0111-KDIB3-2.4012.468.2017.2.MD - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu budowy sieci wodociągowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.468.2017.2.MD Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu budowy sieci wodociągowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem 19 września 2017 r. (data wpływu 25 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizowaną inwestycją pn. "....."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizowaną inwestycją pn. ".....". Ww. wniosek został uzupełniony pismem 19 września 2017 r. (data wpływu 25 września 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 13 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.468.2017.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 19 września 2017 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy R.... Sp. z o.o. ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizacji operacji "....." typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego PROW na lata 2014-2020. Do wniosku o dofinansowanie ww. inwestycji Spółka dołączyła "Oświadczenie o kwalifikowalności VAT" w którym oświadcza, że jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji płatników podatku VAT i realizując powyższą operację może odzyskać uiszczony podatek VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatek VAT od inwestycji jest we wniosku kosztem niekwalifikowanym i nie podlega w związku z tym dofinansowaniu. 4 sierpnia 2017 r. Urząd Marszałkowski Województwa.... Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich skierował do Spółki pismo nr UM09-.....-/17 (OW-VII..2017), w którym w wyniku weryfikacji wniosku stwierdza uchybienia m.in. na stronie 4 pkt 2 "W związku z weryfikacją załącznika nr 13 - (Interpretacja przepisów prawa podatkowego - interpretacja indywidualna) - informuję, iż zgodnie z zapisami instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy każdy Wnioskodawca powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) na formularzu ORD-IN (art. 14b paragraf 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Ordynacji podatkowej, Dz. U. z 2021 r. poz. 749, z późn. zm.) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, którą należy złożyć wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie posiada jeszcze interpretacji indywidualnej, dotyczącej przedmiotowej operacji, może ją dostarczyć wraz z wnioskiem o płatność. Wobec powyższego informuję, że każdy Wnioskodawca bez względu na to, czy uwzględnił koszt podatku VAT jako koszt kwalifikowany, czy też nie, zobowiązany jest do dostarczenia przedmiotowej interpretacji prawa podatkowego najpóźniej do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność". Do opisu stanu faktycznego Wnioskodawca dołączył: ksero oświadczenia o kwalifikowalności VAT, ksero pisma z Urzędu Marszałkowskiego Województwa.... oraz dowód zapłaty za wniosek.

Termin realizacji opisanej inwestycji to 31 październik 2018 r. W ramach realizowanego projektu powstaną sieci wodociągowe dostarczające wodę uzdatnioną odbiorcom z terenu wsi C..... i Z.... Ww. sieci wodociągowe będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. dostarczanie odbiorcom wody uzdatnionej. Towary i usługi nabyte w ramach projektu, o którym mowa we wniosku będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanej, generującej podatek należny po stronie Spółki. Zakupy, które Spółka będzie dokonywała w związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurować Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy.... Sp. z o.o.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy.... Sp. z o.o. może odliczyć podatek VAT od wymienionej inwestycji "....."?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z 19 września 2017 r.):

Przedsiębiorstwo Komunalne Gminy. Sp. z o.o. może odliczyć podatek VAT od inwestycji "....", ponieważ zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję pn. "...". Termin realizacji opisanej inwestycji to 31 październik 2018 r. W ramach realizowanego projektu powstaną sieci wodociągowe dostarczające wodę uzdatnioną odbiorcom z terenu wsi... i.... Ww. sieci wodociągowe będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. dostarczanie odbiorcom wody uzdatnionej. Towary i usługi nabyte w ramach projektu, o którym mowa we wniosku będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanej, generującej podatek należny po stronie Spółki. Zakupy, które Spółka będzie dokonywała w związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca będzie figurować Wnioskodawca.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - sieci wodociągowe będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. do dostarczania odbiorcom wody uzdatnionej. Towary i usługi nabyte w ramach projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanej, generującej podatek należny po stronie Spółki.

Zatem, Spółka będzie mogła odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizowaną inwestycją polegającą na budowie sieci wodociągowej w miejscowościach... i... wykorzystywanej wyłącznie do działalności opodatkowanej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Ponadto należy wskazać, że analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl