certyfikację kwalifikacji nabytych w ramach przeprowadzonych szkoleń dla określonej liczby osób;

3.

zwrot kosztów dojazdu na szkolenie dla ich uczestników;

4.

zakup odzieży ochronnej.

Na realizację projektu Wnioskodawca w ramach wyżej opisanej umowy ma otrzymać dotację w kwocie stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym 85% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu ma być pokryte ze środków europejskich, a 10% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu ma być pokryte dotacją celową z budżetu krajowego.

Projekt nie przewiduje żadnej odpłatności pobieranej od uczestników projektu, korzystających z realizowanych działań i objętych badaniem wskaźników realizacji rezultatu. Przyznana dotacja stanowi pokrycie 95% wartości usług zrealizowanych na rzecz określonej grupy osób, które to usługi zostały przez podmioty finansujące uznane za społecznie użyteczne. Pozostałe 5% wartości usług objętych projektem stanowi wkład własny Wnioskodawcy.

Dofinansowanie na realizację projektu wypłacane jest w formie transz: zaliczek lub refundacji. Wypłaty dokonywane są na podstawie wniosku o płatność, opartego o sporządzony przez wnioskodawcę jako beneficjenta harmonogram płatności, skorelowany z wydatkami związanymi z realizacją zadań projektu. Płatności dokonywane są na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy Beneficjenta.

Projekt jest realizowany w okresie od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2020 r.

W piśmie z dnia 27 września 2019 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, wskazano następujące informacje:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Zgodnie z opisem działań, jakie przewiduje projekt, kompleks usług, jakie będą świadczone na rzecz określonego uczestnika projektu, obejmuje:

a. Uzyskanie indywidualnej diagnozy problemów, potrzeb, potencjału i predyspozycji uczestnika oraz określenie jego Indywidualnego Planu Działań - czas udziału uczestnika ok. 2h;

b. Udział w jednym rodzaju treningu kompetencji społecznych -16h;

c. Spotkanie z doradcą zawodowym - 2h;

d. 5 spotkań coachingowych po 1h;

e. Udział w dobranym szkoleniu - ok. 100h;

f. Udział w stażu zawodowym - ok. 40 h (ok. 1 tygodnia);

g. Uzyskanie usługi pośrednictwa pracy.

Konkretne czynności, jakie w ramach projektu świadczy Wnioskodawca, Partnerzy i osoby zewnętrzne są podzielone w umowie partnerskiej zawartej przez Wnioskodawcę i jego Partnera. Podział czynności przedstawia się następująco:

A. Wnioskodawca jako Lider projektu odpowiedzialny jest za:

a. Udostępnienie pomieszczeń na spotkania diagnostyczne, treningi, szkolenia, spotkania z pośrednikiem pracy;

b. Zakup obiadów oraz przerwy kawowej;

c. Zakup szkoleń oraz kursów przygotowujących do egzaminów certyfikowanych, poniesienie kosztu zakupu certyfikacji i wydruku certyfikatów;

d. Wypłata stypendiów szkoleniowych dla uczestników wraz ze składkami ZUS;

e. Zwrot kosztów dojazdów uczestników na szkolenia;

f. Zakup materiałów szkoleniowych;

g. Pozyskanie badań lekarskich dla uczestników;

h. Zakup odzieży ochronnej dla uczestników szkoleń;

i. Pozyskanie usług pośrednika pracy.

Nadto, w ramach podziału zadań między Liderem a Partnerem, Wnioskodawca jako Lider odpowiedzialny jest za:

j.

reprezentowanie Partnera przed Instytucją Zarządzającą, w procesie ubiegania się o dofinansowanie projektu, a po zawarciu umowy o dofinansowanie, reprezentowanie Partnera w trakcie realizacji projektu;

k.

koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnera przy realizacji zadań, zawartych w projekcie;

I.

zapewnienie udziału Partnera w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań;

m.

wsparcie Partnera w realizacji powierzonych zadań;

n.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji pomiędzy Partnerem oraz Instytucją Zarządzającą;

o.

zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu;

p.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa;

q.

przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej w celu rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań Lidera projektu i Partnera;

r.

gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i przekazywanie ich do Instytucji Zarządzającej;

s.

informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji projektu;

t.

koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;

u.

wypełnianie obowiązków wynikających z umowy o dofinansowanie projektu;

v.

weryfikację realizacji obowiązków związanych z wyborem wykonawców zgodnie z zasadą konkurencyjności.

B. Partner projektu odpowiedzialny jest za prowadzenie następujących działań:

a. Indywidualna diagnoza problemów, potrzeb, potencjału i predyspozycji uczestników wraz z wypracowaniem indywidualnego Planu Działań przy pomocy doradców zawodowych;

b. Treningi kompetencji społecznych: "...", "...", "...", "...",

c. Poradnictwo zawodowe i coaching kariery;

d. Szkolenia i Kursy przygotowujące do egzaminów certyfikowanych wraz z egzaminami.

Wnioskodawca nie nabywa usług od Partnera. Z otrzymanej kwoty dotacji Wnioskodawca przekazuje Partnerowi środki pieniężne pokrywające ponoszone przez niego koszty związane z realizacją projektu.

Realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania. Projekt nie byłby realizowany w sytuacji, gdyby Wnioskodawcy nie zostało przyznane dofinansowanie.

W przypadku niezrealizowania projektu (określonych zadań w ramach projektu) Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych - wynika to z umowy o dofinansowanie.

Otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację działań objętych projektem - wynika to wyraźnie z umowy o dofinansowanie.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe jako prywatny ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiający uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Usługi będące przedmiotem zapytania Wnioskodawca świadczy jako taka jednostka.

Usługi, jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach projektu są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

Świadczone w ramach projektu usługi szkoleniowe na rzecz uczestników projektu stanowią w rozumieniu Wnioskodawcy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Świadczone w ramach projektu usługi szkoleniowe na rzecz uczestników są nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników - jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia i konferencje w ramach projektu na rzecz uczestników nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu art. 118 Prawa oświatowego.

Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu usługi na rzecz uczestników projektu będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca posiada dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych w ramach projektu usług będą środki publiczne. Wszelkie wpływy i wydatki związane z projektem dokonywane są na i z wyodrębnionego w tym celu rachunku bankowego.

Świadczone przez Wnioskodawcę wszelkie usługi w ramach projektu stanowią nierozerwalną całość i są w rozumieniu Wnioskodawcy ściśle związane ze sobą, w szczególności są ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu na rzecz uczestników usługi inne niż szkoleniowe są bezpośrednio powiązane z usługami zmierzającymi do uzyskania lub uzupełnienia wiedzy do celów zawodowych.

Celem świadczenia usług wchodzących w skład projektu nie jest osiągniecie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników nie otrzymujących dotacji (pytanie w wezwaniu sugerujące uzyskanie jakiegoś zwolnienia przez Wnioskodawcę było niezrozumiałe, wobec czego odczytujemy je w kontekście uzyskanych środków z dotacji). Dla uczestników projektu usługi objęte projektem, gdyby były odpłatne, byłyby niedostępne. Wobec powyższego wszelkie działania w obrębie projektu nie są konkurencyjne w stosunku do podmiotów działających w warunkach rynkowych, ze względu na niską zdolność finansową po stronie popytu.

Wszystkie usługi składające się na zadania projektowe są niezbędne do wykonania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Cytując za uzasadnieniem wniosku o dotację Wnioskodawca wskazuje, że celem głównym projektu jest nabycie nowych lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz społecznych przez 150 bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo mieszkańców dzielnicy w wieku powyżej 30 roku życia oraz podjęcie zatrudnienia przez co najmniej 39% kobiet, 33% uczestników/czek w wieku 50+, 38% uczestników/czek o niskich kwalifikacjach, 30% długotrwale bezrobotnych, 33% uczestników/czek z niepełnosprawnościami oraz 43% uczestników/czek z grup innych niż wyżej wymienione. Udział w projekcie os. bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo, a tym samym zagrożonych wykluczeniem społecznym pozwoli zmierzyć się z własnymi ograniczeniami lub obawami, skorzystać z usług doradczych, uzupełnić/nabyć kwalifikacje zawodowe, wziąć udział w działaniach edukacyjnych, a w efekcie podjąć zatrudnienie i zwiększyć szanse na rozwój szeroko pojętego własnego potencjału. Istotnym założeniem projektu jest niwelowanie braków kompetencyjnych zarówno uczestników jak i uczestniczek projektu w wyniku otrzymania wsparcia doradczo-szkoleniowego, pokazania możliwości rozwojowych, zainspirowania do wprowadzania życiowych zmian, a także umożliwienie nabycia nowych kwalifikacji zawodowych lub uprawnień, co ma dać możliwość aktywizacji zawodowej oraz dalszego rozwoju wedle indywidualnych potrzeb bez względu na płeć, status społeczny czy majętność.

Zakupy opisane we wniosku o udzielenie interpretacji są ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są niezbędne. W przypadku zakupu obiadów oraz przerwy kawowej dla uczestników wchodzi w grę element motywacyjny i integracyjny, służący budowaniu motywacji do udziału w szkoleniu i pozwala na dzielenie się i inspirowanie doświadczeniami innych uczestników co wzmacnia pozytywne efekty szkolenia. W przypadku zakupu szkoleń oraz certyfikacji kwalifikacji nabytych w ramach przeprowadzonych szkoleń wydatki są niezbędne w przypadku, gdy Wnioskodawca ani Partner nie dysponują własną kadrą, która mogłaby szkolenie przeprowadzić. W przypadku zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie dla ich uczestników - wydatek jest niezbędny ze względu na specyfikę społeczną uczestników szkoleń - bez pokrycia tych wydatków ilość osób uczestniczących w projekcie byłaby prawdopodobnie znikoma. W przypadku zakupu odzieży ochronnej - zakup jest niezbędny ze względu na wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu czynności objętych szkoleniem.

Głównym celem wydatków nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia - pytanie 21 lit. c jest niezrozumiałe.

W ramach projektu usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej ani nie będących podatnikami podatku od towarów i usług. Osoby te mogą być podatnikami innych podatków.

Nabycia dokonywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami, w których jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca, w zakresie zadań realizowanych przez Wnioskodawcę, jeśli dostawcą usługi będzie podmiot zewnętrzny - podatnik podatku od towarów i usług. Podstawą wydatków w ramach projektu mogą być jednak również inne dokumenty - np. umowy z animatorami czy specjalistami prowadzącymi konkretne szkolenia czy inne czynności, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej i będą zaangażowani na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. W przypadku, gdy jakieś zadanie będzie realizowane przez Partnera - dokumenty związane z nabyciem towaru lub usługi będą wskazywały Partnera jako nabywcę, zleceniodawcę, zamawiającego lub podobne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dotację otrzymaną na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, należy traktować jako dotację uzyskiwaną w celu sfinansowania konkretnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc jako dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę tych czynności?

2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 - czy dotacja udzielona na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, finansuje czynności zwolnione od podatku od towarów i usług?

3. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i pytanie nr 2 - czy udokumentowanie otrzymanej dotacji, udzielonej na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, za pomocą wewnętrznego dokumentu opodatkowania jest prawidłowe?

4. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i pytanie nr 2 - czy prawidłowe jest ujmowanie dotacji udzielonej na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, jako sprzedaży zwolnionej z podatku VAT w rejestrze VAT w dacie otrzymania kwoty dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy?

5. Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia, na potrzeby realizacji umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, usług, materiałów, odzieży roboczej, napojów i posiłków?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 27 września 2019 r.):

1. Stanowisko Wnioskodawcy wobec pytania nr 1: Czy dotację otrzymaną na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, należy traktować jako dotację uzyskiwaną w celu sfinansowania konkretnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc jako dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę tych czynności?

Wnioskodawca uważa, w ślad za rozróżnieniami wskazanymi w interpretacji indywidualnej 554121/1 wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 10 maja 2019 r. w sprawie o sygnaturze 0113-KDIPT1-1.4012.135.2019.2.MSU, że w opisanym stanie faktycznym otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja pokrywa 95% wartości realnie świadczonych na rzecz zdefiniowanej grupy uczestników projektu usług realizowanych w ramach dofinansowanego projektu, a wobec tego otrzymana dotacja ma wpływ na cenę tych czynności i powinna być traktowana jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

2. Stanowisko Wnioskodawcy wobec pytania nr 2: Czy dotacja udzielona na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, finansuje czynności zwolnione od podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca uważa, że czynności opisane w umowie i w uzupełniającym treść umowy wniosku o dofinansowanie mieszczą się w pojęciu usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT oraz w pojęciu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz usług ściśle z tymi usługami związanych w rozumieniu § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018.701), czyli czynności finansowane dotacją są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę zakres podmiotowy prawa oświatowego, określony w art. 2 Prawa oświatowego (Dz. U. 2018.996) oraz definicje ujęte w art. 4 prawa oświatowego, a także możliwość prowadzenia placówek oświatowych w formie niepublicznej, przewidzianą w art. 8 prawa oświatowego, należy uznać, że Wnioskodawca jako adresat dotacji jest prywatnym ośrodkiem dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiającym uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a wobec tego świadczone przezeń usługi edukacyjne (PKD 85) mieszczą się w zwolnieniu od podatku VAT wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadto, podatkowej kwalifikacji czynności objętych projektem można dokonać również w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018.701) jako usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych - również objętych zwolnieniem od podatku VAT.

3. Stanowisko Wnioskodawcy wobec pytania nr 3: Czy udokumentowanie otrzymanej dotacji, udzielonej na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, za pomocą wewnętrznego dokumentu opodatkowania jest prawidłowe?

Wnioskodawca uważa, że ujęcie otrzymanej dotacji w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest obowiązkowe, jednak wobec braku skonkretyzowanego osobowo adresata świadczonych usług, dla którego miałaby być wystawiona faktura, forma dokumentu, wobec uchylenia treści art. 106 ust. 7 w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2013 r., jest dowolna, aczkolwiek wystarczający jest wewnętrzny dokument, opisujący jaka kwota, dotycząca jakich czynności opodatkowanych i kiedy otrzymana przez Wnioskodawcę stanowi podstawę ujęcia jej w rejestrze sprzedaży.

4. Stanowisko Wnioskodawcy wobec pytania nr 4: Czy prawidłowe jest ujmowanie dotacji udzielonej na podstawie umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, jako sprzedaży zwolnionej z podatku VAT w rejestrze VAT w dacie otrzymania kwoty dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy?

Wnioskodawca uważa, że moment ujęcia otrzymanej kwoty dotacji w ewidencji powinien być odczytywany w oparciu o art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako moment otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

5. Stanowisko Wnioskodawcy wobec pytania nr 5: Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia, na potrzeby realizacji umowy i uzupełniającego umowę wniosku o dofinansowanie, których istotne cechy zostały opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, usług, materiałów, ubrań roboczych, napojów i posiłków?

Odpowiedź na pytanie nr 5 jest zdaniem Wnioskodawcy w pełni zdeterminowana oceną, czy czynności sfinansowane dotacją są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. W przypadku, gdy czynności te będą w całości zwolnione z podatku VAT, podatek VAT naliczony przy nabyciu usług, materiałów, ubrań roboczych, a także napojów lub posiłków nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego, gdyż nie zostanie spełniona przesłanka wymagana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wymagająca przeznaczenia nabytych towarów do świadczenia usług opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* uznania otrzymanej dotacji za wynagrodzenie za świadczenie usług w ramach projektu podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy czynności wykonywanych w ramach projektu, finansowanych z otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia czynności wykonywanych w ramach projektu, finansowanych z otrzymanej dotacji - jest nieprawidłowe,

* udokumentowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji - jest prawidłowe,

* braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Powołany przepis art. 29a ustawy, odpowiada art. 73 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest w odniesieniu do dostaw towarów i usług innych niż wymienione art. 74-77, wszystko co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Istotnym dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia "dotacja mająca bezpośredni wpływ na cenę". Ustalenie znaczenia tego zwrotu wymaga odwołania się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, w szczególności do wyroków w sprawach C-184/00 (Office de produits wallons ASBF przeciwko Państwu Belgijskiemu) oraz C-381/01 (Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Włoskiej).

W pierwszym z przywołanych wyroków Trybunał stwierdził, że dotacje operacyjne na pokrycie części kosztów prowadzenia działalności niemal zawsze mają wpływ na kalkulowaną na bazie kosztów cenę towarów i usług dostarczanych/świadczonych przez podmiot dotowany. W takim zakresie, w jakim oferuje on określone towary lub usługi, może on zazwyczaj oferować je po cenach, których nie byłby w stanie zaproponować, gdyby musiał jednocześnie pokryć swoje koszty i osiągnąć zysk. Jednakże sam fakt, że dotacja może mieć wpływ na cenę towarów lub usług dostarczanych lub świadczonych przez podmiot dotowany nie wystarcza, by dotacja ta podlegała opodatkowaniu. Aby dotacja była bezpośrednio powiązana z ceną takich dostaw konieczne jest także, by była ona wypłacana danemu podmiotowi bezpośrednio w celu umożliwienia mu dostarczania określonych towarów lub świadczenia określonych usług. Jedynie w tym przypadku, dotację należy uznać za wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług, a w konsekwencji za podlegającą opodatkowaniu. W celu ustalenia, czy dotacja stanowi takie wynagrodzenie, należy zauważyć, że cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Trzeba także zwrócić uwagę, iż zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia.

Dalej Trybunał argumentował, że nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy, by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalania ceny, jakiej żąda ten ostatni. Należy obiektywnie zbadać, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu, pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku tej dotacji. Trybunał zauważył, że w świetle faktu, iż beneficjent wykonuje szereg czynności należy zweryfikować, czy każda z tych czynności daje podstawę do konkretnej i identyfikowalnej płatności, czy też dotacja jest wypłacana globalnie na pokrycie ogólnych kosztów działalności. W każdym razie, jedynie część dotacji identyfikowalna jako wynagrodzenie za dostawę podlegającą opodatkowaniu może podlegać VAT.

W celu ustalenia, czy dotacja stanowi część wynagrodzenia i w jakiej części, należy m.in. porównać cenę sprzedaży towaru i cenę towaru skalkulowaną na podstawie poniesionych kosztów. Nie jest przy tym konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy, by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażana ryczałtowo, była istotna (por. J. Martini, Ł. Karpiesiuk, VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, Warszawa 2005, s. 265-269).

W drugim z wymienionych wyroków Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że aby subwencja była bezpośrednio związana z ceną danej transakcji powinna być ona przede wszystkim przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określonego towaru lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu. Zdaniem Trybunału należy zbadać, czy nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z subwencji przyznanej jej beneficjentowi. Niezbędne jest również, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący ceny, jakiej ten ostatni żąda. Należy zatem zbadać, czy okoliczność, że subwencja jest przyznawana sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał subwencji. Powinno być w każdym razie możliwe zidentyfikowanie świadczenia wzajemnego, które stanowi subwencja.

W świetle powyższego należy zauważyć, że dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają one VAT. Warunkiem opodatkowania jest to, aby istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia, również kwotowo zależały od liczby usług). Dotacje powinny mieć wpływ na cenę, tzn. ostateczny odbiorca nie musi płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją (W. Varga, Glosa do wyroku TS z dnia 13 czerwca 2002 r. C-353/00, LEX).

Trybunał wskazał, że jednym z kryteriów pozwalających na ustalenie bezpośredniego związku subwencji z ceną towaru lub usługi jest relacja ceny towarów do kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę w celu ich dostawy. Z reguły cena towaru stanowi sumę wartości kosztów oraz określonego zysku osiąganego przez przedsiębiorcę. Gdyby zatem okazało się, że cena towaru jest niższa od ceny, którą uwzględnia te dwie wartości, a podmiot dostarczający towary lub świadczący usługi otrzymuje dotacje, wskazywałoby to na bezpośredni związek tego przysporzenia z ceną określonego towaru lub usługi (por. D. Gibasiewicz, Zasada neutralności podatku od wartości dodanej w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Warszawa 2012, s. 189). W przypadku gdy powyższy bezpośredni związek nie istnieje, należy uznać, że otrzymane przez podatnika dofinansowanie prowadzonej przez niego działalności nie jest uwzględnianie w podstawie opodatkowania dla celów VAT, nawet jeśli dzięki dofinansowaniu podatnik jest w stanie obniżyć cenę oferowanych przez niego towarów i usług (por. Dyrektywa VAT 2006/112/WE. Komentarz 2010, pod red. J. Martiniego, Wrocław 2010, s. 425).

Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy istotny jest stan faktyczny przedstawiony przez Zainteresowanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł w dniu... z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy umowę o dofinansowanie projektu. Jako cel główny projektu wskazano nabycie nowych lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz społecznych przez określoną ilość bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo mieszkańców dzielnicy w określonym wieku oraz podjęcie zatrudnienia przez określoną część uczestników, spełniających określone parametry nieaktywności zawodowej do 31 grudnia 2020 r. W ramach umowy o dofinansowanie Wnioskodawca ma otrzymać dotację na realizację projektu w kwocie stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Przyznana dotacja stanowi pokrycie 95% wartości usług zrealizowanych na rzecz określonej grupy osób. Pozostałe 5% wartości usług objętych projektem stanowi wkład własny Wnioskodawcy. Dofinansowanie na realizację projektu wypłacane jest w formie transz: zaliczek lub refundacji. Wypłaty dokonywane są na podstawie wniosku o płatność, opartego o sporządzony przez Wnioskodawcę jako beneficjenta harmonogram płatności, skorelowany z wydatkami związanymi z realizacją zadań projektu. Płatności dokonywane są na wyodrębniony dla projektu rachunek bankowy Beneficjenta.

W odniesieniu do rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jak już wskazano powyżej tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Natomiast za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

* istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

* odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W rozpatrywanej sprawie należy zauważyć, że dofinansowanie przeznaczone jest na wyraźnie określony cel, tj. świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz uczestników projektu. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako Lider projektu odpowiedzialny jest za udostępnienie pomieszczeń na spotkania diagnostyczne, treningi, szkolenia, spotkania z pośrednikiem pracy; zakup obiadów oraz przerwy kawowej; zakup szkoleń oraz kursów przygotowujących do egzaminów certyfikowanych, poniesienie kosztu zakupu certyfikacji i wydruku certyfikatów; wypłata stypendiów szkoleniowych dla uczestników wraz ze składkami ZUS; zwrot kosztów dojazdów uczestników na szkolenia; zakup materiałów szkoleniowych; pozyskanie badań lekarskich dla uczestników; zakup odzieży ochronnej dla uczestników szkoleń; pozyskanie usług pośrednika pracy. Jak wskazał Wnioskodawca realizacja projektu jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania. Projekt nie byłby realizowany w sytuacji, gdyby Wnioskodawcy nie zostało przyznane dofinansowanie. W przypadku niezrealizowania projektu (określonych zadań w ramach projektu) Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych - wynika to z umowy o dofinansowanie. Otrzymane dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację działań objętych projektem - wynika to wyraźnie z umowy o dofinansowanie. Istnieje zatem ścisły i bezpośredni związek między otrzymaną dotacją, a podejmowanymi działaniami na rzecz uczestników.

Realizacja podejmowanych przez Wnioskodawcę działań na rzecz poszczególnych uczestników projektu możliwa jest wyłącznie dzięki otrzymanemu dofinansowaniu. Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług (sfinansowanych dotacją), które umożliwiają świadczenie na rzecz uczestników projektu konkretnych usług. Mając bowiem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje będą pokrywać wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz uczestników projektu. Jak wynika z treści wniosku, zgodnie z opisem działań, jakie przewiduje projekt, kompleks usług, jakie będą świadczone na rzecz określonego uczestnika projektu, obejmuje: uzyskanie indywidualnej diagnozy problemów, potrzeb, potencjału i predyspozycji uczestnika oraz określenie jego Indywidualnego Planu Działań - czas udziału uczestnika ok. 2h; udział w jednym rodzaju treningu kompetencji społecznych - 16 h; spotkanie z doradcą zawodowym - 2h; 5 spotkań coachingowych po 1h; udział w dobranym szkoleniu - ok. 100 h; udział w stażu zawodowym - ok. 40 h (ok. 1 tygodnia); uzyskanie usługi pośrednictwa pracy.

Nie ulega zatem wątpliwości, że uczestnicy projektu, przez sfinansowanie ww. usług uzyskują pomoc finansową (osiągają finansową korzyść). Jak wskazał Wnioskodawca, dla uczestników projektu usługi objęte projektem gdyby były odpłatne, byłyby niedostępne. Zatem, dofinansowanie obejmuje wartość dotacji, jaka przypada na poszczególnych uczestników projektu, w którym każdy uczestnik korzysta z konkretnego programu. W przypadku każdego uczestnika projektu można więc bez przeszkód określić wartość i ilość konkretnych świadczeń, z których dany uczestnik skorzystał. Tym samym wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie dotacje stanowią wynagrodzenie za świadczenie na rzecz uczestników projektu usług.

W rozpatrywanej sprawie nie ma znaczenia okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od uczestników projektów, a od osoby trzeciej, tj. że pochodzi ono ze środków przeznaczonych na realizację Regionalnego Programu Operacyjnego. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i dofinansowanie nie jest udzielane do ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy, ani do ogólnych kosztów projektu, lecz jest przeznaczone dla indywidualnego uczestnika, który korzysta z indywidualnie opracowanego programu. Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty, stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu, należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy projektu biorą w nich bezpłatnie udział, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem.

W konsekwencji stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja stanowiąca pokrycie ceny usług jest dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług i stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy VAT, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Skutkuje to tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą. Wobec powyższego otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej (w tym zwolnienia od podatku) dla danej usługi, której dotyczy finansowanie.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosowanie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c. finansowane w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przedmiotem świadczenia muszą być szkolenia inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponadto szkolenia te muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.

* formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

* na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe,

* szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Ponadto jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na mocy § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określenie "ścisły związek" oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma więc charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe.

W tym miejscu należy wskazać, że w świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy - Prawo oświatowe, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2019 r., system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na mocy art. 2 pkt 4 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do treści art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2019 r., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie art. 4 pkt 30 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W myśl art. 4 pkt 35b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kursie kompetencji ogólnych - należy przez to rozumieć kurs, którego program nauczania uwzględnia dowolnie wybraną część podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2019 r., kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1.

publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,

2.

publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1.

publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2.

formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Zgodnie zaś z art. 117 ust. 1a ww. ustawy kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1.

kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2.

kurs umiejętności zawodowych;

3.

kurs kompetencji ogólnych;

4.

turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

5.

kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W świetle art. 168 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe jako prywatny ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiający uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Usługi będące przedmiotem pytania Wnioskodawca świadczy jako taka jednostka.

W sytuacji więc gdy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty jako prywatny ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, spełnione zostanie kryterium podmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.

Odnośnie drugiej przesłanki uzasadniającej zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT, Wnioskodawca wskazuje, że usługi, jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach projektu są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak już wskazano, nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jako Lider projektu odpowiedzialny jest za:

a. Udostępnienie pomieszczeń na spotkania diagnostyczne, treningi, szkolenia, spotkania z pośrednikiem pracy;

b. Zakup obiadów oraz przerwy kawowej;

c. Zakup szkoleń oraz kursów przygotowujących do egzaminów certyfikowanych, poniesienie kosztu zakupu certyfikacji i wydruku certyfikatów;

d. Wypłatę stypendiów szkoleniowych dla uczestników wraz ze składkami ZUS;

e. Zwrot kosztów dojazdów uczestników na szkolenia;

f. Zakup materiałów szkoleniowych;

g. Pozyskanie badań lekarskich dla uczestników;

h. Zakup odzieży ochronnej dla uczestników szkoleń;

i. Pozyskanie usług pośrednika pracy.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca świadczy w ramach projektu różnego rodzaju czynności podlegające opodatkowaniu, natomiast ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy mogą korzystać (w określonych w przepisach przypadkach) jedynie usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane. Ponadto podkreślenia wymaga, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ma zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Wnioskodawca dokonując zakupu szkoleń oraz kursów od podmiotów zewnętrznych na rzecz uczestników projektu, wchodzi w rolę świadczącego usługę.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, których celem jest uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, mieszczą się w definicji kształcenia ustawicznego. Dlatego też, uznać należy, że ww. szkolenia, stanowią usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Kształcenie to jest bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji w formach pozaszkolnych. Jak wskazał Wnioskodawca, celem głównym projektu jest nabycie nowych lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz społecznych przez określoną ilość bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo mieszkańców w określonym wieku oraz podjęcie zatrudnienia przez określoną część uczestników.

W odniesieniu natomiast do pozostałych usług realizowanych w ramach projektu przez Wnioskodawcę należy wskazać, że aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami kształcenia i wychowania, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), "związek" to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług "ściśle związanych". Niemniej jednak, z brzmienia art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy o VAT wynika, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za "ściśle związane" z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy - Dz.Urz.UE.L Nr 145, s. 1 z późn. zm. (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE - Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Zgodnie z ww. regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo kształcenia) mają zastosowanie, jeżeli:

* usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,

* usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

* ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę wszelkie usługi w ramach projektu stanowią nierozerwalną całość i są w rozumieniu Wnioskodawcy ściśle związane ze sobą, w szczególności są ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu na rzecz uczestników usługi inne niż szkoleniowe są bezpośrednio powiązane z usługami zmierzającymi do uzyskania lub uzupełnienia wiedzy do celów zawodowych. Wszystkie usługi składające się na zadania projektowe są niezbędne do wykonania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Zakupy opisane we wniosku o udzielenie interpretacji są ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są niezbędne. W przypadku zakupu obiadów oraz przerwy kawowej dla uczestników wchodzi w grę element motywacyjny i integracyjny, służący budowaniu motywacji do udziału w szkoleniu i pozwala na dzielenie się i inspirowanie doświadczeniami innych uczestników co wzmacnia pozytywne efekty szkolenia. W przypadku zakupu szkoleń oraz certyfikacji kwalifikacji nabytych w ramach przeprowadzonych szkoleń wydatki są niezbędne w przypadku, gdy Wnioskodawca ani Partner nie dysponują własną kadrą, która mogłaby szkolenie przeprowadzić. W przypadku zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie dla ich uczestników - wydatek jest niezbędny ze względu na specyfikę społeczną uczestników szkoleń - bez pokrycia tych wydatków ilość osób uczestniczących w projekcie byłaby prawdopodobnie znikoma. W przypadku zakupu odzieży ochronnej - zakup jest niezbędny ze względu na wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu czynności objętych szkoleniem. Celem świadczenia usług wchodzących w skład projektu nie jest osiągniecie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonywanie czynności, o których mowa we wniosku, w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia.

W konsekwencji, ww. usługi dodatkowe jako usługi ściśle związane z usługą podstawową świadczoną przez ten sam podmiot, korzystają ze zwolnienia od podatku, analogicznie jak usługa szkoleniowa.

Podsumowując, wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zaznaczyć należy, że w odniesieniu do przedmiotowych usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, bowiem w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie spełnienia warunków określonych w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, bowiem odnosi się on do usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienione w pkt 26 ustawy.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bez znaczenia w tym przypadku jest również okoliczność, że opisane usługi finansowane są ze środków publicznych i nie jest konieczne badanie dalszych przesłanek zwolnienia wynikających z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

Podkreślić należy, że dana usługa nie może jednocześnie korzystać ze zwolnienia na podstawie dwóch różnych przepisów prawa.

Skoro Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego jednoznacznie wskazał, że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe i usługi będące przedmiotem zapytania, stanowiące usługi w zakresie kształcenia i wychowania, Wnioskodawca świadczy jako taka jednostka, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego świadczone usługi mieszczą się w zwolnieniu od podatku VAT wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług, jest prawidłowe. Jednocześnie wskazać należy, że winno być art. 43 ust. 1 pkt 26 lit.a.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podatkowej kwalifikacji czynności objętych projektem można dokonać również w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2018.701) jako usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych - również objętych zwolnieniem od podatku VAT, jest nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii udokumentowania otrzymanej dotacji należy wskazać, że zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Według regulacji art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Wskazany wyżej przepis art. 106b ustawy zawiera zamknięty katalog transakcji, które winny być dokumentowane fakturą VAT, wśród nich wymienione są dostawa towarów i świadczenie usług. Ponadto jak wynika z przywołanych wyżej przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.

Zatem ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów nie będących podatnikami VAT.

Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. Zasada ta nie dotyczy czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy.

W konsekwencji skoro - jak rozstrzygnięto powyżej - Wnioskodawca świadczy usługi, które korzystają ze zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 43 ust. 1, a ponadto Wnioskodawca świadczy ww. usługi w ramach projektu na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami, to tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do udokumentowania ww. czynności fakturą VAT.

Brak jest natomiast przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla udokumentowania tych czynności przez wystawienie dokumentu wewnętrznego, niemniej należy zauważyć, że dokumenty wewnętrzne nie są dokumentami przewidzianymi przez przepisy regulujące opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, i jako takie nie są objęte regulacją tych przepisów.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ujmowania dotacji jako sprzedaży zwolnionej z podatku VAT w rejestrze VAT w dacie otrzymania kwoty dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Przytoczona regulacja wskazuje na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, służącej prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, gdyż dane, które podatnik wpisuje do deklaracji/informacji podsumowującej składanej w urzędzie skarbowym, stanowią odzwierciedlenie danych wynikających z prowadzonej przez niego ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupu VAT. Przepisy ustawy o VAT nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji. Ważne jest tylko, aby zawierała ona wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT oraz inne dane, które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Ww. przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego.

I tak, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 6 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Odnosząc zatem okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy dla otrzymanej dotacji powstanie na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy w momencie otrzymania tej dotacji, tj. z chwilą uznania rachunku bankowego Wnioskodawcy kwotą dofinansowania.

W związku z powyższym otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja, stanowiąca wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz uczestników projektu, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, korzystające ze zwolnienia od podatku, powinna być wykazywana w rejestrach VAT w momencie jej otrzymania przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia na potrzeby realizacji projektu usług materiałów, odzieży roboczej, napojów i posiłków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak zostało rozstrzygnięte powyżej, świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach projektu na rzecz uczestników projektu będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT. Tym samym nabywane na potrzeby realizacji ww. projektu usługi, materiały, odzież robocza, napoje i posiłki nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla partnerów i podmiotów zewnętrznych, o których mowa we wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl