0111-KDIB3-2.4012.463.2017.2.MGO - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.463.2017.2.MGO Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 17 października 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją P. w ramach projektu "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją P. w ramach projektu "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 17 października 2017 r. oraz pismem z 27 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.463.2017.1.MGO.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismami z 17 i 27 października przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.2 Odnowa Obszarów Wiejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt "..." składa się z dwóch przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie gminy O.

Przedsięwzięcie 1 - modernizacja budynku OSP... poprzez termomodernizację i przebudowę wewnętrznych pomieszczeń. W ramach przebudowy pomieszczeń gospodarczych i sali widowiskowej przewidziano wykonanie prac związanych z naprawą uszkodzonych tynków i posadzek wewnętrznych. Całkowita powierzchnia zabudowy budynku wynosi 198,00 m2 (na działce nr 951 o powierzchni 2 030,00 m2).

Przedsięwzięcie 2 - zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele społeczne poprzez wymianę nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej przy Szkole Podstawowej w K. W ramach prac zaplanowano: wymianę nawierzchni dwóch boisk (trawa syntetyczna na boisku do piłki nożnej i nawierzchnia poliuretanowa na boisku do piłki koszykowej/wielofunkcyjnym), wykonanie tzw. "piłkochwytów" oraz odwodnienia i ogrodzenia terenu. Cała inwestycja obejmuje teren 15 685 m2 (budynek szkoły, przedszkole, plac zabaw, boiska).

Wszystkie inwestycje realizowane będą na obszarze sołectwa K., które objęte jest obszarem rewitalizacji nr 5 w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji 2016-2026.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów.

Informacje ogólne:

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na beneficjenta.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura częściowo zarządzana będzie przez Wnioskodawcę poprzez jego jednostki organizacyjne, a częściowo przekazana zostanie Operatorom, którymi będą Stowarzyszenie "..." oraz Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w K. oraz Dyrektor Szkoły Podstawowej w K.

Forma przekazania majątku:

1. Modernizacja budynku OSP K. - operator Stowarzyszenie "..." (na podstawie użyczenia, a po realizacji projektu umowa najmu) oraz Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w K. (na podstawie użyczenia, a po realizacji projektu umowa najmu).

2. Wymiana nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej w Szkole Podstawowej w K. - operator Dyrektor Szkoły Podstawowej w K. (jednostka budżetowa).

Sposób wykorzystania infrastruktury:

1. Obiekt budynku OSP w K. - nieodpłatnie obiekt ogólnodostępny. Przewiduje się dodatkowo sporadyczny, odpłatny wynajem powierzchni dla osób indywidualnych.

2. Zrewitalizowane boisko do piłki koszykowej i piłki nożnej przy SP w K. - nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składającym deklaracje VAT.

W ramach Przedsięwzięcia nr 1 towary i usługi związane z inwestycją wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych (planowana do zawarcia przez Gminę umowa najmu odpłatnego na rzecz OSP K. i Stowarzyszenia "...").

W ramach Przedsięwzięcia nr 2 inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawa o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 17 marca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 446). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w art. 7.1. pkt:

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W ramach zadania brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane.

Zaplanowano zakończenie zadania i oddanie do użytkowania budynku na listopad 2019 r.

Budynek OSP K. po oddaniu do użytkowania będzie użytkowany przez Stowarzyszenie...na podstawie obowiązującej umowy użyczenia od 2011 r. do czasu prowadzenia działalności Stowarzyszenia.

Budynek OSP K...po oddaniu do użytkowania będzie użytkowany przez Stowarzyszenie OSP K. na podstawie umowy najmu prognozowanej do zawarcia od grudnia 2019 r. na czas nieokreślony.

Prognozuje się zawarcie umowy najmu po oddaniu budynku do użytkowania od grudnia 2019 r. Budynek OSP K. po oddaniu do użytkowania będzie użytkowany przez Stowarzyszenie "..." nadal na podstawie obowiązującej umowy użyczenia od 2011 r. do czasu prowadzenia działalności Stowarzyszenia.

Prognozuje się zawarcie umowy najmu po oddaniu budynku do użytkowania od grudnia 2019 r.

Okres trwałości projektu to czas, w którym należy zachować w niezmienionej formie i wymiarze efekty projektu. Ich osiągnięcie zadeklarowane zostało we wniosku o dofinansowanie. Dotyczy to np. zakupionych środków trwałych i stworzonych miejsc pracy. Obowiązek zachowania trwałości dotyczy projektów infrastrukturalnych oraz inwestycyjnych, w których dokonywane są zakupy sprzętu lub wyposażenia. Okres trwałości dla projektów współfinansowanych z Programu Województwa na lata 2014-2020 wynosi standardowo 5 lat.

Umowa użyczenia dla Stowarzyszenia "..." obowiązuje od 2011 r. do czasu prowadzenia działalności Stowarzyszenia. Umowa najmu dla Stowarzyszenia OSP K. zawarta będzie na czas nieokreślony.

Miesięczna wysokość kwoty czynszu najmu przewidywana jest na 200,00 zł netto.

Podstawą kalkulowania czynszu najmu jest średnia wysokość wynajmu sal w obiektach infrastruktury społecznej na terenach wiejskich.

Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych ale nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Wartość kosztorysowa inwestycji dotyczącej modernizacji budynku OSP K. 334.465,41 zł brutto.

Na pytanie zadane w wezwaniu "Jak będzie się przedstawiać stosunek poniesionych nakładów na przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji do rocznej kwoty czynszu najmu?", Wnioskodawca odpowiedział, nakłady - 334.465,41 brutto. Roczna kwota czynszu najmu - 2.952,00 zł brutto.

Inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikającą art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawa o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 17 marca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 446). W szczególności zadania własne obejmują sprawy: określone w art. 7.1 pkt:

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239);."

Celem modernizacji nie jest zwiększenie obrotów z działalności opodatkowanej VAT. Inwestycja nie służy osiągnięciu znaczących dla budżetu Gminy przychodów.

Gdyby budynek nie był wynajmowany dla Stowarzyszenia "..." oraz Stowarzyszenia OSP K. inwestycja nie byłaby przeprowadzana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 października 2017 r.):

Zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 2, ze względu na brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane. Zdaniem Gminy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 1, ze względu na związek nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które będą realizowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu poniesienia nakładów inwestycyjnych w związku z realizacją P. w ramach projektu "..." jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10 ustawy cytowanej ustawy), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15 powołanej ustawy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków inwestycyjnych w związku z realizacją Przedsięwzięcia 2 w ramach projektu "...".

Z opisu sprawy wynika, że projekt "..." składa się z dwóch przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie gminy O. Przedsięwzięcie 2 - zagospodarowanie przestrzeni publicznej na cele społeczne poprzez wymianę nawierzchni boisk do piłki koszykowej i piłki nożnej przy Szkole Podstawowej w K. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura częściowo zarządzana będzie przez Wnioskodawcę poprzez jego jednostki organizacyjne. Zrewitalizowane boisko do piłki koszykowej i piłki nożnej przy SP w K.- nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

Jak już wyżej wskazano podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że od wydatków inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją w ramach projektu "..." Przedsięwzięcia 2 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków bowiem zrewitalizowane boisko do piłki koszykowej i piłki nożnej przy SP w K. będzie wykorzystywane nieodpłatnie, będzie ogólnodostępne. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że w ramach zadania brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane. Inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją w ramach projektu Przedsięwzięcia 2.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania nr 2, ze względu na brak związku nabywanych towarów i usług z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych, które nie będą realizowane, jest prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem dotyczącym prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizację w ramach projektu "..." Przedsięwzięcia 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność, lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl