0111-KDIB3-2.4012.467.2018.2.AR - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury ochrony zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.467.2018.2.AR Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury ochrony zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2018 r. (data wpływu 6 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z 3 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w ramach realizacji projektu pn. "..". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 września 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 27 sierpnia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.467.2018.1.AR.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 3 września 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 30 czerwca 2017 r. Centrum O. zgłosiło w ramach konkursu RPSL.10 01.00-IZ 01.24.153/17 - Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020. Działanie 10.1 Infrastruktura ochrony zdrowia wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami. Tytuł projektu "....".

W ramach złożonego wniosku założono zakup sprzętu medycznego, prace adaptacyjne pomieszczeń pracowni tomografii komputerowej, mammograficznej i rentgenowskiej, zakup oprogramowania oraz wydatki związane z promocją projektu.

Założono zakup:

1. Zakup tomografu komputerowego - AOS

2. Zakup oprogramowania IT - AOS

3. Zakup mammografu wraz ze stołem stereotaktycznym

4. Zakup wielospecjalistycznego aparatu USG

5. Zakup czytnika kaset RTG

6. Zakup zestawów do bronchoskopii

7. Tor wizyjny HD do zestawu do bronchoskopii

8. Tor wizyjny HD do zestawu do bronchoskopii

9. Zestaw laparoskopii HD (fluorescencyjny)

10. Zestaw diatermii chirurgicznej

11. Kolposkop

12. Zestaw histeroskopii z torem wizyjnym

13. Aparat USG z wielospecjalistycznymi głowicami

14. Aparat do termoablacji guzów nowotworowych

15. Zestaw do echoendoskopii (EUS)

16. Zestaw do wideogastroskopii HD

17. Zestaw do wideokolonoskopii HD

18. Myjka endoskopowa na dwa endoskopy

19. Pompa wodna do endoskopii

20. Stół do TBI

21. Optyczny system do pozycjonowania i weryfikacji ułożenia pacjenta wraz z funkcją bramowania oddechowego

22. Urządzenie do prowadzenia dozymetrii filmowej dla weryfikacji planów leczenia

23. Detektory do małej objętości (półprzewodnikowe, diamentowe) do dozymetrii małych pól

24. Niezależny kalkulator jednostek monitorowanych dla stosowanych technik leczenia

25. Zakup kriosatu

26. System makro, kamera nad stołem z łączem do zdalnego instruowania oraz skaner

27. Zakup systemu do barwienia

28. Zakup mikroskopu optycznego

29. Aparat RTG diagnostyczny wraz z wykonaniem projektu osłon oraz montażem i instalacją

30. Promocja projektu

W ramach wydatków związanych z zakupem aparatu RTG, tomografu komputerowego oraz mammografu przeprowadzona zostanie adaptacja pomieszczeń. Zgodnie z wymaganiami konkursu zakupiony w ramach projektu sprzęt medyczny wykorzystywany będzie w 100% w ramach usług medycznych finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wartość projektu: 11 483 112,00 zł.

Wartość dofinansowania: 9 462 086,10 zł.

Pierwotnie termin realizacji projektu założono na okres: 2 kwietnia 2018 r. - 30 listopada 2018 r.

W związku z opóźnieniem rozstrzygnięcia konkursu na etapie składania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie Centrum O. zwróciło się pismem do Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przedłużenie terminu realizacji projektu do dnia 30 maja 2019 r.

W dniu 5 czerwca 2018 r. Uchwałą Zarządu nr 1263/262A//2018 Województwa złożony przez Centrum Onkologii uzyskał dofinansowanie.

W dniu 6 czerwca 2018 otrzymano pismo dotyczące złożenia dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie.

W ramach określonego pisma najpóźniej do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność (planowane złożenie takiego wniosku grudzień 2018 r.) Centrum O. powinno przedstawić indywidualną interpretację w sprawie niemożności odzyskania podatku VAT.

We wniosku o dofinansowanie Centrum O. założyło, iż podatek VAT poniesiony w ramach projektu będzie wydatkiem kwalifikowalnym. W polu A. 1.3. wniosku o dofinansowanie "Możliwość odzyskania podatku VAT w projekcie?" zaznaczono opcję "Nie" przedstawiając następujące uzasadnienie: "Brak prawnej i faktycznej możliwości odliczenia w całości podatku VAT od poszczególnych elementów projektu wynika z charakteru wykorzystania projektu wyłącznie do prowadzonej działalności leczniczej. Na podstawie art. 43 ust. 1, punkt 18-19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT z późn. zm., działalność lecznicza, jako podstawowa, statutowa działalność operacyjna jednostki nie jest z mocy ustawy obciążona podatkiem VAT, w związku z czym nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku VAT od tej działalności. Założeniem projektu jest zakup sprzętu medycznego oraz oprogramowania IT, który wykorzystywany będzie wyłącznie w działalności leczniczej podmiotu w ramach podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Z tego też powodu podatek VAT dotyczący projektu jest w całości wydatkiem kwalifikowanym".

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

"Zakupione towary i usługi w ramach projektu "..." będą zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ będą służyły opiece medycznej, profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach działalności medycznej Centrum O. Ochronie zdrowia będzie służył zarówno zakupiony sprzęt medyczny, jak i oprogramowanie IT, które będzie zakupione zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznej, zapewni obrazy cyfrowe otrzymywane zarówno w cyfrowej radiologu pośredniej, jak i bezpośredniej z jednoczesną prezentacją i odczytem z synchronizacją przestrzenną, danych obrazowych CT i MR z możliwością zapisu w archiwum badania wraz z wykonywanymi pomiarami i towarzyszącymi obrazami. Wizualizacją badań: CT, MR, PET, SPECT, USG, RTG, Angiografia. Oprogramowanie do oceny perfuzji wielonarządowej umożliwiające ocenę ilościową i jakościową, analizy wątroby przed zabiegami chirurgicznymi, segmentacja wraz z określeniem objętości wątroby, wyznaczanie struktury naczyniowej wewnątrz wątroby, do oceny obwodowej struktury naczyniowej z rozwinięciem wzdłuż linii centralnej naczynia, pomiarem średnicy, pola przekroju w płaszczyźnie prostopadłej, światła naczynia i automatycznego wyznaczania stenozy, do wizualizacji i analizy naczyń w obrębie głowy i szyi, do segmentacji zmian ogniskowych z możliwością porównania z poprzednimi badaniami tego samego pacjenta, do oceny zmian ogniskowych w płucach, z automatyczną identyfikacją zmian guzkowych w miąższu i przyopłucnowych przez program komputerowy, z możliwością zapamiętywania zmian i oceną dynamiki wielkości zmian, do diagnostyki chorób płuc umożliwiające obliczanie rozedmy i analizę dróg oddechowych, segmentacji płatów płuc i automatycznego obliczania rozedmy w poszczególnych płatach płuc."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 września 2018 r.):

Czy Centrum O. ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych jeżeli realizuje wyłącznie sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 września 2018 r.):

Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze zwalnia się od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...", w ramach którego założono zakup sprzętu medycznego, prace adaptacyjne pomieszczeń pracowni tomografii komputerowej, mammograficznej i rentgenowskiej, zakup oprogramowania oraz wydatki związane z promocją projektu. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły opiece medycznej, profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach działalności medycznej Centrum O. Będą one wykorzystywane wyłącznie do działalności leczniczej podmiotu, która jak wskazał Wnioskodawca na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest obciążona podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli Wnioskodawca realizuje wyłącznie sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż nabyte w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystane do działalności zwolnionej od podatku VAT. Będą służyły opiece medycznej, profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Jak wynika z treści wniosku działalność lecznicza stanowi podstawową statutową działalnością operacyjną jednostki i jak wskazał Wnioskodawca na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-19 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest z mocy ustawy obciążona podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych związanych z realizacją przedmiotowego projektu

pn. "....", gdyż nie będzie spełniona podstawowa przesłanka stanowiąca o ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Ponadto należy wskazać, że Organ nie dokonał oceny, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia od podatku. Przedmiotową informację przyjęto jako element opisu stanu faktycznego, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tej części.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl