0111-KDIB3-2.4012.519.2020.1.DK - Brak prawa do obniżenia przez miasto kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.519.2020.1.DK Brak prawa do obniżenia przez miasto kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2020 r. (data wpływu 25 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu: "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miasto R. realizuje niżej opisany projekt:

Tytuł projektu: "...". Oś priorytetowa: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna. Działanie: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej. Poddziałanie: 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - konkurs.

Projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Cel projektu: Zasadniczym celem jest poprawa efektywności energetycznej poprzez głęboką, kompleksową modernizację energetyczną 9 budynków wielorodzinnych.

Celami pośrednimi są kolejno:

* ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, generowanych podczas dotychczasowego ogrzewania budynków,

* poprawa stanu zdrowia mieszkańców,

* niższe koszty utrzymania lokali mieszkalnych.

Zakres projektu: Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja wraz z podłączeniem do sieci ciepłowniczej 9 parterowych budynków wielorodzinnych wchodzących w skład Osiedla K. w R. - pogórniczego osiedla robotniczego.

W każdym z 9 budynków wydzielone są po 4 mieszkania - lokale socjalne oraz mieszkania komunalne udostępniane na szczególnych warunkach.

Termomodernizacja obejmuje przede wszystkim:

* ocieplenie styropianem ścian zewnętrznych;

* ocieplenie styrodurem ścian zewnętrznych piwnic oraz ścian przy gruncie;

* ocieplenie wełną mineralną dachów wraz z wymianą konstrukcji dachów;

* ocieplenie styropianem podłóg drewnianych na gruncie;

* wymianę drewnianej stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej na okna i drzwi o lepszym współczynniku przenikania ciepła;

* modernizację systemu grzewczego wszystkich budynków przez podłączenie ich do miejskiej sieci ciepłowniczej;

* wykonanie instalacji ciepłej wody użytkowej poprzez montaż podgrzewaczy elektrycznych.

Zarządzanie projektem: Za realizację projektu odpowiadać będzie Miasto.

Miasto posiada zdolność organizacyjną i finansową oraz odpowiednie doświadczenie do utrzymania oraz zarządzania projektem przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia finansowego jego realizacji (daty końcowej na rzecz Beneficjenta). Z kolei Zakład Gospodarki Komunalnej w R. to jednostka organizacyjna Beneficjenta (Miasta), która będzie zarządzać zrewitalizowanym terenem w perspektywie długoterminowej.

Koszty:

* koszt kwalifikowany: (...) zł,

* wnioskowane dofinansowywanie: (...), w tym:

* EFRR: (...) (...%)

* budżet państwa: (...) zł (...%)

* wkład własny Miasta: (...) zł (...%)

Termin realizacji: 25.08.2017-31.12.2021

Beneficjent nie będzie w związku z realizacją projektu, jak i po jego zakończeniu, uzyskiwał przychodu związanego z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Powstała infrastruktura będzie udostępniana jako mieszkania komunalne i lokale socjalne - wynajmowane jednak ze stawką, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnioną z podatku VAT. Wprawdzie na fakturach za czynsz mieszkaniowy, będą również uwzględnione pozycje opodatkowane inną (niż zwolniona) stawką VAT, będą to jednak wyłącznie refaktury dotyczące mediów, między innymi takich jak dostawa wody czy dostawa ciepła.

Miasto efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywać będzie do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, realizując zadania własne gminy m.in. w sprawach: gminnego budownictwa mieszkaniowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Miasto do tej pory nie odliczyło podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu: "..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących wykonania usług w ramach realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy z zakresu gminnego budownictwa mieszkaniowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Miasto dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza wykorzystać będące jej efektem mienie na cele statutowe: zwolnione z podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że celem dokonania zakupu w ramach realizowanej inwestycji, jest wykonanie zadań własnych gminy (zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT) - Miasto w zakresie realizowanych zadań nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Cytowane wyżej przepisy zapewniają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Warunkiem jaki musi być spełniony, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, jest uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 7 i 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt, którego przedmiotem jest kompleksowa termomodernizacja wraz z podłączeniem do sieci ciepłowniczej 9 parterowych budynków wielorodzinnych wchodzących w skład Osiedla K. w R. W każdym z 9 budynków wydzielone są po 4 mieszkania - lokale socjalne oraz mieszkania komunalne udostępniane na szczególnych warunkach.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu: "...".

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować

w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generują podatek należny. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, powstała infrastruktura będzie udostępniana jako mieszkania komunalne i lokale socjalne - wynajmowane na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług jako zwolnione od podatku VAT. Dodatkowo z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie będzie uzyskiwał przychodu związanego z działalnością opodatkowaną. Wprawdzie wskazał, że "na fakturach za czynsz mieszkaniowy będą również uwzględnione pozycje opodatkowane inną (niż zwolniona) stawką VAT", jednak będą to wyłącznie refaktury dotyczące mediów m.in. takich jak dostawa wody czy ciepła.

Refakturowanie mediów nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z projektem. W tym przypadku nie dochodzi do przeniesienia na użytkownika

(w drodze refakturowania) kosztów przeprowadzanej przez Miasto inwestycji, bowiem refakturowane na rzecz najemców koszty, dotyczą wyłącznie dostawy mediów. W omawianej sprawie nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi nakładami w związku z realizacją projektu. Zatem refakturowanie mediów nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku w związku

z przyłączeniem budynków mieszkalnych do ciepłociągu oraz ich termomodernizacją.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług i dostawy towarów w ramach realizacji projektu: "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl