0111-KDIB3-2.4012.463.2020.3.SR - Odliczenie podatku naliczonego przez samorządową instytucję kultury z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie kompleksu składającego się z przestrzeni publicznej w formie parku edukacyjnego, z zastosowaniem współczynnika i prewspółczynnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.463.2020.3.SR Odliczenie podatku naliczonego przez samorządową instytucję kultury z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie kompleksu składającego się z przestrzeni publicznej w formie parku edukacyjnego, z zastosowaniem współczynnika i prewspółczynnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 22 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.) oraz pismem z 13 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją zadania pn...., z zastosowaniem współczynnika i prewspółczynnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2020 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją zadania pn...., z zastosowaniem współczynnika i prewspółczynnika. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 13 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.463.2020.1.SR oraz pismem z 13 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.463.2020.2.SR

We wniosku, uzupełnionym pismem z 22 lipca 2020 r. oraz pismem z 13 sierpnia 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Samorządową Instytucją Kultury o numerze NIP XXX, jest czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się współczynnikiem i prewspółczynnikiem, prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną. Wpisana do rejestru kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

Sposób wyliczenia preproporcji metodą indywidualną w oparciu o ponoszone koszty został zaakceptowany w protokole z czynności sprawdzających przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Podstawą akceptacji indywidualnej jest art. 86 ust. 2h ustawy o VAT.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie ze statutem jest: popularyzacja twórczości, literatury dziecięcej oraz bajki we wszystkich formach jej występowania, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie roli bajki w wychowaniu, edukacji i kulturze oraz zaspakajanie potrzeb kulturalnych społeczeństwa, a w szczególności dzieci i młodzieży.

Podstawowe zadania Wnioskodawcy:

* upowszechnianie kultury i sztuki,

* edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

* gromadzenie, dokumentowanie i tworzenie dóbr kultury,

* wspieranie amatorskiego ruchu turystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji zespołów i innych form aktywności artystycznej,

* organizowanie spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, odczytów oraz innych imprez kulturalnych, artystycznych, rozrywkowych i turystycznych,

* prowadzenie działalności instruktażowo-metodycznej,

* prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej,

* rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspakajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców,

* nawiązywanie i rozwijanie międzynarodowych kontaktów w zakresie wymiany kulturalnej,

* rozwijanie i propagowanie koncepcji oraz wskazywanie kierunków przekształcenia... w symboliczną "...".

W ramach działalności statutowej Wnioskodawca świadczy odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8% stawką VAT dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w ramach zwiedzania stałych wystaw, by poprzez zabawę dzieci i młodzież oraz dorośli mogli zapoznać się z dorobkiem literatury dziecięcej dotyczącej bajek zarówno autorów polskich jak i zagranicznych. Prowadzi warsztaty tematyczne wraz ze wstępem do kina opodatkowane stawką 8%. Ponadto Wnioskodawca dokonuje zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić pamiątki np. zabawki z postaciami..., koszulki z nadrukami, pocztówki ze stawką VAT 23%. Wnioskodawca dokonuje zakupu filmów, na które wstęp jest ze stawką 8%.

Wnioskodawca prowadzi koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, za które pobierane są opłaty ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, świadczy też usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane stawką VAT 23%. Organizuje imprezy nieodpłatne, ale są pobierane opłaty za wynajem miejsca pod stoiska handlowe i usługi reklamowe. Wnioskodawca rozpoczął organizowanie Zielonych Szkół dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół na terenie całego kraju. Jest to jedna z form wypoczynku i edukacji. Uczestnictwo jest grupowe - w formie pakietu 3 i 5 dniowego.

W 2019 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację zadania inwestycyjnego pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Osi. 4 "Dziedzictwo naturalne i kulturowe" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Opis realizowanej inwestycji.

Park... zlokalizowany zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie obecnie funkcjonującego obiektu. Na działce o powierzchni dwóch hektarów powstaną m.in. skatepark, kawiarnia, grota solna, mini zoo, liczne stanowiska multimedialne. Przedmiotem planowanej inwestycji jest rozbudowa istniejącego obiektu Wnioskodawcy. Zaprojektowany kompleks będzie składał się z przestrzeni publicznej w formie parku edukacyjnego z.... Otwarta, ogólnodostępna część Parku została podzielona na trzy strefy. Najbliżej strefy komunikacyjnej umieszczono na najwyższym tarasie skatepark. Poniżej zaplanowano strefę seniora z zielenią i miejscami do gry w szachy, boule. Na najniższym tarasie umieszczono plac wejściowy do głównego budynku oraz do biletowanej części.... Część biletowana podzielona została tematycznie na cztery przenikające się..., porządkujące świat literatury dziecięcej pod kątem gatunków literackich - znajdziemy tu:.

Zaprojektowane obiekty infrastrukturalne: budynek główny - dwukondygnacyjny budynek główny zawierający strefę wejściową i kawiarnię. Na piętrze zaprojektowano wejście z poziomu pasażu do kawiarni z zapleczem. Zaplecze kuchenne oraz wbudowane pomieszczenie śmietnika z odrębnym dostępem od strony zapleczowej. Kawiarnia wyposażona w taras widokowy od strony Parku. W ramach holu przyziemia zaprojektowano dwie kasy oraz wielofunkcyjną salę zajęciową. Uzupełnieniem funkcji ogólnodostępnych jest zaplecze sanitarne dla odwiedzających składające się z toalety męskiej, damskiej oraz dla osób niepełnosprawnych. Z holu zapewnia się wyjście na plac wejściowy oraz kontrolowane wyjście do Parku. Drugą część tej kondygnacji stanowi zaplecze socjalne pracowników i przewodników oraz pomieszczenia techniczne, budynek gospodarczy - budynek gospodarczy przeznaczono na zaplecze socjalne pracowników. Drugą część obiektu stanowi zaplecze magazynowe: magazyn materiału roślinnego i drobnego sprzętu ogrodniczego oraz garaż na maszyny ogrodowe. Budynek inwentarski - w obiekcie umieszczono boksy dla zwierząt hodowlanych oraz magazyn paszy. Komnata solna wielofunkcyjny budynek komnaty solnej. Od strony projektowanego placu zaprojektowano hol wielofunkcyjny pełniący rolę sali zajęciowej. Plac przed budynkiem stanowi przedłużenie funkcjonalne obiektu i przy dogodnej pogodzie służy także przeprowadzeniu zorganizowanych zajęć edukacyjnych. W ramach holu zaplanowano toalety dla zwiedzających (męską, damską, dla osób niepełnosprawnych) oraz pomieszczenia techniczne i gospodarcze. Drugą część obiektu stanowi komnata solna. Komnata solna wyposażona w urządzenia multimedialne przeznaczone do projekcji. Rozbudowany kompleks będzie mogło zwiedzić dziennie ok. 2000 turystów. Obecnie Wnioskodawca jest w stanie przyjąć 650 osób dziennie. Przedmiotowy projekt, mający na celu stworzenie w... kolejnego unikalnego produktu turystycznego, przyczyni się do dynamicznego rozwoju gminy, powiatu i całego województwa, generując nowe miejsca pracy w branży turystycznej i około turystycznej.

Budowany Park będzie służył działalności opodatkowanej, zwolnionej i nieodpłatnej.

Wnioskodawca prawidłowo dokonuje odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją zadania pn....

W piśmie z 22 lipca 2020 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, wskazano następujące informacje.

Wnioskodawca otrzymuje faktury, w których widnieje jako nabywca towarów i usług.

Na pytanie Organu "Proszę jednoznacznie wskazać czy Wnioskodawca nabywane w ramach zadania towary i usługi wykorzystuje/będzie wykorzystywał zarówno do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza?", Wnioskodawca odpowiedział, że "Wnioskodawca nabywane towary i usługi będzie wykorzystywał do działalności gospodarczej (opodatkowanej, zwolnionej i nieodpłatnej)".

Na pytanie Organu "Jeżeli tak to proszę wskazać czy możliwe jest przypisanie dokonanych zakupów w zakresie realizacji opisanego zadania w całości do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy?", Wnioskodawca podał, że "Tak, jest możliwe przypisanie dokonanych zakupów w zakresie realizacji zadania w całości do działalności gospodarczej."

Na pytanie Organu "Proszę wskazać czy w odniesieniu do nabywanych w ramach realizowanego zadania towarów i usług Wnioskodawca jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku?", Wnioskodawca wskazał, że "Wnioskodawca nie ma możliwości określenia odrębnie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi i nieodpłatnymi."

W piśmie z 13 sierpnia 2020 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, wskazano następujące informacje.

W wybudowanym Parku będzie wykonywana działalność nieodpłatna realizująca cele statutowe instytucji kultury: upowszechnianie kultury i sztuki poprzez organizację plenerowych wystaw, np. fotografii, rzeźb, edukację kulturalną i wychowanie przez sztukę poprzez organizowanie głośnego czytania literatury dziecięcej, plenerowe spektakle teatralne, koncerty, organizowanie innych imprez kulturalnych, artystycznych, rozrywkowych i turystycznych.

Na pytanie Organu "Czy "otwarta, ogólnodostępna" część Parku jest/będzie udostępniana nieodpłatnie?", Wnioskodawca odpowiedział, że "Tak, część ogólnodostępna Parku będzie udostępniana nieodpłatnie."

Na pytanie Organu "Czy celem działalności nieodpłatnej wykonywanej w budowanym Parku jest realizacja celów statutowych Wnioskodawcy?", "Tak, celem działalności nieodpłatnej wykonywanej w budowanym Parku będzie realizacja celów statutowych Wnioskodawcy. Zgodnie z § 5 ust. 2 Statutu stanowiącego załącznik do Uchwały Zarządu Województwa z dnia... roku do celów statutowych Wnioskodawcy należy m.in.:

* upowszechnianie kultury i sztuki;

* edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę;

* wspieranie amatorskiego ruchu artystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji, zespołów i innych form działalności artystycznej;

* organizowanie spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, odczytów i innych imprez kulturalnych, artystycznych, rozrywkowych i turystycznych;

* rozpoznawanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców.

Nieodpłatna działalność wykonywana w budowanym Parku nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Stanowi ona nieodpłatną działalność statutową Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania nabywanych w związku z realizacją zadania towarów i usług odrębnie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz odrębnie do działalności innej niż gospodarczej (nieodpłatnej działalności statutowej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo dokonuje odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją zadania pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stosując współczynnik i prewspółczynnik ustalany na każdy rok?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 lipca 2020 r.):

Wnioskodawca prawidłowo dokonuje odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją zadania pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stosując współczynnik i prewspółczynnik ustalany na każdy rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy - w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193 z późn. zm.). Ww. rozporządzenie określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określania proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W § 4 ust. 1 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku samorządowej instytucji kultury.

Stosownie do § 8 rozporządzenia, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Należy również zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Należy w tym miejscu również wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2019 r. Wnioskodawca rozpoczął realizację zadania inwestycyjnego pn. "...". Park... zlokalizowany zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie obecnie funkcjonującego obiektu. Na działce o powierzchni dwóch hektarów powstaną m.in. skatepark, kawiarnia, grota solna, mini zoo, liczne stanowiska multimedialne. Przedmiotem planowanej inwestycji jest rozbudowa istniejącego obiektu Wnioskodawcy. Budowany Park będzie służył działalności opodatkowanej, zwolnionej i nieodpłatnej. Nieodpłatna działalność wykonywana w budowanym Parku nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu usług w związku z realizacją zadania pn....., z zastosowaniem współczynnika i prewspółczynnika.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że budowany Park będzie służył zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza (nieodpłatnej), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności jest związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem.

Natomiast w odniesieniu do zakupów towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT i zwolnione od tego podatku) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Wnioskodawca rzeczywiście nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2 h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ponadto ponieważ nabywane towary i usługi dotyczące realizowanego zadania służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca jest obowiązany w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Reasumując Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług w związku z realizacją zadania stosując prewspółczynnik i współczynnik obowiązujące w roku dokonania zakupów udokumentowanych fakturą. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl