0111-KDIB3-2.4012.516.2018.2.MD - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Sztuka łączy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.516.2018.2.MD Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Sztuka łączy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2018 r. (data wpływu 1 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 10 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Sztuka łączy..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Sztuka łączy...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 5 września 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.516.2018.1.MD.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 10 września 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Ośrodek Kultury w X. realizuje projekt pn. "Sztuka łączy...", który ma być współfinansowany ze środków na operacje w zakresie działania "Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczności" w ramach Priorytetu 4 "Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej", objętego Programem Operacyjnym "Rybactwo i Morze", z wyłączeniem projektów grantowych.

Ceramika to jedna z najstarszych technik tworzenia przedmiotów z gliny. Ceramiczne warsztaty rodzinne są idealną formą na wspólne spędzanie wolnego czasu w duchu integracji przy jednoczesnym rozwijaniu zainteresowań i hobby.

Główni odbiorcy do których skierowane będą zajęcia to dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym, młodzież oraz ich rodzice bądź dziadkowie. Będą to zajęcia cykliczne 2 razy w tygodniu od kwietnia do września. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli szansę zapoznać się z terminami występującymi w ceramice, historią ceramiki, będą projektować i tworzyć wyroby ceramiczne różnymi technikami i narzędziami z zastosowaniem różnych sposobów zdobienia, oraz z wykorzystaniem współczesnych środków multimedialnych i programów komputerowych.

W ramach projektu zostanie zakupione wyposażenie pracowni ceramicznej, komputer z oprogramowaniem specjalistycznym oraz telewizor multimedialny.

Jednym z głównych tematów przewodnich zajęć będzie produkt lokalny obszaru LGR "X...". Efekty prac uczestników zaprezentowane zostaną podczas wystaw przy okazji imprez plenerowych "Święto.....", "Dożynki Gminne" oraz wystawy czasowej w "Galerii na prowincji" przy Muzeum Regionalnym im. X. w X.

Podsumowaniem twórczej pracy uczestników zajęć będzie również przygotowanie okolicznościowego folderu. Projekt będzie realizowany w placówce Gminnego Ośrodka Kultury w X. Odbywające się zajęcia będą nieodpłatne.

Po zakończeniu projektu ten typ zajęć GOK planuje na stałe wpisać do swojej oferty kulturalnej. Warsztaty ceramiczne oprócz poznania zasad pracy z gliną, projektowania, przygotowania materiału, formowania, wypalania, zdobienia mają na celu również zapoznanie się z historią, kulturą i przyrodą obszaru LSR, produktem lokalnym, przez co są one nie tylko twórczą formą spędzania wolnego czasu, ale umożliwiają głębsze poznanie oraz promocje obszaru LSR.

Gminny Ośrodek Kultury jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną.

Zakupy sprzętu i towarów dokonane w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu są udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Gminny Ośrodek Kultury.

Nabyty sprzęt i towary - wyposażenie pracowni ceramicznej - w związku z realizowanym projektem nie służą i nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym. Działania realizowane przy pomocy i z wykorzystaniem nabytych towarów mają służyć szeroko pojętym celom poznawczym historii, kultury i przyrody obszaru działania LSR, produktu lokalnego oraz celom promocyjnym. Mają być twórczą formą spędzania wolnego czasu w duchu integracji przy jednoczesnym rozwijaniu zainteresowań i hobby całych rodzin.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminny Ośrodek Kultury ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Sztuka łączy..."?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminny Ośrodek Kultury nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Sztuka łączy...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy Gminny Ośrodek Kultury Gminny jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Sztuka łączy....". W ramach projektu zostanie zakupione wyposażenie pracowni ceramicznej. Nabyte wyposażenie pracowni ceramicznej tj. sprzęt i towary, w związku z realizowanym projektem nie służą i nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Jak wynika z opisu sprawy nabyte w związku z realizowanym projektem wyposażenie pracowni ceramicznej tj. sprzęt i towary nie służą i nie będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca wskazał, że działania realizowane przy pomocy i z wykorzystaniem nabytych towarów mają służyć szeroko pojętym celom poznawczym historii, kultury i przyrody obszaru działania LSR, produktu lokalnego oraz celom promocyjnym. Mają być twórczą formą spędzania wolnego czasu w duchu integracji przy jednoczesnym rozwijaniu zainteresowań i hobby całych rodzin. Odbywające się zajęcia będą nieodpłatne.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu pn. "Sztuka łączy....", gdyż nie będzie spełniona podstawowa przesłanka stanowiąca o ich wykorzystaniu do czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl