0111-KDIB3-2.4012.465.2020.1.SR - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją zadania w zakresie infrastruktury edukacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.465.2020.1.SR Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją zadania w zakresie infrastruktury edukacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr X.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Ł. (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Od dnia 1 stycznia 2017 r. rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami i zakładami budżetowymi. Jedną z jednostek budżetowych Gminy jest Szkoła Podstawowa nr X im.... w Ł.

Gmina w 2020 r. złoży do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej im..... nr X w Ł., które będzie realizowane w okresie od września 2020 r. do kwietnia 2021 r. (dalej: Zadanie).

Celem zadania jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej nr X w Ł.

Zadanie przewiduje remont pracowni typowo geograficznej, w wyniku którego powstanie prawdziwa ekopracownia. Remont nada jej ekologicznego charakteru, pozwoli traktować naukę interdyscyplinarnie. Przykładowym pomysłem do realizacji zadań ekopracowni może być geograficzna lekcja "....". Dzięki ekopracowni uczniowie będą uczyć się na geografii o rzekach w Polsce, ale jednocześnie oglądać pod mikroskopami preparat "...", odczytywać z atlasów stopień zanieczyszczenia rzek Polski, zapoznają się z planszą hydrosfery, foliogramami oraz pójdą na zajęcia terenowe nad rzekę...., której fragment blisko szkoły objęty jest ochroną "....".

W ramach zadania przewiduje się:

1.

zakup elementów wyposażenia pracowni, w tym:

* ławki,

* krzesła,

* szafy/gabloty ekspozycyjne i informacyjne,

* żaluzje/rolety,

* stojaki na mapy/plansze,

* fototapety,

* tabliczki/etykiety do oznaczania roślin,

* biała tablica suchościeralna,

* biała tablica z nadrukiem,

* biurko nauczycielskie,

* tablice korkowe;

2.

zakup roślin doniczkowych;

3.

zakup pomocy dydaktycznych służących do realizacji programu edukacyjnego, w tym:

* model obiegu wody w przyrodzie,

* zestaw plansz: Ekologia i ochrona środowiska,

* plansza: Polskie Parki Narodowe,

* preparaty mikroskopowe: Kropla wody pełna życia,

* preparaty mikroskopowe: protisty,

* ścienna stacja pogody,

* mapa ścienna: Strefy krajobrazowe świata,

* mapa ścienna: Strefy klimatyczne świata,

* dwustronna mapa ścienna: Świat,

* mapa ścienna: Morze Bałtyckie,

* mikroskop z kamerą,

* zestaw plansz: Geografia,

* plansze: Hydrosfera,

* preparaty mikroskopowe: Biologia przekrojowo,

* Tellurium (model przestrzenny Układu Słonecznego),

* foliogramy: Hydrosfera,

* foliogramy: Kształtowanie powierzchni Ziemi;

4.

zakup sprzętu komputerowego: laptopa (niezbędny do pracy z edziennikiem oraz monitorem interaktywnym);

5.

wykonanie prac remontowych (oświetlenie zaplecza pracowni, malowanie ścian, wykładzina, listwy ochronne na ściany).

Pomysł na ekopracownię opiera się na wykorzystaniu istniejącego już potencjału dydaktycznego sali - dużo istniejących pomocy dydaktycznych - ale w nowym, nowoczesnym, multimedialnym wydaniu. Ekopracownia stworzy warunki do poznawania otaczającej przyrody poprzez obserwację np. mikroskopową, obserwację ciekawych programów edukacyjnych, epodręczników, prezentacji na monitorze interaktywnym w zupełnie nowej estetyce wnętrza.

Zaciemnienie pracowni roletami stworzy warunki do używania monitora czy rzutnika pisma, co niesamowicie buduje klimat zajęć.

Nowe sprzęty niezwykle uatrakcyjnią uczniom zdobywanie wiedzy i rozwijanie zainteresowań. Nowe ławki i krzesełka zbudują w dzieciach nowe chęci do nauki, podniosą walory estetyczne sali i zwiększą jej funkcjonalność.

Motywem przewodnim ekopracowni jest woda i jej znaczenie dla życia na Ziemi. W pracowni będą odbywały się zajęcia dodatkowe Koła geograficzno-ekologicznego "...".

Sala posiada zaplecze, więc uczniowie nie muszą pracować wśród szaf i półek, które będą na zapleczu sali. Mogą za to widzieć na całej przestrzeni sali przyrodę w postaci roślin doniczkowych, licznych map, plansz i zdjęć. Wystrój pracowni dopełni fototapeta prezentująca krajobraz rzeki nizinnej, plansze o ekologii wód oraz liczne mapy na ścianach. Tablice korkowe umożliwią prezentację prac uczniów i zamieszczanie bieżących wiadomości o działaniach w ekopracowni. Na zapleczu będą ustawione łatwo dostępne atlasy, mapy o różnej tematyce, mikroskop, mapy podkładki na ławki szkolne, które będzie uczniom łatwo przenieść do głównej sali.

W ekopracowni uczniowie będą prezentować swoje projekty, odbędą się tu apele o treści ekologicznej, różne spotkania m.in.... czy....

Ekopracownia będzie służyła jako sala do lekcji geografii (tygodniowo będzie w niej 14 lekcji geografii, 1 godzina zajęć rozwijających z geografii i 1 godzina Koła geograficzno-ekologicznego "...") oraz planowych innych lekcji, w tym między innymi biologii.

Planowana ekopracownia ma duże znaczenie dla uczniów szkoły. Są to dzieci przyzwyczajone do działań ekologicznych związanych z ochroną środowiska. W roku szkolnym 2018-2019 uczestniczyli w licznych działaniach ekologicznych związanych z realizacją Programu "..." w ramach konkursu.... w szkołach i przedszkolach WFOŚiGW. Brali udział w warsztatach, pokazach i wycieczkach. Od września br. będą uczestnikami Programu... dotyczącego wody (kolejny projekt z dofinansowaniem WFOŚiGW).

Wyremontowana ekopracownia umożliwi uczniom jeszcze lepsze warunki do edukacji ekologicznej. Dzieci uczestniczą również w programie rozwijającym zainteresowania przyrodnicze, który obejmuje dużą liczbę zajęć dodatkowych.

Źródłem finansowania zadania będą środki własne Gminy (12,28% kosztu całkowitego zadania) oraz środki (dotacja) pozyskane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (87,72% kosztu całkowitego zadania).

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na zadanie wystawiane będą na Gminę.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania Gmina, za pośrednictwem Szkoły Podstawowej im.... nr X w Ł., będzie wykorzystywała do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą służyły do wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, czyli czynności, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Gmina pragnie podkreślić, że sprawy z zakresu edukacji publicznej należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji należy uznać, iż gminy działają w charakterze podatników VAT wyłącznie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa, nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT.

Gmina realizując zadanie będzie wykonywać działania wynikające z zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadań obejmujących sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Zatem, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, w przypadku gdy w zakresie realizacji danej czynności Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie tej czynności.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w przytoczonym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące możliwość skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publiczne oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina w 2020 r. złoży do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr X, które będzie realizowane w okresie od września 2020 r. do kwietnia 2021 r. Celem zadania jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej nr X.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. zadania.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał bowiem jednoznacznie, że nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania, Gmina, za pośrednictwem Szkoły Podstawowej, będzie wykorzystywała do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą służyły do wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, czyli czynności, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl