0111-KDIB3-2.4012.45.2019.1.MN - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.45.2019.1.MN Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 26 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 lutego 2019 r. (data wpływu 1 marca 2019 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 26 lutego 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina G. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. "XXX" w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Realizacja przedsięwzięcia w zamierzonym kształcie przyczyni się do osiągnięcia licznych korzyści społeczno-ekonomicznych m.in.:

* zmniejszenie uciążliwości związanych z odprowadzaniem ścieków nieczyszczonych bezpośrednio do środowiska na terenie gminy G. (likwidacja zagrożeń epidemiologicznych, likwidacja odorów itp.);

* zmniejszenie uciążliwości związanych z użytkowaniem zbiorników bezodpływowych - likwidacja zbiorników bezodpływowych na terenie inwestycji wpłynie na zmniejszenie ilości odorów, zmniejszenie natężenia ruchu poprzez eliminację z ruchu beczkowozów;

* poprawa warunków upraw roślinnych i zwiększenie ich przydatności do spożycia;

* zwiększenie atrakcyjności Gminy G. jako miejsca do życia.

W ramach projektu zaplanowano realizację 2937 m sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz 155 m sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej w rejonie ul. W. w G. i 1 pompownia ścieków. Ponadto, zaplanowano realizację studni rozprężnej, studni czyszczakowej oraz 38 studzienek z tworzywa sztucznego i 87 studni kanalizacyjnych z kręgów betonowych.

Odbiornikiem ścieków komunalnych z rozpatrywanego obszaru w ramach planowanej inwestycji, docelowo będzie kanalizacja sanitarna ks200 (mm), zlokalizowana w zachodniej części terenu przeznaczonego pod planowaną inwestycję. Realizacja inwestycji pociąga za sobą konieczność włączenia projektowanej sieci do istniejącej studni kanalizacyjnej, oznaczonej umownie symbolem "Si", zabudowanej na kolektorze sanitarnym ks200 w rejonie ul. W. Beneficjentem projektu jak i jednostką odpowiedzialną za wdrożenie oraz eksploatację systemu jest Gmina G. Projekt będzie wdrażany przez Wnioskodawcę - Gmina G. odpowiedzialna będzie za stronę techniczną, procedury przetargowe, odbiory, rozliczenie projektu oraz monitoring wskaźników. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia zarządzanie oraz nadzór techniczny będzie sprawować Zakład Obsługi Komunalnej w G. (ZOK) - jednostka budżetowa Gminy G. Ścieki będą trafiać na Oczyszczalnię Ścieków w S.

Oczyszczalnia ta wchodzi w skład Gminy L. Oczyszczalnia to jednostka budżetowa która nie posiada samodzielności finansowej ani osobowość prawnej - wszelkie działania podejmuje w imieniu Gminy L. Oczyszczalnia jest jednostką, która zajmuje się sprawami odbioru ścieków i ich oczyszczania od mieszkańców gmin L. i G. na podstawie porozumienia między Gminami G. i L. - załącznik do uchwały Rady Gminy w G. nr XXX z dnia 29 maja 2002 r. oraz załącznik do uchwały Rady Gminy w L. nr XXX z dnia 31 maja 2002 r. z późn. zm. zawartymi w porozumieniu nr 1/2004 z dnia 2 listopada 2004 r. Po zrealizowaniu projektu sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić elementy infrastruktury odprowadzania i oczyszczania ścieków na terenie Gminy G. i pozostanie własnością Wnioskodawcy. Obsługa techniczna, konserwacje i bieżąca eksploatacja pozostanie w gestii Gminy G. (poprzez Zakład Obsługi Komunalnej w G.). Wydatki związane z realizacją Inwestycji ponoszone będą na podstawie faktur VAT wystawianych na Gminę. Efekt osiągnięty w skutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla gminy, gdyż usługi w zakresie odbioru ścieków i ich oczyszczania świadczone będą przez Oczyszczalnię Ścieków w S., a co za tym idzie mieszkańcy Gminy G. będą bezpośrednio zawierać umowy cywilnoprawne z tymże podmiotem. Wydatki Gminy poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnością opodatkowaną, gdyż takiej sprzedaży w związku z omawianą inwestycją Gmina nie będzie prowadziła.

Wnioskodawca - Gmina G. w ramach realizacji zadnia pn. "XXX" zobowiązana jest do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej, w które zostanie potwierdzone, że brak jest możliwość by Gmina odzyskała podatek od towarów i usług poniesiony w trakcie realizacji powyższego zadania.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniana Gminie L. na podstawie zawartego porozumienia między gminami (w celu realizacji zadań własnych gminy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Jednostka budżetowa Gminy L. będzie przy użyciu tej infrastruktury świadczyć usługi odbioru i oczyszczania ścieków od mieszkańców Gminy G. Opłaty za świadczone usługi będą wnoszone przez tych mieszkańców do jednostki budżetowej Gminy L. na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej.

Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat od Gminy L. za udostępnianie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym opisie sprawy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zebrana dokumentacja dla realizowanego zadania wyraźnie wskazuje na to, że koszty związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej w G. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek w omawianej sprawie nie zostanie zatem spełniony, ponieważ poniesione wydatki dotyczące projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Patrząc na zakres merytoryczny zadania wydatki poniesione w związku z jego realizacją nie będą miały realnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, stąd też Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania, a co za tym idzie w ocenie Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT. Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stojąc na stanowisku w zakresie realizowanego zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z wykonaniem budowy sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją zadania polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej w G.

W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1. ustawy - w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie projektu pn. "Budowa XXX". W ramach projektu zaplanowano realizację 2937 m sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz 155 m sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej w rejonie ul. W. w G. i 1 pompownia ścieków. Ponadto, zaplanowano realizację studni rozprężnej, studni czyszczakowej oraz 38 studzienek z tworzywa sztucznego i 87 studni kanalizacyjnych z kręgów betonowych. Beneficjentem projektu jak i jednostką odpowiedzialną za wdrożenie oraz eksploatację systemu jest Gmina G. Projekt będzie wdrażany przez Wnioskodawcę - Gmina G. odpowiedzialna będzie za stronę techniczną, procedury przetargowe, odbiory, rozliczenie projektu oraz monitoring wskaźników. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia zarządzanie oraz nadzór techniczny będzie sprawować Zakład Obsługi Komunalnej w G. (ZOK) - jednostka budżetowa Gminy G. Ścieki będą trafiać na Oczyszczalnię Ścieków w S.

Oczyszczalnia ta wchodzi w skład Gminy L. Oczyszczalnia to jednostka budżetowa która nie posiada samodzielności finansowej ani osobowość prawnej - wszelkie działania podejmuje w imieniu Gminy L. Oczyszczalnia jest jednostką, która zajmuje się sprawami odbioru ścieków i ich oczyszczania od mieszkańców gmin L. i G. na podstawie porozumienia między Gminami G. i L.

Po zrealizowaniu projektu sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić elementy infrastruktury odprowadzania i oczyszczania ścieków na terenie Gminy G. i pozostanie własnością Wnioskodawcy. Wydatki związane z realizacją inwestycji ponoszone będą na podstawie faktur VAT wystawianych na Gminę. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniana Gminie L. na podstawie zawartego porozumienia między gminami (w celu realizacji zadań własnych gminy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Jednostka budżetowa Gminy L. będzie przy użyciu tej infrastruktury świadczyć usługi odbioru i oczyszczania ścieków od mieszkańców Gminy G. Opłaty za świadczone usługi będą wnoszone przez tych mieszkańców do jednostki budżetowej Gminy L. na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat od Gminy L. za udostępnianie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniana Gminie L. w celu realizacji zadań własnych gminy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

W analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary bądź usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "....".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl