0111-KDIB3-2.4012.460.2018.2.MD - Prawo do odliczenia VAT przez powiat w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji ekologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.460.2018.2.MD Prawo do odliczenia VAT przez powiat w związku z realizacją projektu w zakresie edukacji ekologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X.".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym NIP XXX-XX-XX-XXX i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat przy pomocy Starostwa jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.) będzie realizował w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X. na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa: V Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów, Działanie: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej, Poddziałanie: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej - tryb pozakonkursowy - projekt unijny pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X.".

Przedmiotowy projekt stanowi fragment większego przedsięwzięcia, jakim jest projekt kluczowy pn. "Rewitalizacja przestrzeni...". Zakres planowanej interwencji przewiduje m.in. wsparcie dla projektów dotyczących ochrony zasobów naturalnych regionu poprzez ochronę obszarów cennych przyrodniczo, a także projektów służących ochronie różnorodności biologicznej, w tym przywróceniu właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i gatunków. Celem interwencji jest też zmniejszenie presji na środowisko naturalne poprzez wzrost udziału obszarów chronionych w powierzchni obszarów ogółem, a także zrównoważone wykorzystanie walorów przyrodniczych oraz rozwój infrastruktury związanej z właściwym ukierunkowaniem ruchu turystycznego na obszarach cennych przyrodniczo - służącej tym samym wyeliminowaniu presji ruchu turystycznego na obszary i gatunki chronione. Wspólnie z innymi Beneficjentami, którzy realizują projekty zostanie osiągnięty efekt synergii - rewitalizacja przestrzeni nadbrzeżnych rzek, potoków i zbiorników wodnych Subregionu Południowego, zmniejszenie antropopresji i ochrona cennych przyrodniczo obszarów.

Obecnie brak jest dostatecznej ilości kompleksowej edukacji ekologicznej, która obejmowałaby wszystkie grupy społeczne. Zazwyczaj edukacja ekologiczna trwa w ograniczonym zakresie tylko dla dzieci i młodzieży podczas zajęć szkolnych, na różnych poziomach edukacji.

Reasumując, głównym zdefiniowanym problemem jest brak dostatecznej ochrony bioróżnorodności na terenie powiatu i niski stopień edukacji ekologicznej, co wynika z braku odpowiedniej infrastruktury. Niniejszy projekt jest odpowiedzią na rozwiązanie zdefiniowanych problemów.

Planowany projekt pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X." jest odpowiedzią na potrzebę przeciwdziałania degradacji terenów nadbrzeżnych i zanieczyszczenia środowiska naturalnego na terenie powiatu. Teren, na którym mają odbywać się działania w ramach niniejszego projektu, położony jest w województwie X., na terenie powiatu Y., w obrębie miasta Y., w dzielnicy Z. Jest to region atrakcyjny turystycznie, co również przekłada się na zwiększenie antropopresji. Wnioskodawcą i Beneficjentem w projekcie jest Powiat, natomiast powiatowa jednostka organizacyjna - Zespół Szkół X., im. J. w Y. jest realizatorem (zwanym dalej Szkołą). Teren projektu wraz z budynkami na nich zlokalizowanymi stanowią własność Powiatu Y, w trwałym zarządzie Szkoły.

W ramach realizacji projektu zostaną przeprowadzone:

1. Działania przyrodnicze i rekultywacja (wykonanie nasadzeń drzew, krzewów miododajnych, wierzb; wykonanie siewu roślin jednorocznych i bylin wraz z przygotowaniem terenu, usuwanie roślin inwazyjnych, rekultywacja terenu, wycinanie i karczowanie krzewów i podrostów drzew, zakup i instalacja budek lęgowych dla ptaków, ssaków i schronień dla owadów).

2. Budowa Centrum Edukacji Ekologicznej X. (wraz z ścieżkami dydaktycznymi i sezonowym centrum edukacji ekologicznej) - Modernizacja i wyposażenie ośrodka prowadzącego działalność w zakresie edukacji ekologicznej po adaptacji na ten cel budynku "Pod...". W budynku CEE "X" powstaną następujące pomieszczenia sala informacji ekologicznej, sala tematyczna poświęcona znaczeniu pszczół i owadów zapylających, sala tematyczna "X." poświęcona wyeksponowaniu uprawianych nasion, pokazania zasad uprawy i wykorzystania prezentowanych roślin w rolnictwie i żywieniu. Pomieszczenie do przechowywania sprzętu pszczelarskiego, pomieszczenie socjalne i sanitarne, szatnia. Wszystkie pomieszczenia tematyczne wyposażone w meble, urządzenia multimedialne. Zaplanowano powstanie sal tematycznych. Inwestycja obejmuje obiekt oraz terenem wokół budynku z oświetleniem i parkingiem.

3. Na terenie całego projektu planuje się stworzenie ścieżek przyrodniczych pieszych wraz z miejscami do edukacji ekologicznej na trasie projektu. W ramach ścieżek poza działaniami rekultywacyjnymi i nasadzemowymi powstaną następujące stanowiska edukacyjne na trasie Pszczoła i Ekosystem, Płazy i Ekosystem, Życie Wodne, Łąka, Rola Wody, Życie Drzewa. Zarośla Łączna długość tras 1,0 km

4. Planuje się również zbudowanie sezonowego centrum edukacji ekologicznej wraz z placem do edukacji ekologicznej przez zabawę - planowane do wykonania z drewna. W sezonowym centrum wykonanym z drewna jednocześnie z warsztatów/zajęć ekologicznych korzystać będzie ok 25-30 osób. Sezonowe centrum będzie pełnić swoją funkcję w miesiącach ciepłych tj. od maja do października. Przy niekorzystnych warunkach pogodowych zajęcia ekologiczne realizowane będą w budynku głównym.

5. Kampania edukacyjno-informacyjna i promocja projektu - kierowana będzie zarówno do mieszkańców Powiatu, jak i turystów. Kampania swoim zakresem obejmuje działania promocyjno-informacyjne w mediach lokalnych, utworzenie strony internetowej i działania w mediach społecznościowych. Przewiduje się również zakup i dystrybucję (wśród uczestników zajęć i wydarzeń) gadżetów ekologicznych oraz organizację wydarzeń/eventów promujących ochronę różnorodności biologicznej. Działania edukacyjne w projekcie będą miały charakter warsztatów, wykładów, lekcji pokazowych itp.

Zadanie zostanie zrealizowanie w latach 2018-2020.

Odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości projektów będzie Beneficjent Powiat. Beneficjent odpowiada za zarządzanie produktami projektu. Posiada zdolność organizacyjną, finansową oraz odpowiednie doświadczenie do utrzymania i zarządzania projektem. Funkcjonowanie CEE X. w ramach struktur Szkoły zapewnia optymalne wykorzystanie powstałych zasobów.

Trasy dydaktyczno-przyrodnicze mają charakter otwarty, wstęp na trasy jest bezpłatny.

Odbiorcami/użytkownikami Centrum Edukacji Ekologicznej X. w Y. będą.

* Uczniowie Zespołu Szkół X. im. J. w Y.,

* Mieszkańcy Y, w szczególności Dzielnicy Z.,

* Mieszkańcy Powiatu Y.,

* Turyści.

W związku z lokalizacją na terenie Zespołu Szkół X im. J. szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie otwartości i dostępności centrum i tras przyrodniczych dla wszystkich grup społecznych.

Zapewniono wszystkim użytkownikom dostępność do usług oferowanych w ramach infrastruktury CEE X. Uczniowie ZS X. będą korzystać z powstałej infrastruktury dwojako w czasie zajęć szkolnych podczas uczestnictwa w działaniach edukacyjnych, warsztatach prowadzonych na terenie CEE X., a także po zajęciach w godzinach dostępności CEE - także jako odbiorcy indywidualni ogólnodostępnej oferty.

Zajęcia realizowane w ramach działalności centrum będą również oferowane innym odbiorcom (mieszkańcom/turystom), po dostosowaniu do ich potrzeb i oczekiwań, oferta CEE X. jest wyspecyfikowana tematycznie. Zajęcia warsztatowe będą miały charakter grupowy i organizowane będą dla grup o wielkości od 10 do 20 osób.

Oferta tras dydaktyczno-przyrodniczych ma charakter otwarty dla wszystkich użytkowników i jest całkowicie bezpłatna.

Beneficjent pozostanie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji przez co najmniej 5 lat od momentu ostatniej płatności na rzecz projektu zgodnie z art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 r. z dnia 17 grudnia 2013 r. Ponadto nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W perspektywie tej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wyspecyfikowane w projekcie rozwiązania związane z wytworzoną infrastrukturą gwarantują wieloletnią trwałość projektu oraz możliwość rozwijania inicjatyw w oparciu o nowe technologie i rozwiązania. Wszystkie zadania zostaną zrealizowane zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa, jak również standardami obowiązującymi w Unii Europejskiej, zapewniających trwałość efektów przez okres min. 5 lat. Właścicielem majątku jest i pozostanie Powiat. Podmiotem odpowiedzialnym za jego eksploatację będzie Szkoła, dla której Powiat jest organem prowadzącym.

Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu.

Powiat zabezpieczył w wieloletniej prognozie finansowej kwotę niezbędną na pokrycie projektu, która następnie zostanie przekazana Szkole. Na mocy zawartych w projekcie umów (zgodnych z Prawem Zamówień Publicznych) faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, będą wystawiane na nabywcę Powiat, ul..., xx-XXX Y, NIP:.., a odbiorcą będzie Szkoła. Faktury będą płacone przez Szkołę. Środki z dofinansowania, odpowiednio w formie zaliczki lub refundacji wydatków będą przekazywane Szkole przez Powiat zgodnie z wnioskami o płatność Wnioski te będą podstawą do wystąpienia do Instytucji Zarządzającej RPO WSL (Urzędu Marszałkowskiego woj. X.) odpowiednio o zaliczkowanie lub refundację poniesionych kwalifikowanych kosztów w ramach projektu.

Nabywane przez wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie edukacji publicznej, w tym edukacji ekologicznej oraz ochrony środowiska i przyrody zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.) Zgodnie z art. 8 ust. 16 ustawy z dnia 13 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-8, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa oświatowego powiat jako jednostka samorządu terytorialnego zakłada i prowadzi jedynie szkoły i placówki publiczne Efekty przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu unijnego pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X.", Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów dla Wnioskodawcy i Szkoły.

W związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu. Nie będzie występować także sytuacja, w której zaistnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Właścicielem powstałej infrastruktury tras dydaktyczno-przyrodniczych jest Powiat.

Administratorem i podmiotem zarządzającym trasami dydaktyczno-przyrodniczymi jest Zespół Szkół X. im. J. poprzez działające w jego strukturach Centrum Edukacji Ekologicznej X.

Trasy dydaktyczno-przyrodnicze mają charakter otwarty, wstęp na trasy jest bezpłatny.

Odbiorcami/użytkownikami Centrum Edukacji Ekologicznej X. w Y. będą:

* Uczniowie Zespołu Szkół X. im. J. w Y.,

* Mieszkańcy Y., w szczególności Dzielnicy Z.,

* Mieszkańcy Powiatu,

* Turyści.

W związku z lokalizacją na terenie Zespołu Szkół X. szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie otwartości i dostępności centrum i tras przyrodniczych dla wszystkich grup społecznych.

Zapewniono wszystkim użytkownikom dostępność do usług oferowanych w ramach infrastruktury CEE X. Uczniowie ZS X. będą korzystać z powstałej infrastruktury dwojako w czasie zajęć szkolnych podczas uczestnictwa w działaniach edukacyjnych, warsztatach prowadzonych na terenie CEE X., a także po zajęciach w godzinach dostępności CEE - także jako odbiorcy indywidualni ogólnodostępnej oferty.

Zajęcia realizowane w ramach działalności centrum będę również oferowane innym odbiorcom (mieszkańcom/turystom), po dostosowaniu do ich potrzeb i oczekiwań, oferta CEE X. jest wyspecyfikowana tematycznie. Zajęcia warsztatowe będą miały charakter grupowy i organizowane będą dla grup o wielkości od 10 do 20 osób.

Oferta tras dydaktyczno-przyrodniczych ma charakter otwarty dla wszystkich użytkowników i jest całkowicie bezpłatna.

Zadania w zakresie edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych Powiatu, co wynika z postanowienia art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.). Zgodnie z art. 8 ust. 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 936) zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 8, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym o ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu. Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa oświatowego powiat jako jednostka samorządu terytorialnego zakłada i prowadzi jedynie szkoły i placówki publiczne. W świetle nadal obowiązującego art. 5g ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, działalność w zakresie publicznych szkół i placówek jest nieodpłatna (zakaz pobierania jakichkolwiek opłat).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniem podatku od towarów i usług odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu unijnego pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X." będą przez Powiat wykorzystywane do realizacji zadań własnych z zakresu edukacji publicznej wykonywanych jako organ władzy publicznej, czyli do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości, ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych), i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w zakresie edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, który będzie realizował projekt unijny pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X.". Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie edukacji publicznej, w tym edukacji ekologicznej oraz ochrony środowiska i przyrody. Na mocy zawartych w projekcie umów faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, będą wystawiane na nabywcę Powiat, a odbiorcą będzie Szkoła. Faktury będą płacone przez Szkołę. Środki z dofinansowania, odpowiednio w formie zaliczki lub refundacji wydatków będą przekazywane Szkole przez Powiat zgodnie z wnioskami o płatność. Efekty przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Powiat, w związku z realizacją ww. projektu, będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT.

Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, będą wykorzystywane, jak wskazał Wnioskodawca, do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie edukacji publicznej, w tym edukacji ekologicznej oraz ochrony środowiska i przyrody zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że efekty przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione z uwagi na fakt, że Wnioskodawca, realizując opisane we wniosku zadanie, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT oraz efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w odniesieniu do projektu unijnego pn. "Centrum Edukacji Ekologicznej X.", Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości, ani w części. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Wskazać należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl