0111-KDIB3-2.4012.539.2020.1.EJU - Rozliczanie VAT przez gminę w związku z inwestycją w zakresie odnawialnych źródeł energii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.539.2020.1.EJU Rozliczanie VAT przez gminę w związku z inwestycją w zakresie odnawialnych źródeł energii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakup towarów i usług służących do realizacji inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakup towarów i usług służących do realizacji inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina K. w roku 2020 i 2021 będzie realizowała zadanie inwestycyjne pn. "Montaż instalacji OZE w obiektach publicznych Gminy K. - Hala Sportowa przy ul. A.".

Obiekt, który będzie objęty ww. zadaniem to:

1. Budynek Hali Sportowej w K. przy A., będący własnością Gminy K. a oddany w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w K.

Gmina K. zamierza zrealizować w latach 2020 - 2021 zadanie inwestycyjne pn. " (...)". Nieruchomość na której wybudowano Halę Sportową została oddana, na podstawie Decyzji Nr 53/GR/16 Prezydenta Miasta K. z dnia 1 grudnia 2016 r., w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w K.

Gmina K. wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji ww. projektu w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; dla działania: 4.1.1; Odnawialne źródła energii - ZIT, wskazując Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w K. (jednostka budżetowa Gminy K.) jako jednostkę realizującą projekt.

Zakończenie projektu jest planowane na 31 grudnia 2021 r.

Realizacja projektu pn. " (...)" ma na celu m.in. pozyskanie energii elektrycznej z otoczenia (słonecznej), co pozwoli wykorzystać ją do zasilania w energię elektryczną obiektu publicznego Gminy K. (budynek Hali Sportowej przy A.).

Zadanie będzie polegało na:

Realizacji robót budowlanych polegających na zaprojektowaniu, dostawie i montażu instalacji fotowoltaicznej o mocy do 50 kW na Hali Sportowej przy A. w K.

Docelowo inwestycja obejmuje:

2.1.Wykonanie Projektu budowlano-wykonawczego wraz z inwentaryzacją oraz analizą wytrzymałości konstrukcji budynku.

2.2. Wykonanie Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót - STWiOR.

2.3. Wykonanie przedmiaru robót oraz kosztorysu inwestorskicgo/wykonawczego.

2.4. Uzyskanie wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń (zakłada się podłączenie instalacji fotowoltaicznej do istniejącej sieci dystrybucyjnej, której operatorem jest T. D. S.A.).

2.5. Wykonanie robót budowlanych niezbędnych dla posadowienia i montażu wszystkich urządzeń i instalacji.

2.6. Dostawę i montaż zaprojektowanych urządzeń i instalacji.

2.7. Sporządzenie dokumentacji powykonawczej.

2.8. Nadzory inwestorskie.

2.9. Informację i promocję.

Zakres prac w obiekcie Hali Sportowej MOSiR K. przy A. obejmuje zakup i montaż instalacji PV w postaci:

* moduły fotowoltaicznej;

* inwerter;

* konstrukcje wsporcze;

* osprzęt (kable, rozdzielnie, zabezpieczenia);

* system zbiorczy analizatora i monitoringu instalacji;

* montaż;

* uruchomienie i pomiary;

* projekt wykonawczy i powykonawczy;

* przeglądy gwarancyjne i szkolenie pracowników obsługujących instalacje.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w K., jako jednostka budżetowa, realizuje zadania własne Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz turystyki. Zgodnie ze statutem, do podstawowych zadań MOSiR należy:

* upowszechnianie i promowanie kultury fizycznej, sportu, rekreacji ruchowej i turystyki,

* organizowanie i nadzorowanie imprez sportowo-rekreacyjnych tj. turnieje, zawody, olimpiady,

* organizowanie cyklicznych zajęć sportowo-rekreacyjnych dla mieszkańców Knurowa,

* przygotowywanie i prowadzenie programów edukacji sportowej, rekreacyjnej oraz turystycznej,

* współpraca w zakresie działalności sportowo-rekreacyjnej ze stowarzyszeniami, klubami sportowymi, zakładami pracy, organizacjami pozarządowymi oraz jednostkami organizacyjnymi Gminy K.,

* promowanie Gminy K. poprzez udział w imprezach sportowo-rekreacyjnych na szczeblu powiatu, województwa, kraju,

* organizowanie i prowadzenie zleconych imprez sportowo-rekreacyjnych.

MOSiR świadczy również usługi na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (w szczególności mieszkańcy, przedsiębiorcy czy instytucje z terenu Gminy) oraz jednostek organizacyjnych Gminy (jednostek organizacyjnych utworzonych przez Gminę).

MOSiR wykorzystuje obiekt w następujący sposób:

Hala użytkowana jest od poniedziałku do piątku do godz. 15.30 przez Szkoły Podstawowe będące jednostkami budżetowymi Gminy K: MSP 7 i MSP 9 w K. do realizacji zajęć wychowania fizycznego oraz Szkolnych Klubów Sportowych.

W dni powszednie, w godzinach po 15.30 oraz w weekendy obiekt wykorzystywany jest na zasadzie odpłatnego wynajmu przez klientów indywidualnych, kluby i stowarzyszenia sportowe prowadzące statutową działalność związaną ze sportem i rekreacją tj. TKKF Sz., APN K., MKS C. K., UKS P. C., Towarzystwo Miłośników K. oraz podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie szkolenia sportowego.

Hala Sportowa wyposażona jest w boiska do:

* futsalu (38 m x 20m);

* piłki ręcznej (38 m x 20m);

* koszykówki (26 m x 15m) z koszami umieszczonymi na konstrukcji stropowej sufitu ste-rowanymi elektrycznie;

* piłki siatkowej (18 m x 9m) lub dwa boiska treningowe (18 m x 9m);

* tenisa ziemnego.

Ponadto obiekt posiada m.in.:

* salę rekreacyjną, z możliwością gry w tenisa stołowego;

* 6 szatni z natryskami;

* pokój trenera i pierwszej pomocy medycznej;

* magazyny sprzętu sportowego.

Każdorazowe korzystanie z Hali Sportowej przy A., zarówno w formie jednorazowego wejścia, jak i wynajmu cyklicznego czy też jednorazowego na daną imprezę sportowo-rekreacyjną czy zajęcia sportowe odbywa się odpłatnie (wszystkie opłaty, z wyjątkiem opłat pobieranych od jednostek organizacyjnych Gminy K., podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT). Opłaty pobierane są zgodnie z Uchwałą Nr 382/MOS1R/2019 Rady Miasta K. z dnia 9 października 2019 r. w sprawie ustalania wysokości cen i opłat albo sposobu ustalania cen i opłat za korzystanie z gminnych obiektów i urządzeń sportowo-rekreacyjnych.

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Sprzedaż usług dokonywana na rzecz klubów sportowych, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, dokumentowana jest fakturami.

Gmina K. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Skonsolidowany model rozliczeń w podatku od towarów i usług Gmina prowadzi od 1 stycznia 2017 r. Od tej daty sprzedaż usług dokonywana przez MOSiR na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy K. (placówek oświatowych) jest dokumentowana dowodem wewnętrznym - Nota obciążeniowa. Opłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ze względu na to, iż po centralizacji czyli od 1 stycznia 2017 są to usługi świadczone w ramach tego samego podatnika tj. Gminy K.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu.

W związku z ubieganiem się o środki unijne w ramach konkursu RPSL.04.01.01-IZ.01-24- 363/19 dla działania: 4.1.1 odnawialne energii - ZIT Subregionu Centralnego Oś priorytetowa IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, gmina jest zobligowana do złożenia wniosku o kwalifikowalność podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie w związku z realizacją projektu " (...)" przysługuje prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do realizacji ww. inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji: "(...)" tylko w takim zakresie w jakim te towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Gminie przysługuje obniżenie podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji pn. " (...)" w takim zakresie w jakim te towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 86 ust. 2a ustawy VAT stanowi, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".

Infrastruktura powstała w wyniku inwestycji " (...)" będzie służyć zarówno działalności podlegającej opodatkowaniu VAT (świadczenie usług na rzecz osób fizycznych, klubów sportowych, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) jak i działalności innej niż działalność gospodarcza (świadczenie usług na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy (...)), zatem należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji są związane z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją tej inwestycji w wysokości ustalonej w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Należy w tym miejscu wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w roku 2020 i 2021 będzie realizował zadanie inwestycyjne pn. " (...)". Zadanie będzie polegało na realizacji robót budowlanych polegających na zaprojektowaniu, dostawie i montażu instalacji fotowoltaicznej na Hali Sportowej. Budynek Hali Sportowej jest własnością Gminy jednocześnie jest oddany w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Hala użytkowana jest od poniedziałku do piątku do godz. 15.30 przez Szkoły Podstawowe będące jednostkami budżetowymi Gminy do realizacji zajęć wychowania fizycznego oraz Szkolnych Klubów Sportowych. W dni powszednie, w godzinach po 15.30 oraz w weekendy obiekt wykorzystywany jest na zasadzie odpłatnego wynajmu przez klientów indywidualnych, kluby i stowarzyszenia sportowe prowadzące statutową działalność związaną ze sportem i rekreacją oraz podmioty gospodarcze prowadzące działalność w zakresie szkolenia sportowego. Każdorazowe korzystanie z Hali Sportowej, zarówno w formie jednorazowego wejścia, jak i wynajmu cyklicznego czy też jednorazowego na daną imprezę sportowo-rekreacyjną czy zajęcia sportowe odbywa się odpłatnie (wszystkie opłaty, z wyjątkiem opłat pobieranych od jednostek organizacyjnych Gminy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do realizacji inwestycji.

Jak wynika z wniosku infrastruktura powstała w wyniku inwestycji " (...)" będzie służyć zarówno działalności podlegającej opodatkowaniu VAT (świadczenie usług na rzecz osób fizycznych, klubów sportowych, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) jak i działalności innej niż działalność gospodarcza (świadczenie usług na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy). Jak podał Wnioskodawca wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zatem Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej wydatki poniesione w ramach projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponownie należy podkreślić, że przepisy art. 86 ust. 2a-2 h ustawy o podatku od towarów i usług mają zastosowanie w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług - wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza - nie jest możliwe w całości do działalności gospodarczej podatnika.

Zatem należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji są związane z czynnościami opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją tej inwestycji w wysokości ustalonej w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl